Miksi pohjanmaalaisia sanotaan rehdiksi - omat kokemukset täysin päinvastaisia
Tosi huonoja pitämään lupauksiaan. Ei todellakaan voi luottaa. Eivätkä välttämättä edes ilmoita. Esimerkkinä tullaan mukaan vapaaehtoistyöhön, VAPAAEHTOISENA. Sovitaan että tehdään homma X päivänä Y. Sinne lupautuu mukaan 10 henkilöä VAPAAEHTOISESTI. Lopulta kolme tulee ja viidestä ei välttämättä kuulu mitään. Itse itä-Suomesta ja meitä pidetään laiskoina, mutta ei todellakaan tällaista ollut. Jos joku ei pääse, hän ilmoittaa ja siihenkin on syy, ihmiset eivät edes lupaa, jos eivät aio tulla.
Kommentit (62)
Meil tehdään kaikki itse ja paljon paremmin kuin muualla. Meil asuu paljon parempii ihmisii kuin muualla. Näin sanoo Pohjalainen.
Meillä ei ruveta pätkäseen. Suomen Texas. Ilman sitä Suomi olisi vieläkin harmaampi.
Meil laitetaan aina paremmaksi kuin naapuris. Joutuvat menemään sukulaisten kanssa naimisiin, koska muut ei kelpaa ku pohjalaaset.
Ostokset vaan Tuurist, koska Pohjanmaan ulkopuolella ei oo mitää eikä siel osata mitää.
Mun miehen veli huijasi tai pakotti sisarensa lahjottamaan kaiken omaisuuden hänelle ja naapurista naidulle pohjalaismuijalle (myös sukulainen). Tämä veli oli sitä mieltä, että talo ja tontti kuuluu hänelle, koska on jäänyt asumaan lapsuudenkotiin. Käyttäytyi tosi röyhkeästi tämä äijä ja muija. Naapurista naitu muija oikein painosti äijäänsä yms. En tiedä, kuinka rehtiä tämä käytös oli?
Kuulin joskus, kun pohjalaismuijat päivittelivät ja juorusivat viereisessä huoneessa kaikkien asiat. Tuntui olevan oikein huvia, juoruilla kaikkien asioita.
Akka on pohjanmaalta. Muistaa aina mainita kuinka pohjalaiset ovat sanojensa mukaisia ja pitävät sen minkä lupaavat.
Itse ei vaan tahdo milloinkaan muistaa mitä on tullut luvanneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt kuin ap. Olen itse Meri-Lapin alueelta lähtenyt, kotona puhuttiin asiat suoraan ja hoidettiin hommat niin kuin niistä sovittiin. Tulin opiskelemaan Etelä-Pohjanmaalle ja löysin aviomiehen. Hyvä ja suoraselkäinen, mutta perheensä ja paikallinen tuttavapiiri ovat aika rasittavia vänkääjiä ja jahkaajia. Sanomattakin selvää etten ole suosittu miniä. Anoppi jo aikanaan avautui kuinka hankala ihminen olen kun eivät opi mua ollenkaan tuntemaan. Eivät opi siksi kun ovat tottuneet kieroiluun. Siis eivät ymmärrä että puhun totta, ja keksivät sitten ihan järjettömiä motiiveja mun "valheille".
:D mullakin mies Etelä-Pohojanmaalta. Vihattu miniä minäkin, kun pojan vein. Suku siellä haukkuu toisiaan ja yrittävät puuttua toistensa tekemisiin. Hyvä, että asutaan muutaman sadan kilometrin päässä. Ei tarvi tyrkkiä miehen sukua oven välistä kauemmas.
