Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vaikeaa opetella laskettelemaan jos osaa hyvin hiihtää?

Vierailija
28.12.2018 |

Mä lasken mäkeä kyllä sujuvasti suksilla ja hiihdän joka talvi, mutta nyt lapset yllyttävät kanssaan laskettelurinteeseen. Haluaisin kovasti mennä ja liikkua koko perhe yhdessä, mutta pelkään ihan hirveästi... pelkään etten osaa ja sitten kaadun ja olenkin seuraavaksi sairauslomalla.
Oppiiko sen helposti?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ainaki jos haluaa :DD Ite en halunnu, kerran ku kokeilin. :D

Vierailija
2/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olin 20 v.laskettelemassa.Kyllä alas tulin,takapuolelle tipahdin pariikin otteeseen.Olen kontrollifriikki joten kun en heti oppinut niin saa mulle olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei osaa lasketella, auraa! Tällä on lapinnainen selvittänyt pyhät ja luostot jo vuosikymmenien ajan.

Vierailija
4/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se vaikeaa, jos ei ole ikinä lasketellut. Vaatii kyllä jonkunnäköisen laskettelukurssin lähes aina.

Itse olen taitava laskettelija ja kuvittelin että osaisin myös lautailla. Haha voit varmaan kuvitella mitä siitä tuli...

Vierailija
5/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtotaito toki auttaa vähän (lähinnä liikkumisessa tasaisella maalla luisteluhiihdolla kohti hissiä jne), mutta alusta joudut opettelemaan silti. Se rinteessä kaartelu ja kääntyily on kuitenkin ihan erilaista kuin mitä hiihtäessä on tottunut tekemään. Itse olin myös tottunut hiihtämään ennen kuin opettelin laskettelemaan, kyllä siinä ihan aloittelijasta lähdettiin liikkeelle.

Vierailija
6/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, et miks kukaa haluais lasketella??

Jotkut ahdistavat talvivaatteet, hirvee kasa vaatteita päällä ja silmilläki tyylii, jättimäiset sukset/mitkä onkaan jotka painaa miljoona kiloo jotka ei lähe irti sun jaloista vaan on niissä kiinni, lunta joka on kylmää ja märkää, jääkylmä ilma, huono sää (kylmä ja liikaa lunta), jotain isokokosia mäkiä----- mitä ihmettä oikeesti????? mäkiä joista laskeminen tuntuu kamalalta ja sinne kiipeeminen kestää ikuisuuden ja on vaarallista ja yhestäki virheestä voi loukkaantua pahasti, liukuvaa jäätä, lasketaan viel yksin, hyh hyh.

Vierailija
7/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siitä saa et laskee sen mäen????? Ainaki hermot menee. :D Ja hiihtäminenki on yks mun inhokkilajeista, ne kamalat sukset sidottuna jalkoihin kiinni, ahdistavaa!!!! ja se kylmä sää siihen lisäks. semmost suorittamista, kuten myös juoksu jonka viel jotenkuten ymmärtää ku ei tarvii pukea niit kamoja ylleen.

Vierailija
8/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ainakin parin tunnin opetustuokiota. Näillä uusilla suksilla laskeminen ei mun mielestä ole helposti opeteltavissa itse. Helposti päätyy väärään tekniikkaan.

Vierailija
9/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota pariksi tunniksi hiihto-opetusta. Jos sulla on hyvä fyysinen kunto niin se auttaa jo paljon. Jaksaa meinaa kaatua ja nousta aina uudestaan ylös. Sit sellaiseen hiihtokeskukseen jossa on hyviä kovia rinteitä aloittelijalle.

Vierailija
10/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murtsikka aka pertsa on kaukana laskettelusta. Pertsassa kuljetaan eteenpäin suksen pohja lunta vasten eteenpäin lykkien. Laskettelussa kuljetaan eteenpäin (siis rinnettä alas) vain suksen kantti lumessa omaa painoa siirtäen (puolelta toiselle). Aivan eri laji. Itseasiassa laskettelu ja luistelu on lähempänä toisiaan kuin laskettelu ja hiihto. Mutta eipä hätää ap, kyllä opit lajin jos olet liikunnallinen ja haluat oppia.

Vierailija
11/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luistelu on kivaa, siihen ei tarvii käyttää nii paljoo aikaa eikä tarvii laittaa jotain yli isoi ja painavii asioita jalkoihin, on paljon kevyempää ja kivempaa.

Vierailija
12/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa pari laskettelutuntia hyvältä opettajalta, niin pääsee turvallisesti alkuun. Hyvä hiihtotaito auttaa kyllä, koska suksilla tasapainoiluun on tottunut. Lautailun aloittaminen aikuisiällä on vaikeampaa (ja palkitsevampaa), kannattaa varautua mustelmiin ja epätoivoon.

Vierailija
13/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis laskettelu ja hiihto on aivan eri lajit, ja on selvää, että ei voi osata lasketella jos ei ole koskaan lasketellut (ei kukaan synny laskettelutekniikalla varustettuna). Mutta uuden lajin voi oppia menemällä kurssille tai ottamalla yksityistunteja. Minun mielestä laskettelu on parasta mitä voi tehdä vaatteet päällä.

Vierailija
14/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan laskettelutaustalla ei hiihtäminen suju lainkaan, joten voisin kuvitella että ei siitä juurikaan iloa ole toiseenkaan suuntaan.

Vierailija
15/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen himolaskettelija, joka päätti kokeilla näin aikuisena perinteistä hiihtoa. Siitä ei tullut yhtään mitään, kaaduin kahden metrin välein.

Vierailija
16/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös jonkinlaista lyhytkurssia osaavan henkilön kanssa. Saat näin turvallisesti alkeet haltuun ja voit sitten alkaa itse omatoimisesti etenemään siitä. Koen, että kurssi ehkäisisi ainakin tuota mainitsemaasi loukkaantumisriskiä ja saisit opettajalta henkilökohtaisia vinkkejä harjoitteluun. Siitä vaan testaamaan! Laskettelu on kyllä kaikista mukavinta juuri perheen kanssa.

Vierailija
17/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, eli ei mäkeen ennen oppituntia. Mulla on pari pitkään lasketellut ystävää jotka ovat luvanneet opettaa, mutta meinaatteko että ihan virallisille tunneille kannattais kuitenkin mennä?

Huh Alkoipa jännittää kun näitä vastauksia luin... toisaalta ei kai se tunnille meno mahdoton ajatus ole 🤔

Ap

Vierailija
18/37 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, eli ei mäkeen ennen oppituntia. Mulla on pari pitkään lasketellut ystävää jotka ovat luvanneet opettaa, mutta meinaatteko että ihan virallisille tunneille kannattais kuitenkin mennä?

Huh Alkoipa jännittää kun näitä vastauksia luin... toisaalta ei kai se tunnille meno mahdoton ajatus ole 🤔

Ap

Jos sulla on laskettelu ystäviä niin kyllä niiden luulis osaavan opettaa. Vähän se opettaminen on tietenkin henkilön persoonasta kiinni.

Älä pyydä niitä yhdessä samaan aikaan opettamaan vaan jompi kumpi, niin ettei se opettaminen mene sähläämiseksi. Jos on monta opettajaa samaan aikaan niin tiedäthän että se on sama kun monta kokkia ja sitä sekavampi soppa =)

Mun mielestä paras mäki opetella olis pitkä loiva johon olis yöllä satanut muutama sentti pehmeetä lunta pintaan. Ja ennen mäkeä otat pienen verryttelyn lihaksille ja pyörittelet nivelet, niin että kroppa on lämmin ja hereillä, mutta sinä itse rennolla fiiliksellä. Hyvä siitä tulee. Mäkeen vaan.

Vierailija
19/37 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä vinkkiä että miten eroon siitä pelosta joka iskee kun on päässyt hissillä ihan loivaankin rinteeseen ja katsoo alas ja tulee paniikki että en pääsekkään täältä alas? Pelkään että lähden syöksylaskuun enkä pysty kontrolloimaan itseäni.

Kokeilin nimittäin muutaman kerran joskus vuosia sitten enkä ole sen jälkeen uskaltautunut rinteeseen.

Vierailija
20/37 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästä murtomaahiihtotaidosta ei ole juurikaan hyötyä laskettelussa, mutta jos osaat murtsikoilla aurata hyvin jyrkässäkin laskussa, niin siitä taidosta on helppo siirtyä lasketteluun. Helpoin käännös laskettelussa on nimittäin sellainen, että auraat ja siirrät sitten painon ulommalle sukselle. Tällaisella käännöksellä pääset jo tosi pitkälle. Kannattaa kuitenkin ehdottomasti pyytää ensin jotain kokeneempaa laskettelija näyttämään tekniikan.

Ja numeroa 19 neuvoisin aloittamaan ensin todella loivassa ja lyhyessä lapsille tarkoitetussa rinteessä. Monissa paikoissa on lapsille harjoittelurinteitä, jotka näyttävät aikuisen silmiin lähes tasamaalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme