Miksi pohjanmaalaisia sanotaan rehdiksi - omat kokemukset täysin päinvastaisia
Tosi huonoja pitämään lupauksiaan. Ei todellakaan voi luottaa. Eivätkä välttämättä edes ilmoita. Esimerkkinä tullaan mukaan vapaaehtoistyöhön, VAPAAEHTOISENA. Sovitaan että tehdään homma X päivänä Y. Sinne lupautuu mukaan 10 henkilöä VAPAAEHTOISESTI. Lopulta kolme tulee ja viidestä ei välttämättä kuulu mitään. Itse itä-Suomesta ja meitä pidetään laiskoina, mutta ei todellakaan tällaista ollut. Jos joku ei pääse, hän ilmoittaa ja siihenkin on syy, ihmiset eivät edes lupaa, jos eivät aio tulla.
Kommentit (62)
Kirjoita rehdeiksi koska kyseessä monikko.
Johtuneeko sisäsiittoisuuden aiheuttamasta matalasta älykkyydestä että pohjanmaalaiset kuvittelee olevansa rehdimpiä kuin muut, eli muuttuuko tarpeeksi kauan hoettu valhe heikossa mielessä todeksi vaikka teoillaan eivät kuvitelmiaan tukisikaan?
Ei sano kuin pohjanmaalaiset itse.
Vierailija kirjoitti:
Eteläpohojalaaaset ovat niin olevinaan ja pitävät itseään parempina kuin muut, koska ovat pohojajammaalta! Oikeasti ovat kateellista porukkaa ja yrittävät huonoa itsetuntoaan paikata ja päteä pohojalaasuudellaan. No tästä seuraa se hyvä, että siellä on menestyviä yrityksiä, koska em asiat ajavat heitä kovaan työntekoon, koska aina pitää olla komiampaa kuin naapurilla.
Kuulostaapa ihan hirveän lapselliselta. Siis voiko olla tuolla tasolla meno ihan oikeasti?
Pohjanmaalla on isoja eroja Etelä pohjanmaa eli seinäjoen seudulla on härskiä ja itsekästä väkeä täynnä huijareita.. Keski pohjanmaalla on ihan eri meno ovat luotettavia ja kunnollista porukkaa.
Pohjanmaasta ja sen ihmisistä on valitettavasti vaikea keksiä hyvää sanottavaa. Inhottavan ylimielisiä ja riidanhaluisia aivan tyhjästä. Rehellisiä ovat korkeintaan omilleen. Mitään nähtävää ei ole, pelkkää lättänää peltoa ja teollisuusmetsää kaikkialla. Luonnon arvostus on pyöreä nolla.
Teen keikkatyötä ympäri Suomen, ja Pohjanmaa ja Keski-Suomen maaseutu ovat ainoat alueet joita aktiivisesti välttelen. Itä-Suomessa ihmiset ovat sen sijaan herttaisia ja helposti lähestyttäviä, kuten Lapissa. Suomen sisällä on aika isoja kulttuurieroja, varsinkin idän ja lännen välillä kulttuuriero on huomattava - itäsuomalaisten eduksi.
Arvatkaa paljonko nuo elelee maataloustukien kautta. Syön vähemmän lihaa ihan vain sen takia, etten halua ostaa pohjalaista ruokaa. Ennemmin ostan lähiruokaa Suomen etelärannikolla tuotettuna, koska he saavat muutenkin vähemmän tukaisia.
Muinainen kaveri kehuskeli olevansa suora ja rehti pohjalainen. Hän laukoi epäkohteliaisuuksia päin näköä kyllä suoraan, mutta asiallisia asioita hän ei pystynyt suoraan ja rehdisti hoitamaan. Oli myös hanakka lupaamaan kaikenlaista, mutta kova tekemään ohareita.
Todella raskasta seuraa, kertakaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Eteläpohojalaaaset ovat niin olevinaan ja pitävät itseään parempina kuin muut, koska ovat pohojajammaalta! Oikeasti ovat kateellista porukkaa ja yrittävät huonoa itsetuntoaan paikata ja päteä pohojalaasuudellaan. No tästä seuraa se hyvä, että siellä on menestyviä yrityksiä, koska em asiat ajavat heitä kovaan työntekoon, koska aina pitää olla komiampaa kuin naapurilla.
Satamat ja rautatiet ovat tuoneen alueelle suurteollisuuden läsnäolon, ja sisä(/puolustus)poliittiset päätökset energiainvestoinnit, jotka tuovat töitä konepajateollisuudelle. Maaperä on maanviljelylle ja kasvisten kasvatuksella hedelmällistä. Valtaosa Suomen sisävesikalasta tulee Itä-Suomesta, en silti osaa sitä lukea Itä-suomalaisten heimopiirteiden ansioksi, selviää miksi kun vilkaisee karttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli vain yksi esimerkki. Ovat myös hyviä laskemaan, mitä kaikkea muut tekevät, tekemättä itse samaan aikaan mitään. Eikä yhteistoimintakykyä ole yhtään, kun kaikki tahtovat olla päälliköitä, tilanteessa, missä ei edes päällikköä tarvitsisi. Ap.
Täydellinen kuvaus meidän naapurista 😅
mulla ei ole etelä tai keskipohjalaisiin oikein tuntumaa, mutta tosi tv:ssä on paljon esiintyjiä alueelta ja, noh, oi voi :'D
Opiskelin Etelä-Pohjanmaalla. Olivat kovia rehentelemään, mainostivat olevansa rehtejä ja ahkeria. Tapasin siellä mieheni joka myös oli kova rehentelemään. Vasta liian myöhään tajusin hänen olevan työtä vieroksuva peliriippuvainen ja patologinen valehtelija. Tänä päivänäkin makselen hänen velkojaan ja käyn terapiassa.
Entisenä pohjalaisena sanoisin et varsin sataprosenttisesti just näin.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt kuin ap. Olen itse Meri-Lapin alueelta lähtenyt, kotona puhuttiin asiat suoraan ja hoidettiin hommat niin kuin niistä sovittiin. Tulin opiskelemaan Etelä-Pohjanmaalle ja löysin aviomiehen. Hyvä ja suoraselkäinen, mutta perheensä ja paikallinen tuttavapiiri ovat aika rasittavia vänkääjiä ja jahkaajia. Sanomattakin selvää etten ole suosittu miniä. Anoppi jo aikanaan avautui kuinka hankala ihminen olen kun eivät opi mua ollenkaan tuntemaan. Eivät opi siksi kun ovat tottuneet kieroiluun. Siis eivät ymmärrä että puhun totta, ja keksivät sitten ihan järjettömiä motiiveja mun "valheille".
Niin tuttua juttua. Totuutta luullaan valheeksi ja valheita totuudeksi. Kun joku ei stemmaa pidä tämä mielessä. Käytä älyäsi. Mieti mieti, mikä oikeasti on totta ja mikä ei, kaikkien todisteiden valossa. Jos niitä ei ole, älä ota varmaa kantaa mihinkään. Tietenkin ilman todisteitakin joskus älyllä saa oikeansuuntqisia arvoita siitä, miten asiat todennäköisesti ovat.
Jos selvät todisteet vaan itselläsi, älä epäile niitä, vaikka et jostain syystä voi niitä edes muille esittää. Etkä epäilekään, jos fiksu olet.
Mielipiteet ja luulot eivät ole todisteita.
Oikeastaan hauska tilanne, jos joku vaahtoaa jostain "Se luulee niin ja niin. Ihan hullu ja harhainen" Ja sitten kuulet luotettavalta taholta, että ne kaikki oli totta!
Kovia kehumaan itseään, ei kukaan muu sitä tee, enkä ole koskaan tykännyt niiden huumoristakaan.
Vierailija kirjoitti:
No ne stereotypiat heimojen eroista ovat yleisesti ottaen melkoista sepitettä, peräisin jostain Topeliuksen Maamme-kirjasta.
Kyllä, juuri tästä on kyse eli ne ovat vain keksittyjä juttuja.
Ruotsinkielisillä alueilla diskuteerataan paljon ja "suostutaan" moniin asioihin, jotta saa olla rauhassa. Etikettiin kuuluu sopia hommista riittävällä tarkkuudella ja silti on ihan normaalia, että joku meno peruuntuu jostain muusta syystä. Moni sekoittaa kevyen seurustelun siihen, että jostain todella sovitaan. Täällä tavallaan aina "varmistetaan" erikseen tapaamiset ja sopimiset. "Palataan asiaan myöhemmin". Täällä kuitenkin urheiluseuroissa on talkootyöt voimissaan. Täällä on "hyväntekeväisyyden" puolesta vallalla näkemys, että apua pitää itse pyytää ja myös antaa eli sellainen henkilö, joka ei muita auta, niin ei saa apua.
Vierailija kirjoitti:
Muinainen kaveri kehuskeli olevansa suora ja rehti pohjalainen. Hän laukoi epäkohteliaisuuksia päin näköä kyllä suoraan, mutta asiallisia asioita hän ei pystynyt suoraan ja rehdisti hoitamaan. Oli myös hanakka lupaamaan kaikenlaista, mutta kova tekemään ohareita.
Sanoisi, että aito pohjalaisen stereotyyppi. Vielä, kun lisätään jatkuva selän takana juoruilu äijäporukassa kaikista poissaolevista (ja naisten syytteleminen juoruilijoiksi) niin siinä on Pohjan poika paketissa.
Keksitty esimerkki!!!😤 Ja kaikki ihmiset rohkenet yleistää. Tämä on jo rienaamista ja leimaamista.