Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pohjanmaalaisia sanotaan rehdiksi - omat kokemukset täysin päinvastaisia

Vierailija
28.12.2018 |

Tosi huonoja pitämään lupauksiaan. Ei todellakaan voi luottaa. Eivätkä välttämättä edes ilmoita. Esimerkkinä tullaan mukaan vapaaehtoistyöhön, VAPAAEHTOISENA. Sovitaan että tehdään homma X päivänä Y. Sinne lupautuu mukaan 10 henkilöä VAPAAEHTOISESTI. Lopulta kolme tulee ja viidestä ei välttämättä kuulu mitään. Itse itä-Suomesta ja meitä pidetään laiskoina, mutta ei todellakaan tällaista ollut. Jos joku ei pääse, hän ilmoittaa ja siihenkin on syy, ihmiset eivät edes lupaa, jos eivät aio tulla.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo paljon kouhkaavat rehellisyydestä mutta aina joku vilunki meneillään. Koskaan ei voi luottaa pohjalaiseen.

Vierailija
2/62 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kaikki 10 henkilöä olivat pohjanmaalaisia? Asutko siellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne stereotypiat heimojen eroista ovat yleisesti ottaen melkoista sepitettä, peräisin jostain Topeliuksen Maamme-kirjasta. 

Vierailija
4/62 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli vain yksi esimerkki. Ovat myös hyviä laskemaan, mitä kaikkea muut tekevät, tekemättä itse samaan aikaan mitään. Eikä yhteistoimintakykyä ole yhtään, kun kaikki tahtovat olla päälliköitä, tilanteessa, missä ei edes päällikköä tarvitsisi. Ap.

Vierailija
5/62 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä kaikki 10 henkilöä olivat pohjanmaalaisia? Asutko siellä?

Eivät olleet, ne kolme jotka tulivat, olivat muualta tulleita...tämä sellainen puoliksi keskitty esimerkki, mutta erästä tositilannetta mukaellen kuitenkin. 

Vierailija
6/62 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulit sitten tänne palstalle ulisemaan ja yleistämään kaikki pohjoismaalaiset, kun johonkin yhteen hyvin spesifiin hommaan ei tullut ihmisiä, kuten toivoit? Hohhoijaa, nyt ne lääkkeet.

Vierailija
7/62 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteläpohojalaaaset ovat niin olevinaan ja pitävät itseään parempina kuin muut, koska ovat pohojajammaalta! Oikeasti ovat kateellista porukkaa ja yrittävät huonoa itsetuntoaan paikata ja päteä pohojalaasuudellaan. No tästä seuraa se hyvä, että siellä on menestyviä yrityksiä, koska em asiat ajavat heitä kovaan työntekoon, koska aina pitää olla komiampaa kuin naapurilla.

Vierailija
8/62 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt kuin ap. Olen itse Meri-Lapin alueelta lähtenyt, kotona puhuttiin asiat suoraan ja hoidettiin hommat niin kuin niistä sovittiin. Tulin opiskelemaan Etelä-Pohjanmaalle ja löysin aviomiehen. Hyvä ja suoraselkäinen, mutta perheensä ja paikallinen tuttavapiiri ovat aika rasittavia vänkääjiä ja jahkaajia. Sanomattakin selvää etten ole suosittu miniä. Anoppi jo aikanaan avautui kuinka hankala ihminen olen kun eivät opi mua ollenkaan tuntemaan. Eivät opi siksi kun ovat tottuneet kieroiluun. Siis eivät ymmärrä että puhun totta, ja keksivät sitten ihan järjettömiä motiiveja mun "valheille".

Vierailija
9/62 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjalaisia ei kehu kuin pohjalaiset itse, ja he sitten kaikkien muittenkin edestä moninverroin.

Vierailija
10/62 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että sanonta tulee enemmän puhetavasta. Pohjanmaalla on tapana sanoa suoraan niin kuin ajatellaan, kun taas Savossa puhutaan ihan eri tyyliin.

Vierailija
11/62 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla nimenomaan pohjalaisista kokemus ylimielisestä, jääräpäisestä väestä. Eli vaikka oikeasti kompetenssia ei ole, silti tietämättömyys ja ymmärtämättömys korvataan röyhkeydellä ja itseriittoisella, päällekäyvällä öykkäriydellä. Päälle erittäin heikko huumorintaju, mikäli se kohdistuu omaan itseensä tai toimintaansa. Raskasta väkeä.

Vierailija
12/62 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulit sitten tänne palstalle ulisemaan ja yleistämään kaikki pohjoismaalaiset, kun johonkin yhteen hyvin spesifiin hommaan ei tullut ihmisiä, kuten toivoit? Hohhoijaa, nyt ne lääkkeet.

Se oli vain yksi esimerkki, kuten kerroin. Vastaavia kokemuksia on paljon, sekä töistä että harrastuksista. Ap. 

Vierailija
13/62 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo paljon kouhkaavat rehellisyydestä mutta aina joku vilunki meneillään. Koskaan ei voi luottaa pohjalaiseen.

Olen itse kotoisin Etelä-Pohjanmaalta – Etelä-Pohjanmaasta tässä kaiketi puhutaan? – ja olen myös paluumuuttaja, tosin muutin ihan eri paikkaan kuin mistä olen lähtöisin. Itsekin pidän tätä epämiellyttävänä piirteenä, tosin mulle ei kukaan sitä niin vakuuttele, kun en ole kotoisin muualta. Mutta sen sijaan mulla on keskimääräisesti sellainen kokemus, että eteläpohjalaiset ovat rehellisiä – tosin mulla on tämä kokemus ihan koko Suomesta. Esim. tällä asuinpaikkakunnallani mulle on monesti käynyt niin, että kun jossain liikkeessä huomaan, että kukkaro on jäänyt kotiin (tätä sattuu mulle usein), saisin viedä tavaran maksutta ja tulla maksamaan myöhemmin. Olen siis asunut täällä alle 10 vuotta, eikä mulla tai miehelläni ole täällä sukua, joten en ole mitenkään "tunnettu" täällä. Että kyllä täällä luottoa tuntuu olevan toisten rehellisyyteen.

Vierailija
14/62 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että sanonta tulee enemmän puhetavasta. Pohjanmaalla on tapana sanoa suoraan niin kuin ajatellaan, kun taas Savossa puhutaan ihan eri tyyliin.

Oon tuo Meri-Lapista tänne tullut, ja oman kokemuksen perusteella pohjalaiselta ei suoraa puhetta kuule edes aseella uhattuna.

Vierailija
15/62 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksikäyttäjiä ja narsisteja. Geeneissä.

Vierailija
16/62 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin olen eri mieltä. Juoruilua ja pahan puhumista esiintyy paljon enemmän, mistä olen yllättynyt myös. Myös bättre folk harrastaa juoruilua, olen ruotsinkielisessä firmassa töissä. Ap. 

Vierailija
17/62 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on eteläpohjalainen. Ei koskaan kerro, mitä tekee, mutta tekee silti. Ei ole hänen sukulaisensa mitenkään helppoja tapauksia. Ovat aika omapäisiä ja uteliaita.

Itsellä on isä kotoisin Karjalasta ja äidin suku Lounais-Suomesta (Porin ja Turun ympäristö).

Olen itse asunut lapsuuteni äidin kotiseudulla ja myöhemmin Uudellamaalla.

Mies on kyllä jästipäisyydessään omaa luokkaa. Ei juuri puhu eikä pussaa. Tytär sanoo, että iskä on toisinaan ärsyttävän pohjalainen. Itse mies ei halua mennä Pohjan maalle, koska siellä ihmiset ovat kuulemma hyvin itsekkäitä. Oma käytyöksensä on kuulemma erilaista eli on sokea omasta käytöksestään.

Vierailija
18/62 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneita ja kieroja ovat. Kun miettii missä pahiten aina kaikki ponzit ja pyramidit menestyy.... etelä-pohjanmaalla...

Vierailija
19/62 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kotoisin Etelä-Pohjanmaalta – Etelä-Pohjanmaasta tässä kaiketi puhutaan? – ja olen myös paluumuuttaja, tosin muutin ihan eri paikkaan kuin mistä olen lähtöisin. Itsekin pidän tätä epämiellyttävänä piirteenä, tosin mulle ei kukaan sitä niin vakuuttele, kun en ole kotoisin muualta. Mutta sen sijaan mulla on keskimääräisesti sellainen kokemus, että eteläpohjalaiset ovat rehellisiä – tosin mulla on tämä kokemus ihan koko Suomesta. Esim. tällä asuinpaikkakunnallani mulle on monesti käynyt niin, että kun jossain liikkeessä huomaan, että kukkaro on jäänyt kotiin (tätä sattuu mulle usein), saisin viedä tavaran maksutta ja tulla maksamaan myöhemmin. Olen siis asunut täällä alle 10 vuotta, eikä mulla tai miehelläni ole täällä sukua, joten en ole mitenkään "tunnettu" täällä. Että kyllä täällä luottoa tuntuu olevan toisten rehellisyyteen.

Tuon tyyppinen rehellisyys on mielestäni tyypillistä suomalaisille ylipäänsä, varsinkin pienemmillä paikkakunnilla. Puhun ihan Pohjanmaasta ylipäätään. Nyt asun alueella, jossa on paljon sekä suomen- että ruotsinkielistä väkeä. En kerro tarkemmin paikkakuntaa, montahan näitä kuitenkin on. Esimerkkinä työelämässä, aikatauluissa on vaikea pysyä. Ei tulisi kuulonkaan moinen "meillä päin" ja kun minä haluan pysyä aikatauluissa, pidetään sitä heikkoutena. Myös siihen on saanut tottua, että porukat on aina myöhässä joka paikasta. Ap. 

Vierailija
20/62 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidin aikanaan vuosia töissä eräässä firmassa etelä-pohjalaisia asiakkaita. Aivan hirveää väkeä, käytöstavat olemattomat, röyhkeitä, ylimielisiä, huijaavia, jopa uhkailevia, jos asiat eivät menneet heidän mielensä mukaan (ja tällä alalla ei aina voi mennä).

Onneksi tunnen myös muutaman mukavan pohjalaisen mutta he ovatkin olleet oman synnyinseutunsa vaikutuspiiristä poissa jo pitkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi