Imettävien äitien ryhmä - uusi
Olisiko imettäviä äitejä kiinnostuneita osallistumaan painonpudotusryhmään - kun tuo laihdutus ei ihan samoin keinoin käy kuin muilla. Mulla ei imetys koskaan ole laskenut painoa, lisännyt vaan, joten ensimmäinen tavoite olisi saada paino pidettyä edes samassa (mikä on 1 kg vähemmän kuin laitokselle mennessä :-()... Voitaisiin kaunnustaa toisiamme, jakaa hyviä vinkkejä ja vaikka kerran viikossa raportoida edistymistä...
Mulla lähtöpaino nyt 86 kg. Ennen ekaa lasta 63, mutta siihen pääsemiseen menee aikaa vuosia :-)
Kommentit (30)
Heissan!
Täällä yksi imettävä, joka yrittää samalla pitää painonsa laskusuunnassa... Vauva alkaa kohta olla jo puoli vuotta, mutta imetystä on tarkoitus jatkaa kunnes tullaan toisiin ajatuksiin. :)
Raskauskiloja ei nuorimmalta ole enää jäljellä, mutta kahdesta muusta raskaudesta vielä riittää!! :)
Alkuun ostin uuden puntarin, jolla pysty mittaamaan rasva- ja nesteprosentinkin. Rasvaprosentti oli niin kamala, että jo löyty kannustus liikuntaan!! Se on ollut yksi hyvä kannustin. Välillä kävi niinkin, että kilomäärä pysyi samana, mutta rasvaprosentti oli laskenu. Siis niissäkin puntarikerroissa ollu jotain positiivista, ajatella jos ei olis voinu sitä mitata..
Vettä olen myös pyrkiny juomaan paljon. Jos ei vettä, niin jotain muuta vähäkalorista. Pääasia, että juo paljon. Puolenlitran muki on mainio! Ei jää imettäjälläkään jano, vaikka lasi tyhjenee. Mukillinen aina ennen syöntiä pienentää syödyn ruuan määrää eikä jätä nälkäistä tuntumaa kuitenkaan. Hyvä idea on myös pienet kupit ja lautaset. Ota sen kokoiseen astiaan ruokaa, että voit lastata sen täyteen ja syyä hyvällä omalla tunnolla täyden lautasen! Vaikka astia onkin oikeasti jälkiruokakulho tms. :) Ei tule otettua niin helposti liikaa ja saa syyä niin paljon ku mahtuu...
Makean nälkään on mulla auttanu viipaloidut porkkanat (paitsi nyt ootellaan uutta satoa). Niitä voi puputtaa huoletta mielikseen niin paljo ku jaksaa. Miten olisi kesäkuumalla jätskin sijasta kouraan kokonainen kurkku? Sekin on hyvää. Leipomuksia ja karkkeja parempi vaihtoehto on kokeilla syödä pahimpaan makean nälkään ensin lasillinen rasvatonta jogurttia. Jos sitten tekee vielä mieli, ota. :) Ei syö ainakaan niin paljon, ku on jo jogurtti pohjalla. Makeaa muutenki vaan täyteen mahaan jos onnistuu. :)
Itellä noussu paino aina 80kg:n raskauden aikana. Ennen ekaa raskautta painoin 54! Nyt olis tavoite 60kg, tänä aamuna vaaka näytti 68,3. Pituutta 160cm. Rasvaprosentti on ollu alkuun jotain 33, nyt taisi olla jo jotain 31. Rasvaprosentin kanssa olen ajatellu tehä töitä niin kauan, että se on normaalilukemissa. En nyt muista mikä oli normaalin yläraja naisilla, mutta sinne paikkeille.
Parinkymmenen minsan hikeen saavat lenkit noin joka toinen päivä, välillä joka päiväki, on auttanu.
Mutta herkkuja en ole kyllä kummemmin vältelly, karkkia tänäänki syöty!!! Vaan noilla yllä luetelluilla keinoilla yritän pitää herkkujen määrän ja syönnin määrän aisoissa.
Katsotaanpa alanko täällä pyöriä. :)
t.mimosa
Menetkö vauvan kanssa vaunulenkille vai yksiksesi? Jos yksin, kuka hoitaa vauvaa sillä aikaa? Juoksetko vai käveletkö? Mun mies on aina niin tekevinänsä kaikkea kun tulee kotiin, etten mä pääse yksin lenkille. Sen mielestä mulla on päivät aikaa lenkkeillä vauvan kanssa. Mutta ottaa pannuun se, että vauva yleensä nukahtaa lenkkeillessä, eikä sitten nuku taas välttämättä muuten. Eli mun ns. vapaa-aika menee siinä lenkkeillessä enkä voi sitten enää muuta tehdä. Meidän muksu kun ei viihdy yksikseen eikä oikein vieressäkään matolla tai sitterissä kovin pitkiä aikoja. Ulkohommia varten ostettiin BabyBjörn kantoreppu, mutta vauva ei viihdy siinäkään jos ei ole koko ajan liikkeessä. Marjoja pitäisi nytkin mennä poimimaan, mutta ei se lapsen kanssa onnistu.
