Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia hoidattaa lapset jatkuvasti isovanhemmilla?

Vierailija
29.12.2018 |

Miehen siskon lapset ovat jatkuvasti isovanhemmillaan (miehen vanhemmilla) hoidossa, lapsia haetaan hoidosta, ollaan yökylässä ja toimitaan useita kertoja viikossa lapsenlikkana. Miehen äiti on minulle kertonut että jatkuva hoitaminen väsyttää ja että ovat liian riippuvaisia heistä. Molemmat ovat vielä työelämässä. Miehen sisko kuitenkin on siinä uskossa että mielellään hoitavat (tietysti koska kukaan ei ole mitään sanonut hälle). Paljon vievät lapsia hoitoon pikkuasioiden takia. Mies ei ota kantaa asiaan, mutta itseäni tilanne ärsyttää varsinkin kun me emme saa juurikaan apua heiltä (koska hoitavat niin usein miehen siskon lapsia!). Pitääkö minun sanoa siskolle miten asia on vai onko parempi olla puuttumatta asiaan.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
22/37 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
24/37 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ei kuulu sinulle millään tavalla.

Vierailija
25/37 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin sama juttu. Mummo hoitaa joka päivä veljen perheen lapsia. Väsyy siihen ja tuskailee tilannetta muille, muttei uskalla tälle perheelle sanoa mitää.

Ei jaksais kuunnella valitusta asiasta, jonka vois itte saaja kuntoon.

Vierailija
26/37 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu sinulle.

Ja inhoan tuollaisia ihmisiä jotka maireasti ”auttavat” ja sitten haukkuvat selän takana.

Vierailija
27/37 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että isovanhemmat joskus hoitaa ja auttaa ehkä silloin, kun on täpärä tilanne, mutta en ymmärrä tuollaista isovanhempien itsestäänselvyytenä ottamista. Minulla ei asiasta oikein ole kokemusta, koska isovanhemat ovat liian vanhoja hoitamaan lapsiamme. Isovanhemman apua pitäisi osata arvostaa!

Vierailija
28/37 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu sinulle.

Ja inhoan tuollaisia ihmisiä jotka maireasti ”auttavat” ja sitten haukkuvat selän takana.

Tämä. Minun äitini kerjäsi lapsia jatkuvasti hoitoon, alkoi lauantaisinkin soitella seiskan jälkeen. Sitten kuulin hänen naapuriltaan, miten oli koko talolle marissut, kuinka ”vanhaa ihmistä hyväksikäytetään”.

Vierailija
29/37 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hyvät vanhemmat rasittako liikaa isovanhempia. Ette välttämättä tiedä heidän voimavarojaan, sairauksiaan ym henkilökohtaisia ongelmiaan. Rajaansa kaikella.

Lastenhoitoapua voi myös ostaa

Vierailija
30/37 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää hyvät vanhemmat rasittako liikaa isovanhempia. Ette välttämättä tiedä heidän voimavarojaan, sairauksiaan ym henkilökohtaisia ongelmiaan. Rajaansa kaikella.

Lastenhoitoapua voi myös ostaa

Älkää leikkikö marttyyriä. Ja haukkuko takanapäin sitten.

Vierailija
31/37 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole isovanhempi. En hauku takanapäin. Olen sivusta seurannut lisovanhempien kiusaamista jatkuvilla hoidoilla.

Vierailija
32/37 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole isovanhempi. En hauku takanapäin. Olen sivusta seurannut lisovanhempien kiusaamista jatkuvilla hoidoilla.

Vai niin. Eli päättelet pahantahtoisesti tietämättä yhtikäs mitään. Jos ei isovanhemman ikään mennessä ole oppinut rajojaan, se tuskin on muiden ongelma.

Vierailija
33/37 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysikö mummo sua sanomaan tyttärelleen? Mun miehel on vähän sama, että miehelle vanhempansa valittavat kun miehen sisko tunkee koko ajan mökille ja jouluna jää asumaan moneksi päiväksi. Mutta samalla antavat täysin eri viestiä tälle tyttärelleen ja kutsuvat kovastikin käymään ja pahoittavat mielensä jos eivät käy. En oikein ymmärrä mikä tossa niillä vanhemmilla on se idea ja ajatteleeko ne ettei nää jo aikuiset lapset viesti mitään keskenään? Pelkäävät että me tullaan jotenkin kateellisiksi ja vähättelevät siksi tuollain siskon käyntien arvoa? 

