Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko 2 aikuista ihmistä tarvitsee mielestänne rahaa/kuukausi ?

Vierailija
01.01.2019 |

Me laskimme, että tarvitsemme kuukausittain 1650 euroa, niin saamme kaiken, mitä pidämme välttämättömänä. Tämän päälle jos saamme tienattua vaikka n. 200 euroa kuussa, alkaa olla jo varaa kaikkeen mukavaankin.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

920 euroa on aika hurja summa heitettäväksi  vuokrana tuuleen joka kk. Itse lyhennän samalla summalla asuntolainaa.

Vierailija
22/43 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vuokrasta. Meillä vuokra on noin 700€, joten tarvisimme varmaan noin 2500€ että saa kaiken tarvittavan. Ilman autolainoja selviäisi varmasti vähemmällä, niihin menee noin 500€/kk. En tiedä paljonko nettotulo me oikeasti on, mutta säästöön jää kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin, että pärjäisin 700 e/kk. Vastike + vesi on noin 200 e, sähkö, netti, puhelin, vakuutukset noin 100 e/kk ja 400 euroa riittäisi hyvin ruokaan ja vaatteisiin jne. Olen perusterve, joten lääkkeisiin tms. ei mene euroakaan.

Vierailija
24/43 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

5800e/kk ei kyllä riitä millään.

Vierailija
25/43 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

920 euroa on aika hurja summa heitettäväksi  vuokrana tuuleen joka kk. Itse lyhennän samalla summalla asuntolainaa.

Ja päälle maksat vastikkeen. Ja aikoinaan olet säästänyt alkupääoman. Ja olet myös säästänyt tai valmis ottamaan lainaa, kun tulee isoja remontteja.

Vierailija
26/43 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössähän ihmiset tulevat toimeen sillä rahalla mikä heillä on. Kun ei ole vaihtoehtoja. Siinä mietitään sitten, mitä jätetään hankkimatta kun rahaa ei ole. Toisaalta tulojen nousun myötä ne menotkin tuppaavat nousemaan eikä siinä ole mitään ylärajaa, kuinka paljon ihminen pystyy kuluttamaan. Joten ei ole oikein tarvetta sellaisen miettimiselle, kuinka paljon rahaa elämiseen tarvitaan. Sillä pärjätään mitä on.[/quote]

Tämä. Miehen kanssa opiskelijoina riitti hyvin opintotuet asumislisineen + minun opiskeluajan palkka: yhteensä n. 1500€. Siitä maksettiin kaikki.

Nykyisin kun on asuntolainaa + kaksi autoa ym. pelkät pakolliset menot on n. 1700 ja tähän tulee päälle ruoat ja muut.

Vierailija
27/43 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran kuin kuluttaa?

Vierailija
28/43 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen kysymys. En minä laske miten vähällä pärjäisin ja sitten tienaa sen mukaan. Yritän saada mahdollisimman hyvin palkatun työn ja sitten mitoitan hankinnat sen mukaan. En päinvastoin.

Vierailija
29/43 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei paikalla ole sitten muita, jotka haluavat/joutuvat kituuttamaan vähällä ja olisivat laskeneet, paljonko tarvitsevat?

Ap

Käytännössähän ihmiset tulevat toimeen sillä rahalla mikä heillä on. Kun ei ole vaihtoehtoja. Siinä mietitään sitten, mitä jätetään hankkimatta kun rahaa ei ole. Toisaalta tulojen nousun myötä ne menotkin tuppaavat nousemaan eikä siinä ole mitään ylärajaa, kuinka paljon ihminen pystyy kuluttamaan. Joten ei ole oikein tarvetta sellaisen miettimiselle, kuinka paljon rahaa elämiseen tarvitaan. Sillä pärjätään mitä on.

Osa lamaantuu pienien tulojen kanssa eläessä. Osa ottaa sen jonkinlaisena haasteena ja saa onnistumisen kokemuksia, kun keksii kaikenlaisia niksejä joilla saa ne pienet tulot riittämään.

Näin sen periaatteessa pitäisi mennä. Mutta käytännössä tilanne lienee hieman toinen. Esimerkiksi monet pitkittävät tilanteensa tajuamista mm. ottamalla erilaisia pikavippejä.-  Toisinaan kyllä myös turhauttaa se, että välillä tuntuu kuin osalle köyhemmät kanssa ihmiset merkitsisivät samaa kuin edesvastuuttomasti elävät tai eläneet ihmiset joilla ei ole, eikä ole ollut laikaan taitoa tehdä kestäviä ja perustelutuja (hyviä) päätöksiä ja ratkaisuja.

Vierailija
30/43 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen kysymys. En minä laske miten vähällä pärjäisin ja sitten tienaa sen mukaan. Yritän saada mahdollisimman hyvin palkatun työn ja sitten mitoitan hankinnat sen mukaan. En päinvastoin.

Entä millä ja miten elät ennen kuinsaat sen mahdollismman hyvin palkatun työn? - Vai elätkö siinä kuvitelmassa, että saat sen "hyvän työpaikan" ja uskot siihen niin vakaasti ja vahvasti, että elät jo nyt sen mahdollistamaa elintasoa ja lottoat voidaksesi kuitata kertyneet velat. Vai elätkö jonkun toisen kustantamaaa elämää siihen saakka. Va oletko vain niitä Av palstan erinomaisia ja virheettömiä, joille hyväpalkkaiseen työpaikkaan meno on yhtä luontevaa kuin valita nenä päähän ja läheisten sairauksien paraneminen sairastamisen asemasta. 

Vierailija
31/43 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikai oletus ole kädestä suuhun eläminen. Itse ainakin olen saanut noin 500€ säästöön/sijoituksiin kuussa vaikkei netto ole kuin reilut 2000€. Ei niitä kuluja ole pakko kasvattaa tulojen mukana.

Vierailija
32/43 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostava kysymys. Meillä on nettotulot yhteensä n. 4500 euroa ja kaikki menee. En tiedä, olisiko jossakin karsittavaa. Ehkä.

Meitä on 2+alakoululainen, netto on 4600 ja puolet jää säästöön....että.ehkä voitte halutessanne vähän karsia :)

Vierailija
33/43 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja päälle maksat vastikkeen. Ja aikoinaan olet säästänyt alkupääoman. Ja olet myös säästänyt tai valmis ottamaan lainaa, kun tulee isoja remontteja.

Vastikkeen omakotitalossa? Remontteja teen jos haluan tehdä, oma tupa oma lupa.

Vierailija
34/43 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 aikuista ja 1 lapsi. Menot 1700€/kk, sisältää asumisen kokonaisuudessaan, ruoat, vakuutukset ja autot 2kpl, sekä muut laskut. Säästöönkin jää muutama satanen kuussa. Mistään ei olla jääty paitsi. Matkustelu ei kiinnosta ja alkoholia ei käytetä, myöskään ei ole kalliita harrastuksia. Eikä ole tarvetta ajaa ylikalliilla autoilla. Uusi omakotitalo rakennettu lähes velattomana ja edellinen asunto maksettu kokonaisuudessaan samoilla palkoilla, mistä saikin hyvän pääoman uuteen taloon. Eli ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot. Joku voisi pitää tylsänä elämänä, mutta meille sopii. Vietetään paljon aikaa perheen kesken ja myös sukulaisten ja ystävien kanssa.

Vierailija
35/43 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pitänyt silleen, että kaikki kiinteät kulut (asuminen, ruoka, auto, vakuutukset yms) kun olen maksanut, niin pitää jäädä 1200€/kk hummailuun.

Nämä siis yhdeltä henkilöltä.

Vierailija
36/43 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me taas nimenomaan laskettiin tuo summa siksi, että haluamme minimoida työhön käyttämämme ajan. Näin erilaisia me ihmiset olemme.

Ap

Vierailija
37/43 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies36veee kirjoitti:

Itse olen pitänyt silleen, että kaikki kiinteät kulut (asuminen, ruoka, auto, vakuutukset yms) kun olen maksanut, niin pitää jäädä 1200€/kk hummailuun.

Nämä siis yhdeltä henkilöltä.

Saanko kysyä, ihan uteliaisuuttani, kuinka hummaat?

Vierailija
38/43 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki, joka on monen mielestä liian suuri, on 490 e, joten kahdelle ihmiselle kaikki yli tonnin menevä on luksusta. Jos mukana asumistuki vaikkapa 350 e, niin kahdelle riittäisi hyvin tuo ap:n summa

Vierailija
39/43 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan n. 730e/kk maksavassa yksiössä (netti, vesi sisältyy vuokraan) ja rahaa menee ruokaan per nokka 30-45/vko. Sitten tähän päälle tietenkin 40e/kk sähkö. Vaatteet pyritään hankkimaan tarpeeseen (miel. käytettynä) tai katsomaan lahjoitettavista.

Vierailija
40/43 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki, joka on monen mielestä liian suuri, on 490 e, joten kahdelle ihmiselle kaikki yli tonnin menevä on luksusta. Jos mukana asumistuki vaikkapa 350 e, niin kahdelle riittäisi hyvin tuo ap:n summa

Toimeentulotuki on monen mielestä liian suuri siksi ettei siihen sisälly mitään selvoitteita tai ehtoja. Ei sen euromääräisen suuruuden takia. Se ihmisiä lähinnä risoo, että jotkut tietoisesti elävät loisena käyttäen hyväkseen systeemiä joka on luotu niiden avuksi, jotka eivät muuta voi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme