G: Ovatko ne tähtisade- vaiko tähtisädetikkuja?
Kommentit (31)
Sade viittaa johonkin fyysiseen, ja säde ei-fyysiseen kuten valoon. Koska tikusta lähtee valoa, on säde oikea termi.
Vierailija kirjoitti:
Sade viittaa johonkin fyysiseen, ja säde ei-fyysiseen kuten valoon. Koska tikusta lähtee valoa, on säde oikea termi.
Ne kipinät ovat hyvinkin fyysisiä kappaleita ja niihin sillä nimelläkin viitataan, eikä mihinkään geneeriseen valoon. Valohan sä saat hehkulampustakin, eikä sitäkään kukaan kutsuisi tähtisäteeksi.
Ne tikut säteilevät lämpöä ja valoa, siksi ovat sädetikkuja. Eihän siinä ole mitään logiikkaa että olisvat sadetikkuja, ne ovat jotain poppamiehen juttuja.
Kutsuuko joku oikeasti sadetikuiksi? Sädetikuista olen aina ja kaikkialla kuullut puhuttavan.
Sadetikku on pihan sadettimen osa.
Minun lapsuudessa 1960-luvulla ne olivat sädetikkuja.
Tähdistä tulee säteitä, ei sadetta.
Vierailija kirjoitti:
Tähdistä tulee säteitä, ei sadetta.
Eihän nimi siihen viittaakaan, että tähdistä mitään sadetta tulisi, vaan ne tähdet itsessään satavat ympäriinsä.
Piha ilman sädettäjää, sitä minä olen jos sua en saa.
Vasten auringon siltaa, sateet myöhäiseen iltaan...
Ne tähdethän sataa ympäriinsä, kun se tikku palaa. Ei siitä mitään säteitä lähde, vrt. auringon säde.
N47
Näin vastasi Me Naisten -testi, jossa oikea vastaus (yllätyksekseni) oli "tähtisädetikku":
Kielitoimiston mielestä puikula on tähtisadetikku, mutta aina, kun kansalta kysytään, he äänestävät tähtisädetikkua. Kauppiaat myyvät kummallakin nimellä.
Tiedän, että oikeasti ovat tähtiSADEtikkuja, koska ne tähdet satavat tikusta ympäriinsä. Mutta silti olen aina sanonut tähtiSÄDEtikku, ja tulen aina sanomaankin. Aina ei tarvitse olla oikeassa, joskus on vaan mukava tehdä niinkuin on aina tehty, vaikkei siinä juuri järkeä olisikaan.
Pelkkiä sädetikkuja ilman mitään tähtiä :D
Vierailija kirjoitti:
Ikuisuuskysymys - kumpiako ne ovat?
Niin tuntuu olevan ikuisuuskysymys, kun joka vuosi tähän aikaan kysellään samaa asiaa. Mutta kuka oikeasti välittää, olkoon vaikka paskatikkuja.
Alunperin ne olivat tähtisadetikkuja. Tikun palaminenhan näyttää siltä kuin tähtiä satelisi ympäriinsä.
Kaikkien kieleen tuo sana ei kuitenkaan taivu nätisti, joten alkoivat myymään niitä myös tähtisädetikkuina, vaikka tuossa sanassa ole mitään järkeä.