Toimiiko eroa kirkosta sivusto laillisesti
Miten voi olla mahdollista että vapaa-ajattelioiden ylläpitämän sivuston kautta pystyy eroamaan kirkosta? Eikö muka pitäisi kirkon omien kanavien kautta erota. Eihän vapaa ajattelijat liity millään tavalla evankelis luterilaiseen kirkkoon.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Mitä se kirkolle kuuluu jos haluaa erota siitä? Minä aikoinaan 80-luvulla en tiennyt, että kirkosta voi erota myös maistraatissa, vaan kävin kirkkoherranvirastossa, jossa sain niskaani papin syyllistämistä ja vittuilua.
Ihan loogista että taho josta erotaan on kiinnostunut kuulemaan miksi.
Missä tahansa asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse erosin syksyllä 1994 käymällä Maistraatissa. Kirkkoherranvirastossa olisi pitänyt keskustella papin kanssa.
Voin vain kuvitella millainen tilaisuus se olisi ollut: Istut jossain odottamassa, pitkään. Sitten pyydetään papin huoneeseen, vaivautunut kättely. Istutaan, pitkä hiljaisuus, pappi katselee silmiin...hymyilee sitä hih-hulien lammasmaista, ärsyttävää "me olemme parempia kuin te" -hymyä. Sitten aletaan pelottelemaan helvetillä ja toisaalta korostetaan jumalan rakkautta jne...
Ei auktoriteettiuskoisesta & herranpelkoisesta normisuomalaisesta olisi tuohon.
Et taida kauheasti tuntea pappeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse erosin syksyllä 1994 käymällä Maistraatissa. Kirkkoherranvirastossa olisi pitänyt keskustella papin kanssa.
Voin vain kuvitella millainen tilaisuus se olisi ollut: Istut jossain odottamassa, pitkään. Sitten pyydetään papin huoneeseen, vaivautunut kättely. Istutaan, pitkä hiljaisuus, pappi katselee silmiin...hymyilee sitä hih-hulien lammasmaista, ärsyttävää "me olemme parempia kuin te" -hymyä. Sitten aletaan pelottelemaan helvetillä ja toisaalta korostetaan jumalan rakkautta jne...
Ei auktoriteettiuskoisesta & herranpelkoisesta normisuomalaisesta olisi tuohon.
Et taida kauheasti tuntea pappeja.
Perustin tuon kirjoitukseni sukulaisten kokemuksiin ja tässäkin ketjussa mainittuihin vastaaviin.
Älä nyt vaan väitä että tuo erotilanne jossain virastossa takavuosina olisi ollut mukava ja luonteva....
Väestörekisterin kautta voi myös erota suoraan netissä.
Keskituloinen maksaa n. 500e/vuosi veroa.
En ole uskovainen enkä kuulu kirkkoon, mutta eniten ärsyttää se, kun moni pappi väärinkäyttää kirkon rahoja, esim. paljastukset kuinka tiliallaan kirkon kortilla votkaa Pietarin junassa, maksetaan kalliita hotellihuoneita ja ostellaan järkyttäviä määriä viinejä jne. "kirkon piikkiin".
Vierailija kirjoitti:
Sitten aletaan pelottelemaan helvetillä
OT, mutta kumma luulo tuo että luterilainen pappi pelottelisi helvetillä. No, ei pelottele.
Kovatuloisia kirkosta eroajia vissiin liikkeellä, kun tulee hurjia säästöjä.. Mä maksan kirkollisveroa reilun 300€ vuodessa. Se ei kuukautta kohden ole juuri mitään. Ja jos miettii, kuinka monen Suomalaisen perheen joulun kirkon diakoniatyö pelasti, maksan roposeni mieluusti kirkolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se kirkolle kuuluu jos haluaa erota siitä? Minä aikoinaan 80-luvulla en tiennyt, että kirkosta voi erota myös maistraatissa, vaan kävin kirkkoherranvirastossa, jossa sain niskaani papin syyllistämistä ja vittuilua.
Missä tahansa asiassa.
Kukaan ei kysynyt minulta mitään silloin kun minut kirkkoon liitettiin. Miksi minun pitäisi millään tavalla perustella siitä eroamista?
Kirkkoon kuuluminen ei ole mikään ihmissuhde joka vaatii selvittämistä. Jos vaatii, niin odotan yhä että Jeesus tai Jahve tai Pyhä Henki haluaisi asiasta jotain minulle henkilökohtaisesti sanoa. Hiljaista on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten aletaan pelottelemaan helvetillä
OT, mutta kumma luulo tuo että luterilainen pappi pelottelisi helvetillä. No, ei pelottele.
Siellä se rivien välissä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tahansa asiassa.
Toisaalta tämä taho, eli kirkko, ei ole kiinnostunut kuulemaan asianomaisten mielipiteitä siinä vaiheessa kun heitä kirkon jäseniksi ottaa, joten miksi heitä pitäisi kiinnostaa eronkaan syyt?
Vierailija kirjoitti:
Kovatuloisia kirkosta eroajia vissiin liikkeellä, kun tulee hurjia säästöjä.. Mä maksan kirkollisveroa reilun 300€ vuodessa. Se ei kuukautta kohden ole juuri mitään. Ja jos miettii, kuinka monen Suomalaisen perheen joulun kirkon diakoniatyö pelasti, maksan roposeni mieluusti kirkolle.
Jep, ei se kuukausitasolla ole paljoa.
Kannattaa myös huomioida että kirkollisvero maksetaan kunnallisverotettavista tulosta, ei suinkaan kaikista bruttotuloista. Eroa kirkosta -sivustolta näkyy oikea summa kylläkin. Keskituloiselle summa on 30-40 e kuussa, ei siis mitään älyttömyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ja suuri osa rahoista menee hyödyttömien rakennusten ylläpitoon, taikauskoisten menojen kuluihin ja osa vielä piispan matkakuluihin ja edustusviineihin.
Lahjoita mieluummin suoraan köyhille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ei se kuukausitasolla ole paljoa.
Kannattaa myös huomioida että kirkollisvero maksetaan kunnallisverotettavista tulosta, ei suinkaan kaikista bruttotuloista. Eroa kirkosta -sivustolta näkyy oikea summa kylläkin. Keskituloiselle summa on 30-40 e kuussa, ei siis mitään älyttömyyksiä.
On se enemmän kuin mitä tulee ensi vuonna kiky-ajan palkankorotuksena. Et kirkko voi kiittää hallitusta vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo sivusto on vain tehnyt helpoksi sen, että syöttämällä omat tietosi saat tulostettavan tiedoston jossa on kaikki tarpeelliset tiedot kirkosta eroamiseen. Se lähetetään kuitenkin postitse eteenpäin juurikin niihin kirkon kanaviin jotka nämä asiat käsittelee.
Näin ainakin silloin kun itse olin 18-vuotias, en tiedä onko tekniikan kehittymisen myötä kehittynyt tämäkin palvelu :)Itse ainakin erosin vain kyseisen sivuston kautta. Ei tarvinnut mitään lomakkeita tulostella tai postin kautta lähetellä. Erosin itse jo 10 vuotta sitten.
Ymmärtääkseni alunperin eroakirkosta.fi toimi niin, että Vapaa-ajattelijat tulostivat sähköiset lomakkeet, maksoivat postimaksut ja lähettivät ne paperisina maistraattiin. Myöhemmin tiedot on laitettu suoraan sähköisenä eteenpäin.
Ja eihän se 30-40e kuussa paljoa ole, mutta se 300-400 euroa vuodessa on jo huomattavasti enemmän. Saati se 3000-4000 euroa kymmenessä vuodessa jne. Tuostakin summasta hyvin pieni osa menee nuoristotyöhön tai muuhun "hyvään". Mieluummin käytän nuokin rahat johonkin mielekkäämpään, ja lahjoitan silloin tällöin sopivaksi katsomani summan esim. köyhille lapsiperheille tai syöpätutkimukseen.
Mihin kirkkoon kuulumattomat haudataan, kalliiksi tulee hautapaikat heille? Tuleeko edes pappi siunaamaan?' Entä, pääseekö taivaaseen?
Vierailija kirjoitti:
Mihin kirkkoon kuulumattomat haudataan, kalliiksi tulee hautapaikat heille? Tuleeko edes pappi siunaamaan?' Entä, pääseekö taivaaseen?
Kuka tahansa voisi perustaa hautausmaan. Kirkko on vain ominut kyseisen toiminnan itselleen. Kaikilla on oikeus tulla haudatuksi ilman kirkon sekaantumista asiaan.
Tänään on hyvä päivä erota kirkosta kuten näyttää ennätysmäärä suomalaisia tekevän tänä joulukuuna. Muuten enemmän kuukaudessa mitä vuonna 2003 koko vuonna että ihan hyvä kehitys!
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, vielä ehtii eroamaan kirkosta ja säästämään tulevana vuonna monta sataa euroa johonkin oikeasti hyödylliseen.
Ei ole monta sataa euroa. Minun kirkollisveroni on vuodessa 115 euroa.
20 kunnassa nousee kirkollisvero vuonna 2019
No, kuvitelmasi ei vastaa todellisuutta. Keskustelua ei tarjottu/tarjota pelotteluksi tai ihmisen mielen muuttamiseksi vaan halutaan antaa mahdollisuus kertoa jos jokin painaa mieltä. Eli "asiakkaan" eduksi, ei kiusaksi.