Miksi opettajat luulevat, ettei heidän työnsä pitäisi tuntua työltä?
Miksi opettajat olisivat jokin erityisryhmä, jonka jokaisen (työ)päivän pitäisi olla mukavaa ja rasittamatonta. Kauhea valitus, miten on paljon kokeita laadittavana ja korjattavana, opetettavaa sisältöä on niin paljon, oppilaita on liikaa. Jos työpäivä lopetetaan klo 14, jaksetaan silti valittaa kun töitä pitää tehdä kotonakin. No voi kun kauheaa! Joskus pidetään oppilaille tunteja, joista ei ole opettajalle mitään vaivaa, kuten jotain videoiden katselua (jouluna) tai ryhmätöitä. Tunnin kestosta saatetaan noin vain leikata puolet. Opettaja laahustaa kulttuurikaavussaan kiireisenä kahvikupilliselle kun oppilaat on päästetty kotiin puoli tuntia aikaisemmin, sitten kahvit juotuaan opettaja voisikin vaikka lähteä kotiin. Mutta voi kun sielläkin pitää työskennellä. Normaalit työläisetkin tekee palkkansa eteen jotain, koulu ei ole mikään opettajien majatalo.
Kommentit (169)
Yleensä unet kertovat jotain stressitasosta ja siitä palautumisesta. Viime yö oli ensimmäinen, kun en nähnyt työunia (eivät ole mitään seesteistä unia), loma alkoi viikko sitten.
Open työ on varsin hektistä ja 100% läsnäoloa, erityisesti joulukuu ja toukokuu ovat sellaista hektistä painamista, että loman alkaessa tuntuu, että olisi ajanut 100km/h päin seinää.
En ole yhdessäkään opeketjussa nähnyt yhdenkään opettajan väittävän, että opettajan työ olisi se maailman raskain- sen sijaan useampi opettaja on yrittänyt korjata sitä virhekäsitystä, että opettajan työ olisi vain ne oppitunnit.
Ja tämän ketjuun kirjoittaneen miespuolisen open vaimo ei taida ihan ymmärtää miehensä työntyvää ja sitä, miten se oma mies sen oestinsä hoitaa. Valvontoja on jokaisessa opella (itselläni esim 5 viikossa),loput välitunnit yleensä menevät työasioita hoitaessa.
Ja jep, olen ollut ennen opeuraani vuosia asiantuntijatehtävissä sekä yksityisellä että julkisella sektorilla, joten kokemusta on myös muista töistä- ja ihan kokemuksesta voin sanoa, että opehommat sijoittuvat ihan kärkipaikoille, kun puhutaan työn henkisestä raskaudesta ja kuormittavuudesta.
Ja palkka on surkea vastuuseen ja vaadittavaan koulutukseen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse opettaja?
Minä en ole.
Miten voit arvostella opettajia ja heidän "huikean pitkiä" lomiaan, jos et ole?
Kyllä jokainen opettaja on lomansa ansainnut ja myös sen, että työpäivä päättyy klo 12 tai klo 14, joskus jopa klo 16.
Isäni oli lukion opettaja ja näin lapsena kuinka hän korjasi työpäivän jälkeen kokeita yöhön asti.
Isäni oli lukion opettaja ja näin lapsena, kuinka hän piti tukiopetustunteja meillä kotona, että jengi pääsisi yo-kirjoituksista läpi...
Mieheni on yläkoulun ope ja mitä olen seurannut hänen työaikaa yli 25v ajan, niin kyllä se on paljon lyhyempi kuin itselläni (yksityinen sektori). Lähdemme yleensä aamulla yhtä aikaa ja hän palaa kotiin (omien sanojensa mukaan) iltapäivällä n. klo 14-15. Paperihommat tekee koulussa, välituntien aikana tai heti opetustuntien jälkeen. Illalla tehtäviä töitä on todella harvoin. Enkä edes muista, milloin joku oppilaan vanhempi olisi soittanut illalla tai viikonloppuna.
Ja ne lomat. Minulla on lomaa kesällä 4vk ja viikko talvella, vaikka työura on sama. Toisin kuin miehellä n.2,5kk kesäloma, viikon syys- ja talviloma ja pitkät vapaat pääsiäisenä ja jouluna.
Kyllä opettajan ammattitaidossa on pahasti puutteita, jos 40h työviikko ei riitä tehtävien hoitamiseen.
Ja opettajat ovat niitä harvoja ammatteja, jossa voi tehdä 45min. työjakson, jonka jälkeen onkin jo 15min. tauko, jonka voi itse käyttää miten haluaa.
