Paras neuvo työttömän työnhakuun?
Eli täällä saa ihan luvalla neuvoa työttömiä työnhaussa, kerro siis paras neuvosi joka on mielellään johtanut esimerkiksi omaan työllistymiseesi.
Ei siis mitään konsulttijargonia vaan konkretiaa, kiitos.
Mitä tulee mieleen?
Kommentit (15)
Linkedin-profiili ja oma esittely kuntoon siten, että voit missä tahansa esitellä itsesi ja kertoa osaamisestasi.
Soita itse työpaikkoihin ja pyydä tapaamista. Pidä valmiina esittelymeili, jonka voit laittaa heti perään. Liitteenä cv.
Hyvä linkedin-profiili ja suoria yhteydenottoja sitä kautta rekrytoinnista vastaaviin henkilöihin.
Jotkin paikat ovat avoinna vain näön vuoksi:
- kunnissa tai valtiolla palkataan melkein aina joku talon sisältä, mutta avoin haku on pakko järjestää
- yritykset rakentavat itsestään kuvaa kasvuyrityksinä muka-rekrytoimalla väkeä, oikeasti töitä ei ole
- jotkin tahot kalastelevat hakijoita muuten vaan enemmän tai vähemmän kyseenalaisista syistä, yleensä sama ilmoitus julkaistaan useasti mutta ketään ei palkata koskaan
Näihin ei kannata tuhlata resursseja turhan takia.
Mene töihin
.
.
.
Palstaprovossa on oikeasti totuuden siemen, nimittäin 3/4 avoimista työpaikoista menee valmiiksi töissä oleville.
Älä kuitenkaan lannistu tämän tiedon äärellä vaan päinvastoin, tuokoon se sinulle lohtua - sinussa tuskin on mitään vikaa työntekijänä, mutta työssäkäyvät ovat etulyöntiasemassa työmarkkinoilla.
Työpaikkavahti katselee duunia mukavan paljon ja kiinnostavimmat katson sähköpostistani, huomattavasti helpompaa kuin työkkärin sivujen kautta. Ilmoitusten avulla olen saanut töitä jo kolmeen otteeseen kuluvana vuonna. Pysyvää paikkaa ei ole vielä osunut kohdalle, mutta pari määräaikaista ja yksi osa-aikainen duuni näyttää silti mukavalta ansioluettelossa, kun hoidin työt kunnolla. Jokaiseen työpaikkaan räätälöin yksilöllisen hakemuskirjeen haetun tehtävän pohjalta.
Olen kirjannut ansioluettelooni myös harrastuksia, kuten eräässä yhdistyksessä toimimista ja listannut sen verran siellä tehtyjä asioita, että ne näyttävät hyvältä ansioluettelossa. Kielitaidon yllä. pitä. minen on varmasti positiivinen asia ja esimerkiksi tietokonetaitojen yll. ä p. ito (kuten kymmensormijärjestelmä, tavallisimpien office-ohjelmien syvällisempi opettelu). Harrastan myös liikuntaa ja muutenkin huolehdin itsestäni, sitä painotan aina. Hyvässä kunnossa oleva työntekijä kelpaa aina paremmin töihin. Raittiilla ja savuttomalla elämäntyylilläni "kerskailu" menee jo ehkä liioittelun puolelle, mutta pidän sitä silti hyvänä asiana hakemuksessa.
P a. no s. ta siis itseesi, sitä pidän tärkeimpänä asiana.
Siis mitä ihmettä, tämä meni tarkistukseen? Johtuiko se kenties tuon viimeisen lauseen ensimmäisestä sanasta? Koetanpa laittaa uudestaan.
Hanki tutkinto.
Ihan sama miten paljon sulla on työkokemusta, ootko tehnyt vapaaehtoistyötä, pokannut palkintoja, onko sun CV hyvä vai huono, onko suosittelijoita, millainen LinkedIn-profiili sulla on vai onko lainkaan, ootko käynyt kursseja tai lyhyitä koulutuksia.
Jos sulla ei ole tutkintoa, et ole työmarkkinoilla minkään arvoinen.
Ihan ekaksi olis kiva tietää, minkä alan hommia ap hakee.
On meinaan pikkasen eri asia hakea duunipaikkaa johdon konsultiksi kuin rakennussiivoojaksi. Työllistymisvinkeissäkin saattaa olla vaihtelua..
Ihan ok neuvoja jollekin. Itse en löytänyt mitään uutta. Peruskauraa. Toisaalta minä olen liian vanha työmarkkinoille nykymittapuun mukaan. Kymmensormijärjestelmää ei tarvitse ylläpitää, se on kun pyörälläajo. Onneksi kohta eläkepäivät häämöttää.
Vierailija kirjoitti:
Linkedin-profiili ja oma esittely kuntoon siten, että voit missä tahansa esitellä itsesi ja kertoa osaamisestasi.
Soita itse työpaikkoihin ja pyydä tapaamista. Pidä valmiina esittelymeili, jonka voit laittaa heti perään. Liitteenä cv.
Kuka muka oikeasti työllistyy Linkedinin kautta?
Itse olen havainnut sekä itseni että teini-ikäisten lasteni työnhaussa, että kannattaa mainostaa omia luonteenpiirteitä ja harrastuksia.
Pitkä liuta työpaikkoja tai koulutuksia/kursseja voi kuulostaa hyvältä mutta eipä oo erityisen persoonallista.
Ja haastatteluun pitää pyrkiä innokkaasti.
Ole tarkkana. Jos työpaikalla on liian kiire saada väkeä, muista kysyä, mistä on kysymys. Onko vanha väki lähtenyt ovet paukkuen, ja miksi?