Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos eroan kirkosta, mihin minut haudataan?? Vai poltetaanko vaan?

Vierailija
26.12.2018 |

Lapseni varmaan saa osallistua kuitenkin rippikouluun? Miten se eroaminen muuten vaikuttaa elämääni?

Näköjään 200e säästäisin vuodessa minun palkallani. aika mitätön säästö..

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pkseudulla on Honkanummen haustausmaa, jossa on paikkansa kirkottomille ja oma alueensa myös muita uskontoja edustaville.

Kirkko myy hautapaikan, vaikka vainaja ei kuuluisi kirkkoon. Hinta on sama kuin kirkon jäsenillä.

Vierailija
22/44 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kunnan tehtävä olisi järjestää hautausmaat näille kirkkoon kuulumattomille.  Nyt siellä kuitenkin esim. appiukkoni lepää viimeisessä sijassaan sukuhaudassa, vaikka ei ole eläissään kirkkoon kuulunut, kova kommunisti ja kirkon vastustaja kun oli."

Höpö höpö, sillä hautaustoimilaki säätää, että hautausmaahan haudataan kaikki, myös seurakuntaan kuulumattomat. Myös hautapaikan hinta on kaikille sama, koska perustuslaki.

Kirkon verotusoikeutta perustellaan mm. hautausmailla ja hautausten suorittamisella. Seurakunnilla on tiedotusvelvollisuus myös tunnustuksettomista hautausmaista ja hautapaikoista, mutta ne ovat toistaiseksi laiminlyöneet asian. Tähän on oikeusasiamies puuttunut useaan kertaan.

Satutko tietämään, että myös kirkkokuntiin kuulumattomat yritykset ja yhteisöt maksavat kirkollisveroa ns. yhteisöveron muodossa? Ne eivät saa vastineeksi mitään. Tämä pitäisi ehdottomasti korjata myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen rippikoululaisen täytyy kuulua kirkkoon.  Se on nimenomaan kirkon jäsenille.

Vanhempien ei tarvitse kuulua kirkkoon, vain sen lapsen, joka aikoo mennä rippikouluun.

Jos on eronnut kirkosta rippikoulun käytyään, ja haluaa myöhemmin liittyä kirkkoon takaisin, niin ei sitä rippikoulua uudestaan tarvitse käydä.

Mutta rippikoulu sinänsä ei ole pakollinen edes kirkon jäsenelle. 

Itse olen käynyt hieman kriittiseksi sen suhteen, että kaikenlaisia vapaamatkustajia hyysätään kirkon toimesta.  Olisi aivan selkeää ja oikein, että jos ei kuulu kirkkoon, niin seurakunta ei myöskään antaisi hautapaikkaa, eikä antaisi mitään kirkon tiloja feikkivihkimisiä eli näitä kirkollisia siunaamisia varten siviilirekisteriin kuuluville.  Olen kuullut, että hääparin on pappi vihkinyt kirkossa, vaikka toinen heistä ei kuulunut kirkkoon.  En hyväksy sitäkään.  Kirkko haluaa toimia humaanisti, mutta minä haluaisin selkeyttä tähän.  Joko kuuluu kirkkoon ja saa sen tarjoamat tietyt palvelut tai sitten ei.

Jos kaikki suomalaiset eroisivat kirkosta, niin millä perusteella he sitten kuitenkin vaatisivat pappeja leikkivihkimään heitä vain, koska haluavat juhlavat ja kauniit puitteet esitykselleen?  Eipä taitaisi olla enää pappejakaan sitten.

Kunnan tehtävä olisi järjestää hautausmaat näille kirkkoon kuulumattomille.  Nyt siellä kuitenkin esim. appiukkoni lepää viimeisessä sijassaan sukuhaudassa, vaikka ei ole eläissään kirkkoon kuulunut, kova kommunisti ja kirkon vastustaja kun oli.

Hieno kirjoitus, hyvin tuli esille kirkon ja sen jäsenten vieraantuminen Raamatusta ja kristillisestä uskosta. Katkeria ja sydämmettömiä ovat.

Vierailija
24/44 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen rippikoululaisen täytyy kuulua kirkkoon.  Se on nimenomaan kirkon jäsenille.

