Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkuraskaus ja fyysinen työ. Milloin kertoa raskaudesta töissä?

Vierailija
27.12.2018 |

Olen töissä pienessä kaupassa ja työ on melko kuormittavaa fyysisesti, peruna yms hevi laatikoita, lihalaatikoita, maitolaatikoita, juomakuormien purkua. Lisäksi ollaan paljon yksin töissä, eli nämä hoidetaan kassan lomassa eikä apuja ole tarjolla.

Plussasin nyt joulunpyhinä ja mietin työn fyysistä kuormittavuutta, onko siitä tulevalle lapselle vaaraa? Ja milloin kertoa? Voisin saada ehkä enemmän iltavuoroa, silloin on pikkuisen vähemmän nosteltavaa kun aamu tai päivävuorossa.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse kertoisi ainakaan ennen nt-ultraa, sitä ennen kun ei tiedä onko esim. tuulimunaraskaus.

Vierailija
2/26 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit mennä yksityiselle varhaisultraan jo rv 6-7. Silloin jo selviää onko raskaus oikeassa paikassa j onko sikiötä ja käjis on niin onko syke. Sitten ehkä uskaltaisi jo kertoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kerrot ja heittäydyt tekemättömäksi, koska raskaus. Et voi kuitenkaan jäädä saikulle, kun ethän ole sairas vaan raskaana.

Meillä töissä on yks tämmönen tapaus ja niin menee hermo, kun istuu vaan kahvikämpässä syömässä ja teetättää työt muilla.

Vierailija
4/26 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se raskaus mikään sairaus ole. Itse tein fyysisesti raskaita maatilan töitä niin pitkään, että maha tuli liikaa tielle. Odota nyt hyvä ihminen se ensimmäinen ultra edes, ja lusmua sitten.

Vierailija
5/26 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti kerrot ja heittäydyt tekemättömäksi, koska raskaus. Et voi kuitenkaan jäädä saikulle, kun ethän ole sairas vaan raskaana.

Meillä töissä on yks tämmönen tapaus ja niin menee hermo, kun istuu vaan kahvikämpässä syömässä ja teetättää työt muilla.

En nyt tekemättömäksi ajatellut heittäytyä, lähinnä vaan mietein voinko jatkaa töitä normaalisti ainakin 1. kolmanneksen.

Ap

Vierailija
6/26 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oletat, että normaali työ olisi vaaraksi lapselle? Et sinä kohtulihaksilla niitä laatikoita nostele, vaan jaloilla, selällä ja käsillä. Jos vatsa ei ole tiellä, ei nostelusta ole vaaraa. Ja se vatsakin vaarantaa vain nostoasennon ja edelleen "väärät lihakset", ei sitä lasta.

Vierailija
7/26 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivot vaan sitä iltavuoroa. Varmaan ihan tyytyväinen pomokin ja työkaverit jos joku vapaaehtoisesti haluaa pelkkää iltaa.

Itsekin tuollaisessa kaupassa ollut töissä, ei siellä kuitenkaan ihan kohtuuttomasti ollut nosteltavaa. Osalle tietysti voi koitua ongelmia, nostelukieltoa yms.

Vierailija
8/26 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalisti voit työtäsi tehdä ensimmäisen kolmanneksen, ei tarvita mitään erityistä kevennystä.

Vierailija
9/26 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat, että normaali työ olisi vaaraksi lapselle? Et sinä kohtulihaksilla niitä laatikoita nostele, vaan jaloilla, selällä ja käsillä. Jos vatsa ei ole tiellä, ei nostelusta ole vaaraa. Ja se vatsakin vaarantaa vain nostoasennon ja edelleen "väärät lihakset", ei sitä lasta .

Lapsen lisäksi täytyy miettiä myös äidin turvallisuutta. Jos painavien asioiden nostaminen raskaana ollessa vaarantaa äidin terveyttä millään tapaa, silloin hänen ei pidä nostella raskaita asioita.

Vierailija
10/26 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se mene niin että jos olet tottunut tekemään fyysistä työtä ennen raskautta, voit turvallisesti tehdä sitä raskausaikana. Minä olin esimerkiksi harrastanut kestävyysjuoksua vuosikausia joten lääkärin mukaan oli turvallista jatkaa harrastusta läpi raskauden. Kestävyysjuoksun aloittaminen ei kuitenkaan olisi ollut turvallista raskausaikana jos en olisi ollut jo valmiiksi juoksija. Luulisin, että sama logiikka pätee tähänkin. Jos olet tehnyt tuota työtä ja kroppasi on siihen tottunut, on täysin turvallista jatkaa. Fyysisen työn aloittamista ei kuitenkaan suositella jos et ole sitä aiemmin tehnyt. Ja täytyy kyllä sanoa että kun itse olin opiskelijana kaupassa töissä niin ei se niin raskasta ollut että ei voisi raskaana ollessaan kyseistä työtä tehdä. Eihän sitä koko laatikkoa tarvitse kerralla nostaa. Nostat yhden 2kg perunapussin kerralla etkä sitä koko 20kg laatikkoa. On ehkä vähän hitaampaa mutta työt saat kuitenkin tehtyä.

Vierailija
11/26 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se raskaus mikään sairaus ole. Itse tein fyysisesti raskaita maatilan töitä niin pitkään, että maha tuli liikaa tielle. Odota nyt hyvä ihminen se ensimmäinen ultra edes, ja lusmua sitten.

Minä tein raskasta perushoitoa eikä se tuntunut mitenkään erilaiselta

Vierailija
12/26 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tekemättömäksi ajatellut heittäytyä, lähinnä vaan mietein voinko jatkaa töitä normaalisti ainakin 1. kolmanneksen.

Ap

Tottakai ja toisen ja kolmannenkin

Vierailija
13/26 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat, että normaali työ olisi vaaraksi lapselle? Et sinä kohtulihaksilla niitä laatikoita nostele, vaan jaloilla, selällä ja käsillä. Jos vatsa ei ole tiellä, ei nostelusta ole vaaraa. Ja se vatsakin vaarantaa vain nostoasennon ja edelleen "väärät lihakset", ei sitä lasta .

Lapsen lisäksi täytyy miettiä myös äidin turvallisuutta. Jos painavien asioiden nostaminen raskaana ollessa vaarantaa äidin terveyttä millään tapaa, silloin hänen ei pidä nostella raskaita asioita.

Miten se vaarantaisi

Vierailija
14/26 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se vaarantaisi

No sillä tavalla, että kun raskaus muuttaa kehon asentoa jo aika nopeasti, äiti voi loukata itsensä tehdessään työtä epäergonomisesti, ja toisaalta myös fyysinen rasitus voi johtaa supistuksiin, jotka avaavat kohdunkaulaa, ja se taas voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen.

Vierailija
15/26 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tottakai ja toisen ja kolmannenkin

Pitäiskö sun jättää kommentoimatta asiat, joista sulla ei selvästikään ole mitään tietoa?

Vierailija
16/26 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskenmenoa ei saa aikaan nostelulla alkuraskaudessa, mutta moni voi pahoin ensimmäisellä kolmanneksella. Se voi pahimmillaan vaikuttaa työkykyyyn.

Juttelemaan tilanteestasi neuvolassa. Voi olla, että myöhemmässä vaiheessa raskautta pitää vähentää raskasta työtä.

Vierailija
17/26 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ei tarvitse erityisesti varoa ja voit elää ihan normaalisti. Huomaat sitten kysymättäkin milloin alkaa tuntumaan pahalle. Sitten otat puheeksi työpaikalla. Eri asia olisi, jos työssä joutuu tekemisiin vaarallisten kemikaalien kanssa.

Vierailija
18/26 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarallisista ja raskaista töistä raskauden aikana löytyy ihan lainsäädännöstä. Kaupan pakkaus ja hyllytys ei tosin taida olla peruste aikaisella äitiyslomalle. Oman vointisi mukaan toki menet ja haet sairaslomaa, jos on liikaa kipuja, pahoinvointia tms. Riskiraskauksissa saat ohjeet lääkärissä.

Vierailija
19/26 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja täytyy kyllä sanoa että kun itse olin opiskelijana kaupassa töissä niin ei se niin raskasta ollut että ei voisi raskaana ollessaan kyseistä työtä tehdä. Eihän sitä koko laatikkoa tarvitse kerralla nostaa. Nostat yhden 2kg perunapussin kerralla etkä sitä koko 20kg laatikkoa. On ehkä vähän hitaampaa mutta työt saat kuitenkin tehtyä.

Meillä ei voi olla hidas, työt (varsinkin täytöt) täytyy tehdä ripeästi joten en voi/pysty laittaa esim maitoja 1 purkki kerrallaan. Mutta pyydän iltaa, se on enemmän kassapainotteista.

Ap

Vierailija
20/26 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vastaava työ raskaana ollessa. Hyvin pystyi tuonne seitsemännelle kuukaudelle tekemään, sitten alkoi vauhti hidastua ja jätin raskaimmat nostelut työkavereille (eli kaikki +30 kiloa olevat laatikot )

Kaupassa työskenneltiin myös yksin ja samassa oli postipalvelut. Jos olin yksin töissä ja postiasiakkaan paketti painoi tuon 30 kiloa, pyysin asiakasta avukseni, että saatiin paketti postin hyllystä luovutetuksi. Näitä tilanteita tosin taisi olla yksi ja ainoa koko loppuraskaudesta.