Vierailija
34/37 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi voisi puhua vanhempiensa kanssa ja kehottaa heitä sanomaan tyttärelleen, jos eivät jaksa ottaa lapsia hoitoon. Älä sinä puutu asiaan. 

Mun siskoni vei aikoinaan lapsensa mummolaan hoitoon paljon useammin kuin minä. Siskollani oli kuitenkin myös puoliso, mä olin yksinhuoltaja. Mutta ei se mua haitannut, koska - rehellisesti sanottuna - siskoni miehensä kanssa olivat aika kädettömiä lastenhoidon suhteen. Tarkoitan tällä sitä, että kaksi aikuista ei saa esimerkiksi tavallista viikkosiivousta tehtyä, jos lapsi on kotona. Joskus mä otin siskoni lapsen meille, jotta he saivat siivottua. Ja tein oman viikkosiivoukseni siinä samalla, vaikka mulla oli täällä sekä siskoni lapsi että oma lapseni. Nykyisin puhuttaisiin varmaan helikopterivanhemmuudesta tai curling-vanhemmuudesta, kun aikuiset eivät pysty tekemän yhtään mitään, koska lapsi vaatii kaiken huomion. Jostain syystä tämä samainen lapsi käyttäytyi meillä ihan hyvin. Ehkä siksi, että mä en lähtenyt hänen "minä olen maailman napa "-sirkukseensa mukaan. 

Vierailija
35/37 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatteko âhtéríiŋ?

Vierailija
36/37 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten hoidattaminen jatkuvasti isovanhemmilla ei ole normaalia. Vanhemmuus on pahasti pielessä, jos isovanhemmat joutuvat hoitamaan lapsenlapsia pahimmillaan lähes joka päivä tai joka viikko.

Vanhemmat eivät ole kasvaneet aikuisiksi. Isovanhempien jatkuva ja ilmainen "apu" takaa sen, että äidin ja isän uusavuttomuus, uushaluttomuus, mukavuudenhalu, laiskuus ja läheisriippuvuus saa jatkua ja jatkua. Näissä perheissä sukupolvien rajat ovat epäselvät. Terveessä perheessä lasten äiti on äiti ja lasten isä on isä. Äiti ja isä tekevät perhettä ja lapsia koskevat päätökset. Terveessä perheessä isoäiti ei tule päsmäröimään äidin paikalle ja isoisä ei tule säätämään isän paikalle.

Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä, jos vanhemmat eivät pysty huolehtimaan lapsistaan ja lapset jäävät vaille ikätasoista hoitoa, huolenpitoa ja kasvatusta. Vanhempien päihteidenkäyttö ja perheväkivalta ovat asioita, joista tulee tehdä lastensuojeluilmoitus. On erittäin huolestuttavaa, jos vanhemmat juovat arkisin ja/tai viikonloppuisin ja lapset viedään vanhempien alkoholinkäytön takia mummolaan hoitoon. Näissä perheissä ei todellakaan ole asiat ja vanhemmuus kunnossa.

Monet nykyajan isovanhemmat ovat iäkkäitä ja heillä on monia sairauksia. Parisuhde solmitaan, perhe perustetaan ja lapset saadaan myöhemmin kuin ennen. Kun isoäiti ja isoisä ovat monisairaita yli 65-vuotiaita, niin he eivät jaksa hoitaa pieniä lapsia. Lapsella tulee olla jaksava, luotettava ja turvallinen hoitaja. Lasten vanhempien on kohtuutonta olettaa, että isovanhemmat toimisivat jatkuvasti ilmaisina lastenhoitajina ja kotiapulaisina.

Vierailija
37/37 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän yleinen ongelma näyttää olevan. Myös meidän lasten isovanhemmat ovat ylikuormittuneita miehen veljen vuoksi. Hänen lapsensa ovat siis hoidossa joka viikonloppu isovanhemmillaan ja lisäksi hoitavat kuskauksia kouluun ja harrastuksiin. Me emme sitten uskalla koskaan pyytää apua, koska meille valittavat jatkuvasti uupumustaan. Surullista on, että suhde meidän lapsiimme on sitten jäänyt etäiseksi, mutta koen, että tämä on isovanhempien oma valinta. On heidän tehtävänsä asettaa rajat lapsilleen, myös aikuisena. Ja olisi heidän tehtävänsä kohdella lapsiaan tasapuolisesti. Minä en asiaan aio puuttua, mutta en myöskään aio sietää valituksia siitä, kun lapset eivät enää isompana halua nähdä isovanhempiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi