Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerä kysymys lastentarhanopettajan työstä

Vierailija
01.01.2019 |

Voiko sellainen ihminen työskennellä lastentarhanopettajana, joka ei osaa esimerkisi askarrella tai piirtää ollenkaan? :D Siis jos ne motoriset taidot on ihan pienen lapsen tasolla, mutta on älyllisesti muutoin ihan normaali ja kykenee olemaan lasten kanssa. Useinhan aikuiset askartelevat siellä lasten kanssa ja niitä täytyy opettaa esimerkiksi leikkaamaan ja kynäotetta ja muuta sellaista, mutta entä jos niitä ei itsekään osaa? Haluaisin ihan asiallisia vastauksia tähän ketjuun, kiitos.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin että esimerkiksi lastenhoitajat voisivat hoitaa askarteluhommat, jos ne ei suju...

Vierailija
2/32 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös toinen kysymys, voiko sosionomit enää jatkossa siis työskennellä lastentarhanopettajina vai pitääkö nykyään opiskella kasvatustieteitä sitä varten? Olen lukiossa tällä hetkellä ja lastentarhanopettajan työ kiinnostaa, koska töitä on tarjolla ja olen aina viihtynyt hyvin esimerkiksi tet-harjoitteluissa päiväkodeissa ja pidän todella paljon lapsista. Psykologia on myös vahvimpia aineitani ja olen siitä kiinnostunut, sitäkin pääsisi hyödyntämään tuossa työssä.

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin luokanopettajakoulutuksessa on ihan kursseja näistä, luulis et ei pääsis läpi jos ei kykene hahmottaa näitä. Eipä varmaan tarvii mitään suurempaa taiteellista näkemystä olla mut pitää kyetä hahmottamaan miten vaikka askarrellaan ja miten sitä voi ”opettaa”. Mut eikä lastenhoitajat useimmiten tee nää asksrtelujutut yms päiväkodissa..? Eiks lto tee kuitenkin aika paljon hallintoa? Voin kyllä olla ihan väärässäkin.

Vierailija
4/32 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ap ihan joku ”oikea” pulma tuossa asiassa, esim. sormet ei toimi normaalisti? Kannattaa jutella opon kanssa asiasta. Sen tehtävä on selvittää mitä voit opiskella, jos sulla on jotain sairauksia/rajoitteita. Lto:n pitää tehdä aika paljon myös hallinnollisia töitä, oppimissuunnitelmia yms. Pystytkö kirjoittamaan koneella normaalisti?

Tsemppiä urapohdintaan!

Vierailija
5/32 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon niin. Mulla on ihan hirveän vaikeaa ihan kaikki viivottimen käyttö ja suoraan leikkaaminen. Hävetti kun olin päiväkodissa tetissä ja lapset askartelivat pääsiäiskoristeita enkä osannut oikein auttaa, mut laitettiin sitten itse myös askartelemaan ja ne lasten työt näyttivät paljon paremmalta kuin mun tekemät. Naurettavaa, mutta totta.

-Ap

Vierailija
6/32 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todettu jotain hienomotoriikan erityisvaikeuksia joskus kun olin lapsi, mutta enemmän tämä on näön ongelma. Mulla on taittovika ja visuaalisen hahmottamisen vaikeuksia.

-Ap

Vierailija
7/32 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ap joku hahmottamisen häiriö? Sun kannattais puhua asiasta opon tai koulu-psykologin kanssa. Voisit saada apua tilanteeseen ja neuvoja urasuunnitteluun.

Vierailija
8/32 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkuun 2022 (vai oliko se 2023..)jälkeen valmistuneet sosionomit eivät enää ole kelpoisia toimimaan lastentarhanopettajina, tai tarkennan varhaiskasvatuksen opettajina. Eli sitä ennen valmistuneet sosionomit voivat toimia lto:na eivätkä menetä tuon jälkeenkään mahdollista vakituista paikkaansa.

Ja tiedän tämän, koska alalla ja juurikin näitä uudistus-ja koulutusasioita käyty töissä läpi.

Ainiin se askartelu, ei kukaan ole niin kädetön ettei osaisi lainkaan askarrella, mallit voi kopsata esim.netistä ja askartelumateriaalit vaikkapa aiheeseen liittyvistä vihkoista voi olla mukana. Täytyyhän sitä kyetä mm hienomotorisia taitojakin opettaa lapselle.

Vierailija
9/32 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, tämä selvä. :D Onneksi on muitakin vaihtoehtoja kuin tuo lastentarhanopettajan työ, se ei siis ole ainoa suunnitelmani. Kiitos asiallisista vastauksista.

-Ap

Vierailija
10/32 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat sillä, ettet osaa askarrella tai piirtää ollenkaan? Onko esim. saksien tai kynän käytölle motorinen este? 

Vierailija
11/32 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa kerroitkin jo. 

Ilmeisesti vanhempiasi ei kiinnosta urasuunnittelu, kun eivät ole siinä vieläkään auttaneet. Joku muu sitten.

Vierailija
12/32 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa voin käyttää saksia ihan normaalisti, mutta en osaa millään leikata suoraan ja käden ja silmän yhteistyö on muutenkin ihan olemattoman surkeaa. Silmälaseista on apua vain hyvin vähän ja kuntoutuksesta ei ollenkaan, joten tämän kanssa on vain elettävä. Onneksi on muitakin vaihtoehtoja, sellaisia, joissa ei tarvitse askarrella.

-Ap

Vierailija
13/32 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kyllä aikuiset osaavat leikata suoraa ja jopa kiemuraista paperiin piirrettyä viivaa ja kynäote pitäisi olla myös hallussa. Värittämisessä tulisi pysyä viivojen sisällä. Jos sinulta nämä eivät luonnistu, sinun kannattaa ehdottomasti hakeutua johonkin terapiaan, jotta selvitetään mistä motoriset vaikeutesi johtuvat. Jos kyse on harjoituksen puutteesta, sinun kannattaa tietenkin harjoitella itseksesi hienomotoriikan perusjuttuja, varsinkin jos lasten kanssa haluat työskentelemään.

Aikuisen tehtävänä on päiväkodissa auttaa ja kannustaa lasta omatoimisessa askartelussa, ei missään nimessä askarrella lapsen puolesta. Valitettavan paljon vieläkin tosin näkee päiväkotien seinillä niin upeasti ja taiten tehtyjä "lasten töitä", että niistä näkee suoriltaan että 80% on aikuisen tekemää ja vain 20% lapsen omaa kädenjälkeä. Jos askartelu näyttää Sinooperi-lehden kansikuvalta, ei se lapsen taitoja todennäköisesti ole juurikaan kehittänyt, vaikka toki aikuisen silmiin hieno olisikin.

Vierailija
14/32 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo aiemmin kerroin, mulla on taittovika ja hahmotushäiriö. Terapiat ei enää auta mitään.

-Ap

Vierailija
15/32 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lapset näpräävät tablettia ja älypuhelinta päiväkodissa. Eivät taida paljoa askarrella.

Vierailija
16/32 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me pk:ssa askarrellaan edelleen, mutta ei siihen meidän aikuisten omia taitoja juurikaan tarvita. Ja aina löytyy joku työkaveri, joka sen mallin voi tehdä, jos siihen ei itse kykene.

Lapsia siinä vain autetaan, ei itse askarrella.

Vierailija
17/32 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään päiväkodeissa ei enää pyritä malliaskarteluun, vaan enemmän rohkaistaan lapsia luovuuteen ja taiteelliseen elämyksellisyyteen, eli siis tutustutaan väreihin, materiaaleihin ym. ja pyritään siihen, että lapsen oma kädenjälki näkyy kaikessa. Ja aikuinen siis rohkaisee ja opastaa lasta siihen omaan luovuuteen ja taiteiluun, eikä tee töitä lasten puolesta.

Itselläni on hahmotushäiriö ja olen surkea piirtämisessä ja askartelemisessa, mutta mainiosti olen lastentarhanopettajana pärjännyt.

Vierailija
18/32 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lastentarhaopejen täytyy osata askarrella. Eriasia kuinka paljon tekevät vaan tekevätkö lastenhoitajat.

Vierailija
19/32 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäkuun 2022 (vai oliko se 2023..)jälkeen valmistuneet sosionomit eivät enää ole kelpoisia toimimaan lastentarhanopettajina, tai tarkennan varhaiskasvatuksen opettajina. Eli sitä ennen valmistuneet sosionomit voivat toimia lto:na eivätkä menetä tuon jälkeenkään mahdollista vakituista paikkaansa.

Ja tiedän tämän, koska alalla ja juurikin näitä uudistus-ja koulutusasioita käyty töissä läpi.

Ainiin se askartelu, ei kukaan ole niin kädetön ettei osaisi lainkaan askarrella, mallit voi kopsata esim.netistä ja askartelumateriaalit vaikkapa aiheeseen liittyvistä vihkoista voi olla mukana. Täytyyhän sitä kyetä mm hienomotorisia taitojakin opettaa lapselle.

Siis tarkoittaako tämä että jos alottaisin syksyllä opiskelemaan sosionomiksi niin en pääsisi välttämättä lastentarhaopettajan töihin? Kun opiskeluunhan menee noin 3,5v. Mitä saisin sitten tehdä sosionomina, tai millä nimikkeellä? Siis haluaisin työskennellä lasten kanssa ja sosionomiksi opiskelu innostaa tällä hetkellä, mutta tuntuu turhalta jos en pääsekkään lasten kanssa työskentelemään samalailla... 

-Elämässä erittäin hämmentynyt ja hukassa

Vierailija
20/32 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös lastentarhanopettajan kuuluisi havaita, jos lapsella esim. jotain hahmottamisongelmaa? Miten hän sen huomaisi, jos itselläkin on? Saati auttaa ja tukea asiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi