Yli 2000 jättänee kirkon tänään 31.12.2018
http://www.eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/tanaan.html
Paljonkohan jäsenmäärän pitää vielä laskea, ennen kuin suomessa suhde uskontoon muuttuu sivistysvaltiolle sopivaksi?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä on oikeasti kuulua kirkkoon?
Mistä maksan? koen etten saa mitään enempää kuin ne jotka kuuluu
Ajan kuvaa on juuri tuo sinun hyötyajattelu. Ei siitä pidäkkään olla mitään hyötyä.
No minä annan sinulle tilinumeroni, saat joka vuosi siirtää sinne 1000 euroa. lupaan tästä tonnista laittaa suhteessa saman hyvään tarkoitukseen kuin mitä kirkko käyttää avustustoimintaan.
Onko tästä mitään tietoa paljonko kirkko käyttää avustustoimintaan? Kiinnostaisi.
Laitoin viestin tuosta, että vähän alle 30 % menee ihmisiin liittyvään työhön. Avustustoimintaan ei varmaan tuosta potista montaakaan prosenttia mene, koska tuosta summasta suurin osahan on avustushenkilökunnan palkkoja. En ilkeäisi kirkon tiedotustyössä tällä paljon elvistellä, koska niin pieni osa tosiaan menee avustamiseen. Ja lähetystyötä esimerkiksi en edes hyväksy. Käytännössä rahat menee palkkoihin ja kiinteistöihin.
Vaan eihän kirkko olekaan mikään avustusjärjestö. Se on uskonnon harjoittamiseen tarkoitettu, jos ei halua sitä rahoittaa, niin eipä ole kovin järkevää kuulua kirkkoon, kun itse ei sellaista uskontoa harjoita.
Minä katsoin vuoden 2015 kirkon tilinpäätöksestä, mikä on julkisesti saatavilla netissä. Se prosentti on 3.04% tuloista, joka käytetään avustustoimintaan. Suurin yksittäinen erä avustustoiminnassa on "lähetystyö" eli käännyttäminen.
Kirkon tehtävähän on kertoa Jumalan sanasta niille, jotka eivät ole siitä vielä kuulleet ja sinä paheksut, että niin tehdään?
Kiitos muistutuksesta, erottu on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan kuvaa on juuri tuo sinun hyötyajattelu. Ei siitä pidäkkään olla mitään hyötyä.
No minä annan sinulle tilinumeroni, saat joka vuosi siirtää sinne 1000 euroa. lupaan tästä tonnista laittaa suhteessa saman hyvään tarkoitukseen kuin mitä kirkko käyttää avustustoimintaan.
Onko tästä mitään tietoa paljonko kirkko käyttää avustustoimintaan? Kiinnostaisi.
Laitoin viestin tuosta, että vähän alle 30 % menee ihmisiin liittyvään työhön. Avustustoimintaan ei varmaan tuosta potista montaakaan prosenttia mene, koska tuosta summasta suurin osahan on avustushenkilökunnan palkkoja. En ilkeäisi kirkon tiedotustyössä tällä paljon elvistellä, koska niin pieni osa tosiaan menee avustamiseen. Ja lähetystyötä esimerkiksi en edes hyväksy. Käytännössä rahat menee palkkoihin ja kiinteistöihin.
Vaan eihän kirkko olekaan mikään avustusjärjestö. Se on uskonnon harjoittamiseen tarkoitettu, jos ei halua sitä rahoittaa, niin eipä ole kovin järkevää kuulua kirkkoon, kun itse ei sellaista uskontoa harjoita.
Minä katsoin vuoden 2015 kirkon tilinpäätöksestä, mikä on julkisesti saatavilla netissä. Se prosentti on 3.04% tuloista, joka käytetään avustustoimintaan. Suurin yksittäinen erä avustustoiminnassa on "lähetystyö" eli käännyttäminen.
Kirkon tehtävähän on kertoa Jumalan sanasta niille, jotka eivät ole siitä vielä kuulleet ja sinä paheksut, että niin tehdään?
Tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni.
Voisi kyllä olla suurempikin tuo osuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee tilalle? Itänaapurissa olis ateismi ja ei hyvin mennyt. Pahoin pelkään, että tilalle tulee jopa vielä pahempi uskonto eli islam
Miksi tulisi mikään TILALLE?
Tottakai tulee. Jos et kuulu mihinkään kirkkoon, niin olet ateisti. Silloin tulee ateismi tilalle. Sen toimivuus on jo nähty ympäri maailmaa. Paras kaikista huonoista on kristinusko.
No kerrotko nämä "ateismi-uskon" keskeiset opinkappaleet? entä paljonko "ateisti-kirkko" perii veroja? Mitä velvollisuuksia "ateismi-kirkko" asettaa seuraajilleen?
googleta vaikka kommunismi, niin näet miten käy. Kerro mistä olet eri mieltä?!
Kommunismilla ja ateismilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en eroa kirkosta. Kirkon tekemä diakoniatyö, lasten kerhot ym. ovat mielestäni jokaisen veroeuroni arvoista työtä. Minä, minä, minä...sitähän tämä aika on. Me olemme täällä toisiamme varten, tämän lyhyen elämän ajan.
Silloin kun erosin kirkosta, niin tuo summa mitä käytettiin diakonityöhön, lapsityöhön, perheneuvontaan ja eläkeläiskerhoihin oli alle 30 % kokonaispotista. Suurin osa menee palkkoihin ja kiinteistöihin. Avustustyö on huonoin mahdollinen peruste olla kirkossa, koska luvut on ihan päinvastoin kaikessa muussa avustamisessa kuten Unicef, SPR tai muut järjestöt joissa kuluihin menee jotain 25% lahjoituksista.
Tämä juuri! Isoja hyväntekeväisyysjärjestöjä kritisoidaan siitä, että "ei rahat oikeasti mene apua tarvitseville", vaikka suuri osa kuitenkin menee. Jokainen järkevä ihminen tajuaa, että mikään raha ei auta, jos se vaan heitetään hädänalaisten keskelle. Tarvitaan pitkäjänteistä, suunniteltua kehitystyötä, tähän tarvitaan työntekijöitä ja asiantuntijoita, eli palkattua henkilökuntaa, sekä hallinto pyörittämään koko sirkusta.
Muistan lukeneeni jostain, että Kirkon ulkomaanavusta vain pieni osa meni oikeasti apuun, suurin osa ns. käännytystyöhön. Ja nuo esittämäsi luvut ovat myös tuttuja.
Työskentelen itse isossa järjestössä, joka toimii uskonnollisesti sitoutumattomana. Rahapulamme on jatkuvaa. Mielelläni ottaisin osan kirkon veroeuroista toimintaamme jota teemme seksuaalista väkivaltaa kokeneiden ihmisten kanssa, surullisen iso osa toimintamme piirissä olevia on lapsia :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse erosin eilen. Säästän yli 400 e vuodessa sen ansiosta laskujeni mukaan. Kyllä uskoa saa vaikkei kuulu kirkkoon. Mielestäni tuo summa on ihan järjettömän suuri, kun tulotkaan ei todellakaan ole kovin isot. Jotenkin tulee sellainen olo että kirkko on vain järjestö joka nyysii rahat eikä liity uskoon mitenkään. Tekee joo paljon hyvääkin, mutta ei mulla ole varaa lahjoittaa satoja euroja vuodessa kirkolle.
No paljon ja paljon. Jos antaa hyvään 3% ryöstösaaliistaan niin onko se paljon?
Miksi olet kirkon jäsen jos raha on sulle tärkeämpää?
En ole kirkon jäsen
Montako euroa kirkko on sulta rosvonnut sen jälkeen kun erosit kirkosta?
En ala täällä firmani tulosta avaamaan mutta aivan liian monta euroa yhteisöveron kautta. Onneksi tämä suoraan on jo poistunut mutta välillisesti yhä valuu rahaa valtiolta kirkolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En paheksu sitä vaan sitä että se naamioidaan virheellisesti "hyväntekeväisyyden" alle.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kirkko pitää kirjaa jojoilija jäsrnistään, jotka kikkailevat verotuksen takia.
Heiltä tulisi kerätä verot takautuvasti.
verotusoikeus pitäisi poistaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee tilalle? Itänaapurissa olis ateismi ja ei hyvin mennyt. Pahoin pelkään, että tilalle tulee jopa vielä pahempi uskonto eli islam
Tottakai tulee. Jos et kuulu mihinkään kirkkoon, niin olet ateisti. Silloin tulee ateismi tilalle. Sen toimivuus on jo nähty ympäri maailmaa. Paras kaikista huonoista on kristinusko.
No kerrotko nämä "ateismi-uskon" keskeiset opinkappaleet? entä paljonko "ateisti-kirkko" perii veroja? Mitä velvollisuuksia "ateismi-kirkko" asettaa seuraajilleen?
Noin tyhmän kannattaa kyllä pysytellä tapaluterilaisena. Heitä nyt vielä natsikorttikin pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kirkko pitää kirjaa jojoilija jäsrnistään, jotka kikkailevat verotuksen takia.
Heiltä tulisi kerätä verot takautuvasti.verotusoikeus pitäisi poistaa
Pitäisi tulla lasku ja talousarviosta luvut, miten rahat aiotaan käyttää. Saattaisi tulla Kola-Teemun edustusbudjetttin leikkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en eroa kirkosta. Kirkon tekemä diakoniatyö, lasten kerhot ym. ovat mielestäni jokaisen veroeuroni arvoista työtä. Minä, minä, minä...sitähän tämä aika on. Me olemme täällä toisiamme varten, tämän lyhyen elämän ajan.
Silloin kun erosin kirkosta, niin tuo summa mitä käytettiin diakonityöhön, lapsityöhön, perheneuvontaan ja eläkeläiskerhoihin oli alle 30 % kokonaispotista. Suurin osa menee palkkoihin ja kiinteistöihin. Avustustyö on huonoin mahdollinen peruste olla kirkossa, koska luvut on ihan päinvastoin kaikessa muussa avustamisessa kuten Unicef, SPR tai muut järjestöt joissa kuluihin menee jotain 25% lahjoituksista.
Tuokin prosentti on kirkon ilmoittama ja laskennallinen, jossa osa piispan jouluviineistäkin on laskettu nuorisotyöksi. Oikea rahamäärä on vain pari prosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Itänaapureille uskonto on tärkeämpi kuin meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei paksuisi?
Olisiko sinulla aikaa keskustella persepanon ilosanomasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ateisteista edelleen suurin ola kuulu kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/tanaan.html
Paljonkohan jäsenmäärän pitää vielä laskea, ennen kuin suomessa suhde uskontoon muuttuu sivistysvaltiolle sopivaksi?
Sivistysvaltiossa kerätään erilaisia veroja.
Vuoden viimeisenä päivänä eroavat tidennäköisesti veropakolaiset.
Sivistysvaltioissa kirkolla ei ole verotusoikeutta, eikä valtio tunnusta uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia maltillisen kansankirkon tuhoa pidetään tärkeämpänä kuin kiihkoilijalahkojen?
Valtionkirkko on ainoa merkittävä toimia. Muut uskonnot on marginaalisia. Valtionkirkolla on myös perusteettomia etuoikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se, kirkkoon kuulumisesta ei tulisi olla mitään materiaalista hyötyä taikka haittaa yksilölle. Ainoa pätevä syy kuulua kirkkoon tulisi olla yksilön oma vakaumus ja toive. Niin kauan kuin näin ei ole ja kirkko ottaa jäsenikseen kymmeniä tuhansia ihmisiä vuosittain kyselemättä sen enempää heidän toiveitaan kuin vakaumustakaan, ei ole mikään ihme että ihmiset eroavat kirkosta. Niin kauan kuin kirkkoa ei kiinnosta jäsentensä toiveet ja vakaumus, on mikä tahansa syy riittävä erota kirkosta. Parhaat syyt ovat luonnollisestikin kirkon kanssa yhtäläisen vakaumuksen puute ja yksilön haluttomuus kuulua kirkkoon.
Voisitko yksilöidä edes yhden toiveesi, joka ei kirkkoa kiinnosta?
Minun toiveenani ei ole koskaan ollut kuulua kirkkoon. Silti siihen kuuluin 20 ensimmäistä elinvuottani. Kertaakaan sinä aikana kukaan ei koskaan kysynyt mielipidettäni, kukaan ei kysynyt, haluanko kuulua kirkkoon. Vasta sitten kun ilmoitin haluavani erota kirkosta, alkoi kirkkoa kiinnostaa että miksi. Se on ensimmäinen ja ainoa kerta kun kirkko on ollut millään tavalla kiinnostunut minun toiveistani.
Kerro sinä mieluummin vaikka pari omaa toivettasi, jotka kirkkoa kiinnostavat ja kuinka kirkko on ilmaissut kiinnostuksensa sinun toiveitasi kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ateismi ei ole mikään toiminto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommunismilla ja ateismilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Ei ehkä teoriassa, mutta käytännössä esim NL oli ateistinen valtio, jossa uskontonsa harjoittaminen saattoi olla hengenvaarallista.