Kuinka vanha lapsi voi olla viikon yksin kotona?
Kommentit (25)
7-8 vuotias pärjää hyvin kotona viikon kun vanhemmat on reissussa :)
Kyllä ekaluokkalaisen pitää jo pärjätä viikko omin päin. Eskarilainenkin pärjää jos on reipas.
En jättäisi alaikäista vartioimatta.
Riippuu ihan lapsen luonteesta. Hyvin rauhallisen ja luotettavan seiskaluokkalaisen voi jättää huoletta, kun taas vilkasta "bilettäjää" en uskaltaisi jättää edes täysi-ikäisenä talovahdiksi.
Kun täysikäinenkään ei pärjää edes omassa himassaan kun ryssii, niin eka/tokaluokkalainen vai?
Jep jep.
No, jos nyt vakavasti puhutaan niin omani voisin jättää ehkä 16-vuotiaana. Mutta en mielelläni jättäisi, enkä ymmärrä mikä se tilanne olisi, että olisi pakko.
Yli 15 vuotias. Ja sekin vähän riippuu nuoresta. Osaako laittaa ruokaa, siivoaa jälkensä, huolehtii itsensä ajoissa nukkumaan ja aamulla kouluun yms.
Oleellista on voiko luottaa siihen, että kämppä on kotiin palatessa vielä pystyssä. Vai odottaako kotona täystuho kotibileiden jäljiltä..
Fiksu 15-vuotias ja normaali 17-vuotias.
Oireilevaa tai uhmakasta 18- vuotiastakaan en jättäisi yksin kotiini viikoksi. Mitä jos koti on vaikka poltettu viikon aikana?
En uskaltaisi jättää edes 50v ukkoa yksin päiväksi
5-6 vuotias pärjää viikon hyvin, jos on sapuskaa jääkaapissa. Ja tuonikäinen osaa käydä kaupassakin jo.
Alle nelivuotiasta en jättäisi yksin viikoksi.
13-vuotias poika oli meillä kerran yhden koiran kanssa kotona, kun me muut kävimme Pohjois-Ruotsissa koiranäyttelyreissulla ja kyläilemässä. Oltiin 3 tai 4 yötä poissa, en muista tarkkaan.
Poika oli kyllä todella kiltti, rauhallinen ja luotettava, mutta minua jännitti silti, lähinnä se jos sattuu jotain esim. kova ukkonen ja joku laite menisi mäsäksi, tai pitkä sähkökatko tai jotain sellaista. Kaikki meni ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
13-vuotias poika oli meillä kerran yhden koiran kanssa kotona, kun me muut kävimme Pohjois-Ruotsissa koiranäyttelyreissulla ja kyläilemässä. Oltiin 3 tai 4 yötä poissa, en muista tarkkaan.
Poika oli kyllä todella kiltti, rauhallinen ja luotettava, mutta minua jännitti silti, lähinnä se jos sattuu jotain esim. kova ukkonen ja joku laite menisi mäsäksi, tai pitkä sähkökatko tai jotain sellaista. Kaikki meni ihan hyvin.
Lasu tehty.
Vierailija kirjoitti:
En uskaltaisi jättää edes 50v ukkoa yksin päiväksi
Oot vässykkä.
18-v. Alaikäisistä ovat huoltajat vastuussa.
Itse olin 16-vuotiaana. Pikkusiskoni oli 13-vuotiaana, kun minä olin 18-vuotias, ja kahdestaan siis oltiin.
14v oli poikani kun ekan kerran 5 yötä yksin. Hyvin oli mennyt, vastuullinen ja luotettava nuori niin uskalsin jättää. Isovanhemmat tunnin matkan päässä jotka olivat hälyvalmiina jos lapsella asiaa/hätä.
Sehän on ihan lapsesta kiinni pärjääkö vai ei. Olen pienestä asti opettanut omatoimisuuteen ja vastuuta antanut. Hieno nuori mies on hänestä tullut.
Alakoululainen.