Vanhempien ei tarvitse kuulua kirkkoon, vain sen lapsen, joka aikoo mennä rippikouluun.

Jos on eronnut kirkosta rippikoulun käytyään, ja haluaa myöhemmin liittyä kirkkoon takaisin, niin ei sitä rippikoulua uudestaan tarvitse käydä.

Mutta rippikoulu sinänsä ei ole pakollinen edes kirkon jäsenelle. 

Itse olen käynyt hieman kriittiseksi sen suhteen, että kaikenlaisia vapaamatkustajia hyysätään kirkon toimesta.  Olisi aivan selkeää ja oikein, että jos ei kuulu kirkkoon, niin seurakunta ei myöskään antaisi hautapaikkaa, eikä antaisi mitään kirkon tiloja feikkivihkimisiä eli näitä kirkollisia siunaamisia varten siviilirekisteriin kuuluville.  Olen kuullut, että hääparin on pappi vihkinyt kirkossa, vaikka toinen heistä ei kuulunut kirkkoon.  En hyväksy sitäkään.  Kirkko haluaa toimia humaanisti, mutta minä haluaisin selkeyttä tähän.  Joko kuuluu kirkkoon ja saa sen tarjoamat tietyt palvelut tai sitten ei.

Jos kaikki suomalaiset eroisivat kirkosta, niin millä perusteella he sitten kuitenkin vaatisivat pappeja leikkivihkimään heitä vain, koska haluavat juhlavat ja kauniit puitteet esitykselleen?  Eipä taitaisi olla enää pappejakaan sitten.

Kunnan tehtävä olisi järjestää hautausmaat näille kirkkoon kuulumattomille.  Nyt siellä kuitenkin esim. appiukkoni lepää viimeisessä sijassaan sukuhaudassa, vaikka ei ole eläissään kirkkoon kuulunut, kova kommunisti ja kirkon vastustaja kun oli.

Hieno kirjoitus, hyvin tuli esille kirkon ja sen jäsenten vieraantuminen Raamatusta ja kristillisestä uskosta. Katkeria ja sydämmettömiä ovat.

No, mitä nyt voi lähtökohtaisesti matalaälyiseltä vaatia? Ulkoluku voi sujua, mutta ymmärrys ei. Mielestäni kristinuskon perustaja Jeesus sanoi jotain sen suuntaista, että Jumala on rakkaus, ja että rakkaudeton ihminen on tyhjää täynnä. Olen täysin samaa mieltä Jessen kanssa tästä, vaikken jäsenmaksua maksakaan. Jesse ei maininnut, että pitää olla jäsenkortti päästäkseen taivaaseen, saati että se riittäisi, jos ei siis kykene rakastamaan ketään.

Vierailija
25/44 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien tai lapsen ei tarvitse kuulua kirkkoon käydäkseen rippikoulun. Päin vastoin, rippikoulu täytyy käydä, voidakseen liittyä kirkkoon.

Valtio maksaa kirkolle hautaustoiminnasta ja kirkko ylläpitää hautuumaita ja järjestää myös uskonnottomien ja muiden uskontokuntien hautapaikat.

Ei vaikuta jokapäiväiseen elämääsi mitenkään.

Kirkkoon voi liittyä ilman että käy rippikoulua. Mutta jos ei ole käynyt rippikoulua niin ei taida saada kirkkohäitä. Näin muistaisin että rippikoulussa kerrottiin kun sen joskus kävin, tosin olen itse jo aikoja sitten kirkosta eronnut.

Vierailija
26/44 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos eroan kirkosta, mihin minut haudataan?? Vai poltetaanko vaan?

Poltetaan roviolla.

Vierailija
27/44 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kunnan tehtävä olisi järjestää hautausmaat näille kirkkoon kuulumattomille.  Nyt siellä kuitenkin esim. appiukkoni lepää viimeisessä sijassaan sukuhaudassa, vaikka ei ole eläissään kirkkoon kuulunut, kova kommunisti ja kirkon vastustaja kun oli."

Höpö höpö, sillä hautaustoimilaki säätää, että hautausmaahan haudataan kaikki, myös seurakuntaan kuulumattomat. Myös hautapaikan hinta on kaikille sama, koska perustuslaki.

Kirkon verotusoikeutta perustellaan mm. hautausmailla ja hautausten suorittamisella. Seurakunnilla on tiedotusvelvollisuus myös tunnustuksettomista hautausmaista ja hautapaikoista, mutta ne ovat toistaiseksi laiminlyöneet asian. Tähän on oikeusasiamies puuttunut useaan kertaan.

Satutko tietämään, että myös kirkkokuntiin kuulumattomat yritykset ja yhteisöt maksavat kirkollisveroa ns. yhteisöveron muodossa? Ne eivät saa vastineeksi mitään. Tämä pitäisi ehdottomasti korjata myös.

Kirkko ei saa yhteisöveroa enää. Se on korvattu valtion kirkolle suorittamalla vuositraisella korvauksella. Tämä korvaus on niistä asioista joita kirkko tekee. Yksi näistä on hautaustoimen hoito. Aina välillä selvetetään hautaustoimen siirtoa kunnille, mutta kunnat vastustavat siirtoa. Koska valtiolta saatava korvaus ja hautuumaamsksut ei kata kuluja.

Vierailija
28/44 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rippikouluun päästäkseen ei tarvitse olla kirkon jäsen ei vanhemman eikä nuoren. Mutta jos nuori haluaa osallistua konfirmaatioon tulee hänen liittyä kirkkoon sitä ennen mutta rippikoulun käyminen ei tähän velvoita.

Vierailija
29/44 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on miehen kanssa sopimus, että tuhkaus vain ja tuhkat sirotellaan pariin eri tärkeään paikkaan.

Vierailija
30/44 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippikoulu käydään kyllä sillä tähtäyksellä, että päädytään konfirmaatioon.  Mitä järkeä muuten käydä koko rippikoulua?

En ole ikinä kuullut, että joku kävisi rippikoulun mutta ei menisi konfirmaatioon.  Sehän on periaatteessa kuitenkin sama, kuin ei olisi käynyt koko riparia. 

Paitsi että nykyään nuoret käy rippikoulun sen takia, että pääsevät kavereitten kanssa rippileirille, jossa tehdään kaikenlaista kivaa, ja että sitten konfirmaation jälkeen on ne rippijuhlat, joissa saa  rippilahjoja ja varsinkin rahaa.  Hyvin harva taitaa käydä riparia siksi, että saisi kristillistä opetusta.

Vierailija
31/44 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rippikoulu käydään kyllä sillä tähtäyksellä, että päädytään konfirmaatioon.  Mitä järkeä muuten käydä koko rippikoulua?

En ole ikinä kuullut, että joku kävisi rippikoulun mutta ei menisi konfirmaatioon.  Sehän on periaatteessa kuitenkin sama, kuin ei olisi käynyt koko riparia. 

Paitsi että nykyään nuoret käy rippikoulun sen takia, että pääsevät kavereitten kanssa rippileirille, jossa tehdään kaikenlaista kivaa, ja että sitten konfirmaation jälkeen on ne rippijuhlat, joissa saa  rippilahjoja ja varsinkin rahaa.  Hyvin harva taitaa käydä riparia siksi, että saisi kristillistä opetusta.

Olen kuullut sellaisesta tapauksista jossa toiseen uskontokuntaan kuuluva perhe on laittanut lapsensa rippileirille koska ovat halunneet että lapsi saa käsityksen myös paikalliseen uskoon ja toisaalta siellähän on usein myös kavereita. Ainakin omasta mielestäni rippileiri on tosi hieno kokemus.

Vierailija
32/44 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on miehen kanssa sopimus, että tuhkaus vain ja tuhkat sirotellaan pariin eri tärkeään paikkaan.

Laki määrää että tuhkat on laitettava yhteen paikkaan.

Vierailija
33/44 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkko saa rahaa siitä, että hoitaa hautauksen valtion puolesta. Siksi siitä ei saa laskuttaa kirkkoon kuulumattomalta yhtään enempää. Mikäli pappi on vihkinyt parin, jossa toinen ei ole kirkon jäsen, hän on rikkonut kirkon omia sääntöjä. Siunausten kieltämistä muilta kuin kirkon jäseniltä voit ehdottaa omassa seurakunnassasi.