Toisin kuin esim. lääkärin ammatissa, jossa 15min välein tulee "liukuhihnalta" uusi potilas, 8h ajan. Ja tuossa ajassa on perehdyttävä potilsstietoihin ja tehtävä diagnoosit. Ja peruspalkka on lähes sama kuin opettajilla ja väkivalta ja huonosti käyttäytyvät potilaat ovat arkipäivää.Jostakin syystä, opettajat ovat ainut ammsttiryhmä, jotka jaksavat jatkuvasti valittaa, toisin kuin lääkärit, sh, poliisit jne. vaikka usein heidän työnsä on paljon haasteellisempaa.
Miehesi on p*ska opettaja. Kyllä niitäkin on, varsinkin miehissä. Otetaan rennosti vaan, mitä sitä turhia hötkyilemään.
En kyllä sitä tajua, miten miehesi voi vetää kaikki välkät lonkkaa. Jos on esimerkiksi viisi oppituntia putkeen, opella on neljä välkkää. Yksi niistä on ruokis, joka opelle sallittakoon. Yleensä vähintään yksi on valvonta. Jäljelle jää kaksi välkkää. Minulla ainakin toinen niistä menee yleensä jonkun oppilaan kanssa juttelemiseen tai rästiläksyn teettämiseen tai jonkin asian toimittamiseen. Joskus joudun välkän aikana siirtymään toiseen luokkaan. Tai jään samaan luokkaan järjestelemään materiaaleja tms. seuraavaa tuntia varten. Välkillä myös koulusta riippuen pidetään pikapalavereita, luokanvalvojan tuokioita, tekstin tiedotustilaisuuksia tms.
Vaikka open päivä voi olla lyhyt, minulla se tuppaa olemaan hektinen. Siksipä se usein jatkuukin erilaisilla suunnittelu- ja valmisteluhommilla, jahka oppitunnit loppuvat. Minä en ymmärrä, missä välissä sinun miehesi tekee ne työt, arvioinnista puhumattakaan.
Ei sillä, että kuvittelisin työni olevan sen työläämpää kuin muilla. Työtä se kuitenkin on, ihan niillä välitunneillakin usein.
Taas päästiin pääasiaan, miesopet vs naisopet. Miehet on huonoja opettajia, koska eivät puhu yhtä välituntia päivässä oppilaan kanssa luokassa asioista, eivät jää tuntien jälkeen koululle suunnittelemaan ja valmistelemaan tai asioita toimittelemaan. Ehkä miesopet on tehokkaita ja järkeviä työnsä suunnittelijoina? Ehkä miehet pitävät yläkoululaiset luokissa rauhallisina ilman stressiä, eikä opetusaika mene kurin pitämiseen? Ehkä miesopet on sopivimpia yläkouluun töihin? Jos kääntääkin asian näin mies- vs naisopettajissa? Naiset ovat p*skona opettajia, koska eivät kykene suoriutumaan töistään ilman iltatöitä, ilman rehtorin, kuraattorin, psykologin neuvoja ja tukea, ilman jatkuvia pikapalavereja, ilman toistuvia oppilaskeskusteluja?
Matemaattisten aineiden opettajien liitto tutki, että naisopettajien tulokset matematiikan opetuksessa (objektiivisilla mittareilla, mm valtakunnallinen koe) olivat opettajan kokemuksesta riippumatta aina paremmat kuin miehillä.
Eli jos halutaan, että lapset jotain oppivat, kyllä se naisopettajien linja on parempi.
Ei koske kaikkia miehiä. On myös hyviä ja tunnollisia miesopettajia.
Onko näin? Aina paremmat? Ihan joka kerta? On tunnollisia ja hyviä miesopettajia? Sinäkö arvioit ja päätät, millainen opettaja on hyvä ja tunnollinen? Oman työyhteisösi perusteella? Tiedät omassa työyhteisössäsi, mitä jokaisen opettajan tunneilla tapahtuu? Sen perusteella arvioit, ovatko koulusi opettajat hyviä ja tunnollisia, ovatko Suomen opettajat hyviä ja tunnollisia ja päättelet, että naisopettajien linja on parempi, mutta hyviä ja tunnollisia miesopettajia on.
Noh mitä olen opettajilta itseltään kuullut työn rasittavuudesta niin ei käy kateeksi. Heidän palkkansa pitäisi tuplata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse opettaja?
Minä en ole.
Kyllä jokainen opettaja on lomansa ansainnut ja myös sen, että työpäivä päättyy klo 12 tai klo 14, joskus jopa klo 16.
Isäni oli lukion opettaja ja näin lapsena kuinka hän korjasi työpäivän jälkeen kokeita yöhön asti.
Isäni oli lukion opettaja ja näin lapsena, kuinka hän piti tukiopetustunteja meillä kotona, että jengi pääsisi yo-kirjoituksista läpi...
Mieheni on yläkoulun ope ja mitä olen seurannut hänen työaikaa yli 25v ajan, niin kyllä se on paljon lyhyempi kuin itselläni (yksityinen sektori). Lähdemme yleensä aamulla yhtä aikaa ja hän palaa kotiin (omien sanojensa mukaan) iltapäivällä n. klo 14-15. Paperihommat tekee koulussa, välituntien aikana tai heti opetustuntien jälkeen. Illalla tehtäviä töitä on todella harvoin. Enkä edes muista, milloin joku oppilaan vanhempi olisi soittanut illalla tai viikonloppuna.
Ja ne lomat. Minulla on lomaa kesällä 4vk ja viikko talvella, vaikka työura on sama. Toisin kuin miehellä n.2,5kk kesäloma, viikon syys- ja talviloma ja pitkät vapaat pääsiäisenä ja jouluna.
Kyllä opettajan ammattitaidossa on pahasti puutteita, jos 40h työviikko ei riitä tehtävien hoitamiseen.
Ja opettajat ovat niitä harvoja ammatteja, jossa voi tehdä 45min. työjakson, jonka jälkeen onkin jo 15min. tauko, jonka voi itse käyttää miten haluaa.
Toisin kuin esim. lääkärin ammatissa, jossa 15min välein tulee "liukuhihnalta" uusi potilas, 8h ajan. Ja tuossa ajassa on perehdyttävä potilsstietoihin ja tehtävä diagnoosit. Ja peruspalkka on lähes sama kuin opettajilla ja väkivalta ja huonosti käyttäytyvät potilaat ovat arkipäivää.Jostakin syystä, opettajat ovat ainut ammsttiryhmä, jotka jaksavat jatkuvasti valittaa, toisin kuin lääkärit, sh, poliisit jne. vaikka usein heidän työnsä on paljon haasteellisempaa.
Miehesi on p*ska opettaja. Kyllä niitäkin on, varsinkin miehissä. Otetaan rennosti vaan, mitä sitä turhia hötkyilemään.
En kyllä sitä tajua, miten miehesi voi vetää kaikki välkät lonkkaa. Jos on esimerkiksi viisi oppituntia putkeen, opella on neljä välkkää. Yksi niistä on ruokis, joka opelle sallittakoon. Yleensä vähintään yksi on valvonta. Jäljelle jää kaksi välkkää. Minulla ainakin toinen niistä menee yleensä jonkun oppilaan kanssa juttelemiseen tai rästiläksyn teettämiseen tai jonkin asian toimittamiseen. Joskus joudun välkän aikana siirtymään toiseen luokkaan. Tai jään samaan luokkaan järjestelemään materiaaleja tms. seuraavaa tuntia varten. Välkillä myös koulusta riippuen pidetään pikapalavereita, luokanvalvojan tuokioita, tekstin tiedotustilaisuuksia tms.
Vaikka open päivä voi olla lyhyt, minulla se tuppaa olemaan hektinen. Siksipä se usein jatkuukin erilaisilla suunnittelu- ja valmisteluhommilla, jahka oppitunnit loppuvat. Minä en ymmärrä, missä välissä sinun miehesi tekee ne työt, arvioinnista puhumattakaan.
Ei sillä, että kuvittelisin työni olevan sen työläämpää kuin muilla. Työtä se kuitenkin on, ihan niillä välitunneillakin usein.
Taas päästiin pääasiaan, miesopet vs naisopet. Miehet on huonoja opettajia, koska eivät puhu yhtä välituntia päivässä oppilaan kanssa luokassa asioista, eivät jää tuntien jälkeen koululle suunnittelemaan ja valmistelemaan tai asioita toimittelemaan. Ehkä miesopet on tehokkaita ja järkeviä työnsä suunnittelijoina? Ehkä miehet pitävät yläkoululaiset luokissa rauhallisina ilman stressiä, eikä opetusaika mene kurin pitämiseen? Ehkä miesopet on sopivimpia yläkouluun töihin? Jos kääntääkin asian näin mies- vs naisopettajissa? Naiset ovat p*skona opettajia, koska eivät kykene suoriutumaan töistään ilman iltatöitä, ilman rehtorin, kuraattorin, psykologin neuvoja ja tukea, ilman jatkuvia pikapalavereja, ilman toistuvia oppilaskeskusteluja?
Matemaattisten aineiden opettajien liitto tutki, että naisopettajien tulokset matematiikan opetuksessa (objektiivisilla mittareilla, mm valtakunnallinen koe) olivat opettajan kokemuksesta riippumatta aina paremmat kuin miehillä.
Eli jos halutaan, että lapset jotain oppivat, kyllä se naisopettajien linja on parempi.
Ei koske kaikkia miehiä. On myös hyviä ja tunnollisia miesopettajia.
Onko näin? Aina paremmat? Ihan joka kerta? On tunnollisia ja hyviä miesopettajia? Sinäkö arvioit ja päätät, millainen opettaja on hyvä ja tunnollinen? Oman työyhteisösi perusteella? Tiedät omassa työyhteisössäsi, mitä jokaisen opettajan tunneilla tapahtuu? Sen perusteella arvioit, ovatko koulusi opettajat hyviä ja tunnollisia, ovatko Suomen opettajat hyviä ja tunnollisia ja päättelet, että naisopettajien linja on parempi, mutta hyviä ja tunnollisia miesopettajia on.
Keskimäärin työkokemuksesta riippumatta naisten tulokset ovat paremmat kuin miesten. Esim 15 vuotta opettaneiden naisten tulokset ovat paremmat kuin 5 vuotta opettaneiden, mutta vasta aloittelevienkin naisten keskimääräiset tulokset ovat paremmat kuin kokeneimpien miesten keskimäärin.
Ja minusta hyvä ja tunnollinen opettaja on sellainen, joka tekee työnsä niin hyvin kuin pystyy. Niin tuntinsa, valvontansa, palaverinsa kuin kaikki koulun yhteisetkin työt. Pitää esim säännöllisesti tukiopetuksia.
Suomessa koulukiusataan opettajia tällä palstalla. En ole opettaja. Kun arvostelijat ja lynkkaajat hyökkäävät täällä opettajien kimppuun, tietämättä tuon taivaallista opettajan työstä, ei ole ihme, että opettajat "puolustautuvat".
Mitä muuta työtä nykyään arvostellaan näin raa'asti kuin opettajien ja lastentarhanopettajien?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse opettaja?
Minä en ole.
Ihan uteliaisuudesta kysyn, miksi yläkoulussa työskentelevä miehesi on vapautettu kokonaan välituntivalvonnoista, kun hän voi käyttää välitunnin aina miten itse haluaa? Kaikissa kouluissa, joissa olen itse työskennellyt, on joka päivä ollut 1-2 välituntivalvontaa/ ope. Jos karkeasti laskee, että viikossa itsellä on noin 20 välituntia, joista 5-6 menee pakolliseen välkkävalvontaan, 1-2 viikkopalavereihin koko työyhteisön kesken, joissa arjen hoitumiseksi sovitaan, kuka mistäkin viikon aikana vastaa ja viidellä välkällä viikossa yritän hätäisesti ehtiä syömään, niin minulle jää joka päivälle yksi välkkä "lorvittavaksi" tai välillä kenties kaksi. Ihan kohtuullista toki olisi, että sen välkän voisi pitää kahvitaukona niinkuin muissakin ammateissa, mutta aika usein on kopioitava jotakin, tehtävä yhteistyötä kuraattorin, psykologin, muiden aineiden opettajien tms. kanssa, tai soitettava jonnekin yhteistyötaholle, ne kun sulkeutuvat jo virka-ajan päätyttyä, jolloin minun on työpäiväni jälkeen mahdotonta alkaa niitä työhöni kuuluvia asioita hoitelemaan.
Olen ymmärtänyt, että opettajat vuorottelevat välituntivalvonnasta ja osa opettajista viettää välitunnin opettajien huoneessa, tehden omia juttujaan tai juovat kahvia, eikä kaikki opettajat ryntää oppilaiden seuraksi.
Ja edelleen väitän, kyllä mieheni saa tehtyä hommat n. 40h, joka on yleinen työaika, kun huomioidaan omalla ajalla olevat tauot?
Ja asutaan koulun lähellä, niin eipä siellä koskaan ole illalla opettajien autoja parkkipaikalla.
Lienevätkö sitten kaikki koulut opettajat laiskoja, kun ei noilla näytä kellään olevan suurta stressiä.
Ja ihan mielenkiinnosta kysyn, kuinka paljon "hyvän opettajan" maineiseen tarvitaan tehdä viikossa työtunteja?
Riittääkö sata vai peräti 200 viikko työtuntia?
"Keskimäärin työkokemuksesta riippumatta naisten tulokset ovat paremmat kuin miesten. Esim 15 vuotta opettaneiden naisten tulokset ovat paremmat kuin 5 vuotta opettaneiden, mutta vasta aloittelevienkin naisten keskimääräiset tulokset ovat paremmat kuin kokeneimpien miesten keskimäärin."
Ja tälle lähdettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse opettaja?
Minä en ole.
Ihan uteliaisuudesta kysyn, miksi yläkoulussa työskentelevä miehesi on vapautettu kokonaan välituntivalvonnoista, kun hän voi käyttää välitunnin aina miten itse haluaa? Kaikissa kouluissa, joissa olen itse työskennellyt, on joka päivä ollut 1-2 välituntivalvontaa/ ope. Jos karkeasti laskee, että viikossa itsellä on noin 20 välituntia, joista 5-6 menee pakolliseen välkkävalvontaan, 1-2 viikkopalavereihin koko työyhteisön kesken, joissa arjen hoitumiseksi sovitaan, kuka mistäkin viikon aikana vastaa ja viidellä välkällä viikossa yritän hätäisesti ehtiä syömään, niin minulle jää joka päivälle yksi välkkä "lorvittavaksi" tai välillä kenties kaksi. Ihan kohtuullista toki olisi, että sen välkän voisi pitää kahvitaukona niinkuin muissakin ammateissa, mutta aika usein on kopioitava jotakin, tehtävä yhteistyötä kuraattorin, psykologin, muiden aineiden opettajien tms. kanssa, tai soitettava jonnekin yhteistyötaholle, ne kun sulkeutuvat jo virka-ajan päätyttyä, jolloin minun on työpäiväni jälkeen mahdotonta alkaa niitä työhöni kuuluvia asioita hoitelemaan.
Olen ymmärtänyt, että opettajat vuorottelevat välituntivalvonnasta ja osa opettajista viettää välitunnin opettajien huoneessa, tehden omia juttujaan tai juovat kahvia, eikä kaikki opettajat ryntää oppilaiden seuraksi.
Ja edelleen väitän, kyllä mieheni saa tehtyä hommat n. 40h, joka on yleinen työaika, kun huomioidaan omalla ajalla olevat tauot?
Ja asutaan koulun lähellä, niin eipä siellä koskaan ole illalla opettajien autoja parkkipaikalla.
Lienevätkö sitten kaikki koulut opettajat laiskoja, kun ei noilla näytä kellään olevan suurta stressiä.Ja ihan mielenkiinnosta kysyn, kuinka paljon "hyvän opettajan" maineiseen tarvitaan tehdä viikossa työtunteja?
Riittääkö sata vai peräti 200 viikko työtuntia?
Kuulostaa oikealta. Ongelmana on että kyseessä on MIESopettaja. Koulun pihalla on varmasti koulun kaikkien NAISopettajien polkupyörät, koska he suunnittelevat tuntejaan myöhään iltaan asti ja koska he eivät uhriutumisessaan kulje autolla. Jos töistä selviää alle 100-200 tunnin/vko ja on mies, on automaattisesti laiska ja huono opettaja. Silloin ei vaan voi olla hyvä opettaja.
Opettajan työ olisi mukavaa, jos ei olisi oppilaita ja vanhempia tiellä
Teette arvokasta työtä opettajat, mutta uskottavuutta syö jatkuva valitus työajasta raskaan työn raatajilta. Kyllä viikottaiseksi työajaksi pitäisi riittää keskim. 40h/viikko + ylimääräiset vapaat. Ja pitkät lomat olette ansainneet, koska ne lähtevät oppilaiden tarpeista.
Jos ei, niin ihmettelen, miksi ette tee lakialoitusta tai ehdotusta kuntanne poliittisille päättäjille työajan muutoksesta ja vaaditte normaalia virka-aikaa opetukseen eli läsnäolovelvoite koululla klo 8-16 ja normaalit 4vk kesäloma kesällä ja viikko talvella, jolloin teillä olisi aikaa suunnitella ja tehdä etukäteen työhön liittyviä tehtäviä.
Silloin teillä olisi myös mahdollisuus ylityökorvauksiin yms. ja työlainsäädäntö olisi tukena, kun ylityötkin ovat työssä rajoitettu. Nyt joudutte tekemään lainsuojattomasti rutkasti ylitöitä, yli sallitun määrän ja vielä ilman palkkaa ja siksi ei voi myöskään palkata lisätyövoimaa, uusia opettajia töihin, helpottamaan raskasta työtaakkaa, kun ylityötunnit eivät näy missään palkkatilastoilla, vaan av-palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä unet kertovat jotain stressitasosta ja siitä palautumisesta. Viime yö oli ensimmäinen, kun en nähnyt työunia (eivät ole mitään seesteistä unia), loma alkoi viikko sitten.
Open työ on varsin hektistä ja 100% läsnäoloa, erityisesti joulukuu ja toukokuu ovat sellaista hektistä painamista, että loman alkaessa tuntuu, että olisi ajanut 100km/h päin seinää.
En ole yhdessäkään opeketjussa nähnyt yhdenkään opettajan väittävän, että opettajan työ olisi se maailman raskain- sen sijaan useampi opettaja on yrittänyt korjata sitä virhekäsitystä, että opettajan työ olisi vain ne oppitunnit.
Ja tämän ketjuun kirjoittaneen miespuolisen open vaimo ei taida ihan ymmärtää miehensä työntyvää ja sitä, miten se oma mies sen oestinsä hoitaa. Valvontoja on jokaisessa opella (itselläni esim 5 viikossa),loput välitunnit yleensä menevät työasioita hoitaessa.
Ja jep, olen ollut ennen opeuraani vuosia asiantuntijatehtävissä sekä yksityisellä että julkisella sektorilla, joten kokemusta on myös muista töistä- ja ihan kokemuksesta voin sanoa, että opehommat sijoittuvat ihan kärkipaikoille, kun puhutaan työn henkisestä raskaudesta ja kuormittavuudesta.
Ja palkka on surkea vastuuseen ja vaadittavaan koulutukseen nähden.
Kerro ihmeessä tälle miesopen vaimolle mikä on keskimääräinen viikkotyöaika nykyopettajalla?
Minusta mun miehelle riittää hyvin keskim. 40h/viikko. Jonakin päivänä hänellä menee 10h/pv ja joskus 6h/pv ja kun vielä huomioi ylimääräiset lomat esim. joululoma, joka kivasti lyhentää vielä viikottaista työaikaa keskimäärin.
Ja vanhempien yhteydenottoja illalla ei nykyään juuri ole ja harvoin lapsetkin kyselevät koulutehtävästä ja sekin tekstiviestillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo 3000e/kk palkka on? Ei ole nimittäin näkynyt. Valmistuin 2005, joten työvuosia takana jo jonkin verran. Työ yläkoulussa ja lukiossa. Palkka jatkuvasti karvan verran päälle 2000e/kk. Työmäärä on palkkaukseen nähden valtava. Voi kun saisikin vain opettaa omia aineita, vaan ei. Ihan on turha kadehtia tätä työtä. Koiran hommaa.
Nyt puhutaan kokoaikaisesta työstä. Ja se on jo ilman yhtään lisää lähes kolme tonnia aloittaessa. Minulla on 3500, eikä ole montas ylituntia, ja 10 vuoden kokemuslisät. 2800 on tosiaan peruspalkka, joka tulee kyllä kaikille jos on virkavelvollisuus täynnä. Ja kokemuslisät päälle, joten palkkasi on oltava vähintään kolme tonnia tuolla kokemuksella.
Hei, ei nyt sentään tolloilla opettajat itse. Opettajia on töissä erilaisissa oppilaitoksissa kera erilaisten palkkojen. Opetusvelvollisuudet ovat aivan erilaisia oppilaitoksesta ja aineesta riippuen, joten ei niillä kannata brassailla. Tämä on tätä, kun opettajat itsekin sokeutuvat ajattelemaan, että on vain tyyliin peruskoulua ja lukiota.
Tuo opettaja väitti olevansa peruskoulussa ja lukiossa yli kymmenen vuoden kokemuksella, joten palkka on vähintään se kolme tonnia. Tämä nyt vain on fakta.
Sillä ei ole väliä, mutta kommentoija (sinä?) sanoi, että "tulee kyllä kaikille, jos on virkavelvollisuus täynnä". Mille kaikille?
Kaikille peruskoulun ja lukion aineenopettajille, joka tuo kirjoittaja väitti olevansa. Joo, ei tule kaikille ihmisille maailmassa.
Lähinnä pointti se, että ei kaikille aineenopettajille ja opettajille maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse opettaja?
Minä en ole.
Aika hämmentävää, että tunnut ilmeisesti ajattelevan opettajan ja oppilaiden keskustelujen alkavan aina opettajan aloitteesta. Miksi oppilaat eivät halua jäädä juttelemaan miehesi kanssa? Eikö heillä oli koskaan mitään asiaa hänelle? Omituista. Eikö kukaan pyydä tukiopetusta ja jää sopimaan ajasta? Eikö kukaan kysy neuvoa esitelmän pitoon? Eikö kukaan ikinä halua rupatella? Tai eikö miehesi koskaan halua itse kysyä, mitä kuuluu? Eikö hän ikinä huolestu oppilaasta ja halua kysyä, onko jokin hätänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo 3000e/kk palkka on? Ei ole nimittäin näkynyt. Valmistuin 2005, joten työvuosia takana jo jonkin verran. Työ yläkoulussa ja lukiossa. Palkka jatkuvasti karvan verran päälle 2000e/kk. Työmäärä on palkkaukseen nähden valtava. Voi kun saisikin vain opettaa omia aineita, vaan ei. Ihan on turha kadehtia tätä työtä. Koiran hommaa.
Nyt puhutaan kokoaikaisesta työstä. Ja se on jo ilman yhtään lisää lähes kolme tonnia aloittaessa. Minulla on 3500, eikä ole montas ylituntia, ja 10 vuoden kokemuslisät. 2800 on tosiaan peruspalkka, joka tulee kyllä kaikille jos on virkavelvollisuus täynnä. Ja kokemuslisät päälle, joten palkkasi on oltava vähintään kolme tonnia tuolla kokemuksella.
Hei, ei nyt sentään tolloilla opettajat itse. Opettajia on töissä erilaisissa oppilaitoksissa kera erilaisten palkkojen. Opetusvelvollisuudet ovat aivan erilaisia oppilaitoksesta ja aineesta riippuen, joten ei niillä kannata brassailla. Tämä on tätä, kun opettajat itsekin sokeutuvat ajattelemaan, että on vain tyyliin peruskoulua ja lukiota.
Tuo opettaja väitti olevansa peruskoulussa ja lukiossa yli kymmenen vuoden kokemuksella, joten palkka on vähintään se kolme tonnia. Tämä nyt vain on fakta.
Sillä ei ole väliä, mutta kommentoija (sinä?) sanoi, että "tulee kyllä kaikille, jos on virkavelvollisuus täynnä". Mille kaikille?
Kaikille peruskoulun ja lukion aineenopettajille, joka tuo kirjoittaja väitti olevansa. Joo, ei tule kaikille ihmisille maailmassa.
Lähinnä pointti se, että ei kaikille aineenopettajille ja opettajille maailmassa.
No ei tietenkään. Mutta tässä keskusteltiin siitä, että tuon vastaajan väite omasta palkastaan ei ole totta.
Mitä jos jotkut opettajat edes joululomalla vetäisi välillä henkeä ja rauhoittuisi, sillä tuo vouhottaminen ja stressaaminen ei auta ketään. Tai laskisi vain kymmeneen
Ei ihme jos käydään ylikierroksilla, jos opetukseen, suunnitteluun ja oppilaiden kanssa rupatteluun ei riitä viikossa sata, eikä edes kaksisataa viikkotyötuntia.
Eikö oppilaiden turvallisuus ole jo uhattuna?
Ja kysymys on peruskoulusta, perusasioiden opetuksesta, jotka pysyvät lähes samana vuodesta toiseen. Ja ihanko oikeasti jokainen oppitunti vaatii useamman tunnin suunnittelun etukäteen ja siihen valmistautumisen. Mitä ihmeen elämyksiä ja sirkushuvia opettajat tarjoavat oppilaille nykyään koulussa.
Kommenteista päätellen huolestuttaa lasten turvallisuus ja opettajan ammattitaito, eikö todella perusopetus onnistuisi vähemmälläkin sähläämisellä ja tuntimäärällä, kun monelle opettajalle ei näytä riittävän edes aikaa riittävään yöuneen ja lepoon, muusta vapaa-ajasta puhumattakaan, kun paiskitaan töitä 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse opettaja?
Minä en ole.
Aika hämmentävää, että tunnut ilmeisesti ajattelevan opettajan ja oppilaiden keskustelujen alkavan aina opettajan aloitteesta. Miksi oppilaat eivät halua jäädä juttelemaan miehesi kanssa? Eikö heillä oli koskaan mitään asiaa hänelle? Omituista. Eikö kukaan pyydä tukiopetusta ja jää sopimaan ajasta? Eikö kukaan kysy neuvoa esitelmän pitoon? Eikö kukaan ikinä halua rupatella? Tai eikö miehesi koskaan halua itse kysyä, mitä kuuluu? Eikö hän ikinä huolestu oppilaasta ja halua kysyä, onko jokin hätänä?
Opettajan 8h/pv työajalla ammattinsa osaava opettaja ehtii kyllä tehdä kaikki mainitsemasi asiat ja vielä antaa perusopetusta useamman tunnin, jopa korjata kokeita.
Ketjua lukiessa heränneitä ajatuksia:
- Teen töitä viikossa keskimäärin sen verran kuin muutkin työntekijät. En suostu tekemään enempää. Valitsen tarkasti, mihin työaikani käytän.
- Oma valintani on, että en vie töitä kotiin kuin äärimmäisen harvoin. Hoidan suunnittelut, valmistelut, arvioinnit, yhteydenpidot ym. koululla. Lähden kotiin viimeistään klo 16. Jos jotain jää tekemättä, niin teen sitten vaikka seuraavana päivänä tai kun ehdin. (Niinhän esim. eri yhteistyötahot reagoivat minun yhteydenottoihin - sitten kun ehtivät.)
- Täydennyskoulutan itseäni jatkuvasti. Ongelma vain on se, että koululla on erittäin rajalliset koulutusrahat. En ole rahapulan takia aina päässyt haluamaani koulutukseen.
- Työmotivaatiotani syö eniten riittämättömyyden tunne. Esim. jos luokassa on vaikka yksikin psyk.sh:n asiakas ja lisäksi 24 muuta, joista neljällä on lievempiä juttuja, kuten tarkkaavaisuusongelmaa, oppimisvaikeuksia, toiminnanohjauksen haasteita tms. ja olet pääsääntöisesti ainoa aikuinen luokassa, ei aina tiedä mitä tehdä.
-> Näen lasten tarpeet, mutta en vain pysty vastaamaan niihin kaikkiin. Joudun priorisoimaan ja tekemään kompromisseja. Toteamaan, että en voi kaikkia auttaa, vaikka haluaisin. Valitsemaan, mihin/keneen keskityn milloinkin. Päättämään, siirtyykö matikan opeteltava asia sivuun ja opetellaankin ihmisenä olemisen taitoja vai toisinpäin. Molemmat ovat tärkeitä asioita.
- En saisi tätä ehkä opettajana sanoa, mutta runsaisiin lomiin (virallisesti: opetuksettomiin aikoihin) suhteutettuna palkka on ok. Mieluummin saan sen melkein 3000 €/kk (lähtöpalkka reilu 2600 €) + lomat kuin enemmän palkkaa ja peruslomat. Koen, että työ on niin intensiivistä, että pitkät lomat ovat tarpeen ja minusta on järkevää ja erittäin kohtuullista, että lomien runsaus näkyy palkassa.
- Vaatimukset opettajan työtä kohtaan tuntuvat kasvavan koko ajan. Työuupumus kolkuttelee nopeasti oven takana, jos yksittäinen opettaja kuvittelee voivansa omin voimin auttaa kaikkia tukea/apua tarvitsevia. Parhaani teen toki minäkin, mutta jos se ei riitä, se ei ole minun ongelmani eikä minun yöunistani pois.
- Uskallan väittää, että olen hyvä opettaja, vaikka en ole valmis antamaan itsestäni kaikkia mehuja niin, että lomien koittaessa olisin ihan loppu.
- Opetukseni on laadukasta ja teen parhaani oppilaiden hyvinvoinnin edistämiseksi. Mitä se minkäkin ryhmän kanssa tarkoittaa, riippuu siitä kuinka monta ja millaista erityisen ja/tai tehostetun tuen oppilasta ryhmässä on. Siihen ei opettaja voi vaikuttaa.
- Kuvitelma siitä, että opettajalla on vartin tauko 45 minuutin välein, ei ainakaan minun kohdallani pidä paikkaansa. Pääsääntöisesti päivään mahtuu yksi tauko sinä aikana, kun oppilaat ovat paikalla. Toki sen jälkeen voi hengähtää ennen kuin rupeaa tekemään muita opehommia.
T. Luokanopettaja
Vierailija kirjoitti:
Ja kysymys on peruskoulusta, perusasioiden opetuksesta, jotka pysyvät lähes samana vuodesta toiseen. Ja ihanko oikeasti jokainen oppitunti vaatii useamman tunnin suunnittelun etukäteen ja siihen valmistautumisen. Mitä ihmeen elämyksiä ja sirkushuvia opettajat tarjoavat oppilaille nykyään koulussa.
Sitä se nykyään on, kun nassikat jaksavat keskittyä kerrallaan ehkä 10-15min. Yli puolet opetuksen suunnitteluun kuluneesta ajasta kuluu peleihin ja leikkeihin, jotta skidit jaksavat taas keskittyä sen jälkeen muutaman minuutin
Vierailija kirjoitti:
Kauanko ap:n kouluajoista onkaan? Ootko nyt ihan yläkoulussa vai olitko oppikoulussa 50 vuotta sitten? Näiltä ikäryhmiltä eli teineiltä ja vanhoilta ymmärtäisin tuon ulinan ja avautumisen, muille sanoisin, että tervetuloa kokeilemaan, niin ei tarvii höpöjä jutella pitkin palstoja.
Oliko tuo kutsu ja onko teidän koulussa matematiikan tai tietotekniikan opettajan paikka vapaana?
Opettajat väävää sitä ja väävää tätä. Jumaliste kun täytyy todeta että joku ihmiset on kerta kaikkiaan TYHMIÄ!
En ole opettaja, mutta sivusta heidän työtään seuranneena, heille nykyisin saisi lätkäistä roiman korotuksen vaarallisen työn lisänä, sen verran tanopäitä löytyy lapsista ja vanhemmista jokaiseen luokkahuoneeseen. Samalla vois laittaa etälamautuslaitteen ylälaatikkoon, ehkä se vihdoin s**tana antais opiskelurauhan muille opiskelijoille jotka oikeasti haluaa oppiakin jotain, eikä koulu ole mikään hengailupaikka jossa länkytetään leukaa.
Joo, on niitäkin opettajia, jotka lätkäisee samaa tietoa vuodesta toiseen, heille voisi älähtääkin, mutta niin paljon on niitä, jotka raahaa työt kotiin ja tuskailee ja korjaa ja miettii, millä ihmeellä se luokan m*lkkukin saisi kiinnostumaan oppimaan ja tekemään muutakin kun fortniten tanssiliikkeitä.
Myös kunnille lätkäistä kunnon sanktiot kun kieltäytyvät vakinaistamasta opettajien virkoja, vaan potkivat kesäksi työttömyyskortistoon vaikka tasan tarkkaan tietävät aikovansa palkata saman tyypin syksyllä takas.
Ja kaikille joitä närästää opettajien "pitkät kesälomat", menkää opettamaan lukukaudeksi hormoonihirmuisia lässyytäjiä niin pääsettepä pureskelemaan kynsiänne miten toteutattekaan uudistukset kun siihen on varattu rahaa 0€ ja pää tarttis lepoa ees sen hetken, ettei syyslukukausi ala sillä että joko täräytät joltakulta tajun kankaalle tai verisuoni puhkee omasta päästä.
Respektit opettajille, en ikinä voisi kävellä mailia teidän kengissänne.