Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kellään rasvamaksa? Miten olet hoitanut sen kuntoon ja missä ajassa?

Vierailija
28.12.2018 |

Mä kuulin syksyllä että mulla on.
Oon miettinyt miten sen hoitaisin.
Alkoholia en juo ja ruokavalion kanssa oon tarkka.. kauankohan menee että saan maksan kuntoon?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se on oikein tullut?

Vierailija
2/55 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Kävin labrakokeissa ja kehoitettiin laihduttamaan. Metabolinen oireyhtymä, painoa liikaa, viininjuontia liikaa. Sokerit koholla. Edessä elämänmuutos, jos haluan elää terveenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia oireita, jos mitään?

Vierailija
4/55 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään oireita. Siis arkisessa elämässä. Ihan muun yhteydessä löyty kuvauksissa.

Vierailija
5/55 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi tulla karkeista ja fruktoosisiirapista yms.

Vierailija
6/55 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opastettiinko sua miten tehdä se elämänmuutos?

Mua ei. Itse luin diagnoosin omakannasta.. aloitin urheilun ja muutin ruokavalion rasvattomaksi, vaihdoin vehnät yms viljat pois jo aiemmin, en herkuttele arkisin yhtään. Jne.

Vierailija
7/55 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jo monella suomalaisella, lapsista lähtien.

Vierailija
8/55 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi ei ole ainoa maksan kuormittaja – vältä näitä ruoka-aineita

”Sokerilimut ja karkit ovat maksalle todella pahoja. Kun siirryttiin suosimaan aiempaa vähärasvaisempaa ruokaa, rasva korvattiin usein liiallisella hiilihydraatilla. Moni syö maksan kannalta liikaa valkoisia vehnäjauhoja, perunoita ja pastaa ja liikkuu liian vähän”, Ruuti toteaa.

Kiinnostavaa on, että myös tunteiden on todettu vaikuttavan maksan toimintaan.

”Pitkäaikainen, padottu viha voi vaikuttaa haitallisesti maksan aineenvaihduntaan”, Ruuti huomauttaa.

Elimistö puhdistuskuurille

Verikokeen maksa-arvot eivät välttämättä kerro koko totuutta maksan tilasta. Sen sijaan vyötärön seudulle kertynyt rasva on kiistaton merkki siitä, että maksa on vaarassa.

https://www.apu.fi/artikkelit/alkoholi-ei-ole-maksan-ainoa-kuormittaja-…

Vierailija
9/55 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Arvion mukaan 27 prosentilla aikuisista suomalaisista on niin sanottu rasvamaksa. Hälyttävää on, että heistä suurimmalla osalla maksan rasvoittumisen pääasiallinen syy on jokin muu kuin alkoholi.”

Rasvoittuneet maksasolut pitävät yllä hiljaista tulehdusta, joka pidemmän päälle häiritsee koko elimistön toimintaa.

Maksan puhdistamiseen on tarjolla erilaisia ravintolisiä. Niistä voi olla apua kuuriluonteisesti, mutta maksan saa kuntoon vain muuttamalla elintapojaan

Vierailija
10/55 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

– Osalle normaalipainoisistakin kehittyy rasvamaksa, mutta valtaosa sairastuneista eli 90 prosenttia on kuitenkin ylipainoisia. Kaikille lihavillekaan ei kehity rasvamaksaa ja alttius saada rasvamaksa on osin geneettistä. Suomalaisista noin 40 prosentilla on geeni, joka altistaa rasvamaksalle. 

Rasvamaksaa voi ehkäistä terveellisillä elintavoilla. Liikunnan lisääminen vähentää maksan rasvoittumista sellaisenaankin, mutta tärkeintä sen hoidossa on painonpudotus. Ruokavaliosta kannattaa vähentää sokeria eli jättää karkit ja limut kauppaan.

Tyydyttyneitä rasvoja kannattaa välttää, mikä tarkoittaa voin ja kovien juustojen sekä kookosmrasvan unohtamista. Tärkeintä on kuitenkin vähentää päivän aikana saatavien kalorien määrää. Ihmedieetit eivät puhdista maksaa tai vähennä sen rasvoittumista.  

Jos rasvamaksa on edennyt pitkälle, pelkkä elintapojen muutos ei enää riitä, vaan tarvitaan myös lääkehoitoa, äärimmäisessä tapauksessa jopa maksansiirtoa.

https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/517379-uuteen-kansantautiin-vain…

Vierailija
11/55 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole koskaan saanut mitään ohjeita tämän hoitamiseksi, ei edes ole ilmoitettu että tämä on joskus todettu. En siis ole pitänyt mitenkään vakavana sairautena tai sairautena ylipäätään vaan tosiasiana, koska olen ylipainoinen. Eikö se ole jokaisella ylipainoisella? Maksa-arvot kuitenkin ihan normaalit tai vain aavistuksen koholla. Eikä mitään oireita tästä.

Vierailija
12/55 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ole koskaan saanut mitään ohjeita tämän hoitamiseksi, ei edes ole ilmoitettu että tämä on joskus todettu. En siis ole pitänyt mitenkään vakavana sairautena tai sairautena ylipäätään vaan tosiasiana, koska olen ylipainoinen. Eikö se ole jokaisella ylipainoisella? Maksa-arvot kuitenkin ihan normaalit tai vain aavistuksen koholla. Eikä mitään oireita tästä.