Vierailija
34/44 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

harras kristitty kirjoitti:

Poltetaan ja tuhkat dumpataan kaatikselle kuten muidenkin kirkkoon kuulumattomien ali-ihmisten jäänteet. Mieti pari kertaa, että haluatko lähteä viimeiselle matkallesi arvokkaasti vai nöyryytetysti? Pallo on sinulla.

Valehtelet itse niin ettet pääse kiirastulta pitemmälle itse.Joka itsensä ylentää se alennetaan. Tapahtui just sulle.

Vierailija
35/44 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki määrää että tuhkat on laitettava yhteen paikkaan.

Mutta käytännössä kukaan ei valvo sitä.

Vierailija
36/44 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautausmaalle sinut haudataan - en tiedä edes, onko hautausmaksu isompi kuin kirkkoon kuuluvilla. Lapsi saa käydä riparin, jos itse kuuluu kirkkoon. 

Sama maksu.

Mutta ei kaikkia haudata hautausmaalle. Esimerkiksi minut tuhkataan ja biohajoava uurna upotetaan mökkijärveni pohjaan.

Miksi haluat saastuttaa vesistöjä?

Pelkkä tuhka ei saastuta ainakaan enempää kuin kankaalla vuoratussa arkussa maahan haudattu kokonainen mätänevä kroppa.

Vierailija
37/44 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Honkanummen hautausmaalla on kirkottomille joku tuhkapaikka, se on koillisessa Helsingissä, tai onko Vantaata. Espoossa on uudempi paikka Kellonummi, se iso alue , minne saa laittaa tuhkat, jossain luoteessa päin. Honkanummelle haudataan myös tuntemattomat vainajat ja nimettömänä siunatut vastasyntyneenä kuolleet. Jos on suvulla arvokas hauta Hietaniemessä keskustassa niin sitten tietenkin suvun hautaan arkussa. Mutu- tietoa.

Vierailija
38/44 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon kuulumaton voi käydä rippikoulun. Jos hän haluaa osallistua konfirmaatioon, hänet kastetaan ennen sitä. Tyttäreni riparin päätteeksi yksi riparilaisista kastettiin. 

Vierailija
39/44 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme eronneet kirkosta eikä lapsiamme ole kastettu eivätkä ole käyneet riparia.

Mieheni kuoli lokakuussa. Hänen jäähyväistilaisuutensa järjestettiin Hietaniemen krematoriokappelissa. Musiikki oli maallista ja puhuja oli vapaa-ajattelijoiden liitosta. Muistotilaisuus pidettiin meidän talon kertsillä maallisissa merkeissä. Tuhkat vietiin Honkanummen uurnalehtoon ihan sinne uskovaisten puolelle, ihan siitä syystä, että uskonnottomien alue olisi ollut tien toisella puolella ja Honkiksella on jo lasten muistolehdossa meidän esikoisen tuhkat. 

Joku ihmetteli, että saako sinne Hietaniemen kappeliin viedä uskonnottomia. Kysyin, että meidän kertsillekö se arkku olisi pitänyt raahata.

Vierailija
40/44 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Honkanummen hautausmaalla on kirkottomille joku tuhkapaikka, se on koillisessa Helsingissä, tai onko Vantaata. Espoossa on uudempi paikka Kellonummi, se iso alue , minne saa laittaa tuhkat, jossain luoteessa päin. Honkanummelle haudataan myös tuntemattomat vainajat ja nimettömänä siunatut vastasyntyneenä kuolleet. Jos on suvulla arvokas hauta Hietaniemessä keskustassa niin sitten tietenkin suvun hautaan arkussa. Mutu- tietoa.

Oli junan tuoman mutu-tietoa, todella. Siihen sukumme (arvokkaaseen) sukuhautaan Hietaniemessä on laskettu perheemme jäsenten tuhkat jo noin 40 vuotta. Tämä siksi, että mahtuu useamman henkilön jäännökset toisin kuin arkkuhautauksessa. On myös laskettu kirkkoon kuulumattomien uurnia.