Voisiko joku TILASTOLLISIA MENETELMIÄ osaava ihana ihminen auttaa minua?
Oppimistehtävää yritän tehdä... Pitää tehdä SPSS-ohjelmalla valmiille aineistolle erilaisia analyyseja. Tämä on minulle jotenkin tosi vaikeaa, vaikka olen luennoilla istunut tuntikausia ja yrittänyt etsiä netistäkin apua.
En osaa hahmottaa, mitä analyysimenetelmää tässä tehtävässä pitäisi käyttää. Kaikki tietämäni tuntuvat joltakin osalta epäsopivilta. Tässä siis tehtävä:
Tee ja raportoi analyysi, jossa selität matematiikkaan liittyvää ahdistusta (muuttuja: MATAHD) seuraavilla muuttujilla: sukupuoli (SP), pääaine (PÄÄAINE), minäkuva (SELFE), matematiikan kuormittavuuden kokeminen (EMCO) ja matematiikasta nauttiminen (ENMAT).
On siis yksi selitettävä muuttuja ja viisi selittävää muuttujaa. Osaisiko joku auttaa minua, mikä analyysimenetelmä tähän sopisi? Mielestäni kaksisuuntainen varianssianalyysi ehkä sopisi muuten, mutta saako siinä olla selittäviä enemmän kuin kaksi?
En tiedä mistä olisin apua kysynyt, kysyin nyt vauvapalstalta koska täällä käy aktiivisesti paljon ihmisiä ja moni ainakin itse kertoo olevansa korkeakoulutettu :D Yliopistossahan jokainen törmää näihin. Olen kiitollinen jos joku auttaa!
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Oppimistehtävää yritän tehdä... Pitää tehdä SPSS-ohjelmalla valmiille aineistolle erilaisia analyyseja. Tämä on minulle jotenkin tosi vaikeaa, vaikka olen luennoilla istunut tuntikausia ja yrittänyt etsiä netistäkin apua.
En osaa hahmottaa, mitä analyysimenetelmää tässä tehtävässä pitäisi käyttää. Kaikki tietämäni tuntuvat joltakin osalta epäsopivilta. Tässä siis tehtävä:
Tee ja raportoi analyysi, jossa selität matematiikkaan liittyvää ahdistusta (muuttuja: MATAHD) seuraavilla muuttujilla: sukupuoli (SP), pääaine (PÄÄAINE), minäkuva (SELFE), matematiikan kuormittavuuden kokeminen (EMCO) ja matematiikasta nauttiminen (ENMAT).
On siis yksi selitettävä muuttuja ja viisi selittävää muuttujaa. Osaisiko joku auttaa minua, mikä analyysimenetelmä tähän sopisi? Mielestäni kaksisuuntainen varianssianalyysi ehkä sopisi muuten, mutta saako siinä olla selittäviä enemmän kuin kaksi?
En tiedä mistä olisin apua kysynyt, kysyin nyt vauvapalstalta koska täällä käy aktiivisesti paljon ihmisiä ja moni ainakin itse kertoo olevansa korkeakoulutettu :D Yliopistossahan jokainen törmää näihin. Olen kiitollinen jos joku auttaa!
Nyt täytyy ihan kysyä että missä opiskelet kun teillä on erillinen SPSS-kurssi?
t. gradua vaille valmis FM (matematiikka)
Dumppaa se jännäm/es ja hanki itsellesi tilastotiedettä osaava kilttim:es
Kiitos neuvoista :D Opiskelen kasvatustiedettä ja psykaa. Elämäntilanteeni takia teen etäopintoina, minkä takia teen aika itsenäisesti. Yleensä se on ihan kiva, mutta tällaisissa itselleni vaikeissa jutuissa kaipaisin enemmän kontaktia ja muiden tukea. Ei ole mahdollisuutta mennä tilastoharkkaryhmään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Haluan vaaraa, pettämisiä, itsekkyyttä, väkivaltaa ja sitä, että miehellä on ollut kymmeniä ellei satoja muita naisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan vaaraa, pettämisiä, itsekkyyttä, väkivaltaa ja sitä, että miehellä on ollut kymmeniä ellei satoja muita naisia.
Ap
En halua näitä. Haluan vain saada tämän oppimistehtävän tehtyä.
Oikea ap
Joo, koska sinulla on tuo pääaine selittäjänä, niin varianssianalyysi on oikea vaihtoehto. (Regressioanalyysi olisi muuten parempi). Laita MATAHD riippuvaksi muuttujaksi, sukupuoli ja pääaine factor-kenttään ja 3 jatkuvaa ennustajaa "covariates" -kenttään.
Itse tekisin tosin erilliset regressioanalyysit eri pääaineita opiskeleville.
Miten vitussa toi naisvihaaja löysi tiensä tähänkin ketjuun, joka ei liity miehiin mitenkään? Raivostuttava jankkaaja.
Ap, yritin löytää vastausta kysymykseen mutta SPSS-oppaasta ei nopealla vilkasulla ollut apua. Tosin se oli ekan SPSS-kurssin peruja, monimuuttujamenetelmien kurssilla ei saatu mitään matskuja. Kannattaa laittaa sähköpostia jollekin proffalle, tai sitten vaan kahlaat läpi kaikkien netistä löytyvien oppaiden sisällysluettelot ja toivot, että jostain löytyy esim. taulukkomallinen ohje testin valitsemiseen.
Tsemppiä!
T: Myös kasvatustiede + psyka
Vierailija kirjoitti:
Joo, koska sinulla on tuo pääaine selittäjänä, niin varianssianalyysi on oikea vaihtoehto. (Regressioanalyysi olisi muuten parempi). Laita MATAHD riippuvaksi muuttujaksi, sukupuoli ja pääaine factor-kenttään ja 3 jatkuvaa ennustajaa "covariates" -kenttään.
Kiitos avusta! :) Yritän tätä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten vitussa toi naisvihaaja löysi tiensä tähänkin ketjuun, joka ei liity miehiin mitenkään? Raivostuttava jankkaaja.
Ap, yritin löytää vastausta kysymykseen mutta SPSS-oppaasta ei nopealla vilkasulla ollut apua. Tosin se oli ekan SPSS-kurssin peruja, monimuuttujamenetelmien kurssilla ei saatu mitään matskuja. Kannattaa laittaa sähköpostia jollekin proffalle, tai sitten vaan kahlaat läpi kaikkien netistä löytyvien oppaiden sisällysluettelot ja toivot, että jostain löytyy esim. taulukkomallinen ohje testin valitsemiseen.
Tsemppiä!
Kiitos kun koitit auttaa :) Tsemppiä myös sulle opintoihin! Ap
Vierailija kirjoitti:
Eli anovan SPSS syntaksi näyttäisi about tältä:
UNIANOVA MATAHD BY sukupuoli pääaine WITH selfe emco enmat
/METHOD=SSTYPE(3)
/INTERCEPT=INCLUDE
/CRITERIA=ALPHA(0.05)
/DESIGN=sukupuoli pääaine selfe emco enmat
Tuossa SPSS laskee myös mahdolliset interaktiot pääaineen ja minäkuvan jne. välillä. Jos joku näistä on merkitsevä, se kertoo, että eri pääaineita opiskeleville yhteys minäkuvan ja MATAHD:n välillä on erilainen, ja voit tehdä anovan uudelleen erikseen eri pääaineluokille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli anovan SPSS syntaksi näyttäisi about tältä:
UNIANOVA MATAHD BY sukupuoli pääaine WITH selfe emco enmat
/METHOD=SSTYPE(3)
/INTERCEPT=INCLUDE
/CRITERIA=ALPHA(0.05)
/DESIGN=sukupuoli pääaine selfe emco enmatTuossa SPSS laskee myös mahdolliset interaktiot pääaineen ja minäkuvan jne. välillä. Jos joku näistä on merkitsevä, se kertoo, että eri pääaineita opiskeleville yhteys minäkuvan ja MATAHD:n välillä on erilainen, ja voit tehdä anovan uudelleen erikseen eri pääaineluokille.
Itse asiassa kannattaa lisätä syntaksiin vielä rivi: /PRINT=ETASQ PARAMETER. Näin saat B:n, joka kuvastaa jatkuvan muuttujan efektin kokoa.
Raportoinnista kannattaa lukea netistä tai oppikirjasta, mutta pääpiirteittäin: jos jatkuva muuttuja ennustaa merkitsevästi (p < .05) MATAHDia, niin raportoi tekstissä, että "minäkuva ennusti merkitsevästi ahdistusta, F (vapausasteet) = 3.64, p = .023, B = 0.4." Jos ei-jatkuva muuttuja ennusti, raportoi: "sukupuoli oli yhteydessä ahdistukseen, F(vapausasteet)=4.50, p = .001, miesten keskiarvo = 5.01; naisten keskiarvo = 3.33.". Lisäksi kannattaa tehdä tuloksista taulukko.
t. äitiyslomaileva psykan tutkija
Vierailija kirjoitti:
Opiskelet näköjään psykaa. Mene sinne tilastoharkkaryhmään tekemään noita läksyjä tai tilasto-open päivystykseen kysymään neuvoa.
En oo koskaan oikein tajunnut tätä, miksi pitää päästä näpäyttämään vain näpäyttämisen ilosta. Kommenttisi ei tuonut mitään lisäarvoa tähän keskusteluun eikä auttanut ap:ta pätkän vertaa. Korkeintaan toi vähän pahaa mieltä. Sitäkö haluat levittää ympärillesi?
SPSSää ei ole ollut vuosiin sillä nimellä olemassa?
Vierailija kirjoitti:
SPSSää ei ole ollut vuosiin sillä nimellä olemassa?
On olemassa ja käytössä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelet näköjään psykaa. Mene sinne tilastoharkkaryhmään tekemään noita läksyjä tai tilasto-open päivystykseen kysymään neuvoa.
En oo koskaan oikein tajunnut tätä, miksi pitää päästä näpäyttämään vain näpäyttämisen ilosta. Kommenttisi ei tuonut mitään lisäarvoa tähän keskusteluun eikä auttanut ap:ta pätkän vertaa. Korkeintaan toi vähän pahaa mieltä. Sitäkö haluat levittää ympärillesi?
En ole lainattu kommentoija, mutta opetuksen kannalta on oikeasti ongelmallista, että apua tarvitseva ei tule paikalle vaan haalii apua pitkin nettiä. Nyt tässä tapauksessa ap:llä ei ole mahdollisuutta osallistua, mutta usein kyse on pelosta, noloudesta tai laiskuudesta, jolloin on syytä parantaa opiskelutaitoja (avun pyytämistä ja opetukseen osallistumista).
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä!
kilahteleva psykologi? ehkä kannattaisi harkita jotain muuta erikoistumisalaa vai onko tarkoituksesi toteuttaa miesvihaasi ammattisi kautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä!
kilahteleva psykologi? ehkä kannattaisi harkita jotain muuta erikoistumisalaa vai onko tarkoituksesi toteuttaa miesvihaasi ammattisi kautta?
Eihän edellinen sanonut sanaakaan miehistä, vaan naisvihaajista? Et kai tarkoita, että mies = naisvihaaja? Oma kokemukseni on erilainen, naisvihaajat ovat pieni, lähinnä netissä elävä ryhmä.
Kiitos kaikille auttaneille! Tehtävän teko onnistui, ainakin luulisin näin. :) Ap