Mun äiti saa eläkettä
700€, vaikka on tehny raskasta työtä ja tosi pitkää päivää koko ikänsä. Jo pienenä lapsena alle kouluikäisenä oli poimimassa marjoja ja sieniä metsästä, jotka äitinsä möi torilla kaupungin rouville. Oppi laittamaan taivaallisen hyvää ruokaa jo nuorena. Omaa maailman kauneimman lauluäänen, jota kuuntelin lapsena ja nuorena lumoutuneena.
Tuolla eläkkeellä ei käydä ravintoloissa, ei edes kahviloissa, ostetaan tosi tarkkaan ruoka-aineet ja tehdään ne itse ruoaksi. Autan aina, missä pystyn, mutta asumme kaukana toisistamme. Yrittäjyyseläke siirtyi isälleni josta ei iloa ollut äidille koskaan ja vanhempien eron jälkeen vielä vähemmän. Muutama vuosi nuoruudessani oli niin tiukkaa, että näimme nälkää, itse sain syödä koulussa ja kesät olin myös töissä, joka auttoi tilannetta jonkin verran. Hän laskee tarkkaan, että saa lääkkeensä hankituksi, koska niistä ei halua luopua.
Joten, olisiko mitenkään joskus hyvä ajatus, että autettaisiin myös omia köyhiä? Tämä piti olla vastaus aiempaan avaukseen, jonka joku taas poisti, (kiitti siitä) joten on nyt oma avauksensa.
Kommentit (117)
Itse olen seurannut kahden saman sairauden kanssa hoidoissa käyvää henkilöä. Vanhus saa paljon enemmän palveluita siihen liittyen kuin nuori. Se on ymmärrettävää ja oikein. Mutta joskus nuo unohdetaan laskuista.
Miksi Suomessa ei olisi sosiaaliturvaa tulevaisuudessa? Kaikki Aasian maat kehittävät sosiaaliturvaansa ja joissakin se on jo hyvä. Muuallakin sitä kehitetään ja USan mallin yksityinen tulee kalliiksi ja traagiseksi. Miksi sellainen malli olisi tulevaisuuden ihanne? Pohjoismaiden hyvinvointi ja kehitys on perustunut sille. Miksi se muuttuisi huonoksi malliksi?
Vierailija kirjoitti:
No mitä työtä hän on tehnyt ja kauanko? Mun äiti saa hieman yli 1000e eläkettä ja oli 20-vuotta ISS:llä siivoojana.
Eipä sitten kauan työelämässä viitåhtynyt.
Ennenkuin laki muuttui 90-luvulla, alle 23-vuotiaana tehdystä työstä ei tullut eläkekertymää. On se katkeraa kun 14-vuotiaasta tein kesätöitä, jouluapulaisena ja tuntitöissä lukioaikaan. Niistä ei sitten kertynyt mitään.
Nykyään nuorenakin tehdyistä töistä kertyy eläkettä.
Ei todellakaan ole hyvä ajatus.Kyllä köyhänkin pitää saada kodissaan asua,monelle se pakkomuutto on viimeinen niitti.
Vierailija kirjoitti:
Onko asunto myytävissä vai arvoton muuttotappiopaikkakunnalla? Jos suinkin mahdollisista, omistusasunnosta luopuminen ja kaupungin vuokra-asuntoon jonottaminen voisi olla hyvä ratkaisu
Vierailija kirjoitti:
Noin 770 on pienin eläke ,mitä Suomessa voi saada. No, yhtä kaikki - sekin on hävyttömän vähän .
Eläke on veronalaista tuloa, joka on korkeampi kuin palkansaajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 770 on pienin eläke ,mitä Suomessa voi saada. No, yhtä kaikki - sekin on hävyttömän vähän .
Eläke on veronalaista tuloa, joka on korkeampi kuin palkansaajalla.
Pienimpiä eläkkeitä ei verota ja muuten kuuluu ollakin korkeampi veroprosentti. Niillä rahoitetaan mm. eläkeläisten kansoittamia terveyskeskuksia.
Suomeen pitäisi saada sen tasoinen minimieläke joka riittäisi elämiseen.On väärin kun ikänsä työtä tehneet ihmiset joutuvat elämään puutteessa ja kerjäämään toimeentulotukea.Todella monet elävät tällä takuueläkkeellä vaikka ovat tehneet pitkän työuran.Kiittämättömyys on maailman palkka.
Vierailija kirjoitti:
Ennenkuin laki muuttui 90-luvulla, alle 23-vuotiaana tehdystä työstä ei tullut eläkekertymää. On se katkeraa kun 14-vuotiaasta tein kesätöitä, jouluapulaisena ja tuntitöissä lukioaikaan. Niistä ei sitten kertynyt mitään.
Nykyään nuorenakin tehdyistä töistä kertyy eläkettä.
Tämä koskee nykyisiä keski-ikäisiä myös, ei pelkästään eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä työtä hän on tehnyt ja kauanko? Mun äiti saa hieman yli 1000e eläkettä ja oli 20-vuotta ISS:llä siivoojana.
Eipä kestäny terveys enempää ku tuli selkärankareuma ja joutui pyörätuoliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä kestäny terveys enempää ku tuli selkärankareuma ja joutui pyörätuoliin.
Tekosyy. Tuollaisesta syystä ei nykyään työkyvyttömyyseläkkeelle pääse. Laiskan selityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, Virossa hän saisi 189,31e/kk minimieläkettä ja yksin asuvana pienituloisena eläkeläisenä lisätuen 115e kerran _vuodessa_.
Ja mitä se Suomessa ja Suomen hintatasolla elävään pitäisi vaikuttaa miten Virossa asiat hoidetaan?
Ihan vertailun vuoksi, kun Viron hintataso on jo melko lähellä Suomen hintatasoa ja monissa asioissa jo ylikin, jos et sattunut tietämään.
Tee siitä uus keskustelu. Se ei auta ap .n äidin asemaa. Takuulla suomessa eläminen kalliimpaa..pystytkö ite elää tuolla tulolla ..samaan syssyyn voi verrata kaikki muutkin tuet jos se on mielestäs yksyhteen
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole hyvä ajatus.Kyllä köyhänkin pitää saada kodissaan asua,monelle se pakkomuutto on viimeinen niitti.
Vierailija kirjoitti:
Onko asunto myytävissä vai arvoton muuttotappiopaikkakunnalla? Jos suinkin mahdollisista, omistusasunnosta luopuminen ja kaupungin vuokra-asuntoon jonottaminen voisi olla hyvä ratkaisu
Totta. Äitini tuntien tuntisi suoranaista tuskaa jossain yksiössä, vaikka olisikin kaikki mukavuudet, kaupat ja vaikkapa uimahalliin lähellä. Olisi kuin kynsille lyöty. Ja pelkäisi, ettei selviäisi vuokran maksusta, lääkkeistä, ruoan ostamisesta.
Kunpa voittaisin lotosta, rakentaisin hänelle uuden talon tontille ja avaisin taksikortin mun piikkiin heti.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli myös raskas,mutta mieluisa työ.Töissä 46 v ( välillä 3 äitiyslomaa
). Eläkekertymä 40 vuodelta .Saan nyt br 3326e kuukaudessa.Opiskelkaa ammatti ja ottakaa vastaan muutakin ,kuin se mukava työ,.tai varautukaa köyhään elämään, jota nykyiset ihmiset eivät ole vielä nähneetkään,kun Kela antaa sitä ja tätä. Kun nykyiset 25-35 vuotiaat ovat eläkeiässä,ei ole takuueläkkeitä eikä yhteiskunnan tukia.Se on varmaa.
Sun eläke 3326€/kk. ???? Ja kuulut siihen hyvin pieneen ryhmään, oliko 9% eläkeläisistä, joka saa eläkettä yli 3000€/kk
Olen ollut pari vuotta eläkkeellä ja yhtäjaksoista työuraa takana 43v, palkka vaihdellut 2000-4600€/kk ja viimeisen 20v aikana palkka 3000-4200€/kk ja työura tehty yksityisellä sektorilla
Eläke 1826€/kk brutto ja käteen jää reilut 1350€.
Takuueläkeläisiä on suomessa paljon.
Siihen riittää se, että jo nuorena menettää työkykynsä ja se on sitten siinä. Koko ikä on elettävä tuolla n.770 kuukaudessa.
Vaimoni saa vain takuueläkkeen.
Olen myös itse työkyvyttömyyseläkkeellä n. 1000 kuussa käteen ja sillä 1700 eurolla elää kyllä kaksin asuen ihan kohtalaisesti. Vaatii tottakai luovuutta elämiseen, kykyä korjata vanhaa, vaatteiden hankkimista kirppiksiltä etc.
Olemme siitä hyvässä tilanteessa että asumme maksetussa omakotitalossa, joten asumiskuluihin ei mene kuin 3-400 kuukaudessa, sisältäen sähköt vakuutukset, vedet ym.
Yksin vuokralla asuvalle takuueläke on riittämätön summa hyvään elämään.
Kaksi asuu ja elää aina halvemmalla kuin yksinäinen henkilö.
Miksei äitisi hae toimeentulotukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, Virossa hän saisi 189,31e/kk minimieläkettä ja yksin asuvana pienituloisena eläkeläisenä lisätuen 115e kerran _vuodessa_.
Ja mitä se Suomessa ja Suomen hintatasolla elävään pitäisi vaikuttaa miten Virossa asiat hoidetaan?
Ihan vertailun vuoksi, kun Viron hintataso on jo melko lähellä Suomen hintatasoa ja monissa asioissa jo ylikin, jos et sattunut tietämään.
Tee siitä uus keskustelu. Se ei auta ap .n äidin asemaa. Takuulla suomessa eläminen kalliimpaa..pystytkö ite elää tuolla tulolla ..samaan syssyyn voi verrata kaikki muutkin tuet jos se on mielestäs yksyhteen
Saa täällä keskustelu rönsyillä. Ihan hyvä se on huomata, ettei se eläke nyt ihan niin hirveän pieni olekaan, kun vertaamaan aletaan.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko hyvä lauluääni nostaa eläkesummaa? Tätä en tiennytkään.
Eikä kukaan ole kertonut sitäkään, että lapsuuden marjanpoiminta oikeuttaa jotkut eläkkeeseen, toisia ei.
Kerro mulle, kenen alle kouluikäisen tarvii tänäpäivänä olla hankkimassa muulle perheelle elantoa nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli myös raskas,mutta mieluisa työ.Töissä 46 v ( välillä 3 äitiyslomaa
). Eläkekertymä 40 vuodelta .Saan nyt br 3326e kuukaudessa.Opiskelkaa ammatti ja ottakaa vastaan muutakin ,kuin se mukava työ,.tai varautukaa köyhään elämään, jota nykyiset ihmiset eivät ole vielä nähneetkään,kun Kela antaa sitä ja tätä. Kun nykyiset 25-35 vuotiaat ovat eläkeiässä,ei ole takuueläkkeitä eikä yhteiskunnan tukia.Se on varmaa.
Suurin osa suomalaisista naiseläkeläisistä saa eläkettä n.1350€/kk miinus verot ja miehillä se on 1650€/kk miinus verot tai sen alla. Tämä 43v työuralla.
Tuollaiset yli 3000€/kk on vain muutaman prosentit, kansanedustajat, poliittiset piirit ja mahdollisesti julkinen sektori, joiden palkka ja eläke perustuu verovaroihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksei äitisi hae toimeentulotukea?
Olen ehdottanut, mutta kokee sen häpeälliseksi. Ei vanhempien ihmisten käsityksiä niin vain muuteta, vaikka kuinka koettaisi rautalangasta vääntää.