Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäistä kertaa työttömänä työnhakijana -- onko oletus että haetaan tukia vaikka olisikin rahaa?

Vierailija
31.12.2018 |

Otin vuoden verran pois töistä omasta tahdosta erinäisistä syistä ja olin ulkomailla. Jätin hyväpalkkaisen työpaikan joten säästöjä on reippaasti. Nyt aloitan työnhaun Suomessa. Onko "oletus" ajatus että kaikki hakevat tukia töitä etsiessään (työttömänä ollessaan) kerran niihin ollaan oikeutettuja? Jos en hakisi tukia olenko "hölmö"? Mikä on ajattelutapa Suomessa tässä?

Myöskin, rekisteröityvätkö kaikki TE:lle heti, vai hakevatko erikoistuneet työnhakijat lähinnä ensin suoraan itse firmoihin avoimia paikkoja katsellen, ja sitten jos ei mikään auta mennään TE:lle?

Kiitos vastauksista.

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeutettu tukeen omaisuudestasi huolimatta...

...paitsi JOS omaisuudesta tulee niin paljon esim. pääomatuloja, että tuki alenee tai menee kokonaan pääomatulojen vuoksi.

Tämä koskee vain työmarkkinatukea jossa otetaan isompi omaisuus huomioon. Ansiosidonnaiseen ja tavalliseen peruspäivärahaan se ei vaikuta.

Niin, mutta ansiosidonnainen ja peruspäiväraha eivät jatku loputtomiin. Niiden loppumisen jälkeen on työmarkkinatuki edessä.

Joo, mutta ap on ollut hyväpalkkaisessa työssä, varmasti pääsee töihin ennenkuin se liki kaksi vuotta on tullut työttömyyttä täyteen. Ja siinä vaiheessa varmasti voi olla jo säästöjäkin huvennut niin paljon ettei enää vaikuta korvaukseen.

Vierailija
42/86 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suunnitelmassa sovittu tehtävä: Haen aktiivisesti työpaikkoja eri työnhakukanavia apuna käyttäen sekä osallistun TE-palvelujen järjestämiin soveltuviin rekrytointitilaisuuksiin"

Tämä teksti on ainoa pakollinen jokaisen työttömän omassa suunnitelmassa. Ja sen voi käydä itse netissä vaan kuittaamassa tehdyksi. Kaikki työttömät tuon verran kuitenkin tekee joka tapauksessa, joten ei ole liikaa vaadittu.

Minä olen ollut vuodesta 1992 lähtien kun ensimmäiseen ammattiin valmistuin työttömänä ainakin kymmenen vuotta yhteensä, pitkiäkin aikoja kerrallaan, nytkin taas jo yli vuoden. Koskaan, ikinä, mua ei ole pakotettu mihinkään kurssille, joskus on kysytty onko joku kurssi mihin haluaisin mennä tai olisiko jollekin tarvetta. Suoraan olen sanonut että en mihinkään osa-aikatyöhön tai työkokeiluun tai työharjoitteluluun mene jos on pieniä lapsia jotka joutuu viemään hoitoon ja maksamaan siitä satoja euroja kuussa. Nyt on lapset jo koulussa, mutta edelleenkään ei tarjota mitään työllistämistoimia. Palkkatukioikeus toki tulee automaattisesti kun on tietyn ajan työttömänä, se on oikein hyvä systeemi.

Olen omatoimisesti opiskellut kolme ammattia vielä sen ensimmäisen jälkeen, joten siitäkään ei ole työllistyminen kiinni, se on vaan siitä että niitä töitä ei tällä seudulla ole tarjolla tarpeeksi, aina kaikkiin haen mitä vaan ikinä voisin tehdä ja usein pääsen haastatteluun astikin. Eläkkeeseen on vielä reilusti yli 20 vuotta aikaa, joten luultavasti pääsen jossain vaiheessa taas töihin, ehkä jopa joskus saan vielä elämäni aikana vakituisen työpaikan, ja saattaa olla että käyn vielä koulujakin.

Te jotka aapeelle sanotte että joutuu heti pakotetuksi johonkin työllistämistoimiin olette itse toimineet väärin siellä työkkärissä, olette antaneet itsestänne sellaisen kuvan että tarvitsette jotain cv-kurssia tai mitä niitä nyt on. Ne kaikki kurssit sun muut maksaa yhteiskunnalle, ei niitä haluta sellaisille maksaa jotka ei niitä tarvitse. Kun käyttäytyy asiallisesti työkkärin virkailijan kanssa ja kertoo suoraan miten suunnittelee työllistyvänsä, ei niillä siellä ole mitään intressiä alkaa pakottamaan mihinkään. Mutta jos on vain vihamielinen jurottaja ja sanoo kaikkeen että en tiedä, niin totta helkkarissa laittavat johonkin kuntouttavaan työtoimintaan.

Ja kun ollaan tarkkoja, niin tuokin tehtävä on lakisääteinen eli jos haluaa työttömyysetuutta, niin hyväksyy sen, että hakee töitä ja menee töihin, jos työnantaja työntekijäksi valitsee.

Niinhän minä juuri sanoin, ainoa joka pakollisena tulee siihen suunnitelmaan. Tottakai kaikki työttömät hakevatkin töitä tai menevät kurssille jos sopiva tulee vastaan. Ja kuka nyt hakisi työtä johon ei haluaisi sitten mennä jos tulee valituksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllistämistukitöihin yms. pitää olla tietty aika työttömänä, että niihin pääsee, jos niihin haluaa. Mutta tukia ei ole pakko hakea. Minä olen mm. ollut vastaavassa tilanteessa, olisin saanut soviteltua laskureiden mukaan, mutta en hakenut. Kuitenkin työttömyyttä tuli tarpeeksi, että pääsin sitten jo 4 kk:n työttömyyden jälkeen työlllistämistukitöihin. Työkkäri antaa vain lausunnon kassalle, että oletko kelpoinen saamaan tukia, mutta ei ne seuraa sitä, haetko vai etkö. Työttömyys alkaa siitä päiväst, kun ilmoittaudut työttömäksi. 

Työllistämistukityöt? Ne koskee vain lähellä eläkeikää olevia ihmisiä jotka ovat sitten oikeutettuja ansiosidonnaiseen tukee siihen asti kun pääsevät eläkkeelle. Ei alle kuusikymppisille mitään työllistämistukitöitä ole. Palkkatukioikeus on, mutta se on eri asia.

Vierailija
44/86 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suunnitelmassa sovittu tehtävä: Haen aktiivisesti työpaikkoja eri työnhakukanavia apuna käyttäen sekä osallistun TE-palvelujen järjestämiin soveltuviin rekrytointitilaisuuksiin"

Tämä teksti on ainoa pakollinen jokaisen työttömän omassa suunnitelmassa. Ja sen voi käydä itse netissä vaan kuittaamassa tehdyksi. Kaikki työttömät tuon verran kuitenkin tekee joka tapauksessa, joten ei ole liikaa vaadittu.

Minä olen ollut vuodesta 1992 lähtien kun ensimmäiseen ammattiin valmistuin työttömänä ainakin kymmenen vuotta yhteensä, pitkiäkin aikoja kerrallaan, nytkin taas jo yli vuoden. Koskaan, ikinä, mua ei ole pakotettu mihinkään kurssille, joskus on kysytty onko joku kurssi mihin haluaisin mennä tai olisiko jollekin tarvetta. Suoraan olen sanonut että en mihinkään osa-aikatyöhön tai työkokeiluun tai työharjoitteluluun mene jos on pieniä lapsia jotka joutuu viemään hoitoon ja maksamaan siitä satoja euroja kuussa. Nyt on lapset jo koulussa, mutta edelleenkään ei tarjota mitään työllistämistoimia. Palkkatukioikeus toki tulee automaattisesti kun on tietyn ajan työttömänä, se on oikein hyvä systeemi.

Olen omatoimisesti opiskellut kolme ammattia vielä sen ensimmäisen jälkeen, joten siitäkään ei ole työllistyminen kiinni, se on vaan siitä että niitä töitä ei tällä seudulla ole tarjolla tarpeeksi, aina kaikkiin haen mitä vaan ikinä voisin tehdä ja usein pääsen haastatteluun astikin. Eläkkeeseen on vielä reilusti yli 20 vuotta aikaa, joten luultavasti pääsen jossain vaiheessa taas töihin, ehkä jopa joskus saan vielä elämäni aikana vakituisen työpaikan, ja saattaa olla että käyn vielä koulujakin.

Te jotka aapeelle sanotte että joutuu heti pakotetuksi johonkin työllistämistoimiin olette itse toimineet väärin siellä työkkärissä, olette antaneet itsestänne sellaisen kuvan että tarvitsette jotain cv-kurssia tai mitä niitä nyt on. Ne kaikki kurssit sun muut maksaa yhteiskunnalle, ei niitä haluta sellaisille maksaa jotka ei niitä tarvitse. Kun käyttäytyy asiallisesti työkkärin virkailijan kanssa ja kertoo suoraan miten suunnittelee työllistyvänsä, ei niillä siellä ole mitään intressiä alkaa pakottamaan mihinkään. Mutta jos on vain vihamielinen jurottaja ja sanoo kaikkeen että en tiedä, niin totta helkkarissa laittavat johonkin kuntouttavaan työtoimintaan.

Ja kun ollaan tarkkoja, niin tuokin tehtävä on lakisääteinen eli jos haluaa työttömyysetuutta, niin hyväksyy sen, että hakee töitä ja menee töihin, jos työnantaja työntekijäksi valitsee.

Niinhän minä juuri sanoin, ainoa joka pakollisena tulee siihen suunnitelmaan. Tottakai kaikki työttömät hakevatkin töitä tai menevät kurssille jos sopiva tulee vastaan. Ja kuka nyt hakisi työtä johon ei haluaisi sitten mennä jos tulee valituksi?

Suurin osa työttömistä ilmoittaa haastattelussa, että ei halua tuota tehtävää tehdä,miten sen saa sieltä suunnitelmasta pois.

Vierailija
45/86 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, minkä ikäinen olet? Olet ollut Suomessa hyväpalkkaisessa työssä, kuinka pitkään? Vuosia? Vuosikymmeniä? Ja olit vuoden pois, niin muutuit täysin tietämättömäksi mistään miten Suomessa toimitaan? Hiukan epäuskottavaa.

Mutta joo, lähes kaikki työttömäksi jääneet tarvitsevat sen korvauksen siitä että yhteiskunta ei heille heti mahdollista uutta työpaikkaa jossa tienata oma ja mahdollisten elätettävien elanto. Sinä kuulut varmasti liittoon (työttömyyskassaan), eli saat ansiosidonnaista työttömyyskorvausta eli työttömyysetuutta, ja tämän varmasti tiedät muutenkin ilman täältä kysymistä.

Työttömyyskorvausta ei ole mikään pakko hakea, eikä työkkärin kirjoille ole pakko mennä. Tottakai suomalaiset ajattelevat että on tyhmä jos ei hae niitä tukia jotka itse kullekin kuuluu, koska niitä varten me kaikki maksamme veroja, sitä kutsutaan hyvinvointiyhteiskunnaksi. Tämänkin sinä tiedät koska olet ikäsi asunut Suomessa paitsi nyt viimeisen vuoden.

Vaikka ilmoittautuisit työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi, ei se tarkoita sitä että sinut heti pakotetaan johonkin kurssille tai mitä tässä ketjussa nyt peloteltiin. Ei niille kursseille ensinnäkään pakoteta ketään, vaan siellä työkkärissä tehdään yhdessä virkailijan kanssa jokaiselle oma suunnitelma, ja siihen laitetaan ylös tarvitsetko sinä jotain kursseja tai muita työllistymistä edistäviä palveluja. "Normaali" ihminen niitä harvemmin tarvitsee, siis sellainen joka osaa itsenäisesti hakea työpaikkoja ja jolla on riittävät koulutukset ja työkokemusta tarpeeksi ja elämänhallinta kunnossa. Sinä kun olet hyväpalkkaisessa työssä ollut hiljattain, niin varmasti olet sellainen henkilö joka ei mitään niitä apuja tarvitse.

Olin töissä ulkomailla, en Suomessa. Siksi.

Muutin Suomeen.

AP

Ok. No siinä aloituksesi oli hiukan sekava. Oletko ollut pois Suomesta jo vuosikymmeniä?

Kun ilmoittaudut työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi niin ensimmäiset 5 päivää on sellaisia joista et saa korvausta koska ne on omavastuupäiviä. Sen jälkeen alat saada joko perupäivärahaa tai työmarkkinatukea, ne on saman suuruiset rahat mutta niissä on vähän omat säännöt kuka niitä saa, koska ja kuinka pitkään. Ne selviää kaikki kelan nettisivuilta.

Onko koulutuksesi ja työkokemuksesi sellaista että työllistyt helposti täällä? Jos ei, niin ehkä kannattaa työkkäristä kysyä että minkälaista lisäkoulutusta omalla paikkakunnallasi olisi tarjolla josta voisi olla sinulle hyötyä, tai jos vaikka työnetsijä auttaisi sinua löytämään sopivan työnantajan?

Vierailija
46/86 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...paitsi JOS omaisuudesta tulee niin paljon esim. pääomatuloja, että tuki alenee tai menee kokonaan pääomatulojen vuoksi.

Ei koske ansiosidonnaista.

Ei niin, mutta ansiosidonnainen ei kestä loputtomiin. Ansiosidonnaisen loppumisen jälkeen edessä on työmarkkinatuki, joka on tarveharkintainen ja johon siksi vaikuttaa mm. pääomatulot.

Ei vaan ensin tulee peruspäivärahaa ja sitten vasta kun siinä tulee katto vastaan "tippuu" työmarkkinatuelle, joka on kuitenkin saman suuruinen jos ei ole huomattavan isoja tuloja tai omaisuutta. Se että omistaa asunnon ei vielä vaikuta mitään.

Vierailija
47/86 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä tukia ole pakko hakea. Ja TE-toimistoon ilmoittaudut vain JOS haet työttömyyskorvausta. Töitä et sen kautta saa. 

Omituinen kysymys. Jos et tarvii niitä tukia, niin älä hae. 

Semmonen korjaus, että TE-toimiston listoille vaan KAIKKI työttömät, ettei Sipilän tilastot näytä liian hyviltä.

Vierailija
48/86 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet korkeasti koulutettu kokenut ammattilainen ei TE-toimistolla ole sinulle tarjota mitään työllistyäksesi. Saat alasi töitä parhaiten suhteiden ja verkostojen kautta. Yritysten sivuilla ilmoitetaan avoimista paikoista ja itse voi ottaa yhteyttä. Älä kuitenkaan jätä avoimia hakemuksia. Myös ammattialan lehdissä ja liitossa ilmoitellaan työpaikoista. Itse sain linkedin kautta suoria rekry yhteydenottoja headhuntereilta varsinkin Hollannista ja Itävallasta. Lopulta neuvottelin ja kilpailutin kolmesta työpaikasta kotimaassa ja valitsin urani ja intressieni kannalta sen mielenkiintoisimman.

Vierailija
49/86 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa olet tukiin oikeutettu. Aikuinen lapseni muuttu muutama vuosi sitten ulkomailta takasin suomeen, eikä hän saanut alussa mitään tukia, ei edes toimeentulotukea. Pienen taistelun jälkeen sai asumistuen ja pääsi julkisen terveydenhoidon piiriin. TE toimistosta suunnileen naurettiin ulos. No sai sitten jotain provikkapohjaisia töitä ja siitä sitten pikkuhiljaa päästi taas takasin yhteiskuntamme täysivaltaiseksi jäseneksi. Paluumuttajalla on edessä yllättäviä haasteita.

Vierailija
50/86 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa työttömistä ilmoittaa haastattelussa, että ei halua tuota tehtävää tehdä,miten sen saa sieltä suunnitelmasta pois.

Mollin oma asiointi netissä, sieltä kuittaa että on tehnyt sen. Ei sitä mitenkään tarkisteta, jos kysyvät että oletko hakenut töitä, niin vastaat että olet. ja voit vielä kertoa tarkemmin että mistä olet hakenut, niitäkään ei kukaan yleensä mitenkään tarkista.

Miksi suurin osa ilmoittaisi haastattelussa että ei aio hakea mitään työpaikkoja tai osallistua sopiviin kursseihin? Kyllä jokainen työtön hakee töitä, sehän idea siinä työkkärin listoilla olemisessa on.

Vierailija
51/86 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa olet tukiin oikeutettu. Aikuinen lapseni muuttu muutama vuosi sitten ulkomailta takasin suomeen, eikä hän saanut alussa mitään tukia, ei edes toimeentulotukea. Pienen taistelun jälkeen sai asumistuen ja pääsi julkisen terveydenhoidon piiriin. TE toimistosta suunnileen naurettiin ulos. No sai sitten jotain provikkapohjaisia töitä ja siitä sitten pikkuhiljaa päästi taas takasin yhteiskuntamme täysivaltaiseksi jäseneksi. Paluumuttajalla on edessä yllättäviä haasteita.

Niin, kun asuu puoli vuotta ulkomailla siirtyy sen maan sosiaaliturvan piiriin eli ei ole enää oikeutettu Suomen sosiaaliturvaan. Kun muuttaa kirjat takaisin Suomeen pääsee taas sosiaaliturvan piiriin jos on kansalaisuus vielä tallella. Ei siinä mitään erikoista taistelua ole, kun vaan tekee viralliset ilmoitukset ajoissa. Ja työkkäristä autetaan ihan varmasti samalla tavalla kuin muitakin Suomen kansalaisia.

Vierailija
52/86 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan aluksi ne kuitenkin laittaisi sut luultavimmin 3kk karenssiin, koska olet ollut vuoden poissa. Jos siis et ole opiskellut tai ollut töissä. Vapaaehtoistöitä ja lyhyitä kursseja ei lasketa.

Ei vaan karenssi sisältyy jo tuohon poissaoloon.

Näin. Olen ajatellut, että jos itse irtisanoudun, en mene työkkäriin hakemaan karenssia, vaan olen 3 kk täysin vapaa koko yhteiskunnasta. Edellyttää sen varalle säästämistä toki.

Vasta sitten kyykkyyn työnhakijaksi ja tuille.

Vierailija
53/86 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut vuoden poissa työmarkkinoilta, työssäoloehto ei välttämättä täyty, joten tukia ei ehkä saa.

Olisi pitänyt ilmoittautua heti työttömäksi työnhakijaksi, vaikka irtisanoutuikin itse.

Tosin silloin pitää olla käytettävissä töihin, eikä notkua ulkomailla.

Vierailija
54/86 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miljoonia tukiin budjetoituja rahoja jää hskematta.

Vierailija
55/86 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on ollut vuoden poissa työmarkkinoilta, työssäoloehto ei välttämättä täyty, joten tukia ei ehkä saa.

Olisi pitänyt ilmoittautua heti työttömäksi työnhakijaksi, vaikka irtisanoutuikin itse.

Saa notkua missä haluaa kunhan on TE toimiston tavoitettavissa.

Vierailija
56/86 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koske ansiosidonnaista.

Ei niin, mutta ansiosidonnainen ei kestä loputtomiin. Ansiosidonnaisen loppumisen jälkeen edessä on työmarkkinatuki, joka on tarveharkintainen ja johon siksi vaikuttaa mm. pääomatulot.

Ei vaan ensin tulee peruspäivärahaa ja sitten vasta kun siinä tulee katto vastaan "tippuu" työmarkkinatuelle, joka on kuitenkin saman suuruinen jos ei ole huomattavan isoja tuloja tai omaisuutta. Se että omistaa asunnon ei vielä vaikuta mitään.

Mitä ihmettä. Jos on ensin oikeutettu ansiosidonnaiseen saa sen jälkeen työmarkkinatukea. Jos ei ole oikeutta ansiopäivärahaan, mutta on täyttänyt työssäoloehdon, saa ensin peruspäivärahaa ja sitten työmarkkinatukea.

Vierailija
57/86 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kun asuu puoli vuotta ulkomailla siirtyy sen maan sosiaaliturvan piiriin eli ei ole enää oikeutettu Suomen sosiaaliturvaan. Kun muuttaa kirjat takaisin Suomeen pääsee taas sosiaaliturvan piiriin jos on kansalaisuus vielä tallella. Ei siinä mitään erikoista taistelua ole, kun vaan tekee viralliset ilmoitukset ajoissa. Ja työkkäristä autetaan ihan varmasti samalla tavalla kuin muitakin Suomen kansalaisia.

Ulkomailla voi asua tai "asua". Eli voi pitää kirjat Suomessa kuitenkin ja olla muualla epävirallisesti.

Vierailija
58/86 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko niitä säästöjä sitten on? 100 000 € vai miljoona? Tiedän lähipiiristä ihmisiä, joilla omaisuutta reilusti yli puolimiljoonaa ja työttömäksijättäytyessään hakevat kaikki mahdolliset tuet ja leipäjonosta ruokaa.

Vierailija
59/86 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa notkua missä haluaa kunhan on TE toimiston tavoitettavissa.

Tässä tapauksessa EI ollut.

Vierailija
60/86 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäoloehto on voimassa, vaikka olisi sen 1 v eli 12 kk pois koko touhusta ( kunhan on tehnyt normisti töitä ehdon mukaan sitä ennen).

Juuri siksikään en aio hakea karenssia vaan jos irtisanoudun itse, elän ilman viranomaisia ja tukia sen 3 kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme