Ensimmäistä kertaa työttömänä työnhakijana -- onko oletus että haetaan tukia vaikka olisikin rahaa?
Otin vuoden verran pois töistä omasta tahdosta erinäisistä syistä ja olin ulkomailla. Jätin hyväpalkkaisen työpaikan joten säästöjä on reippaasti. Nyt aloitan työnhaun Suomessa. Onko "oletus" ajatus että kaikki hakevat tukia töitä etsiessään (työttömänä ollessaan) kerran niihin ollaan oikeutettuja? Jos en hakisi tukia olenko "hölmö"? Mikä on ajattelutapa Suomessa tässä?
Myöskin, rekisteröityvätkö kaikki TE:lle heti, vai hakevatko erikoistuneet työnhakijat lähinnä ensin suoraan itse firmoihin avoimia paikkoja katsellen, ja sitten jos ei mikään auta mennään TE:lle?
Kiitos vastauksista.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet hakuun!!
Miksi? Jos ei tukea tarvitse, turha sitä on hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet hakuun!!
Miksi? Jos ei tukea tarvitse, turha sitä on hakea.
Voihan ne rahat laittaa vaikka kaljaan jos siltä tuntuu. Suomen kansalainen ja sosiaaliturvan piirissä, niin oikeutettu on! Tämä on oikeus valtio!
Vierailija kirjoitti:
Ap, minkä ikäinen olet? Olet ollut Suomessa hyväpalkkaisessa työssä, kuinka pitkään? Vuosia? Vuosikymmeniä? Ja olit vuoden pois, niin muutuit täysin tietämättömäksi mistään miten Suomessa toimitaan? Hiukan epäuskottavaa.
Mutta joo, lähes kaikki työttömäksi jääneet tarvitsevat sen korvauksen siitä että yhteiskunta ei heille heti mahdollista uutta työpaikkaa jossa tienata oma ja mahdollisten elätettävien elanto. Sinä kuulut varmasti liittoon (työttömyyskassaan), eli saat ansiosidonnaista työttömyyskorvausta eli työttömyysetuutta, ja tämän varmasti tiedät muutenkin ilman täältä kysymistä.
Työttömyyskorvausta ei ole mikään pakko hakea, eikä työkkärin kirjoille ole pakko mennä. Tottakai suomalaiset ajattelevat että on tyhmä jos ei hae niitä tukia jotka itse kullekin kuuluu, koska niitä varten me kaikki maksamme veroja, sitä kutsutaan hyvinvointiyhteiskunnaksi. Tämänkin sinä tiedät koska olet ikäsi asunut Suomessa paitsi nyt viimeisen vuoden.
Vaikka ilmoittautuisit työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi, ei se tarkoita sitä että sinut heti pakotetaan johonkin kurssille tai mitä tässä ketjussa nyt peloteltiin. Ei niille kursseille ensinnäkään pakoteta ketään, vaan siellä työkkärissä tehdään yhdessä virkailijan kanssa jokaiselle oma suunnitelma, ja siihen laitetaan ylös tarvitsetko sinä jotain kursseja tai muita työllistymistä edistäviä palveluja. "Normaali" ihminen niitä harvemmin tarvitsee, siis sellainen joka osaa itsenäisesti hakea työpaikkoja ja jolla on riittävät koulutukset ja työkokemusta tarpeeksi ja elämänhallinta kunnossa. Sinä kun olet hyväpalkkaisessa työssä ollut hiljattain, niin varmasti olet sellainen henkilö joka ei mitään niitä apuja tarvitse.
Tuohon aloitukseen, en pidä mitenkään ihmeellisenä, ettei hyväpalkkaisissa töissä ollut ihminen tiedä, miten Suomen työttömyyskortisto -tai mikä se nyt onkaan nimeltään- toimii. En minäkään tiedä, kun en ole koskaan sitä tarvinnut. Edellisten töiden loputtua etsinyt aina samantien uuden työpaikan. Meidän alalla niitä on aina löytynyt aika nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen väliä sillä on mitä muut ajattelevat?? ? Esim työmarkkinatuki on n 500 e joten jos olet tosi rikas niin tuo on sinulle muutenkin vain karkkirahaa.
Olen aika tunnollinen ihminen, ja seuraan yhteiskunnan moraalisia sääntöjä.
AP
Hyvä kun olet tunnollinen. Käsittääkseni voi olla työnhakija hakematta tukia. Antaa myös vapautta, ei tartte pelätä karenssia.
(Itse opiskelijana kävin työkkäris, sanoivat heti etten ole oukeutettu tukiin. Sanoin etten ole tukia hakemassakaan vaan työtä)
Samat kokemukset vuosikymmenien takaa. En ole sittemmin kyseistä konttoria vaivannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suunnitelmassa sovittu tehtävä: Haen aktiivisesti työpaikkoja eri työnhakukanavia apuna käyttäen sekä osallistun TE-palvelujen järjestämiin soveltuviin rekrytointitilaisuuksiin"
Tämä teksti on ainoa pakollinen jokaisen työttömän omassa suunnitelmassa. Ja sen voi käydä itse netissä vaan kuittaamassa tehdyksi. Kaikki työttömät tuon verran kuitenkin tekee joka tapauksessa, joten ei ole liikaa vaadittu.
Minä olen ollut vuodesta 1992 lähtien kun ensimmäiseen ammattiin valmistuin työttömänä ainakin kymmenen vuotta yhteensä, pitkiäkin aikoja kerrallaan, nytkin taas jo yli vuoden. Koskaan, ikinä, mua ei ole pakotettu mihinkään kurssille, joskus on kysytty onko joku kurssi mihin haluaisin mennä tai olisiko jollekin tarvetta. Suoraan olen sanonut että en mihinkään osa-aikatyöhön tai työkokeiluun tai työharjoitteluluun mene jos on pieniä lapsia jotka joutuu viemään hoitoon ja maksamaan siitä satoja euroja kuussa. Nyt on lapset jo koulussa, mutta edelleenkään ei tarjota mitään työllistämistoimia. Palkkatukioikeus toki tulee automaattisesti kun on tietyn ajan työttömänä, se on oikein hyvä systeemi.
Olen omatoimisesti opiskellut kolme ammattia vielä sen ensimmäisen jälkeen, joten siitäkään ei ole työllistyminen kiinni, se on vaan siitä että niitä töitä ei tällä seudulla ole tarjolla tarpeeksi, aina kaikkiin haen mitä vaan ikinä voisin tehdä ja usein pääsen haastatteluun astikin. Eläkkeeseen on vielä reilusti yli 20 vuotta aikaa, joten luultavasti pääsen jossain vaiheessa taas töihin, ehkä jopa joskus saan vielä elämäni aikana vakituisen työpaikan, ja saattaa olla että käyn vielä koulujakin.
Te jotka aapeelle sanotte että joutuu heti pakotetuksi johonkin työllistämistoimiin olette itse toimineet väärin siellä työkkärissä, olette antaneet itsestänne sellaisen kuvan että tarvitsette jotain cv-kurssia tai mitä niitä nyt on. Ne kaikki kurssit sun muut maksaa yhteiskunnalle, ei niitä haluta sellaisille maksaa jotka ei niitä tarvitse. Kun käyttäytyy asiallisesti työkkärin virkailijan kanssa ja kertoo suoraan miten suunnittelee työllistyvänsä, ei niillä siellä ole mitään intressiä alkaa pakottamaan mihinkään. Mutta jos on vain vihamielinen jurottaja ja sanoo kaikkeen että en tiedä, niin totta helkkarissa laittavat johonkin kuntouttavaan työtoimintaan.
Minulla oli aloittajan kanssa samankaltainen tilanne. Asuin vuosikausia ulkomailla ja palattuani ilmoittauduin työttömäksi kuten minua oli neuvottu tekemään. En antanut mitään "kuvaa" itsestäni vaan koetin olla mahdollisimman yhteistyöhaluinen TE-toimiston kanssa. Virkailija oli sitä mieltä että tarvitsin jotain kursseja ja totta kai ne sitten merkittiin "suunnitelmaani" ja menin niille kursseille. Joku kurssi oli niin typerä että huomasin puolen tunnin istumisen jälkeen hukkaavani aikaani siellä. Kurssilla (joka kesti viikon) opeteltiin tekemään CVtä aivan päin mäntyä, se piti kuitenkin käydä koska se oli suunnitelmaani merkitty. Kurssin pitäjät olivat täysin ammattitaidottomia, ehkä juuri näitä tempputyöllistettyjä. Itse jonkin verran luennoineena pelkästään heidän ulosantiaan oli tuskaa kuulla. Kurssittajien asennoituminen vastasi suunnilleen ala-asteen opettajien suhdetta oppilaisiinsa.
Sitten aloin saada "työtarjouksia" sähköpostilla. Olin toiminut mainosalalla ja yksi tarjous oli mm. varainhoitoyhtiön markkinointitehtäviin, siinä edellytettiin (aivan ymmärrettävästi) talousalan koulutusta jota minulla ei ole. Ilmoitin te-toimistoon ettei minun kannata tällaista paikkaa hakea. Vastauksena tuli että te-toimisto tutkii asiaa ja harkitsee tukien maksun keskeyttämistä. No hain sitten paikkaa kuitenkin, jottei tukien maksatus keskeytyisi.
Vastaavia tapauksia oli runsaasti. Yhteenkään te-toimiston kautta tulleeseen työ"tarjoukseen" en jättänyt reagoimatta koska en halunnut vaikuttaa yhteistyöhaluttomalta (tästä ketjusta opin että olisi pitänyt vaan valehdella), vaan oikeasti hain näihinkin paikkoihin joihin tiesin ettei minulla ole mitään mahdollisuuksia. Tein itselleni enemmän vahinkoa kun hyötyä näillä hakemuksilla, sillä jos joku sattui niitä lukemaan niin varmasti ihmetteli miksi hain paikkoja jotka eivät olleet kokemustani ja koulutustani vastaavia. No, hain koska käskettiin hakemaan tuen menettämisen uhalla.
TE-toimistoilta tuli myös koulutusehdotuksia. Hain kursseille ja pari kertaa tukien maksatus keskeytettiin koska minun katsottiin päässeen kursseille joihin en päässyt. Minun katsottiin päässeen kursseille koska minut oli hyväksytty kursseille hakijaksi. Olen viisikymppinen ja ikäni vuoksi minua eivät kuitenkaan kurssittajat mukaan halunneet. Näistä seurasi pitkällinen paperisota ja lopulta tuet maksettiin takautuvasti. AELssä täydensin ja päivitin tänä aikana osaamistani. En voinut kuitenkaan opiskella siinä laajuudessa kun olisin halunnut koska opiskelu olisi johtanut tukien menetykseen. Ne kevytkurssit joita kävin olivat oman paperisotansa aihe nekin (maksoin kurssit itse säästöistäni).
Lopulta hakeuduin hanttihommiin ajamaan jakeluautoa ja myöhemmin provisiopalkkaiseen myyntityöhön. Olen nyt pysyvästi myyntialalla. Se on hyvä ala sen vuoksi että myyjiä tarvitaan aina ja siksi hyvä myyjä ei ole koskaan työtön.
Kenties "toimin väärin" työkkärissä. En kokemattomana arvannut että siellä pitää kusettaa ja taktikoida.
Terv. viestin 26/69 kirjoittaja.
Et sitten suutasi saanut auki ja sanonut että et tarvitse niitä kursseja, osaat tehdä cv:n? Annoitko jälkikäteen palautetta siitä huonosta kurssista? Ei ne siellä työkkärissä muuten tiedä onko se kurssi sitä mitä on heille luvattu ja mainostettu. Mulla ei ole koskaan tullut sähköpostiin mitään työtarjouksia joihin olisi ollut pakko hakea, joskus muinoin viime vuosituhannella tuli postista muutama mihin piti hakea, yksikin oli esim. karkkikauppaan, ilmoitin sinne karkkikauppaan että minä olen reilusti ylipainoinen enkä missään nimessä halua karkkikauppaan töihin, niin sanoivat ok ja ilmoittivat työkkäriin etteivät valinneet minua.
Mitään tarjousta pakollisesta kurssista ei ole tullut koskaan 1992-2018 kertaakaan. Itse hommasin kurssini/koulutukseni mitä olen halunnut käydä. Esim. 2006 opiskelin työttömyyden ohessa isännöitsijän ammattitutkinnon, kuljin omalla autolla yli sadan kilometrin päässä perjantai-iltaisin ja viikonloppuisin, sillä kurssilla oli lähes kaikki muut työssäkäyviä ihmisiä. Silti kun papereissa luki että opintoviikkoja oli joku x määrä, työkkäri halusi katkaista mun tuet koska olin heidän mielestään kokopäiväinen opiskelija, no se asia hoitui sillä että sain koululta lapun jossa oli vähennetty opintoviikot sallittuun 30.
Olin asunut lähes 10 vuotta ulkomailla enkä koskaan aikaisemmin käyttänyt työvoimatoimiston palveluita (itse asiassa en varmaan koskaan ollut edes hakenut töitä. Olin toiminut yrittäjänä tai minut oli aina pyydetty johonkin työpaikkaan). Kuvittelin että he tietävät minua paremmin miten työnhaku toimii.
Sinänsä olen kyllä saanut sellaisen käsityksen että käytännöt ja toimntatavat vaihtelevat hyvin paljon, jopa aivan virkailijoittain. keroin vain omasta kokemusestani.
Mutta juu, tosiaan en tiennyt että paras tapa toimia on valehdella työvoimaviranomaisille, kuten sinä olet tehnyt. Nyt tiedän, mutta en silti aio tätä tapaa noudattaa, oma moraali ei vain taivu siihen.
Hyvä kun olet tunnollinen. Käsittääkseni voi olla työnhakija hakematta tukia. Antaa myös vapautta, ei tartte pelätä karenssia.
(Itse opiskelijana kävin työkkäris, sanoivat heti etten ole oukeutettu tukiin. Sanoin etten ole tukia hakemassakaan vaan työtä)