– Rasvamaksa voi aiheuttaa maksatulehduksen, sidekudoksen kertymisen maksaan ja jopa maksakirroosin ja maksasyövän

Maltillinen painonpudotus on rasvamaksan parasta hoitoa. Liikunta, sekä kestävyys- että voimaharjoittelu, vähentää maksan rasvoittumista yksinäänkin. Ruokavaliosta on syytä karsia ylimääräiset hiilihydraatit ja jättää karkit ja sokeriset limut kaupan hyllylle. Tyydyttyneet rasvat eli voi, kovat juustot ja kookosrasva kannattaa unohtaa.

Tiesithän, että myös fruktoosilla makeutetut juomat voivat myös lisätä maksan rasvoittumista. Yksinkertaisesti tärkeintä on vähentää päivän aikana saatavien kalorien määrää. Ihmedieetit eivät ratkaise rasvamaksaakaan. Jos kyseessä on alkoholin käyttöön liittyvä rasvamaksa, on alkoholin käyttö lopetettava.

Maksan rasvoittuminen ei yleensä aiheuta oireita ennen kuin maksan toiminta on jo heikentynyt.

– Rasvamaksaan ei ole varsinaista lääkehoitoa. Elintapamuutosten lisäksi mahdollisten muiden sairauksien, kuten esimerkiksi diabeteksen ja rasva-aineenvaihdunnan häiriöiden hyvä hoito on tärkeää

Näin vältät rasvamaksaa:

– Lisää arkeen liikuntaa, kestävyys- tai voimaharjoittelua

– Pudota painoa

– Vältä tyydyttyneitä rasvoja kuten voita ja kookosrasvaa

– Vähennä fruktoosilla makeutettujen juomien litkimistä

– Jätä karkit kauppaan

– Unohda ihmedieetit

Vierailija
13/55 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitti noista vinkeistä, just noin oon aika lailla tehnytkin:

On vaan surullista tää suomalaisen terveydenhuollon tila, jossa ihmistä ei opasteta näiden tapojen pariin, saatika siis kerrota itse diagnoosia.

Aika monelta asialta välttyisi jos lääkäri oikeasti kohtaisi ihmisen.

Vierailija
14/55 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatika mitään kontrollia jatkoon.

Yksin vaan himaan katsos. Sillähän siitä selvitään.

Vierailija
15/55 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut rasvamaksa viimeiset 15 vuotta, enkä ole tehnyt enkä aio tehdä asialle mitään. Tykkään liikaa mässäilystä ja juopottelusta, eli valitsen tietoisesti kuoleman näihin elämäntapoihini ennen kuin ankean terveyselämän vähän pidempänä.

Vierailija
16/55 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni lihava väittää ihan kirkkain silmin olevansa todella terve, eikä ikinä ole mitään oireita mistään. Sitten löytyy näitä sairauksia "ihan muun asian yhteydessä". Siis mitä te siellä lääkärissä teette, kun kerta olette niin terveitä?

Vierailija
17/55 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut rasvamaksa viimeiset 15 vuotta, enkä ole tehnyt enkä aio tehdä asialle mitään. Tykkään liikaa mässäilystä ja juopottelusta, eli valitsen tietoisesti kuoleman näihin elämäntapoihini ennen kuin ankean terveyselämän vähän pidempänä.

Ja kuinka vanha olet? Ja mitä pidät todennäköisenä elinikänä itsellesi? Eli monta vuotta jäljellä?

Vierailija
18/55 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ylipainoa, en harrasta aktiiviurheilijan tavoin, mutta liikun säännöllisesti eli noin tunnin reipasta kävelyä koiran kanssa. Lisäksi käyn salilla polkemaan kuntopyörää ja hyötyliikun ja uin. En todella ole paskassa kunnossa.

Sairaalan päädyin suolisto-ongelmien ja virtsavaivojen yhteydessä. Löytyi vilja-allergia ja munuaiskiviä, samassa tt- kuvassa näkyi rasvoittunut maksa..

että näin

Ap

Vierailija
19/55 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni lihava väittää ihan kirkkain silmin olevansa todella terve, eikä ikinä ole mitään oireita mistään. Sitten löytyy näitä sairauksia "ihan muun asian yhteydessä". Siis mitä te siellä lääkärissä teette, kun kerta olette niin terveitä?

Ainahan näitä syyllistäjiä löytyy, jotka ei asiasta mitään tiedä. Ainakaan muhun liittyvistä asioista.

Mutta elämä opettaa suakin kyllä vielä.

Vierailija
20/55 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Itselläni ei ole rasvamaksaa, mutta olen tällaisten potilaiden kanssa tekemisissä..

Karkeasti arvioisin, että siihen menee 5-12 kuukautta jos olet normaalipainoinen tai lievästi ylipainoinen. Riippuu siitä, miten nopeasti pystyy muuttamaan elintapasi. Jos olet kovin ylipainoinen, niin kyllä siihen menee yli vuosi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi