Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä oli säästöjä ennen lapsentekoa?

Vierailija
01.01.2019 |

Minkälaisilla säästöillä olitte varautuneet hankintoihin ja tulotason tippumiseen? Miten pitkää hoiditte lasta kotona ja miten rahat riittivät?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei erityisiä säästöjä. Kaksi sijoitusasuntoa ennestään tuomassa pääomatuloja.

Vierailija
2/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut säästöjä. Meillä lapset ovat molemmat olleet 3-vuotiaiksi asti kotona, mutta olen tehnyt töitä vähän siinä sivussa. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot – sanomattakin selvää, ettemme asu PK-seudulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Lähestulkoon kaikki mahdollinen ostettiin käytettynä, niin eipä hankintoihin paljon rahaa menny.

Vierailija
4/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään erityisesti varauduttu. Toinen meistä tienaa tarpeeksi, että pärjätään vaikka toinen olis pari vuotta pois työelämästä. Säästössä oli toki joku 20 000 euroa.

Vierailija
5/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ollut säästöjä ollenkaan. Yhdessä välissä olimme molemmat työttömiä ennen lapsen syntymistä. Hoidin lasta noin 1 vuotiaaksi kotona ja sitten aloitin uuden alan opiskelun. Nyt uusi vauva tulossa ja tulot merkittävästi suuremmat kuin esikoisen aikaan, toki ei nytkään säästöjä ole.

Vierailija
6/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään. Lähestulkoon kaikki mahdollinen ostettiin käytettynä, niin eipä hankintoihin paljon rahaa menny.

Jep. Mekin ostettiin käytettyä ja saatiin tosi paljon; vaatteita, vaunut, kaukalokin. Ei mennyt vauva-aikana kauheasti vauvaan rahaa. Käytettiin kestovaippoja, niistäkin ostettiin paljon käytettynä

2

Vierailija
7/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei penniäkään. Oltiin kolmekymppisiä. Säästötilillä oli rahaa ehkä 10.000 markkaa, mutta ei sitä mihinkään kotihoidontukeen käytetty. Olin töissä ja sai  ansiosidonnaista äitiysrahaa, taktisesti "tehtiin" toinen heti perään, olin vain joitain kuukausia kotihoidontuella. MItään kuntalisää ei täällä tunnettu.

Nyt on lapset teinejä, kulut on aivan todella toista luokkaa kuin jonkun pikkulapsen kanssa, lapsilisät loppuu sopivasti 17-vuotiaana. Jos mietityttää pikkulapsiaiajan  taloudellinen puoli, ei kannata hankkia lapsia. Teinit on aivan toista luokkaa.

Joku kerran täällä kitisi jotain, että "turvaistuin maksaa kuitenkin helposti sen 400 € ja teini ei tällaista tarvitse". Juu, ei tarvitse, mutta useat tarvitsevat bussikortin, joka maksaa 50 € joka helevetin kuukausi.

Ynnä muuta. Kannattaa varautua ja miettiä.

Vierailija
8/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaa 200 000.

Vierailija
9/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen meistä se suurempipalkkainen, joten hoitovapaa toi taloudellisia hankaluuksia, kun eläminen mitoitettu tulojen mukaan.

Kummankin lapsen kanssa olimme varautuneet 10 000 eurolla 8 kuukauden hoitovapaaseen. Siitä tuli reilu tonni / kk ja pärjäsimme.

Vierailija
10/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jäin mammalomalle, niin varauduttiin pieneniviin tuloihin säästämällä jo etukäteen saman verran kuin tulot pienenevät eli noin 35tonnia oli säästössä ennen kuin lapsi syntyi.

Vierailija
11/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut säästöjä, vauva syntyi opiskelijaperheeseen suunniteltuna. Käytettyä, halpaa, saatua, niin selvittiin. Nyt tuo vauva on 15-vuotias, eikä häneltä ole elämänsä aikana puuttunut mitään.

Vierailija
12/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 27-vuotias kun esikoinen syntyi ja säästössä n. 25000 euroa. Olin säästänyt heti työelämään päästyäni rahaa juuri sitä varten, että voin olla lasten kanssa 3-vuotiaaksi asti kotona. Tein kuitenkin keikkatöitä viikonloppuisin ja sniiduilin sen verran että säästöihin ei edes tarvinnut koskea, vaikka olin kotona kolmeen vuoteen asti.. Mies tekee töitä pienipalkkaisella alalla ja olemme pitäneet kulut kurissa tarkoituksella (asutaan esim. vanhassa rivarikämpässä eikä omakotitalossa).

Vierailija
13/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei penniäkään. Oltiin kolmekymppisiä. Säästötilillä oli rahaa ehkä 10.000 markkaa, mutta ei sitä mihinkään kotihoidontukeen käytetty. Olin töissä ja sai  ansiosidonnaista äitiysrahaa, taktisesti "tehtiin" toinen heti perään, olin vain joitain kuukausia kotihoidontuella. MItään kuntalisää ei täällä tunnettu.

Nyt on lapset teinejä, kulut on aivan todella toista luokkaa kuin jonkun pikkulapsen kanssa, lapsilisät loppuu sopivasti 17-vuotiaana. Jos mietityttää pikkulapsiaiajan  taloudellinen puoli, ei kannata hankkia lapsia. Teinit on aivan toista luokkaa.

Joku kerran täällä kitisi jotain, että "turvaistuin maksaa kuitenkin helposti sen 400 € ja teini ei tällaista tarvitse". Juu, ei tarvitse, mutta useat tarvitsevat bussikortin, joka maksaa 50 € joka helevetin kuukausi.

Ynnä muuta. Kannattaa varautua ja miettiä.

Yleensä ihmisten tulotasot nousevat työkokemuksen ja etenemisen myötä. Lisäksi on yli 10 vuotta aikaa säästää ennen teini-ikää. Lapsentekoa ei voi loputtomiin lykätä.

Vierailija
14/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt noin 5000€ itse kotihoidontukiaikaan itselleni, jotta voin elää suht normia elämää (vähän alle vuodeksi). Toki muita säästöjä on myös meillä. Ei ole tarvinnut sitten tiputtaa lainoja koroille tai muuta, hieman vain katsoa kulutuskäyttäytymistä.

Vierailija
15/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei säästöjä, mutta omaisuutta. Uusi omakotitalo valmistui 5 kk ennen esikoisen syntymää. Rivariasunto maksettu ja oli säästöjä joten omakotitaloon piti ottaa velkaa vain 175 000. Rakennuskustannukset olivat 340 000.

Hyväpalkkainen työ molemmilla vanhemmilla. Työelämässä olimme 12 vuotta ennen esikoisen syntymää. Onneksi näin. Nyt lapset alakoulussa ja asuntovelkaa enää jäljellä 35 000.

Vierailija
16/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekasta lapsesta oli säästöjä (minulla) n. 24 tonnia. Käytin niistä ehkä 5000e, takaisin töihin kun lapsi 2v 4kk. ja toisesta lomalle jäädessä oli 26 tuhatta. Miehellä ei jää mitään ikinä säästöön.

Vierailija
17/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei säästöjä, mutta kulutusluottoja oli ja asuimme vuokralla. Lapset olivat kotihoidossa eka 1v:ksi, toka 2v 10kk ja kolmas 1v 7kk. Enkä olisi pystynyt olemaan kotona yhtään pidempään vaikka tilillä olisi ollut miljoona. Nimittäin kotiäitiys ei ollut mun juttu. Ja miksi hankin lapsia? odottaakseni että ne kasvavat aikuisiksi.

Nuorin täyttää ensi kuun alussa 19v ja mun kuuluu maksaa enää lakkiaiset. Hyvin on selvitty. Edelleen asutaan vuokralla. Perheen isä kuoli hiljattain ja lapset saivat henkivakuutusrahoista pesämunan opiskeluun. 

Vierailija
18/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole vielä lapsia, mutta säästöjä on n. 500000 €. Luulenpa että skippaan lastenteon kokonaan ja käytän säästöt vain omaan hyvinvointiini.

Vierailija
19/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0e. Ekan kanssa olin 3 vuotta kotona ja sit heti perään toisen kanssa 2 vuotta. Oli edullinen vuokrakolmio mihin saatiin vielä asumistukea, erittäin järkevä ajankohta mielestäni hankkia lapsia silloin kun ei ole vielä Elviksen menoja omakotitaloineen jne vaan maltilliset menot.

Vierailija
20/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysloman alkaessa 12 000 euroa tilillä ja kaikki tarpeellinen ostettuna, velkaa tosin 70 000 euroa. Ollaan molemmat pienituloisia. Tarkoitus olla kotona niin kauan kuin rahat riittävät.