Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhteiskunnallisessa keskustelussa aina unohtuu, että nallekarkkeja ei ole jaettu tasan alunperinkään

Vierailija
29.12.2018 |

Ns. kunnialliset köyhät tai nykyisin lähinnä kunniallisesti vähäosaiset sentään jollain tasolla otetaan huomioon, puhutaan kuitenkin esimerkiksi kehitysvammaisten oikeuksista olla osa yhteiskuntaa jne. ja tietysti vanhusten hoidosta puhutaan, samoin pitkäaikaissairaista, mutta harvoin, jos koskaan mainitaan, että on paljon ihmisiä, joilla ei ole suuriakaan realistisia mahdollisuuksia pärjätä nyky-yhteiskunnassa, vaikka kuinka yrittäisivät.

Toiselta laidalta toitotetaan, kuinka kaikki kyllä pystyvät, jos vain tekevät oikeita valintoja ja yrittävät ja toiselta, kuinka kaikki kyllä pystyvät, kun saavat riittävästi tukea. Omassa työssä tulee aina välillä vastaan näitä herätyksiä, että sellaista tukea ei kyllä tästä maailmasta löydy, jolla jotkut pärjäisivät. Viimeisin näistä iski päin näköä taas tänä jouluna. Hoidin ihmistä, joka oli hoitooni päätynyt päihdeongelmansa seurausten vuoksi, aikuinen, itseäni vanhempi ihminen. Käytös ja kognitiiviset kyvyt kuin 10-vuotiaalla ADHD-lapsella, sinänsä miellyttävä ja kiltti, mutta vaati hirvittävästi ohjaamista, aikaa, halusi kovasti kehuja ja kannustusta tekemistään oikeista asioista jne. Toisenlaisissa olosuhteissa sama kaveri varmaankin voi olla hyvinkin arvaamaton ja jopa vaarallinen. Ei tälläkään ihmisellä päihdehäiriön ja siihen liittyvien oheisongelmien lisäksi kummempia diagnooseja tainnut olla, mutta esimerkiksi lukeminen ja kirjoitus taisivat sujua sellaisella tokaluokkalaisen tasolla. Miten tällaisen muka pitäisi elämässään pärjätä? Ja näitä on paljon.

Miten elätetään ja pidetään harmittomina ne, jotka vain ihan oikeasti eivät pysty ja kykene olemaan tuottavia tälle yhteiskunnalle? Tai miten heitä edes estettäisiin olemasta niin paljon resursseja kuluttavia kuin tämäkin kaveri, tänäkin jouluna häneen paloi yhteiskunnan varoja kymppitonni, en viitsi edes miettiä, mitä häneen palaa koko elämänsä aikana. Verotuloja tuottaa tuskin senttiäkään.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päihdeongelmia ei mistään kenellekään jaeta.

Ei niitä jaeta, ei kukaan varmasti tätäkään ihmistä ole alkoholistiksi ja suonensisäisten huumeiden käyttäjäksi suoranaisesti pakottanut ja siihenhän sitä aina vedotaan. Mutta mitä tämäkään tyyppi olisi oikeastaan elmässään pystynyt tekemään? Vaikka ei olisi ikinä päihteisiin koskenut, tuskin olisi pystynyt mitään tuottavaa tekemään. Ja johonkinhan jokaisen on tarve kuulua, jotain tehdä ja jossain ansioitua. Silloin ne päihteet alkavat vaikuttaa aika kiinnostavalta vaihtoehdolta, koska eipä sitä muuhunkaan hirveästi mahdollisuuksia ole.

En tee päihdetyötä, mutta hoidan paljon päihdepotilaita ja toki heitä on monenlaisia, mutta suuri osa on näitä, joilla ei hirveästi mahdollisuuksia elämässä ole ollut (toki olen myös omaa työterveyslääkäriäni hoitanut päihteidenkäyttönsä seurausten vuoksi, eli on näissä muunkinlaisia...) Ja monilla tämä on todella ylisukupolvista. Päihteet toki osittain tekevät heistä niin hirveän kalliita yhteiskunnalle, mutta vaikea sitä on yhtä aikaa "purkaa normeja" ja vähentää ihmisten  päihteidenkäyttöä.

ap

Mikä saa sinut ajattelemaan, etteikö ilman päihdeongelmaa hänestä olisi voinut tulla jotakin?

Ongelmahan on siinä, että kaikissa kodeissa ei usein ole se kasvatus kunnossa. On vanhempia, jotka eivät välitä miten lapset käyvät koulut ja näistä lapsista tulee alisuoriutujia. Kun nämä alisuoriutujat eivät pääse haluamiinsa kouluihin, he eivät pääse haluamiinsa töihin. Ja kun he eivät pääse töihin ja saa rahaa, silloin ihmiset herkästi masentuvat ja ajautuvat päihdeongelmiin ja rikoksiin. 

Vierailija
22/37 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jaetaan tai ainakin toisilla on geneettinen alttius esim alkoholisoitua. Siihen vielä päälle huonot olosuhteet kuten köyhyys ja syrjäytyminen niin monesta tulee päihdeongelmainen. Harva valitsee ryhtyä alkoholistiksi tai huumeiden ongelma käyttäjäksi.

Kyllä se on vaan valinta että korkkaako sen ihan ekan kossupullon tai vetää viivat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jaetaan tai ainakin toisilla on geneettinen alttius esim alkoholisoitua. Siihen vielä päälle huonot olosuhteet kuten köyhyys ja syrjäytyminen niin monesta tulee päihdeongelmainen. Harva valitsee ryhtyä alkoholistiksi tai huumeiden ongelma käyttäjäksi.

Olen tässä asiassa eri mieltä. Kyllä se on oma valinta ottaa alkoholia tai käyttää huumeita. Omassa perheessäni on alkoholisteja, minä olen köyhä ja masentunut. En ihan syystä koske huumeisiin tai alkoholiin, koska olen nähnyt sen mitä se tekee ihmisille. Olen tehnyt päätöksen, etten niitä käytä.

Jos väittämäsi on totta, miten minä en ole nyt alkoholisti, jos se ei olisi minun valintani? 

Vierailija
24/37 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ei kaikista saada tuottavia jäseniä yhteiskunnalle syystä tai toisesta osa syrjäytyy. Tärkeää olisi maksaa tarpeeksi sosiaaliturvaa ettei syrjäytyneiden tarvitse alkaa tekemään rikoksia.

Ei kaikista ole tekemään rikoksia, tuo on vain tuollaista SDP tuubaa. AP:n kuvailema tyyppi kuuluisi vanhempiensa nurkkiin, sukulaiset ostaisivat hänelle vaikka 27.000 eur yksiön syrjäkylältä, jos kyllästyisivät.  Lähettäisivät rahaa jne.  Kaveri eläisi ja tämä tapahtuisi nykymallia tehokkaammin ja edullisemmin.

Ei se auta, jos noille maksetaan lisää asumistukea ja discorahaa, että pääsevät asumaan Kalasatamaan ja maleksimaan Rediin. 

Vierailija
25/37 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ajattelee niin kyllähän nallen karkkeja on jaettu ja onhan niitä mennyt tasan muidenkin karkkien kohdalla. Sellainen sytheemi meillä on että karkkeja otetaan ja jaetaan menemään. Hei hei karkit.

Vierailija
26/37 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ongelmasi on olettaa, että ihmiset ovat pahoja.

Vierailija
27/37 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä jaeta, ei kukaan varmasti tätäkään ihmistä ole alkoholistiksi ja suonensisäisten huumeiden käyttäjäksi suoranaisesti pakottanut ja siihenhän sitä aina vedotaan. Mutta mitä tämäkään tyyppi olisi oikeastaan elmässään pystynyt tekemään? Vaikka ei olisi ikinä päihteisiin koskenut, tuskin olisi pystynyt mitään tuottavaa tekemään. Ja johonkinhan jokaisen on tarve kuulua, jotain tehdä ja jossain ansioitua. Silloin ne päihteet alkavat vaikuttaa aika kiinnostavalta vaihtoehdolta, koska eipä sitä muuhunkaan hirveästi mahdollisuuksia ole.

En tee päihdetyötä, mutta hoidan paljon päihdepotilaita ja toki heitä on monenlaisia, mutta suuri osa on näitä, joilla ei hirveästi mahdollisuuksia elämässä ole ollut (toki olen myös omaa työterveyslääkäriäni hoitanut päihteidenkäyttönsä seurausten vuoksi, eli on näissä muunkinlaisia...) Ja monilla tämä on todella ylisukupolvista. Päihteet toki osittain tekevät heistä niin hirveän kalliita yhteiskunnalle, mutta vaikea sitä on yhtä aikaa "purkaa normeja" ja vähentää ihmisten  päihteidenkäyttöä.

ap

Mikä saa sinut ajattelemaan, etteikö ilman päihdeongelmaa hänestä olisi voinut tulla jotakin?

Mikään hänessä ei viittaa siihen, että hänellä olisi suuriakaan mahdollisuuksia mihinkään kovin hyödylliseen. Ilman päihdeongelmaa olisi varmasti yhteiskunnalle halv3empi, mutta kognitiiviset kyvyt yhdistettynä oppimisongelmiin yms. vievät mahdollisuudet kyllä aika minmiin minkään muun suhteen.

Päihdeongelmaisissa on lahjakkaitakin ihmisiä, mutta todella paljon myös niitä, jotka eivät oikein missään ole koskaan pärjänneet.

ap

Vierailija
28/37 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen mielenterveys ja päihdeongelmainen tapaus joka ei kykene työelämään enkä kykenisi vaikka päihteet lopettaisin. Päihteidenkäyttö on vain seurasta muista ongelmista. Pitäis päästä eläkkeelle mutta eipä alle 30v pääse kun ei ole diagnooseina kun masennus, ahdistus ja päihdeongelma. Jotai oppimisvaikeuksia varmaa on mutta eipä niitä ole diagnosoitu eikä diagnosoida koska kuulemma alkoholin ja huumeiden käyttö sen estää. Olen pyytänyt päästä esim keskittymishäiriön takia testeihin mutta pitäis olla eka puolvuotta raittiina ja käydä huumeseuloissa niin joo ei. Eipä kai mua voi mitenkään auttaa ja siksi en enää edes ole missään hoidonpiirissä.

Vierailija
29/37 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Aika moni retard tajuaa, että jos alkaa rötöstelemään tai yrittämään ryöstöjä. Ihmiset saattavat puolustautua hyvinkin agressiivisesti.

Vierailija
30/37 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tässä asiassa eri mieltä. Kyllä se on oma valinta ottaa alkoholia tai käyttää huumeita. Omassa perheessäni on alkoholisteja, minä olen köyhä ja masentunut. En ihan syystä koske huumeisiin tai alkoholiin, koska olen nähnyt sen mitä se tekee ihmisille. Olen tehnyt päätöksen, etten niitä käytä.

Jos väittämäsi on totta, miten minä en ole nyt alkoholisti, jos se ei olisi minun valintani? 

Se että perheessä on alkoholisteja ei automaationa tarkoita että olet perinyt kyseisen geenin. Minullakin on alkoholisteja, mutta en siedä mitään päihteitä (olen kokeillut). Toisekseen ihmisen on mahdollista saada muita ominaisuuksia, jotka toimivat ensisijaisena stressipuskurina sekä motiivina päihteettömyyteen. Niinkuin minulla. Siksi nokka pystyssä ihmettelin narkomaaneja ja pidin itseäni parempana kun olin nuorempi. Vaikka oireilemme samaa asiaa vain eri tavalla. Toisaalta olen myös ymmärtänyt että huonoista lähtökohdistani huolimatta, jollakin menee monta kertaa huonommin. t.eri

Vierailija
31/37 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mikään hänessä ei viittaa siihen, että hänellä olisi suuriakaan mahdollisuuksia mihinkään kovin hyödylliseen. Ilman päihdeongelmaa olisi varmasti yhteiskunnalle halv3empi, mutta kognitiiviset kyvyt yhdistettynä oppimisongelmiin yms. vievät mahdollisuudet kyllä aika minmiin minkään muun suhteen.

Päihdeongelmaisissa on lahjakkaitakin ihmisiä, mutta todella paljon myös niitä, jotka eivät oikein missään ole koskaan pärjänneet.

ap

Mielenkiintoista, että sanot olevasi päihdeongelmaisten hoitaja, mutta et lainkaan ota huomioon sitä, että päihteet vahingoittavat aivoja varsinkin pitkällä käytöllä ja nuo kuvaamasi ongelmat voivat johtua siitä. 

Vierailija
32/37 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että perheessä on alkoholisteja ei automaationa tarkoita että olet perinyt kyseisen geenin. Minullakin on alkoholisteja, mutta en siedä mitään päihteitä (olen kokeillut). Toisekseen ihmisen on mahdollista saada muita ominaisuuksia, jotka toimivat ensisijaisena stressipuskurina sekä motiivina päihteettömyyteen. Niinkuin minulla. Siksi nokka pystyssä ihmettelin narkomaaneja ja pidin itseäni parempana kun olin nuorempi. Vaikka oireilemme samaa asiaa vain eri tavalla. Toisaalta olen myös ymmärtänyt että huonoista lähtökohdistani huolimatta, jollakin menee monta kertaa huonommin. t.eri

Ei ole sellaista geeniä mikä ohjaisi suoraan henkilön päihteiden perään, eikä ole todistettavissa. Se, että johtaako se geeni tietynlaiseen persoonallisuuteen voi selittää päihteidenkäytön ja miksi jotkut siihen ajautuvat. Mutta siloinkin tuo voisi olla hoidettavissa oikeanlaisella ympäristöllä, jossa lapsi kasvaa. 

Itse en ole tuollainen nokka pystyssä tyyppi, joka syyttää täysin päihteidenkäyttäjiä. Heidän pitää se myöntää itselleen, että se ovat sen päätöksen tehneet että päihteitä käyttävät, mutta syy siihen miksi he käyttävät saattavat olla lapsuudessa ja usein myös siinä, että yrittävät hoitaa ahdistusta päihteillä sen sijaan, kuin miten terveet ihmiset tekevät. 

Vierailija
33/37 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Aika moni retard tajuaa, että jos alkaa rötöstelemään tai yrittämään ryöstöjä. Ihmiset saattavat puolustautua hyvinkin agressiivisesti.

Aika moni retard ei edes koskaan tule ajatelleeksi rötöstelyä, koska ovat hyväluontoisia.

Vierailija
34/37 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa on menty sellaiseen harhaan, että luullaan kaikkien täytyvän saavan saman verran? Sitä varten meillä on tuet yhteiskunnassa, jotta lahjattomimmat kykenee saamaan edes ruokaa ja asunnon.

Tietenkin jotkut ovat syntymätaidoiltaan viisaampia, parempia, lahjakkaampia ja pärjäävät paremmin kuin toiset ja se voi tuntua epäreilulta. Mutta se ei ole yhteiskunnan vika, vaan yksilöissä on aina eroja. Yhteiskunta antaa tukea siihen, että ylisukupolven ongelmat eivät jatkuisi, mutta rajansa kaikella on.

Suomi kuitenkin tarjoaa mahdollisuutta pärjätä paremmin jos vain itse haluaa ja ymmärtää sen. Joissakin maissa kun sitä mahdollisuutta ei ole ollenkaan. Ei ole terveydenhuoltoa lapsesta saakka, eikä minkäänlaista koulutusmahdollisuutta. Täällä saa opiskella ilmaiseksi ammatin ja yliopistossa tohtoriksi saakka.

Vierailija
35/37 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitetaan kuntouttavaan työtoimintaan ja neurolepti lääkitys että pysyy säyseänä. Ainiin mutta niinhän nyt tehdään päihdeongelmaisille työttömille.

Niin ja vanhuksilla 90% on tupla-tripla neurolepsilääkitys samoin kuin tuhansilla alle täysi-ikäisellä ja sadoillatuhansilla suomalaisilla "unettomuuten", "stressiin" ja "mieltä tasaamaan". Ja muutamilla kymmenellä tuhannella skitsofreenikolla.

Neurolepsit alkaa olemaan sen verran yleinen lääke että jokainen sitä tulee käyttämään jossain elämän aikana, viimeistään pakkolääkityksenä vanhainkodissa. Mutta ei ainakaan tajua mitään kun on ne ulosteet vaipassa 24h.

Vierailija
36/37 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on vaan valinta että korkkaako sen ihan ekan kossupullon tai vetää viivat

Luokkaa 90 % suomalaisista aikuisista käyttää alkoholia, enemmän tai vähemmän. Ei voi sanoa että he ovat valinneet ryhtyä alkoholisteiksi.

Vierailija
37/37 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Mielenkiintoista, että sanot olevasi päihdeongelmaisten hoitaja, mutta et lainkaan ota huomioon sitä, että päihteet vahingoittavat aivoja varsinkin pitkällä käytöllä ja nuo kuvaamasi ongelmat voivat johtua siitä. 

Hoidan päihdeongelmaisia, mutta en heidän päihdeongelmaansa sen enempää kuin kokonaisvaltainen hoitotyö vaatii (eli lähinnä hoidan vieroitusoireita ja ohjaan eteenpäin ja järjestän jatkoja.) Ja tiedän toki, että päihteet tuhoavat aivoja, vieroitusoireet tekevät ihmisistä levottomia tai hitaita yms. mutta ihan rehellisesti, kyllä ihmisistä silti huomaa, ovatko rajoittuneet kognitiiviset kyvyt alkuperäinen vai hankinnainen ominaisuus. Jos joskus kykyjä on ollut, niistä jää eräänlainen heijastus jäljelle vielä hyvin pitkälle heikentyneeseenkin tilaan. Vasta aivan loppuvaiheen dementikoilla tai lähes tiedottomilla aivovammapotilailla se katoaa.

Toki kuka tahansa pärjää kognitiivisesti paremmin ilman kannabista, Subutexia, alkoholia ja amfetamiinia kuin niiden kanssa, mutta kyllä aktiivikäyttäjistäkin erottaa ne, jotka sekoilevat vain aineiden takia ja keneltä asiat eivät luonnistuisi ilman aineitakaan. Pysähdypä joskus kuuntelemaan päihdepotilaita ja muita neurologisesti vaurioituneita potilaita, niin huomaat eron itsekin.

Ap