Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vasenkätisyys

Vierailija
29.12.2018 |

Oletteko te tai ovatko lapsenne vasenkätisiä? Milloin olette olleet koulussa ja miten tämä siellä huomioitiin? Kulkeeko vasenkätisyys teillä suvussa?

Esikoisemme (4v.) on vasenkätinen ja ilmeisesti miehen puolelta tulee, koska kaikki meidän suvusta minä mukaanlukien ovat oikeakätisiä. En ole ennen lastani osannut ajatellakaan, miten potentiaalisesti hankala maailma voi aluksi olla kun kaikki tehdään ns. väärinpäin! Olisinkin kiinnostunut kuulemaan teidän koulumuistojanne ja siitä, miten tuitte lastanne hänen vasenkätisyytensä kanssa. :)

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vasenkätinen. Kun harjoittelin pienenä kirjoittamaan, kirjoitin kaiken aluksi ns. peilikuvana. Kun menin kouluun (olen 31.v) sain omat, vasenkätiset sakset eikä kukaan painostanut minua vaihtamaan kättä, toisin kuin isäni kohdalla joka 60-luvulla pakotettiin oikeakätiseksi. (Nykyään kirjoittaa yhtä hyvin molemmilla!) Kun neuloimme viidennellä luokalla sukkia tms, opettaja opetteli neulomaan vasenkätisesti minun takiani. :) Voi olla, että olen itse saanut harvinaisen ihanat opettajat, mutta en usko että nykyään vasenkätisyys on mikään este/hidaste koulussa tai muuallakaan. Itse olen ns. täysi vasuri, eli teen kaiken vasemmalla kädellä. Ja vaikka itse sanonkin, olen todella hyvä piirtämään. En ole koskaan tuntenut, että vasenkätisyydestäni olisi myöskään itselleni jotain haittaa arjessa - äkkiäkös ne leivät ja veitset toisin päinkin kääntyy! 

Vierailija
2/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasenkätisyydessä on kyllä jotain kiehtovaa...minä ja mieheni ollaan molemmat oikeakätisiä ja samoin esikoinen, mutta minun suvussani on vasureita esim serkut niin voihan olla, että toisesta lapsesta (mahassa) voisi tulla vasuri! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasenkätinen, syntynyt v. 1981. Helsingissä peruskoulu 1-3 luokka, en edes tiedostanut juurikaan olevani erilainen. Opettajat opetti asiat minulle luotevasti vasenkätisesti. 4-9 luokat maaseudulla, pikku kylässä, olin kummajainen ja taivastelun aihe. Minulle ei voinut opettaa mitään. Enkä osannut opettajan mielestä mitään kun en oppinut oikeakäsittäin. Kutomaan ja virkkamaan opettelin itse kotona itkien, koska en halunnut olla huonompi kuin muut.

Aikuisena asia ei haittaa. Tiedän, että osaan vaikka joku sivusta seuraaja saattaa sanoa esim. "Hui, näyttääpä hurjalle kun leikkaat noin!" (Eli hänen mielestään väärinpäin.)

Varmaan siis riippuu paljon opettajista ja muista aikuisista lapsen ympärillä minkälainen vaikutus vasenkätisyydellä lapseen on.

Vierailija
4/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika on vasuri, ihan pienenä kannattaa opettaa tekemään tiettyjä asioita oikealla kädellä.

Kotona kirjoitettiin oikealla ja opetin leikkaamaan oikeakätisillä saksilla, helpottaa elämää paljon, tarhassa ja eskarissa sitten kirjoituttivat vasurilla, kirjoittaa sitten oikealta vasemmalle ja kirjaimet väärinpäin.

Sanoivat etteivät voi opettamaan kirjoittamaan muulla tavalla, onneksi saksiminen onnistuu oikealla.

Huomaa mitä lapsi on käynyt touhuamassa ja rassaamassa koska kaikki on nurinpäin.

Kokeilkaa avata abloymunalukko mikä on väärinpäin.

Suvussa ei ole ketään muita vasureita ollut.

Vierailija
5/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen vasenkätinen, mutta yksikään lapsistani ei sitä ole perinyt. 

Vierailija
6/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vasenkätinen. Kun harjoittelin pienenä kirjoittamaan, kirjoitin kaiken aluksi ns. peilikuvana. Kun menin kouluun (olen 31.v) sain omat, vasenkätiset sakset eikä kukaan painostanut minua vaihtamaan kättä, toisin kuin isäni kohdalla joka 60-luvulla pakotettiin oikeakätiseksi. (Nykyään kirjoittaa yhtä hyvin molemmilla!) Kun neuloimme viidennellä luokalla sukkia tms, opettaja opetteli neulomaan vasenkätisesti minun takiani. :) Voi olla, että olen itse saanut harvinaisen ihanat opettajat, mutta en usko että nykyään vasenkätisyys on mikään este/hidaste koulussa tai muuallakaan. Itse olen ns. täysi vasuri, eli teen kaiken vasemmalla kädellä. Ja vaikka itse sanonkin, olen todella hyvä piirtämään. En ole koskaan tuntenut, että vasenkätisyydestäni olisi myöskään itselleni jotain haittaa arjessa - äkkiäkös ne leivät ja veitset toisin päinkin kääntyy! 

Täällä toinen 31 v. vasuri ja ihan erilaisin koulumuistoin :D Meillä oli koulussa tasan yhdet vasenkätisten sakset, jotka olivat luonnollisesti yhden vasenkätisen opettajan käytössä. Kässäope sanoi suoraa, että minun on opeteltava neulomaan "oikein", hän ei ala tekemään poikkeuksia. No, eipä näistä mitään traumoja jäänyt, enkä koe vasenkätisyydestä olevan mitään haittaa. Nykyisessä työssäni siitä on jopa vähän hyötyä. Käytän koneen hiirtä oikealla, joten vasuri on koko ajan vapaana muistiinpanoja varten.

Yhteistä meillä on se, että minäkin olen lahjakas piirtäjä ja opettelin myös aluksi kirjoittamaan peilikirjoituksena. Vielä tänäpäivänäkin peilikirjoitus sujuu niin vikkelästi, että oikeakätistä hirvittää :D

Vierailija
7/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreissä on aika paljon vasureita.

Vierailija
8/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen molempikätinen mutta pääasiassa vasuri ja lapseni ovat oikea kätisiä. Yksi lapsista teki pienenä asioita molemmilla käsillä mutta yleisimmin oikealla.

Vierailija
9/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 30v vasenkätinen, ei oo lähisuvussa tiettävästi muita. Oon oppinu koulussa neulomaan oikeakätisesti, mutta muuten mun oikea käsi on pitkälti hyödytön tarkkuutta vaativissa asioissa. Joskus rasittaa kun kaikki työvälineet ja lähes kaikki muukin elämässä älypuhelimia myöten on suunniteltu oikeakätisille, mutta onhan siihen tietenkin tottunut ja oppinut omat keinonsa tehdä asioita. Onneksi koulussa ei oo enää 90-luvulla pakotettu oikeakätiseksi, siitä olisi aika varmasti ollut haittaa. Välillä kuulee ihmettelyä miten voin vasemmalla kädellä tehdä sitä tai tätä, myös oma perhe yhä edelleen kettuilee asiaan liittyen esim. jos vaikka pilkon kasviksia niin ollaan niin huolissaan siinä vieressä kyttäämässä ja vitsailemassa vaikka ikinä ei oo käyny mitään ihmeellistä. Ja viesti nro 4, en näe mitään pointtia kannustaa pientä lasta opettelemaan oikeakätisesti mitään jos on vasenkätinen. Vasenkätiset sakset on keksitty jo ajat sitten, miksei lapsi saisi käyttää sitä kättä jota luontaisesti käyttää?? Älytöntä. Kyllä lapsi kasvaessaan oppii kyllä ihan varmasti selviämään oikeakätisessä maailmassa.

Vierailija
10/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni (15 v) on vasuri. Ei kuulemma mitään ihmeempää tuohon liittyvää kommenttia ole antaa. Ei yleensä ajattele asiaa.

Lieviä ongelmia ovat olleet nämä (minun mielestäni):

-Koulussa ei ala-asteella ollut vasureiden saksia (=penaaliin sakset) eikä vasuriräpsää (ostettiin oma, jota käyttää koulussakin pesiksessä)

-kässänopet eivät osanneet ala-asteella tai yläasteella neuloavasuria (=minun piti opetella netin avulla ja opettaa poikaa)

-kirjoitusmalli koulukirjoissa käden alla

-lievää vääntöä alaluokilla missä kädessä haarukkaa ja veistä pidetään

Vierailija
11/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vasuri, ja syntynyt -80. Hankaluuksia koulussa tuotti esim. oikeakätisten saksilla leikkaaminen. Neulomaan opin oikeakätisten tavoin. Älä ala opettamaan pojallesi asioiden tekemistä oikealla kädellä. Kyllä hän oppii tekemään ne myös vasemmalla.

Itselläni on oikeakätiset lapset, ja olenkin miettinyt, opetanko heille jotain asioita vasenkätisesti. Esim. kengännauhojen solmimista. Suvussa on joitakin muita vasenkätisiä.

Uskoisin, että nykyään päiväkodissa ja koulussa ollaan valveutuneempia kätisyyden suhteen. Ja esim. kirjoittamaan opettelua osataan tukea eri tavalla.

Vierailija
12/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsialani on vähän huono kun malli oli aina kirjoittaessa käden alla. Ei se minua haitannut, ennen kuin lukiossa piti opiskella venäjää, silloin olin niin huono kirjoittaja etten jaksanut opetella kyrillisiä kirjaimia ja Venäjä jäi.

Ihme numero kutomisesta tehdään. Minullekin yritettiin opettaa sitä vasenkätisesti mutta opin vasta kun seurasin muiden oikeakätistä kutomista. Osaan itse kääntää tuollaiset hommat omaan malliin joten mulle voi näyttää asian oikeakätisenä ja osaan tehdä sen vasenkätisesti ihan luonnostaan.

Rälläkän käyttö on hiukan hankalaa, kun siihen ei ole vasenkätistä mallia. Mutta onnistui sekin tarvittaessa.

Eipä tuosta haittaa ole ollut.

T. 1981 vasuri joka jättää munalukot juuri tuollai nurin muiden päänvaivaksi, en tarkoituksella.

Vierailija
13/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasenkätisiä sanotaan järkevimmiksi kuin oikeakätiset yleisesti. Havaintojeni perusteella olen samaa mieltä. Olen oikeakätinen.

Vierailija
14/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

waari kirjoitti:

Vasenkätisiä sanotaan järkevimmiksi kuin oikeakätiset yleisesti. Havaintojeni perusteella olen samaa mieltä. Olen oikeakätinen.

Jaa-a. Yleisemmin aajatellaan, että vasenkätiset ovat luovempia ja tunne-elämältään herkempiä kuin oikeakätiset. Tähän on neurofysiologisia perusteluita.

Olenaikuosen vasenkätisenpojan äiti,myös vasenkäti en.

Kaksi muuta lastani ovat oikeakätisiä.

Minulla oli aikoinaan hankaluuksia koulussa kätisyyden takia. Siihen aikaan vasenkätisyys oli eräänlainen vamma. Liikuntatunneilla pelattiin usein pesäpalloa, eikä vasurille sopivia räpylöitä juuri ollut. Musteella kirjoittaessa kämmensyrjä suttasi samantien kirjoitetun jäljen. Tämä laski huolellisuusnumeroa. Plus nämä jo esiin tulleet neulomisongelmat.

Myöhemmässä elämässä vasenkätisyydestä ei ole ollut haittaa. Tenniksen peluussa se on jopa etu, kun vastustaja ei oikein ymmärrä, miten se pallo lähtee. :D

Poikani ei koskaan sanonut minulle, että olisi ollut koulussa jotain erityistä. Näin jälkikäteen ajattelen, että ehkä o!ikin, mutta pojalle vasurius oli tietysti itsestäänselvyys, vaikka opettajien mielestä poika saattoi olla vain "hankala*

Vierailija
15/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli vasuri. Hänet pakotettiin 60-luvulla kirjoittamaan ja tekemään käsitöitä oikealla

Inhosi kumpaakin. No ymmärrettävää. teehän oikeakätinen nuo vasemmalla.

Lapseni on myös vasuri. Paitsi heittää palloa ja leikkaa oikealla. Hänen pikkulapsiaikanaan 2000-luvun alussa jo tuo oli ok.

Vierailija
16/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin vasuri jos mua ei olis kielletty kirjoittamasta vasemmalla. Jotenkin harmittaa että pakotettiin oikeakätiseksi. Synnyin 1975. Lapseni ovat oikeakätisiä. Suvussani pelkkiä oikeakätisiä, koska näköjään ollut tapana pakottaa oikeakätiseksi. Hölmöä.

Vierailija
17/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasenkätisyys on selkeä etu, miksi se muuten olisi jäänyt periytyväksi ominaisuudeksi? Esim. tappelussa vasenkätisyydestä on etua, muistaakseni se olikin miehillä vähän yleisempää kuin naisilla. 

Vierailija
18/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasenkätinen, perheessäni tai ainakaan suht lähisuvussa ei ole muita vasenkätisiä. En tiedä koska vasenkätisyyteni huomattiin, varmaan ennen eskari-ikää, eikä siitä ole koskaan ollut muuta haittaa kuin alakoulussa käsityötunnilla kun piti neuloa; opettaja ei osannut neuvoa minua ja sanoi vaan että opettele itse. No, en oppinut neulomaan lapasia enkä villasukkaa.

Ihan tavallisia saksia oon käyttänyt koko ikäni (vasemmalla kädellä) ja tietokoneen hiirtä oon aina käyttänyt oikealla kädellä.

Vierailija
19/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on eskari poika joka käyttää kumpaankin kättä yhtä hyvin. Esimerkiksi kun harjoittelee kirjoittamista niin voi kesken sanan vaihtaa kättä ja kirjaimet ovat silti samanlaisia. Tämä on myös vähän ongelma siksi käydään toimintaterapeuttilla tekemässä harjoituksia että saataisiin jompi kumpi käsi vahvemmaksi.

Vierailija
20/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

waari kirjoitti:

Tämä luulo johtuu siitä, että vadurit muodostavat ajatuksia tutkitusti nopeammin kuin oikeakätiset. Eli kun kaksi yhtä älykästä ihmistä ratkaisevat ongelman, vasuri on hitusen edellä ja syntyy illuusio, että vasuri on välkympi.

Ja vaikka ajatuksia syntysikin nopeasti, voin vasurina sanoa, etteivät läheskään ne kaikki ole timanttia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi