Joudun aina uudestaan tilanteeseen, jossa kaveri tai tuttu alkaa kartella minua
Olen kokenut, että tämä on monesti johtunut siitä, että joku on puhunut minusta pahaa tälle kaverille tai tutulle.
Mitä tällaisessa tilanteessa oikein voisi tehdä? Tai voisiko niitä jotenkin estää tapahtumasta?
Alan olla aika väsynyt, kun tämä sama kuvio toistuu vaan. Mikä ihmisessä (esim. minussa) voi saada aikaan tällaista käytöstä sekä pahan puhujan että puheisiin uskovan tahoilta?
Kommentit (85)
Yleensä näitä ilkeimpiä ei aleta karttelemaan, koska ovat sen verran sosiaalisia että osaavat juonimisen pelin. Ne joita kartellaan on niitä jotka kertovat ettei keisarilla ole vaatteita. Yleensä keisari suuttuu ja muutkin vihaamaan tätä rehellistä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä näitä ilkeimpiä ei aleta karttelemaan, koska ovat sen verran sosiaalisia että osaavat juonimisen pelin. Ne joita kartellaan on niitä jotka kertovat ettei keisarilla ole vaatteita. Yleensä keisari suuttuu ja muutkin vihaamaan tätä rehellistä.
Ehkä ala- ja yläasteella. Aikuisista sentään suurin osa uskaltaa jo ajatella omillakin aivoilla.
Karttelen liian intensiivisiä, takertuvia, liian nopeasti kaiken antavia ihmisiä koska sellaiset on yleensä tasapainottomia ja keskittävät energiaa muiden ihmisten puutteessa sinuun ihan liikaa. Ei ole normaaleja keskusteluja, jos puhutaan matkailusta "hei lähetään jonnekkin" öö ei ei edes tunneta, perheestä "iskä teki itsarin" älä kerro tota mulle jooko? Viikonlopusta "hei mennään yhessä..."
Ei ei ei! Vaikka yleensä kaikkien kanssa joista ei pidä voi jutella, niin intensiivisten takertujien kanssa ollaan nopeasti niin epämukavissa sfääreissä että parempi karttaa.
Möläytteletköhän sinä ihmisille huomaamatta sitä tai jauhatko jatkuvasti jotain mamujuttuja tai jotain vastaavaa?
Vierailija kirjoitti:
Karttelen liian intensiivisiä, takertuvia, liian nopeasti kaiken antavia ihmisiä koska sellaiset on yleensä tasapainottomia ja keskittävät energiaa muiden ihmisten puutteessa sinuun ihan liikaa. Ei ole normaaleja keskusteluja, jos puhutaan matkailusta "hei lähetään jonnekkin" öö ei ei edes tunneta, perheestä "iskä teki itsarin" älä kerro tota mulle jooko? Viikonlopusta "hei mennään yhessä..."
Ei ei ei! Vaikka yleensä kaikkien kanssa joista ei pidä voi jutella, niin intensiivisten takertujien kanssa ollaan nopeasti niin epämukavissa sfääreissä että parempi karttaa.
Pahinta että näitä voi olla kaikissa piireissä, ei voi rajata vain työelämästä syrjässä oleviin. Takertuja voi olla hitaasti tukahduttava myös ilkeyttään. Niitä kateellisia joilla on asiat kunnossa mutta ollaan silti uteliaita, niin hel-ve-tin uteliaita, ettei mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa voi olla kyse borderline personalitysta. Heillä ei ole rajoja ja tyypillistä, että kerrotaan liian henk koht asioita heti.
Mä olen karttanut ihmistä joka kertoo toisten ihmisten asioista laveasti, kertoo esim nuoren serkkupoikansa terapiassa käynnistä kaiken mitä tietää, ja sisarensa kuolleesta vauvasta. Tuskin nuo ihmiset haluais kanssani jakaa tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä (molemmilla kirjoittaneilla, joista on puhuttu pahaa) sitten niin laajat verkostot, että tuo on edes mahdollista?
En osaa kuvitella muuta tilannetta tuollaiseen, kuin esim. työ- tai kouluyhteisö. Ja tietysti jos on iso, yhteinen kaveripiiri.
Olen tuo nro 4 viestin kirjoittanut. Omalla kohdallani tämä tapahtui työyhteisössä, tiedän myös varmaksi työpaikalla liikkuneen minusta huhuja, en vaan tiedä mistä oli kysymys.
Niin tai näin, oli ainakin itselleni hyvin kurja kokemus, vaikka tämän henkilön kanssa emme mitään läheisiä olleetkaan.
Minä taas alan suhtautua negatiivisesti ja varauksella ihmisiin, joiden kuulen puhuvan ilkeästi muista ihmisistä, esim. työpaikalla.
Arvostan kaltaisiasi ihmisiä.
Olkoon totta tai tarua niin käräjille voi joutua...
Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen on Suomen rikoslaissa rangaistavaksi säädetty teko, josta voi seurata sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta. Yksityiselämää loukkaavaan tiedon levittämiseen syyllistyy levittämällä sellaisia toisen yksityiselämään kuuluvia tietoja, joiden leviäminen voi aiheuttaa kärsimystä sille, jota tieto koskee. Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen on sisältörikos, jossa rikos tehdään saattamalla tietoa julkisuuteen.Tällaisten tekojen säätämisellä rangaistavaksi halutaan suojella yksityiselämän suojaa, joka on turvattu perustuslain 10 §:ssä. Rikos eroaa kunnianloukkauksesta siten, että siinä on kysymys oikeellisen tiedon levittämisestä, kun taas kunnianloukkauksessa on ensisijaisesti kyse valheellisen tiedon levittämisestä. Politiikassa, elinkeinoelämässä tai julkisessa virassa toimivan henkilön yksityiselämästä saa kuitenkin ilman lupaa levittää myös sellaisia tietoja, jotka voivat aiheuttaa tietojen kohteelle kärsimystä. Tiedon levittämisen on tällöin oltava tarpeen jonkin yhteiskunnallisesti merkittävän asian käsittelyssä ja sen pitää liittyä tällaisen henkilön tehtävien suorittamisen arviointiin.
Vierailija kirjoitti:
Olkoon totta tai tarua niin käräjille voi joutua...
Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen on Suomen rikoslaissa rangaistavaksi säädetty teko, josta voi seurata sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta. Yksityiselämää loukkaavaan tiedon levittämiseen syyllistyy levittämällä sellaisia toisen yksityiselämään kuuluvia tietoja, joiden leviäminen voi aiheuttaa kärsimystä sille, jota tieto koskee. Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen on sisältörikos, jossa rikos tehdään saattamalla tietoa julkisuuteen.Tällaisten tekojen säätämisellä rangaistavaksi halutaan suojella yksityiselämän suojaa, joka on turvattu perustuslain 10 §:ssä. Rikos eroaa kunnianloukkauksesta siten, että siinä on kysymys oikeellisen tiedon levittämisestä, kun taas kunnianloukkauksessa on ensisijaisesti kyse valheellisen tiedon levittämisestä. Politiikassa, elinkeinoelämässä tai julkisessa virassa toimivan henkilön yksityiselämästä saa kuitenkin ilman lupaa levittää myös sellaisia tietoja, jotka voivat aiheuttaa tietojen kohteelle kärsimystä. Tiedon levittämisen on tällöin oltava tarpeen jonkin yhteiskunnallisesti merkittävän asian käsittelyssä ja sen pitää liittyä tällaisen henkilön tehtävien suorittamisen arviointiin.
Ja usein mustamaalaamisessa syyllistytään kumpaankin koska monesti levitettään osaksi totta ja osaksi valetta, juuri sen takia että saadaan asiat enemmän uskottaviksi. Etenkin kunnianloukkaus eli valheellisen tiedon levittäminen on törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että tuollainen käytös kumpuaa kyllä enimmäkseen sen karttelijan omasta huonommuudentunteesta ja kateudesta sinua kohtaan. Tuolla tavoin hän saa omaa egoaan pönkitettyä sinun kustannuksellasi. Et ole kyllä menettänyt mitään, jos tälläinen ihminen poistaa itsensä elämästäsi. Jos näitä tapauksia on jo ollut useita, kannattaa miettiä tarkemmin millaisten ihmisten kanssa viettää aikaansa.
Olen eri mieltä. Jos ja kun ap on törmännyt samanlaiseen kohteluun useiden eri henkilöiden taholta, hänen on pakko katsoa peiliin. Mitä ne pahat asiat ovat, joita sinusta on puhuttu, ja onko niissä perää? Jos ihminen esim. valehtelee, pummaa rahaa ja jättää maksamatta, vikittelee muiden miehiä ja mitä näitä nyt on, niin totta hitossa hänestä puhutaan selän takana. Ei se vika kuitenkaan silloin ole niissä juoruilijoissa.
Ajattelen samoin kuin tässä kommentissa. Ei maailma nyt sentäs niin täynnä ole tarkoituksella sinua mustamaalaavia tyyppejä, että törmäisit niihin joka paikassa. Jokin omassa käytöksessäsi on sellaista, että ihmiset tahtovat ottaa etäisyyttä. En tarkoita tuomita, mutta itsesi takia olisi parempi selvittää ja parantaa tapasi, jos osaat sen verran asettua toisen asemaan, että tajuaisit mikä käytös ei muiden mielestä ole ok.
Täällähän on ollut varmaan satoja ketjuja aiheesta ystävyyden katkaiseminen, joissa samat syyt toistuvat. Pahan puhuminen muista (juoruilu), takertuvuus, jatkuva omissa ongelmissa vellominen, päihdeongelmat, rahan pummaaminen, epärehellisyys muutamia mainitakseni. Ja usein näistä ongelmista kärsivät valittavat, että kaikki syy on muissa, eivätkä yhtään pysty näkemään asioita muiden kannalta. Sellaisesta itsekeskeisyydestä pitäisi pyrkiä eroon, jos tahtoo ystäviä. Kaikissahan meissä on virheitä, joskus tekee typeryyksiä, mutta aina on mahdollisuus parempaan, jos haluaa.
Mä olen kyllä itse törmännyt pahantahtoisiin ihmisiin työpaikalla. Sellaisiin, joiden olen ymmärtänyt pyrkivän vain mustamaalaamaan tiettyjä henkilöitä. Syynä on vaikuttanut olevan mm. väärä ihonväri ja se, että vastapuoli on jollain tasolla ärsyttänyt kyseistä henkilöä, tahattomastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että tuollainen käytös kumpuaa kyllä enimmäkseen sen karttelijan omasta huonommuudentunteesta ja kateudesta sinua kohtaan. Tuolla tavoin hän saa omaa egoaan pönkitettyä sinun kustannuksellasi. Et ole kyllä menettänyt mitään, jos tälläinen ihminen poistaa itsensä elämästäsi. Jos näitä tapauksia on jo ollut useita, kannattaa miettiä tarkemmin millaisten ihmisten kanssa viettää aikaansa.
Olen eri mieltä. Jos ja kun ap on törmännyt samanlaiseen kohteluun useiden eri henkilöiden taholta, hänen on pakko katsoa peiliin. Mitä ne pahat asiat ovat, joita sinusta on puhuttu, ja onko niissä perää? Jos ihminen esim. valehtelee, pummaa rahaa ja jättää maksamatta, vikittelee muiden miehiä ja mitä näitä nyt on, niin totta hitossa hänestä puhutaan selän takana. Ei se vika kuitenkaan silloin ole niissä juoruilijoissa.
No on vika juoruilijoissa kun eivät suoraan sano. Vikittelee muiden miehiä, miten? Eiköhän normaali mies osaa sanoa ei.
Mistään näistä tuskin oli kyse ap:n kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin se on! Ihmiset ovat laumasieluja ja kaipaavat muiden hyväksyntää.
Vierailija kirjoitti:
No minä saatan puhua hyvinkin henkilökohtaisia, en kaikille, mutta joillekin. En silti mitenkään takerru heihin, tykkään olla yksin parhaiten. Enkä ala esim.ehdotella tapaamisia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä itse törmännyt pahantahtoisiin ihmisiin työpaikalla. Sellaisiin, joiden olen ymmärtänyt pyrkivän vain mustamaalaamaan tiettyjä henkilöitä. Syynä on vaikuttanut olevan mm. väärä ihonväri ja se, että vastapuoli on jollain tasolla ärsyttänyt kyseistä henkilöä, tahattomastikin.
Varmasti tällaisia ihmisiä on paljonkin, mutta se, että ap joutuu jatkuvasti eri paikoissa ja jopa ulkomailla samanlaisen karttamisen kohteeksi, ei voi enää olla pelkkää huonoa tuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on vika juoruilijoissa kun eivät suoraan sano. Vikittelee muiden miehiä, miten? Eiköhän normaali mies osaa sanoa ei.
Mistäs tiedät? Ja ei ole aikuisilta ihmisiltä järkevää käytöstä alkaa ojentaa kaikkia niitä, joiden käytöksestä ei pidä. Paljon järkevämpää on ottaa etäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä se usein onkin pahinta juoruissa. Kukaan ei kerro, että saisit edes mahdollisuuden puolustautua tai mennä itseesi miettimään, olisiko syytä muuttaa omia toimintatapojaan. Itsekin olen tälläisessä tilanteessa ollut nimittäin. Kumma kyllä kukaan ei yleensä vahingossakaan erehdy kertomaan näitä juttuja sille kohteen verkostolle edes. Lisäksi niistä, jotka tietävät juorun, osa ei noteeraa ollenkaan, osa on myötätuntoisia ja sitten on se porukka joka on avoimen vahingoniloinen. Mitäköhän se kertoo tuosta viimeiseksi mainitusta?
Jos on juoruista kyse niin karttelija on yleensä itse pahanpuhuja mutta kokee kai sentään vähän huonoa omaatuntoa asiasta ja siksi välttelee.
Nuo ilkkujat ovat häiriintyneitä tapauksia.
Mä tunnen yhden tällaisen ihmisen, jolle taitaa jatkuvasti käydä noin. Olen itse yksi niistä välttelijöistä. Tämä ihminen on pahin juoruaja, jonka tunnen. Suurin osa hänen kommunikoinnistaan on pahan puhumista muista. En sano, että sinä olet tällainen, kerron vain, millaisia nämä karttelusyyt voivat olla.