Joo. Jumpan tosiaan olen ajatellut aloittaa. Mä en aja autoa, joten pitäisi mennä bussilla tai fillarilla 7 km, että pääsee tunnin jumppaan. Sen ehtis kyllä imetysten välissä tehdä, mutta kun meidän neiti ei enää kelpuuta tissiä, jos sillä ei ole oikeasti nälkä ja jumppa-ajat on mitä on, ei niitä voi siirtää tissityksen mukaan! Että vähän umpikujassa ollaan sen suhteen. Siksi toivonkin, että ne kiinteät voisi aloittaa pian. Toisaalta ois niin kiva täysimettää se 6kk...
Äsken tuli taas otettua se suklaapatukka. Mä en vaan kurkusta ja muista kasviksista tykkää. Jos ostan rypäleitä tai banaania niin syön ne heti pois. Omena ei ole mun herkkua myöskään. Sitrukset samaten ei oikein maistu... En ole koskaan ollut hyvä syömään hedelmiä ja marjoja. Mun pitäis siis vaan päättää, että syön niitä makeisten sijasta. Kauheesti tarttis olla koko ajan tekemistä, että unohtais syödä makeita. Ja tosiaan ois järkevää kuljettaa sitä vesipulloa tai mukia joka paikkaan. Kauheinta on tää ajankohta. Ei kesällä voi olla ilman herkkuja. Toisaalta jos odottaa syksyyn, ni ei voi aloittaa ku ottaa päähän vesisateet ja pimeys... X-(
Toinen lapsi syntyi kuukausi sitten ja raskauskiloja on jäljellä viisi mutta muuta mielelläni pääsisin eroon myös ekasta raskaudesta jääneistä muutamasta kilosta.Mulla ei ekan raskauden jälkeen paino pudonnut ollenkaan täysimetyksen aikana vaikka söin hyvinkin fiksusti ja kävelin useamman tunnin joka päivä vaunujen kanssa kun vauva ei muuten nukkunut, sitten heti imetyksen vähennettyä paino lähti tippumaan samalla reseptillä, saa nähdä miten nyt käy. Vaunulenkille tekisi kovasti mieli mutta kun on myös tuo taapero niin ei ihan niin vain pääse, tyttö kun ei enää jaksa vaunuissa istua eikä meillä kyllä tuplia sen takia olekaan. Muutamia kertoja viikossa ehsin kuitenkin vauvan kanssa lenkkeilemään kun mies ulkoilee sen ajan taaperon kanssa.Mä laskin pointseja koko raskauden 1800kcal edestä ja samaa linjaa olen jatkanut nyt imettäessäkin, 4kg on pudonnut synnäriltä tulon jälkeen ja tosiaan se vitonen olis vielä ainakin jäljellä..mä oon syönyt hyvällä omalla tunnolla jäden silloin tällöin mutta valinnut esim. soleron jossa ei nyt ihan tolkuttomasti kaloreita ole, pisteet oon koittanut jakaa tasaisesti pitkin päivää, iltapala jää kyllä nykyään usein väliin kun illat on sen verran hektisiä pesuineen, nukuttamisineen ja kun vauvakin valvottaa niin pienikin mahdollisuus hetken nukkumiseen vie kirkkaasti voiton iltapalasta tai yösyöpöttelystä taaperon nukahdettua:)
Mä oon tehnyt rasvattomasta ja maustamattomasta jugurtista marjojen kanssa sellaista smoothieta ja pakastanut sitä niissä lasten mehujäämuoteissa jäätelöpuikoiksi, yllättävän hyvää ja lapsikin tykkää noista.grilliherkuista oon popsinut enimmäkseen kanaa uusien perunoiden ja salaatin kanssa sekä täyttänyt paprikoita ja tomaatteja tonnikalalla ja grillannut niitä, hyvää mutta ei mitään kauheita kaloripommeja.
Tsemppiä kaikille!
Mäkään en ole koskaan päässyt varsinaisille kävelylenkeille, joita aina niin kovasti mainostetaan - esikoinen, nyt 5 v, ei vauvana suostunut olemaan rattaissa, siis ei nukahtanut vaan huusi vaan, ennen kuin joskus 7-8 kk kun sai istua ja katsella maisemia - ja sen jälkeen kahden tai useamman muksun kanssa ei varsinaisille lenkeille pääsekään, vain kävelemisen ilosta, mitä nyt puistoihin ym kävellään.
Mullakin tosin on käynyt joka kerta niin, että kun on imetyksen vihdoin lopettanut, niin sitten onkin alkanut kiloja tippua melkein kilo per viikko vaikkei ole mitään erilaista tehnyt, mutta sitten seuraava onkin jo parin kuukauden päästä ilmoitellut tulostaan. Toivottavasti sitten tämänkin jälkeen käy niin, mutta kun siihen ei voi luottaa....
Olen huomannut, että suklaa on tosi hankala, siihen oikeasti jää koukkuun. Olin ennen esikoista ollut syömättä karkkia ja suklaata yli 10 vuotta, enkä ollut koskaan kaivannut sitä, mutta raskaus sai ne herkut palaamaan. Tämän viimeisimmän synnytyksen jälkeen sitten päätin taas lopettaa ja tähän asti on mennyt hyvin, ei ole tehnyt yhtään mieli. Mutten tiedä meneekö sitten ojasta alikkoon, jos ennen söi kourallisen karkkia (ei suklaata) ja nyt sen tilalla jätskin, niin eipä se sen parempi ole.
Mun selkeä ongelma on, että kun lapset on saatu nukkumaan ja jos istahdan telkkarin eteen imettämään - niin kuin useinmiten käy, niin siinä vaan on niin kiva rauhassa syödä jotain - ja se fiilis on niin kiva, että sitä käy sitten hakemassa vähän lisää ja vielä vähän lisää... yleensä onneksi kyllä hedelmiä (no, ehkä se yksi mehujätski, muuta ei enää taloon ostetata kun raskauden loppumetreillä meni ville vallattomien 40 kpl paketti 4 päivässä - no lapset söi ehkä muutaman.) - mutta ei ne hedelmätkään ole hyvä silloin kun ne on ihan turhia. Joten yritän pestä hampaat yhdessä lasten kanssa, sen jälkeen ei viitsi syödä, kun saamattomuuttaan ei jaksaisi uudestaan pestä hampaita. ;) Toimii aika hyvin.
Löysin kerran pilates videon (ennen ekaa lasta) ja siinä oli sellainen "lyhyt" sarja, jotka oli sen verran helppoja, että muistan ne ulkoa ilman videota ja sen verran tehokkaita, että tuntuu että tekee jotain, mutta ei tule hiki. Usein ehdin tehdä yhden liikesarjan loppuun ennen kuin joku vaatii huomiota tai hyppää vatsan päälle, ja sitten saatan puolen tunnin päästä tms tehdä toisen... Liian usein sekin kuitenkin jää, vaikka kuinka tiedän, ettei se oikeasti vie aikaa vaan siihen pystyisin kyllä.
Olin ihan kauhuissani kun eilenkin sain tehtyä koko sarjan ja mielestäni söin ihan fiksusti ja aamulla vaaka näytti jo 86.4. Ok, vaihteleehan se päivittäin muutenkin, mutta se muutama sata grammakin enemmän tuntuu aina niin ikävältä.
Hyvä idea toi omien smoothieiden pakastaminen, varmasti terveellisempi vaihtoehto. Popsisin mielellään ihan vaan pakastemarjojakin, mutta ne on kaikki viime vuotiset loppu, eikä kaupan sellaiset maistu miltään. Jostain syystä tykkään kylmistä :) .
Täytynee mennä nukkumaan, kun vähäinen unikaan ei kuulemma painonhallinnassa yhtään auta.
Eli raskauskilot pitäisi munkin karistaa pois. Lähtöpainoon yritän takas eli 53kg olis tavoitteena. Raskauden aikana tuli ne 20kg, joista laitokselle jäi 7kg ja nyt vajaa 7viikkoa synnytksen jälkeen painoa on se 59kg. Ihan mukavasti niitä on nyt karissut. Oon yrittänyt syödä mahdollisimman terveellisesti, paljon salaattia ja vähärasvaista lihaa, mut kuitenkin järkevästi kun täysimetyksellä mennään. Pari viikkoa sit tuntu, et paino jämähti 62 kiloon ja aloin hieman tsemppaamaan ja jätin makean pois, mitä tulikin kaksin käsin syötyä raskauden aikana. Ihan hävettää näin jälkeen päin! Huh huh!
Liikuntaa oon nyt pari viikkoa yrittänyt edes jotakin pientä joka päivä. Vaunulenkillä on helppo käydä, kun tosiaan on vain tämä yksi poika. Pilatesta oon tuossa kotimatolla sillon tällön yrittänyt treeinalla ja eilen nostelin puntteja ekan kerran. Poika katseli sitteristä, että äiti ei tuosta tule mitään, kun siinä puhisin ja puhkuin ja horjahtelin :). Eli ihan mukavasti on tämäkin puoli lähtenyt käyntiin. AInoa ongelma on ettei poika läheskään aina nuku päiväuniaan, joten silloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää vaunulenkki. Vaunuissa kuitenkin onneksi viihtyyy, Muuten saankin kanniskella koko päivän sylissä. No, liikuntaahan sekin! :)
Eli vielä vähän jatkaisin :)
Ongelmana mulla ei niinkään ole se ettenkö usko kilojen karisevan, vaan lähinnä, että se pysyisi terveellisyyden rajoissa imetyksen takia. Oon pienestä tytöstä asti kärsinyt syömishäiriöistä, joten on hyvin vaikea aloittaa terveellinen ja maltillinen ruokavalio, kun ennen tunki hammasharjaa kurkkuun ja laski hyvin tarkkaan kalorit. Tarkoitus myös olis, että liikunnasta tulis osa jokapäiväistä elämää. Onneks mies on tosi liikunnallinen ja tsemppaa kovasti. Sille voin jättää pojan huoletta jos haluan iltasella käydä vielä yksikseni lenkillä ja jatkossa oisi tarkoitus salillekin suunnistaa. Tosin voi olla, että sinne asti en sentään jaksa raahautua :)
Hienoa, että on tällainen ryhmä. Vertaistuki on aina paikallaan! Jospa sitä lähtisi vaunuttelemaan kauniin ilman kunniaksi.
Tiuhti ja poika 7viikkoa
MInä en sortunut makeaan raskausaikana, sillä voin pitkään pahoin. Kanaa en pystynyt syömään, en juustoa, enkä oikein muitakaan maitotuotteita. Kaikki karkit maisti todella pahalle, varsinkin suklaa. Samaten ksylitolpurkkaa en voinut jauhaa, koska sekin oksetti maullaan. Kahvi samaten jäi pois, mutta lähinnä siksi, että aiheutti rytmihäiriöitä. Söin siis kunnon ruokaa, mieluummin suolaista. Jonkin verran oli lopussa sitten turvotusta. Se turvotuksen lasku varmaan hävitti useimmat kilot, koska multa tippu sellaiset 15 kg heti laitokselta tulon jälkeen.
Nyt olen ottanut jo muutamia askelia kevyempään suuntaan ruokavaliossa. Ostinkalkkunaleikettä, rasvatonta maitoa, rasvatonta jugurttia ja hedelmiä. Aion jättää margariinin pois, paitsi aamupalalta. Kun nykyinen juusto on syöty, niin ostan kevyempää tilalle. Aion syödä jätskiä harvemmin (tänään söin kevyt-trioa kamujen kanssa) ja jättää makeiset hyllyyn useammin. Pakastin tuossa juuri banaaniviipaleita, mutta söin ne sitte kaikki kerralla :)))) Rypäleistä tykkään, joten niitä tulee nyt sitten ostettua. Päätin myös, että kun menen kylään ja on herkkuja tarjolla, otan vain yhtä lajia ja hillitysti. Eka koetinkivi tulee heti tänään, kun menen nimppareille. Auts!
Tämä herkkupeppu asuu ihan Prisman vieressä - siis 50m matkaa kauppaan - joten tulee käytyä päivittäin kaupassa, lähes. En osaa ostaa monen päivän tarpeita kerralla ja sitten tykkään käydä hiplaamassa lastenvaatteita vaikka ei ruokaostoksille tarvis mennäkään ;)
Nyt on pihassa punaherukat kypsiä. Niitä aion pakastaa kokonaisina, mutta en oikein tykkää popsia niitä sillänsä. Ajattelin kanssa, että jos tekisi smoothieta marjoista ja jugurtista. Tässä on tullut jo kermajäätelöpirtelöä popsittua, että ois aika siirtyä kevyempään.
Tästä on kait hyvä jatkaa. Olen muuten kuullut, että on paras karistaa raskauskilot minimiin ennen seuraavaa raskautta, muuten painoa ei saa enää alas millään. Kolmannen lapsen jälkeen kuulemma tulee usein se hankala kamppailu... Pitäis laittaa vauhtia, jos meinaa, että hankkii esikoiselle leikkiseuraa tässä suht nopsaan. Tosin ei tiedä onnistuuko noin vaan, kun tätä ekaakin yritettiin puolisen vuotta...
Tsemppiä kaikille remmissä olijoille. Ärsyttää muuten, kun noi hymynaamat ei ainakaan mun Mozillassa näy lainkaan tuollaisina naamoina vaan viivoina ja vänkyröinä...
nyt vauva sylissä ja kirjoittaminen vaikeaa mutta tiivistän vähän. Neljän lapsen äiti nuorin 5kk täys imetyksellä. Minulla painoa 68kg ja pituutta 160cm. 8kg olis tavoitteena. Aloitamme soseet ja vellit 2 vko päästä. Sitten vois päästä jumpalle, nyt syöttöväli ihan mitä sattuu ja en sillä viitsi lähteä. Voitais tsempata muita... suklaa ja keksit ovat minun heikkous.....
Tässä paino seilailee 85 ja 86 välissä edelleen. Ensi viikko on tarkoitus viettää mökillä. Siinä on kaksi vaihtoehtoa: joko tulee syötyä tosi vähän, kun on vain kellari ja viikoksi kerralla pitää ostaa ruuat - rai tulee paino nousemaan, jos kaupasta tulee ostettua varmuuden vuoksi kaikkea naposteltavaa ja lapsille vähän keksiä ja... mielenkiinnolla odotan. Alotin minipillerit ja tuntuupa melkein, että sen myötä ei olisi niin kova ruokahalu kuin aiemmin. Mutta katsotaan heilauttaako se vaakaa mihinkään suuntaan. Toivottavasti ei ainakaan ylöspäin.
Tsemppiä kaikille.
Hyvin aloitin ruokavalion keventämisen, mutta ihan ilman lipsumista en ole pärjännyt. Oltiin lomareissussa ja tuli syötyä jätskiä, karkkia, pitsaa... Siis pitsaa, joka ei muuten edes kuulu mun ruokavalioon. Sai kaverit houkuteltua :) Kotiin palatessa suunnattiin anopille saunaan. Hän oli ottanut todesta mun uhkauksen syödä vaan yhtä herkkua kahvittelussa, ja tarjosi vaan pullaa, joka on sieltä kevyemmästä päästä herkkuja :) Anopin sisko taas tarjosi taannoin tässä sen seitsemää sorttia ja lopulta otin kolmea: munkin, palan daim-kakkua ja dominokeksin.
Runsas kävely loman aikana onneksi korjasi tilanteen, eli lisäpainoa ei ollut tullut. Tänään vaan taas kaverin kanssa repsahdin tuhtiin omenapiirakkaan, vaniljajätskiin ja vielä sitten päälle jätskiauton suklaapuikkoon. Vähän harmittaa tämä repsahdus. Huomenna on tiedossa lisää koitosta, kun on synttäreille kutsuttu.
Oletteko muuten huomanneet, että pikkulasten suosimat maissinaksut ovat oikeita kaloripommeja? Ostin pussillisen vanilijamaissinaksuja ja niissä on 390 kcal/ 100g. Enemmän kuin monissa karkeissa. Ja sehän on pelkkää höhhöä pahvia koko moska... Pitää varoa suuremmin tarjoamasta lapsille.
Edelleen siis 88 kg puntarissa. On tämä kesä vaan tuskasta aikaa, eikä syksy tuo yhtään parannusta asiaan. Ei paljon auta uuden vauvan vinkit tässä kuntoilussa kun laiskottaa niin vietävästi :)
Laiskottaa niin järkyn paljon lähteä lenkille tänään, että aivan mahoton!! Tai ehkä enemmänki ollu niin tympeä päivä tänään kotona, että siitä tämä olo. Tekis mieli vain ottaa aimo annos jotain hyvää syötävää, että sais tähänki päivään jotain mukavaa... Vajaa parivuotias kuumeessa ja haluais olla niin paljon sylissä... Ku onnistuski. Mutta ku pitää välillä imettää ja muutenki hoitaa vauvaa eikä kukaan tietty tässäkään perheessä ruuatta elä.
Nyt ku on rauhallisempi hetki (kaks nuorinta nukkuu), en saa tilannetta päästä nollattua. Äkkiä en keksi mitään niin mukavaa tekemistä, että haluaisin siihen uppoutua. Tympäsee vielä nuo kaks isompaa lastaki, miten ne ei voi millään muistaa, että ulko-ovi laitetaan kiinni ku siitä kuletaan!?! Täällä ei oo ainakaan mikään lämmin kesäpäivä, ettei tuntus ku ovi jää auki.
No niin. Nyt lopetan valittamisen. Sen vain vielä sanon, että painon pudotus on juminu. Ei meinaa millään mennä 68kg alle. Kerran käyny ja sen jälkeen aina ollu vähän päälle. Vähintään 100g.
Uutena liikuntamuotona oon alkanu kävelly-juoksulenkit. Lenkkiin kuuluu 3 lyhyttä juoksupätkää ja yksi pitkähkö ylämäki, jossa nousee pulssi kyllä samaan ku juostessa. :) Lenkki ei kyllä kestä ku 25min. Mutta jos sen sais käytyä useamman kerran viikossa. Nyt pitäs vielä saaha nuo herkut kuristettua minimiin, että pääsis taas eteenpäin tässä hommassa. Motivaatio vaan meinaa tänään olla niin surkeana...
Mies kyllä kattoo lapsia aina ku ehtii, jos rouva vain suinki tahtoo lenkille. :) Haluaa mielummin virkeän ja hyväntuulisen vaimon ku pelkkää kiukkua kihisevän akan.
t.mimosa
Täällä on ollut liikunnan suhteen hiljasta, kun on satanut. Mies on nyt lomilla, joten on tullut muuten puuhattua kaikenlaista. Syöminen on sitten vähän unohtunut ja painoa on kilon verran tippunut välillä. Nyt se tosin taas kipusi sinne 88 kiloon, kun leivoin ja oli pakko maistaa suklaa- ja toscaherkkua. Karkkipussinkin sorruin tässä ostamaan ja vetelin sen sitten melkein kerralla... Anopilla oli minusta sellainen kuva, että oikein hirvittää. Pyysin siitä tulostetta, että voin liimata jääkaapin ja pakastimen oviin :))) että meikä on leveä ku letukka siinä. Oikea ponantsa!!! Pitäs äkkiä tehdä jotain... Sellaset 10 kiloa pitäs tässä lähteä, ja tuskaa on. Helpommin ne näköjään tulee noi kilot ku lähtee... Tosin olen huomannu, että pienikin liikunta näkyy puntarissa. Sitä puolta siis vaan kehittelemään. Nyt alkaa omasta puutarhasta saada jo omppuja ja porkkanaa. Jos niillä korvais nuo makiat.
Eipä muuta kuin tsemppiä jokaiselle tähän taistoon.
takasin kun tulin, vaaka näytti 84.5 ja nyt jo parina aamuna samoin, vaikka tuntuu että taas enemmän tulee kotona syötyä. Uskon, että itselle auttaa se, että syksyn mukana tulee rutiinit takaisin, kerhot ja muut, rytmittää omaa syömistäkin paremmin kun ei ole ehkä niin paljon jääkaapin lähellä.
Mulla oli kanssa aiemmin kuva jääkaapin ovessa, tosin tavoitekuva, itsestä kun oli se 60 kg... kyllä se varmaan vaikutti, ei tullut aina avattua sitä kaappia silloin kun oli tehnyt mieli kun muisti mihin pyrkii.
Mies kanssa hokee että nyt alko dietti, itsellään siis, mutta ongelma on se, että sitten kun yritän tehdä kevyempää ruokaa, esim. keittoja, näkee että on tuskissaan ja miettii että eikö meillä ole mitään kunnon ruokaa...
no, yritetään ainakin yhdessä iltasyömisiä jättää pois. Tsemppiä vaan kaikille
Saijy, paljonkos siinä pussissa on painoltaan niitä naksuja? Kun eikö ne oo tosi keveitä? Kun kalorit ilmotetaan per 100g, niin kevyissä tuotteissahan niitä on paljon, mutta voit silti syödä melko paljonkin.
Ja kun hiukan etsi niin löysinpä itekin vastauksen, eli 2,5dl naksuja painaa 8g ja painovartijoiden pisteitä menee 0,5 joten melko keveitä ovat!
Ite oon tuolla paikkareiden sivuilla kirjoitellut, mutta tänne eksyin teidän juttujanne lukemaan. Oma nuorempi poika kohta 3kk, täysimetyksellä mennään. Painoa mulla on nyt 97kg (pituutta 165) ja tavoite 60-65kg eli paljon on matkaa. Viikon oon nyt laskenu pisteitä ja -500g. Paino oli ennen raskautta n 90 (tiputin puolessa vuodessa n 20kg ennen tämän toisen odotusta). Aina oon ollu ylipainoinen, mutta nyt tavoitteena päästä siihen norm. painoon ja pysyä siellä.
Liikuntaa pitäis lisätä ja nuo herkut jättää pois, niin johan paino putoais.
Ongelmana melkein eniten on viikonloput. Kun pitäähän sitä viikonloppusin syödä "kunnon" ruokaa ja sitten illalla, kun mieskin on kotona, tulee herkuteltua helposti. Isäntä kun tekee yötöitä, niin on yhteisiä koti-iltoja vaan viikonloppuisin. Tulee sitten ostettua herkästi kaikkea epäterveellistä leffa"ruokaa". Jospa tää nyt ois helpompaa, kun tuo mieskin yrittää saada kesällä kerryttämäänsä mahaa litteämmäksi. Normaalivartalossa kun näkyykesä- ja isyysloman tuomat 7 liikakiloa aika hyvin..
Nyt kotitöitä jatkamaan, pojat kun molemmat on päikkäreillä (harvinaista luksusta meillä)
Keveää elokuunjatkoa!
Jettaneito kirjoitti:
Ja kun hiukan etsi niin löysinpä itekin vastauksen, eli 2,5dl naksuja painaa 8g ja painovartijoiden pisteitä menee 0,5 joten melko keveitä ovat!
Minä en tosiaan ajatellut, että niitä ei syö ehkä samaa tahtia ku karkkeja, mutta vois sitä pussillisen vetästä nopsaan aikuinenkin, jos sipsien korvikkeeksi ajattelee tms. Mä en ite oo noita painonvainoojien pisteitä koskaan laskenu. Ei siitä tule ku kiukkuseksi. Joku oli onnistunu pudottamaan muutaman kilon sillä, että söi periaatteessa mitä huvitti, mutta kohtuudella ja neljän tunnin välein. Meillä kun muksu syö noin neljän tunnin välein, ni tarttis aina sillon itekki jotain laittaa suuhunsa. Saattas tepsiä.
Mä lähden tästä nyt kyläilemään. Tietää herkkuja :) Vanhempieni luona oli ystävällinen vaaka, kun näytti vaan 86,2 kiloa. Kotona oli taas 88,2. Ja tänään oon syöny jo suklaavanukasta, suklaapatukan ja jäätelön... Eilen söin kaksi pussia karkkia. On vissii repsahtanu taas. Ja kun ei suklaa ole mitään mun herkkua edes... Joo. Eiköhän tämä tästä.
Mahtuuko vielä mukaan?
Nyt on nimi pojalle annettu ja juhlat juhlittu! Ja siinä pisteessä ollaan, että raskauskilot ärsyttää ihan todella. Kaksi pientä lasta meillä on. Ekasta lihoin raskausaikana yli 20kg ja juuri kun pääsin takasin painoon ennen raskautta niin tärppäsikin tämä toinen. :x Ja taas niitä kiloja tuli, vaikka vannoin ettei tulisi! Tällä haavaa jäi 10 kiloa pudotettavaa. Mitat nyt 73kg ja 158cm. Tavotteena on vuoden loppuun mennessä painaa 63 ja jos sitten ens kesään mennessä rutistais vielä siihen 60kg niin ois aivan bueno!
Ongelmana mulla on tällä hetkellä se, että paino ei meinaa pudota millään imetyksen aikana. Vähänkö harmttaa, kun joka paikassa toitotetaan miten imetys auttaa karistamaan kilot! Ja katin kontit! Mulla ei ekalla kerrallakaan putonu paino grammaakaan ennen kuin lopetin imetyksen. Saa nyt sitten nähdä lähteekö nyt, kun oikein yrittää!
Nyt ainakin tsemppiä on ja parasta on se, että mies on nyt myös pakkoraossa liikunnan lisäämisen ja painon pudottamisen kanssa! Ite oon aina ollu liikunnallinen, mutta mies on toivoton sohvaperuna ja pikkuhiljaa tässä yhdessäolon aikana on itekki laiskistunu! Mut nyt sillä meinaa selkä prakata joten se ilmottautu jo paikalliselle kuntosalille ja otti personal trainerin(työnantaja maksaa!) Nyt jos koska on aika muuttaa meidän perheen liikunta- ja ruokatottumukset.
Pitäskö ihan tehdä jonkinlainen lista meistä? Ja vois varmaan joka viikko ottaa jonkun punnituspäivän, millon ilmoteltais saavutuksia! Mulla ainakin auttais tsemppaamaan, kun ei kehtais olla ainoa joka ei oo saanu mitään aikaan!
Jos siis listaa tehdään, niin laitan tähän omat tiedot:
Sunfa 25v. 158kg/73kg, tavoite -10kg
Hih...korjataanpa kuitenkin tuo:
Sunfa 25v. 158cm/73kg, tavoite -10kg
:D
Heippa Sunfa. Samassa veneessä ollaan. Täysimetyksellä mennään, mutta paino ei putoa. Mielestäni en syö sen enempää ku ennen raskauttakaan. Liikun kyllä vähän vähemmän... Ehkä sitä sitten pitäisi lisätä :) Olen onneksi kuullut moneltakin äidiltä, että paino on lähtenyt tippumaan vasta imetyksen loputtua, että ehkä meitä on sitten kahdenlaisia ihmisiä. Toisaalta voi vaikuttaa sekin,e ttä mun imetystiheys on suht iisi. Imetän noin 4 tunnin välein. Pitäis varmaan imettää kahden tunnin välein, että sillä mitään vaikutusta olisi painoon...
Minulla on nyt paino pomppinut tuossa 88-89 kg. Ei ole siis tippunut minnekään, vaikka vanhempieni vaaka näytti tässä taannoin 86 kg. En ole vieläkään päässyt karkeista eroon, ja jossain toisaalla täällå luin, että kromitabletit(ko?) auttaisivat hillitsemään makeanhimoa. Onkohan en imettävälle ihan ok? Hedelmäkarkkeja tulee ostettua aina sellaset 350-400g ja sitte vedän ne päivässä tai parissa. Suklaapatukoita löytyy runsaasti, muta niitä en nyt ole paljon syönyt. Sen sijaan makeat itsetehdyt leivonnaiset ovat herkkujani :) Pullakin on in, mutt sitä saan harvemmin,kun en jaksa ite leipoo. Nyt tein suklaa-pähkinäpikkuleipiä, porkkanakakun, toscakakun, parit marjapiiraat jne... Sitte on pakko kutsuu joku kahville, että saa tarjota niitä. Aina jää runsaasti yli ja sitte tulee syötyä... Mä en osaa napostella vaan ehdelmiä ja kasviksia tms. Jos ostan niitä, ni syön niiden lisäks kuitenki karkkia ja näin ruokamäärä vaan lisääntyy :)
Onneksi tuli kansalaisopiston ohjelma ja lähikoululla alkaa jhoku mammajumppa :) Siis ihan perus lihaskuntojumppaa, mutta varmaan siellä on keski-ikä +50. Meinaan silti mennä mukaan :)
Eli esikoinen on 10,5kk ja osittainimetyksellä mennään. :)
Raskauskiloja on tippunut n. 4 tässä 10kk aikana (surkeasti siis, tiedän) ja nyt kun olen alkanut seurailemaan tuota painoa ja syömään säännöllisemmin niin kilon verran olen parissa viikossa saanut lähtemään.
On vaan sen verran onneton tilanne nyt, kun olen yksinhuoltaja ja töissä arkipäivät, niin ei ehdi hirveästi liikkumaan arkisin. (tai sitten se on vain tekosyy kun ei jaksa lähteä)
Painan kuitenkin nyt 86kg ja tavoitteena olisi -20kg (vähintään).
Jos tästä saisi sitten sen alkusysäyksen ja jouluksi 6kg pois. :)
Freja 160cm/86kg
Toisaalla täällä uhosin, etten liity mihinkään rinkiin, mutta jos sittenkin. Mulla on eka lapsi nyt ollut 3 kk rintamaidolla ja paino sinnittelee tuolla 87-88 kg:ssa. Painavimmillani olin 105 kg, mutta tuonne 92 kiloon tippui heti laitokselta päästyäni. Painoin ennen raskautta 76 kg, joten lienee ihan kohtuullinen tavoite
:D Pituutta mulla on 173 cm, joten sellainen peruspyöreä olen.
Vartalonmuodoltani olen aika päärynä. Reisiin ja peppuun kertyy suurin osa painosta. Ylävartalo on suht normaali ja hartiat ei todellakaan ole mitkään leveät ;) Vatsaan ei yleensä kerry läskit. Nyt on pari makkaraa siinä kohdin, joten pitäis saada vyötärö näkyviin taas.
Minä olen lapsen kanssa käynyt vaunuilemassa, mutta olen laiskistunut. Tosin sitte kun lähden vaunuilemaan menee usein parikin tuntia :p Muuten hoitelen ja muokkaan puutarhaani. Liikuntaa sekin kait on ?:| Suunnitelmissa on aloittaa pace-tunnit sitten kun alan antamaan kiinteitä. Kotijumppaan ei riitä itsekuri.
En ole ollenkaan rasvaisten herkkujen, kuten sipsien ja pitsojen perään, mutta hedelmäkarkit ja lakut on mun herkkua. Suklaa ei yleensä ole mulle heikkous, mutta nyt on Lidlin patukoita varastossa, kun jäi leirikioskista yli. Niitä on mennyt patukka päivässä. Ruokarytmini ei ole mitenkään säännöllinen. Syön usein ehkä liian vähän: aamulla pari tummaa leivänpalaa (juustosiivut, kinkkuleike, salaatti, oivariinisilaus) ja kupin kahvia, yhden lämpimän aterian (joskus valmisateria, muuten ihan perus riisi-peruna-makaroni ja joku lihakastike tai pihvi sekä tomaattia, kurkkua, raejuustoa, joskus kalaa, sekä tuoremehua tai maitoa, ei leipää) ja sitten jotain hedelmää tai jätskiä tai viiliä/jogurttia/mysliä ja illalla taas pari palaa tummaa leipää teen kanssa. Nyt kesällä tietty menee sitten pullaa, piirakkaa jne. kahvin kanssa kun käy vieraita tai käyn kylässä. Juoda pitäisi selvästi enemmän vettä, mutta en pidä vedestä, vaikka täällä Kaarinassa onkin hyvä vesi.
Pitäisi varmaan alkaa ostamaan kevyttuotteita. Mä käytän ruuanlaitossa ja leipomisessa voita. Leikkeleistä en osta kevyttuotteita sen kummemmin. Jugurtit ja leikkeleet vois vaihtaa vähärasvaisiinn. Oivariinia en vaihda mihinkään jauhomössöön B-) Liikuntaa vois kanssa lisätä...
Lähden tästä nyt Aurajokirantaan vaunuttelemaan, joten jos taas innostuis... ja sivuuttaisi jätskikojut.