Onko teini-ikäisten seurustelu vähentynyt rajusti?
Tuttu yläkoulun ope sanoi että vielä 10 vuotta sitten joutui paimentamaan pussailevia pareja pois vessoista ja käytävien nurkista mutta enää ei sellaista kuulemma tule vastaan.
Oma 15-vuotias tytärkin sanoi ettei tiedä koulustaan (400 oppilasta) yhtään seurustelevaa paria.
Onko Suomesta tulossa Japani tässä asiassa?
Kommentit (386)
Assburger kirjoitti:
Omani täyttää kohta 15 ja ihan erilaisia nuo nykyteinit on kuin omassa nuoruudessa tai 15v sitten.
Paljon kunnollisempia monessa suhteessa.
Minulla 17v. komea nuori miehenalku. Eikä mitään kiirettä seurustella. Nyt on lukion aika, ja vapaa-ajalla kavereiden kanssa harrastuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Ja näistä teineistä kasvaa aikuisia jotka ei ole ikinä seurustellu eikä edes tapaillu, säätäny tai ollu niinku sillai. Syntyvyys putoaa toiset 10 000 vauvaa seuraavienkin 10v sisällä...
Niin. Itse olen 22 enkä ole ikinä seurustellut. Olen käynyt paljon treffeillä ja harrastanut seksiä kolmen kanssa(kerran painostetusti)aikuisiällä. Suutelin ekan kerran 20 vuotiaana. En tapaa ikäisiäni poikia juuri missään tai jos tapaan, koen ettei heillä ole minulle mitään annettavaa. Nuoret naiset on niin kauniita ja hyviä miehiin verrattuna. Silti miehet ovat hyvin nirsoja.
Panot niitä kiinnostaa ei söpöily.
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Itse en kyllä ole huomannut tällaista ilmiötä, vaan kyllä meillä yläasteella ja lukiossa seurusteli todella monet, jotkut sitoutuneemmin kuin toiset, mutta kuitenkin.
Ja kyseessä on vuodet 2011-2017.
Voisiko olla että teille vanhemmille ei vaan seurusteluista kerrota? Seurustelukuvio voi vielä olla tuore/epävarma, eikä heti viitsi huudella.
Jos olit seiskalla 2011 niin siitä on jo pitkä aika. Nyt puhutaan tämän hetken tilanteesta. 2011 älypuhelimia oli vielä harvalla ja välitunneilla otettiin aitoa kontaktia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelin ysiluokkalaiseni kanssa ja hän sanoi että tuntuisi tosi oudolta jos joku kaveri seurustelisi, hänen tietääkseen kukaan hänen luokaltaan ei seurustele, eikä tiedä rinnakkaisluokiltakaan kenenkään seurustelevan.
Se seurustelu ei välttämättä näy koulussa millään tavoin.
Ennen ne seurustelukumppanit oli samasta koulusta tai edes paikkakunnalta. Nykyisin voidaan olla tiiviissä yhteydessä somen välityksellä kaukaakin. Seurustelu tapahtuu somessa.
Onko se seurustelua jos ei nähdä livenä?
Minusta kehitys on joissain asioissa mennyt parempaan. Nykynuoret eivät käytä alkoholia, paljon enemmän on täysraittiita. Tupakointi on harvinaista. Se, ettei seurustella ei tarkoita sitä, etteikö seksiä olisi. Veikkaan, että tässä on Japanin mallin mukaan masturbointi tai fwb-tyyli ajanut perinteisen seksin ja seurustelun ohitse.
Syntyvyyden kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. Ensinnäkään lasten ei tarvitse lisääntyä eikä edes seksiä ole mikään kiire harrastamaan muiden kanssa. Se on paljon fiksumpaa niin henkisesti kuin fyysisestikin.
Jatkuvastihan täällä on näitä kyselyjä, että päästäisitkö 15 v lissun poikkeukselle yöksi, ja jos joku erehtyy kommentoimaan että en todellakaan, alkaa kauhea nokittelu että, kuules vasu, kyllä ne panee vaikka koulun vessassa.
Eihän tää ketju ole ollenkaan linjassa tän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä maailmassa elätte. Mun 15 v pojan lapsuudenkavereista moni on jo seurustellut parikin vuotta. Riparilla viime kesänä tuli useampi pari.
Hänellä ei ole vielä tyttöystävää, mutta varmaan parin vuoden sisään, voisi luulla.
Omien teinien kavereista taas kukaan ei seurustele. 16-20 v. Esikoinenkin aloitti seurustelun joskus 23 v. Ei kiinnosta eikä kertakaikkiaan ole aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja aha. Minun kaveripiiristä ehkä joka kolmas seurustelee, mutta ehkä te tädit olette oikeassa kuitenkin, älypuhelimia nuoret rakastaa eikä toisiaan
-16v tyttö
Tästä on tutkittuakin tietoa. Esim. seksisuhteet aloitetaan vanhempina kin 10-20 vuotta sitten. Lukiolaisten ja ammattikoululaisten kesken on kyllä iso ero tässä.
Ja muuten, kun minä olin 16 v 90-luvulla, joka toinen seurusteli.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvastihan täällä on näitä kyselyjä, että päästäisitkö 15 v lissun poikkeukselle yöksi, ja jos joku erehtyy kommentoimaan että en todellakaan, alkaa kauhea nokittelu että, kuules vasu, kyllä ne panee vaikka koulun vessassa.
Uskotko sinä kaiken, mitä netissä kirjoitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelin ysiluokkalaiseni kanssa ja hän sanoi että tuntuisi tosi oudolta jos joku kaveri seurustelisi, hänen tietääkseen kukaan hänen luokaltaan ei seurustele, eikä tiedä rinnakkaisluokiltakaan kenenkään seurustelevan.
Ennen ne seurustelukumppanit oli samasta koulusta tai edes paikkakunnalta. Nykyisin voidaan olla tiiviissä yhteydessä somen välityksellä kaukaakin. Seurustelu tapahtuu somessa.
Onko se seurustelua jos ei nähdä livenä?
Perinteisessä mielessä ei. Nuorten mielestä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai sitä nyt oman kaveripiirinsä kuitenkin tuntee. Ja kun teinit on nykyään omissa kodeissaan tai harrastuksissaan niin missä se seurustelu oikein näkyisi edes?
Yksi suuri syy on feministien jatkuva kampanjointi (tälläkin palstalla), missä miehet ja naiset usutetaan toisiaan vastaan, lähes sotaan keskenään. No nuoriso on tästä eniten kärsinyt, ne on täysin jumissa, tytöt ja pojat omissa poteroissaan.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti osaksi on trendi,että on ok olla yksin ja harrastaa yhdenyönjuttuja mutta älkää nyt liian sinisilmäisiä olko. Se juttelu ja esim.alastonkuvien lähettely ym.on nuorilla netissä yleistä eivätkä nuoret tosiaan kuhertele julkisesti käytävillä koska se kuvattaisiin nettiin.
Juu, mutta kun ei ne tapaa missään muuallakaan. Mulla on teinejä ja kavereilla myös, kaikkien teinit viihtyy vaan kotona tai harrastuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tää ketju ole ollenkaan linjassa tän kanssa.Uskotko sinä kaiken, mitä netissä kirjoitetaan?
Ja tuollakin yrität kuitata asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aha. Minun kaveripiiristä ehkä joka kolmas seurustelee, mutta ehkä te tädit olette oikeassa kuitenkin, älypuhelimia nuoret rakastaa eikä toisiaan
-16v tyttö
Tästä on tutkittuakin tietoa. Esim. seksisuhteet aloitetaan vanhempina kin 10-20 vuotta sitten. Lukiolaisten ja ammattikoululaisten kesken on kyllä iso ero tässä.
Ja muuten, kun minä olin 16 v 90-luvulla, joka toinen seurusteli.
Ihan loogistakin. Osalla teineistä on niin paljon harrastuksia, että ei yksinkertaisesti ole aikaa seurusteluun. Hyvä kun ehtii edes kavereitaan tavata muutenkin kuin vain somessa.
Opiskelu vie kaikki mehut, ei jaksaisi todellakaan mitään seurustelukuvioita.
abi
Vierailija kirjoitti:
Yksi suuri syy on feministien jatkuva kampanjointi (tälläkin palstalla), missä miehet ja naiset usutetaan toisiaan vastaan, lähes sotaan keskenään. No nuoriso on tästä eniten kärsinyt, ne on täysin jumissa, tytöt ja pojat omissa poteroissaan.
Miehet täällä on poteroissa ja syyttelee naisia kun itse eivät kelpaa. Nykyisin tosiaan nuorilla on paljon kavereita ja some on se väline sekä kaveerata että seurustella. IR suhteita on harvalla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kirjoittavat ovat vanhempaa porukkaan, en usko teinien edustavan enemmistöä. Joten toki kaikki kasari-ysäriteinit mielellään puolustavat oikeutta päästä yökyläilemään, kun heidän nuoruudessaan oli häpeä jos ei jo 12-vuotiaana seurustellut. Kaverit nauroivat, sukulaiset kyselivät ja äiti ja isäkin miettivät, mikä on lapsessa vikana.
Nykymalli on parempi.
En tiedä missä maailmassa elätte. Mun 15 v pojan lapsuudenkavereista moni on jo seurustellut parikin vuotta. Riparilla viime kesänä tuli useampi pari.
Hänellä ei ole vielä tyttöystävää, mutta varmaan parin vuoden sisään, voisi luulla.