Miten selittää pikkusiskolle, että yh-äidillämme ei ole varaa ostaa esim. lähes 400€:n polkupyörää, vaikka "kaikilla kavereillakin" on?
Pikkusisko 14v, itse olen jo täysi-ikäinen. Pitäisi olla kaikki massajutut mitä kavereilla. Pyörä, reppu, uusin puhelinmalli. Sitten sisko itkee ja kiukuttelee kuin 4-vuotias, kuinka elämä on pilalla. Haukkuu ja huo*ittelee äitiä niin kauan että äitikin itkee.
Eikä ole mistään kasvatuksesta kiinni, minä tai veljeni emme ikinä pahimmassakaan teiniuhmassa olleet tuollaisia ja olimme kiitollisia niistä halvemmistakin ei-muoti-tavaroista.
Kommentit (42)
Samalla tavalla kuin avauksessasi, kyllä tuon ikäisen (14v) pitäisi jo tajuta ihan normaalia puhetta.
Toinen vaihtoehto on, että pikkusisko menee töihin tienaamaan rahansa.
No sanotte suoraan että turhuuksiin ei ole rahaa ja että voi ne ostaa kun itse tienaa rahansa.
Sellainen joka haukkuu äitiään, ei ole mitään ansainnut vaikka rahaa olisi.
"Nyt ei ole varaa, mutta omilla rahoilla saat ostaa." Eikä mitään ylimääräisiä selityksiä
Hirveä kakara! Pistäkää sille nenän eteen tulot ja menot ja sano että mistä välistä vedetään se 400pyörä, 1000e iPhone ja 100e reppu. Sanokaa, että hän voi aina hankkia itselleen työn koulun ohelle.
Vierailija kirjoitti:
Miksette säästä?
Koska ei ole elämisen kannalta välttämätöntä ostaa kalleimpia muotitavaroita joiden hinnassa on 80% ilmaa vain merkin takia. Kaikkien, varsinkin vähävaraisten kannattaisi sijoittaa rahat järkevästi tarpeellisiin, kohtuuhintaisiin tavaroihin ja vain niihin, mitä oikeasti tarvitaan. Kaikki uusimnmat pilipali-muotijutut eivät lukeudu näihin.
Tunnen perheen (3lasta) ja äiti varhaiseläkkeellä oleva yh.
Heidän äiti keksi vähistä varoista huolimatta miten saada hienoja tavaroita yms lapsilleen, eli säästi, selaili kirpputoreja yms.
Heillä on hienompi sisustus kuin minulla, vaikka käyn töissä.
Missä on tytön isä? Eikö sieltä suunnalta tule rahallista apua? Vai onko menty taas lisääntymään Jännä-Jannen kanssa ja nyt itketään kun yhteiskunta on niin paha. Yhy-yhy-YH-yy.
Nuo kaikki voi ostaa käytettynä puoleenhintaan. Hyväkuntoista käytettyä tavaraa on esim. Tori.fi täynnä. Meillä on toimittu näin ja kaikki on tyytyväisiä.
Säästää kahden kuun lapsilisät pyörään ja syö vaikka vähän vaatimattomammin muutaman viikon ja etsii käytettyä halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette säästä?
Koska ei ole elämisen kannalta välttämätöntä ostaa kalleimpia muotitavaroita joiden hinnassa on 80% ilmaa vain merkin takia. Kaikkien, varsinkin vähävaraisten kannattaisi sijoittaa rahat järkevästi tarpeellisiin, kohtuuhintaisiin tavaroihin ja vain niihin, mitä oikeasti tarvitaan. Kaikki uusimnmat pilipali-muotijutut eivät lukeudu näihin.
400euron pyörä on todennäköisesti jopo?
Ja joku polkupyörä kestää muutenkin useamman vuoden yms.
Sillähän se sitte säästä huolimatta kulkee omiin harrastuksiin, kavereille, kouluun yms.
Vierailija kirjoitti:
"Nyt ei ole varaa, mutta omilla rahoilla saat ostaa." Eikä mitään ylimääräisiä selityksiä
Ja teini vastaa siihen että "missä mun lapsilisät on, ne on mun. "
Vahva kutina että pikkusiskollasi saattaa olla tulevaisuudessa oikeiden ongelmien edessä asiaa psykoterapeutille muutamaan otteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Missä on tytön isä? Eikö sieltä suunnalta tule rahallista apua? Vai onko menty taas lisääntymään Jännä-Jannen kanssa ja nyt itketään kun yhteiskunta on niin paha. Yhy-yhy-YH-yy.
Mistä vedit jännä-Jannen ja yhteiskunnan? Aloituksessa ei puhuttu kummastakaan.
Kyllä taas saa olla kiitollinen omasta ihanasta pikkusiskostaan. Omakin äitimme on köyhä yh eikä kukaan meistä lapsista ole koskaan vaatinut mitään muotijuttuja. Ja tänä vuonna 16-vuotias pikkusiskoni sanoi ettei tarvitse edes joululahjaksi mitään. Hän on aina ollut niin kiitollinen kaikesta. :)
En ole saanut tuota omallekaan lapselleni, joka on jo 17v, sisäistettyä mitenkään. Nyt hän haluaisi että kustannan hänelle oman kämpän, kun ei viitsi käydä koulua, eikä mennä töihin, mutta oma koti pitäisi saada. Jotkut vaan ei tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette säästä?
400euron pyörä on todennäköisesti jopo?
Ja joku polkupyörä kestää muutenkin useamman vuoden yms.
Sillähän se sitte säästä huolimatta kulkee omiin harrastuksiin, kavereille, kouluun yms.
Jopoa ei ole liikkumiseen tehty vaan muutaman sadan metrin hipsteröinteihin. Ihan pelkkää raha polttamista.
Miksette säästä?