Kannattaako ottaa vastaan osa-aikatyö?
Mitä mieltä olette: kannattaako ottaa vastaan osa-aikainen työ? Olen tehnyt samalla työnantajalla aikaisemmin täyttä päivää, mutta nyt tarjolla vain 3 tuntia päivässä. Bruttopalkaksi tulee 850 euroa. Saan Kelan laskureiden mukaan jotain tukia mahdollisesti.
Toinen vaihtoehto on jäädä työttömäksi, mutta ei sekään oikein nappaa.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (57)
Ensinnäkin, minimissään 4 tuntia päivässä, muu laitonta. Ei kukaan pysty laskemaan, että paljonko tulet saamaan niin kuin joku oli tuolla aiemmin laskenut
Teen keikkatöitä ja tämä on ihan parasta! Kokopäivätyössä saisin 1500> 1600 euroa. Nyt saan n. 1200, vaikka tunteja olisi kuukaudessa vain 30. :) Mulla maksaa liitto.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan muu osa-aikainen ja miten olette kokeneet sen?
Itse tykkään, kyllä sitä loppuelämän kerkeää painaa täysaikatöissä.
Koskeeko tuo 4 tuntia kaikkia aloja?
Laitan nyt sitten hakemukset menemään työkkärille ja Kelalle. Olen kyllä pessimistinen sen suhteen. Varmasti ne löytävät jonkun syyn, ettei tarvitse maksaa.
Jos ruksin tuon täysaikaisen työn vastaanottamisen, joudunko sitten ravata haastatteluissa koko ajan? Ottaa päähän, että joutuu työn lisäksi työkkärin hampaisiin. Stressaan jo nyt töistä ja ihan kamalaa, jos joutuu siihen lisäksi stressata työkkäriä.
Onhan tässä varmasti jotain hyviäkin puolia, mutta nyt vaan ärsyttää enimmäkseen.
ap.
Itse teen osa-aikasta ja en täyspäivästä edes halua. Liitosta saan soviteltua jos tunteja on vähemmän. Tulen näin erittäin hyvin rahallisesti toimeen.
Toki kannattaa ainakin liitossa, saa olla suht rauhassa te-toimiston täteiltä, kun tunteja kertyy edes jonkin verran. Erityisen hyvin kannattaa, jos pystyy tekemään pimeänä jotain sivuhommia.
Jospa sitten uskallan ottaa tarjotun työn vastaan. Kai sitä hetken aikaa pärjää vähemmälläkin. Pakkasessa on ruokaa ja maidon tilalla voi juoda vettä, jos hätä tulee. Toivottavasti työkkäristä saa edes jotain tukiaisia. ap
Vierailija kirjoitti:
Jos ruksin tuon täysaikaisen työn vastaanottamisen, joudunko sitten ravata haastatteluissa koko ajan? Ottaa päähän, että joutuu työn lisäksi työkkärin hampaisiin.
ap.
Riippuu kai alasta, mutta ilmeisesti sinun alasi ei ole niin hyvä, koska muutenhan sinulla jo olisi kokoaikainen vakityö.
Luuletko muuten, että suurin osa työnhakijoista pääsee haastatteluihin? Ei todellakaan. Turhia hakemuksia joudut kyllä tekemään.
Mutta aktiivimallista ei sinulle riesaa tule, koska osa-aikatyösi riittää siihen.
Elätätkö itsesi vai oletko muiden sinustakin vastuun kantavien selkärangasta elävä loinen?
Vierailija kirjoitti:
Vuokrani on 520 euroa ja paljon sen halvempaa en löydä. En haluaisi muuttaakin vielä tässä kaiken muun stressin lisäksi. Ap
Ota se osa-aikatyö ja ala samalla hakea kokopäivätyötä. Uuden paikan saa helpommin, jos on jo työssä.
Työttömyysturvassa on ensinnäkin 300e suojaosa joka ei vielä vaikuta tuen määrään, samoin asumistuessa huomioidaan palkka 300 eurolla vähennettynä. Jos toimeentulotukea haet, sielläkään ihan koko palkkaa ei huomioida. Joten tottakai kannattaa ottaa työ vastaan.
Kannattaa muistaa että vuoden jälkeen työttömyystukeen tehdään tarkistus ja tuki leikkaantuu useamman satasen. Koska se lasketetaan uudestaan sen osa-aikatyön perusteella. Ja sit taas vuoden päästä sama juttu.
Jos taas olet kokonaan työtön, saat jopa 3 vuotta täyttä päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse (yli 50v.) Tein 0-sopimuksella, tyhmyyksissäni keikkoja, vanhuspuolella. Olin täysin kusessa, koska työnantaja ei antanut palkkatodistusta pyytäessäni, sitä täytyi odottaa muutama viikko. Ei kuulemma voinut antaa muulloin, kuin vakituisten palkanmaksun aikaan. Kela odotti todistusta palkanmaksusta, en saanut mistään rahaa 6 viikkoon. Jouduin lainaamaan rahaa sukulaisilta, että sain yhtiövastikkeeni sekä laskuni maksettua. Parempi olla työttömänä, kuin tehdä yksinelävänä keikkatöitä. Tässä syy, miksi ei lyhyitä keikkoja voi tehdä, yksineläjänä. Muita töitä ei ikäiseni,( 57), saa. Turha haukkua loisiksi, kun keikkatöiden tekeminen on tehty liian vaikeaksi.
Tämä on se osa-aikatyön ongelma. Jos teet kuukauden viimeisenä päivänä työvuoron ja se sattuu olemaan myös työttömyyskorvausjaksosi viimeinen viikko, voit todellakin joutua odottamaan jopa 2 kuukautta sekä palkkaa että soviteltua päivärahaa.
Onko työsi säännöllistä vaikkapa 40% täydestä työajasta ja saa joka kuukausi 40% palkasta? Silloin sekä palkat että päivärahat tulevat ajallaansäännöllisten palkanmaksupäivien mukaan , jos ei jotain vuorolisiä makseta jälkeen päin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa että vuoden jälkeen työttömyystukeen tehdään tarkistus ja tuki leikkaantuu useamman satasen. Koska se lasketetaan uudestaan sen osa-aikatyön perusteella. Ja sit taas vuoden päästä sama juttu.
Mihin tämä väite perustuu? Huomaathan, että 3 tunnin päivistä ei kerry työssäoloehtoa eli päivärahaa ei ole syytä laskea uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikset hae toista työtä?Ei tarttis Kelan laskureilla leikkiä. Ja mikset kuulu työttömyyskassaan?
Tunnut olevan jotenkin yksinkertainen ja tietämätön.
Kahden työn yhdistäminen voi olla haastavaa, jos et itse saa päättää työaikoja. Itselläni oli opiskellessa hetken kaksi työtä, mutta toinen oli pakko lopettaa jo melkein alkuunsa, koska lupauksista huolimatta työvuorotoiveitani ei kuunneltu. Eli kun sinulla on yhden työn lisäksi muitakin velvoitteita, niin olisi äärimmäisen tärkeää, että listat tehdään toiveiden mukaan.
Jos ei tehdä, niin äkkiä ollaan tilanteessa, jossa pitäisi olla molemissa työpaikoissa yhtäaikaa paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, 3 tuntia päivässä ei kerrytä liiton rahaa. Toisekseen 400 päivää ei kyllä riitä 3 vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse (yli 50v.) Tein 0-sopimuksella, tyhmyyksissäni keikkoja, vanhuspuolella. Olin täysin kusessa, koska työnantaja ei antanut palkkatodistusta pyytäessäni, sitä täytyi odottaa muutama viikko. Ei kuulemma voinut antaa muulloin, kuin vakituisten palkanmaksun aikaan. Kela odotti todistusta palkanmaksusta, en saanut mistään rahaa 6 viikkoon. Jouduin lainaamaan rahaa sukulaisilta, että sain yhtiövastikkeeni sekä laskuni maksettua. Parempi olla työttömänä, kuin tehdä yksinelävänä keikkatöitä. Tässä syy, miksi ei lyhyitä keikkoja voi tehdä, yksineläjänä. Muita töitä ei ikäiseni,( 57), saa. Turha haukkua loisiksi, kun keikkatöiden tekeminen on tehty liian vaikeaksi.
Ei se aivan näinkään ole. Kelalla on valmis lomake jonka työnantaja voi täyttää palkkatodistuksen korvikkeeksi ja toisaalta hakija voi myös pyytää ennakkopäätöstä hakemukseensa palkka-arvion perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, 3 tuntia päivässä ei kerrytä liiton rahaa. Toisekseen 400 päivää ei kyllä riitä 3 vuodeksi.
Onko ap tarkistanut että työnantaja saa edes teettää noin lyhyitä päiviä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan tule nyt muuttumaan eli työttömyyskorvausta saa vaikka ois heittäny keikkaa. Se sovitellaan sitten seuraavassa erässä.
Mitäs tämä tarkoittaa? En ole missään nähnyt tämmöisestä uutisointia
Miksi päättäisi ettet saa tukia?!
Ilmoittaidu työttömäksi työnhakijaksi. Jos ruksit, että olet valmis vastaanottamaan täysaikaista työtä ja muut boksit, saat sen sovitellun rahan. Myös asumistuki.