Kannattaako ottaa vastaan osa-aikatyö?
Mitä mieltä olette: kannattaako ottaa vastaan osa-aikainen työ? Olen tehnyt samalla työnantajalla aikaisemmin täyttä päivää, mutta nyt tarjolla vain 3 tuntia päivässä. Bruttopalkaksi tulee 850 euroa. Saan Kelan laskureiden mukaan jotain tukia mahdollisesti.
Toinen vaihtoehto on jäädä työttömäksi, mutta ei sekään oikein nappaa.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse (yli 50v.) Tein 0-sopimuksella, tyhmyyksissäni keikkoja, vanhuspuolella. Olin täysin kusessa, koska työnantaja ei antanut palkkatodistusta pyytäessäni, sitä täytyi odottaa muutama viikko. Ei kuulemma voinut antaa muulloin, kuin vakituisten palkanmaksun aikaan. Kela odotti todistusta palkanmaksusta, en saanut mistään rahaa 6 viikkoon. Jouduin lainaamaan rahaa sukulaisilta, että sain yhtiövastikkeeni sekä laskuni maksettua. Parempi olla työttömänä, kuin tehdä yksinelävänä keikkatöitä. Tässä syy, miksi ei lyhyitä keikkoja voi tehdä, yksineläjänä. Muita töitä ei ikäiseni,( 57), saa. Turha haukkua loisiksi, kun keikkatöiden tekeminen on tehty liian vaikeaksi.
Ei se aivan näinkään ole. Kelalla on valmis lomake jonka työnantaja voi täyttää palkkatodistuksen korvikkeeksi ja toisaalta hakija voi myös pyytää ennakkopäätöstä hakemukseensa palkka-arvion perusteella.
Tämä ei pidä paikkaansa. Aiemmin ainakin oma liitto antoi ennakoivan päätöksen, nykyään enää ei. On totta, että kannattaa olla säästöjä, kun keikkatöitä aloittaa, mutta en muuten ymmärrä rutinaa keikkatyön "vaikeudesta"
Kela antaa ennakkopäätöksen edelleen ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse (yli 50v.) Tein 0-sopimuksella, tyhmyyksissäni keikkoja, vanhuspuolella. Olin täysin kusessa, koska työnantaja ei antanut palkkatodistusta pyytäessäni, sitä täytyi odottaa muutama viikko. Ei kuulemma voinut antaa muulloin, kuin vakituisten palkanmaksun aikaan. Kela odotti todistusta palkanmaksusta, en saanut mistään rahaa 6 viikkoon. Jouduin lainaamaan rahaa sukulaisilta, että sain yhtiövastikkeeni sekä laskuni maksettua. Parempi olla työttömänä, kuin tehdä yksinelävänä keikkatöitä. Tässä syy, miksi ei lyhyitä keikkoja voi tehdä, yksineläjänä. Muita töitä ei ikäiseni,( 57), saa. Turha haukkua loisiksi, kun keikkatöiden tekeminen on tehty liian vaikeaksi.
Ei se aivan näinkään ole. Kelalla on valmis lomake jonka työnantaja voi täyttää palkkatodistuksen korvikkeeksi ja toisaalta hakija voi myös pyytää ennakkopäätöstä hakemukseensa palkka-arvion perusteella.
Tämä ei pidä paikkaansa. Aiemmin ainakin oma liitto antoi ennakoivan päätöksen, nykyään enää ei. On totta, että kannattaa olla säästöjä, kun keikkatöitä aloittaa, mutta en muuten ymmärrä rutinaa keikkatyön "vaikeudesta"
Kela antaa ennakkopäätöksen edelleen ainakin.
Voi olla. Ei ole onneksi tarvinnut olla Kelan kanssa tekemisissä :)
Saako edes soviteltua päivärahaa jos täysiaikaisesta työstä suoraan vaihtaa osa-aikatyöhön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa että vuoden jälkeen työttömyystukeen tehdään tarkistus ja tuki leikkaantuu useamman satasen. Koska se lasketetaan uudestaan sen osa-aikatyön perusteella. Ja sit taas vuoden päästä sama juttu.
Jos taas olet kokonaan työtön, saat jopa 3 vuotta täyttä päivärahaa.
Ensinnäkin, 3 tuntia päivässä ei kerrytä liiton rahaa. Toisekseen 400 päivää ei kyllä riitä 3 vuodeksi.
Soviteltu päiväraha kuluu hitaammin. Mutta tuo 3 tuntia päivässä ei tosiaankaan täytä työssäoloehtoa, joten päivärahaa ei lasketa uudelleen, vaan se on on se, mikä on täysipäiväisen työn perusteella laskettu.
Itse sain 60 % työn lyhyen työttömyyden jälkeen ja sitä ennen oli ihan hyväpalkkaisessa kokopäivätyössä. Sovitellun päivärahan tippuminen 5 euroon päivässä vuoden jälkeen oli minulle yllätys. Olin kuvitellut eläväni hyvin puolipäivätöissä pari vuotta...
Vierailija kirjoitti:
Saako edes soviteltua päivärahaa jos täysiaikaisesta työstä suoraan vaihtaa osa-aikatyöhön?
Saa jos vaihto ei ole työntekijän toiveesta lähtöisin.
Itsellä kävi matalapalkka paskatyössä, niin, että tienasin pakollisten ja yhteiskunnan tuettavien menojen jälkeenb, että käteen jäi keikkavuorolla/viikko sama netto lopulta käteen kuin täydestä listasta. Siis tällä 300e työkkärin ja asumistuen päälle.
Siis teen yhden vuoron viikko entisen täyden schaissen sijaan ja mulla on pakollisten menojen päälle sama 500 netto kuussa kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa että vuoden jälkeen työttömyystukeen tehdään tarkistus ja tuki leikkaantuu useamman satasen. Koska se lasketetaan uudestaan sen osa-aikatyön perusteella. Ja sit taas vuoden päästä sama juttu.
Jos taas olet kokonaan työtön, saat jopa 3 vuotta täyttä päivärahaa.
Ensinnäkin, 3 tuntia päivässä ei kerrytä liiton rahaa. Toisekseen 400 päivää ei kyllä riitä 3 vuodeksi.
Soviteltu päiväraha kuluu hitaammin. Mutta tuo 3 tuntia päivässä ei tosiaankaan täytä työssäoloehtoa, joten päivärahaa ei lasketa uudelleen, vaan se on on se, mikä on täysipäiväisen työn perusteella laskettu.
Itse sain 60 % työn lyhyen työttömyyden jälkeen ja sitä ennen oli ihan hyväpalkkaisessa kokopäivätyössä. Sovitellun päivärahan tippuminen 5 euroon päivässä vuoden jälkeen oli minulle yllätys. Olin kuvitellut eläväni hyvin puolipäivätöissä pari vuotta...
Toki riittää, mutta nyt kyse olikin siitä, että päiväraha riittäisi 3 vuodeksi kokonaan työttömänä. Ei riitä.
Miksi kukaan ei puhu työmatkoista? Jos asuu kävelymatkan päässä työstä t. joka tapauksessa on seutulippu, työmatkakuluilla ei ole merkitystä. Jos matkakuluja on, sekin pitää ottaa huomioon.
Onko töitä 3h*5pv vai 3h/vk ? Tuo sitoo paljon, muttei paljon hyödytä rahallisesti. Itse tein hyvän hyvyyttäni 2h*5pv/vk. Lisäksi s-sijaisuuksia ym. Varpaille poljettiin myös ja vakitt rupesi pomoilemaan. Mulle selkisi myöhemmin, että ikälisä olisi kuulunut osa-aikaisellekin jo vuoden kuluttua. Eikä ekana kesänä kysytty haluanko tehdä enemmän tunteja. Uutta tyött.turvaa kertyi hieman kuitenkin. Seuraavana kesänä jäin pois ja pidin lomaakin. Aloitin sitten paikassa, jossa teen yli 18h/vk.
Pimeää työtä en halua tehdä, koska ajan itse työmatkat. Kolarin sattuessa voi tulla kalliimmaksi kuin pimeä liksa.
Veroja maksetaan mm. siksi että tyött.turvaa saadaan. En ymmärrä noita loisiksi haukkujia sikäli. Ap on maksanut veroja töissä ollessaan ja vanhempansakin kai? Ainakin itse olen ja tällä hetkelläkin siippani ja lapseni maksavat veroja ansiotöistään.
Ap löytää kelan sivuilta asumistukilaskurin. Työkkärin sivulla pitää ruksia olevansa valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä, muuten ei saa tyött.turvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei, jos omasta aloitteesta. Kyllä jos työnantaja vähentää tunteja.
Olen ihan sekaisin tässä koko asiassa nyt. Olen siis tehnyt samalla työnantajalla ennen täyttä työpäivää. Olen tehnyt määräaikaisuuksia useamman vuoden ajan (6-7 vuotta) ja aina on ollut täydet työpäivät. Nyt yhtäkkiä ilmoitettiin, että heillä on antaa vain 3 tuntia / päivä.
Itse asun pienellä paikkakunnalla, joten rahaa ei onneksi mene matkakuluihin niin paljon. Kuljen enimmäkseen kävellen tai pyörällä.
Määräaikaisena itsekin olen huomannut vähän joutuvani muiden jalkoihin ja pompottelun kohteeksi työpaikoilla. Päänvaivaa aiheuttaa myös lomat, koska välillä minulle kertyy lomia ja voin pitää kunnon kesäloman ja talvi- ja syyslomia. Sitten yhtäkkiä onkin lomapäivät joku kerta maksettu rahoina. Tässä ei ole mitään logiikkaa.
Valvoin koko viime yön näitä miettien. Aloin täyttää työkkärin sivulla lomaketta, mutta en ymmärtänyt siitä mitään. Kuulun liittoon, joten pitääkö sinnekin ottaa yhteyttä? Maksaako siis liitto minulle nuo päivärahat vai Kela?
Anteeksi, että olen näin tyhmä.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan omasta tahdostani osa-aikatyössä (yh, jää enemmän aikaa olla lapsen kanssa.) Palkka+tuet on saman verran, kuin jos olisin kokoaikatöissä.
Komppaan. Otin vastaan osa-aikatyön ja kuvittelin että nyt tulot putoaa. En uskonut laskuria liiton sivuilla, ennenkuin sain ensimmäisen työttömyyspäivärahan. Soviteltupäiväraha yhdessä palkan kanssa teki suurinpiirtein saman verran, paikoin enemmänkin kuin kokoaikaisessa työsuhteessa.
Nautin lisääntyneestä vapaa-ajasta ja voin sanoa että kannatti. Nyt olen kokoaikainen, onneksi palkka on siinäkin nyt parempi kuin koskaan ennen ja yritys on sama missä olin osa-aikaisena.
Ehdottomasti kannattaa ottaa osittainen työ vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan sekaisin tässä koko asiassa nyt. Olen siis tehnyt samalla työnantajalla ennen täyttä työpäivää. Olen tehnyt määräaikaisuuksia useamman vuoden ajan (6-7 vuotta) ja aina on ollut täydet työpäivät. Nyt yhtäkkiä ilmoitettiin, että heillä on antaa vain 3 tuntia / päivä.
Itse asun pienellä paikkakunnalla, joten rahaa ei onneksi mene matkakuluihin niin paljon. Kuljen enimmäkseen kävellen tai pyörällä.
Määräaikaisena itsekin olen huomannut vähän joutuvani muiden jalkoihin ja pompottelun kohteeksi työpaikoilla. Päänvaivaa aiheuttaa myös lomat, koska välillä minulle kertyy lomia ja voin pitää kunnon kesäloman ja talvi- ja syyslomia. Sitten yhtäkkiä onkin lomapäivät joku kerta maksettu rahoina. Tässä ei ole mitään logiikkaa.
Valvoin koko viime yön näitä miettien. Aloin täyttää työkkärin sivulla lomaketta, mutta en ymmärtänyt siitä mitään. Kuulun liittoon, joten pitääkö sinnekin ottaa yhteyttä? Maksaako siis liitto minulle nuo päivärahat vai Kela?
Anteeksi, että olen näin tyhmä.
ap.
Täytät työkkärin sivuilla tarvittavat tiedot, kun käsitelty, sinulla on työnhaku voimassa.
Kun olet vähintään kaksi viikkoa ollut osittaisessa tai työttömänä voit liiton sivuilla täyttää ensimmäisen kerran päivärahahakemuksen tarvittavine liitteineen. Sen jälkeen haku neljän viikon tai kuten mulla, kalenterikuukausi kerrallaan. Osa-aikatyötä tehdessäsi pitää hakemukseen liittää palkkatodistus samalta ajalta kun haet yöttömyyspäivärahaa.
Mulla nämä meni ongelmattomasti työnantajan kanssa. Palkkatodistuksen sain automaattisesti.
Kyllä sä selviät!!
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko tuo 4 tuntia kaikkia aloja?
Laitan nyt sitten hakemukset menemään työkkärille ja Kelalle. Olen kyllä pessimistinen sen suhteen. Varmasti ne löytävät jonkun syyn, ettei tarvitse maksaa.
Jos ruksin tuon täysaikaisen työn vastaanottamisen, joudunko sitten ravata haastatteluissa koko ajan? Ottaa päähän, että joutuu työn lisäksi työkkärin hampaisiin. Stressaan jo nyt töistä ja ihan kamalaa, jos joutuu siihen lisäksi stressata työkkäriä.
Onhan tässä varmasti jotain hyviäkin puolia, mutta nyt vaan ärsyttää enimmäkseen.
ap.
Muhun työkkärin ei ottanut kertaakaan yhteyttä, ei soittoja, ei työnhakukehoituksia. Kunhan työnhaku siellä voimassa. Toki mulla tunteja oli maksimit osittaiseen. Aktiivimallista ei myöskään tarvinnut huolehtia kun tunnit tuli täyteen heittämällä.
Näin veronmaksajana sanon, että töihin ja vikkelään. Sossulassa on jo riittävästi elätettäviä ja rajoilta pukkaa lisää.
Jos kuulut liittoon, saat sieltä myös ilmaiseksi neuvoja. Soita ihmeessä sinne!
Taidan soittaa maanantaina liittoon. Katselin uudestaan työkkärin sivuja ja sain sen lomakkeen nyt täytettyä. Minulla on hyvät hermot kaikessa muussa paitsi lomakkeiden täyttämisessä. Ne tuntuvat ylivoimaisilta.
Kiitos, kun olette jaksaneet kuunnella ja neuvoa tällaista onnetonta tapausta. Stressi on jo vienyt yöunet, mutta yritän nyt viikonlopuksi unohtaa kaiken työhön liittyvän.
ap.