Pohjanmaalaisilla tuntuu olevan aivan oma käsityksensä esim myytävien tavaroiden kunnosta. Valehtelevat sujuvasti kolaroidun ja ruosteisen loppuun ajetun autonkin uudenveroiseksi ja siksipä hintakin on reilusti enemmän kuin muissa vastaavissa, kun on niin paljon korjattu ja hankittu romu/purkuautoista osia. Ilmeisesti rautalankakin lasketaan Pohjamaalla alkuperäiseksi varaosaksi? Toki suuren kysynnän vuoksi pitäisi maksaa varaus rahaa muutama satanen tilille jos aikoo katsomaan tulla. Paikan päällä paljastuu karmea romu jota nämä sankarit kirkkain silmin edelleen väittävät huippuyksilöksi. Onneksi nykyään pystyy mm isommat kolaroinnit ja yllättävän paljon muutakin selvittämään netin kautta. Samanlailla yrittävät huijata muussakin tavarassa. Onnekseni en ole varausrahoja maksanut enkä enää vuosiin ole tehnyt minkäänlaista kauppaa heidän kanssaan, enkä tee.
Kyllä pohjalaiset suorempia on kuin itä-suomalaiset. Olen asunut Itä-Suomessa parikymmentä vuotta, ja aina edelleen eri tilanteissa yllättää, kun en ole ymmärtänyt lukea viestiä rivien välistä.
Suurin osa tyhmiä, juntteja persuja.
T. Pohojalaanen.
Rehtiys on kyllä kaukana ennemmin savolaisista.Konstikkaita ja kieroja. Kokemusta on.
Vaimoni on Turun seudulta ja hän pitää paljon eteläpohjalaisista. Hänen mukaansa ovat enemmän avoimia ja vilpittömämpiä kuin turkulaiset. Eteläpohjalaisten joukossa on helpompi olla. Turkulaisilla on eräänlainen naamari päällä enemmän. Käymme toisinaan E-P:llä.
Eteläpohjalaiset ovat ehkä Suomen intohimoisin väestönosa. Asioihin tartutaan ja paneudutaan innokkaasti ja koko sydämestä (ei aina ns. hyvä asia). Tunteet ovat suuria myös, jopa erittäin suuria, esimerkiksi rakkausasiat.
Tätä piirrettä en ole havainnut yhtä vahvana missään muualla Suomessa.
No kun pohjanmaalaiset itse sanovat. Sama juttu uskovaisten suhteen, uskovaiset sanovat omaavansa korkean moraalin (Pohjanmaa on muuten uskovaista seutua).
Pohjanmaa on suomineidon perseenreikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo paljon kouhkaavat rehellisyydestä mutta aina joku vilunki meneillään. Koskaan ei voi luottaa pohjalaiseen.
Olen itse kotoisin Etelä-Pohjanmaalta Etelä-Pohjanmaasta tässä kaiketi puhutaan? ja olen myös paluumuuttaja, tosin muutin ihan eri paikkaan kuin mistä olen lähtöisin. Itsekin pidän tätä epämiellyttävänä piirteenä, tosin mulle ei kukaan sitä niin vakuuttele, kun en ole kotoisin muualta. Mutta sen sijaan mulla on keskimääräisesti sellainen kokemus, että eteläpohjalaiset ovat rehellisiä tosin mulla on tämä kokemus ihan koko Suomesta. Esim. tällä asuinpaikkakunnallani mulle on monesti käynyt niin, että kun jossain liikkeessä huomaan, että kukkaro on jäänyt kotiin (tätä sattuu mulle usein), saisin viedä tavaran maksutta ja tulla maksamaan myöhemmin. Olen siis asunut täällä alle 10 vuotta, eik
OK, eli puhut ruotsinkielisestä rannikko-Pohjanmaasta. Se onkin oma lajinsa esimerkiksi eteläpohjalaisiin verrattuna. Sitten on vielä Keski-Pohjanmaa ja Pohjois-Pohjanmaa, kaikki erilaisia ja kaukana toisistaan. Esimerkiksi itse tapakristittynä eteläpohjalaisena en koe minkäänlaista yhteyttä pohjoispohjanmaan lestapiireihin.
Mistä tietää että pohjanmaalainen puhuu "muunneltua totuutta", sen huulet liikkuu.
Ja rumia! Unohdit sen!