Haluaisin elää askeettista elämää
On iso talo, kaksi autoa, vene, kaikkea tavaraa aivan liikaa. Olen alkanut haaveilemaan askeettisesta elämästä. Haluaisin pienen talon ja vain välttämättömimmät tavarat. Haluaisin käyttää mahdollisimman vähän rahaa elämäiseen.
Esteenä taitaa olla mies ja lapset, jotka eivät halua samaa.. . Mistähän aloittaisin tätä unelmaa kohti?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On iso talo, kaksi autoa, vene, kaikkea tavaraa aivan liikaa. Olen alkanut haaveilemaan askeettisesta elämästä. Haluaisin pienen talon ja vain välttämättömimmät tavarat. Haluaisin käyttää mahdollisimman vähän rahaa elämäiseen.
Esteenä taitaa olla mies ja lapset, jotka eivät halua samaa.. . Mistähän aloittaisin tätä unelmaa kohti?Mieti ensin tätä. Joskus kun ei ollut mitään haaveilit aviomiehestä, perheestä, lapsista, kodista, autoista ja veneistä. Nyt sinulla on ne kaikki ja haluat jotain muuta.
Eli ihminen ei ole koskaan tyytyväinen. Voit erota, luopua kaikesta, kokea hetken mielihyvää tapahtuneesta muutoksesta elämässä ja sen jälkeen taas alkaa haluamaan jotain muuta?
Nuorena ei ehkä tunnista mitä haluaa. Keski-ikäisenä kannattaa jo alkaa miettimään että onko tämä elämäni oikeasti sellaista mitä todella haluan, että voin sitten kuolinvuoteellani katsoa taaksepäin että tuli elettyä merkityksellistä elämää. Itse olen selvittänyt mitä haluan ja nykyisin käytän aikaani vain näiden tavoitteiden saavuttamiseen. En tuhlaa aikaani tekemällä hulluna töitä että saisin ostaa jotain materiaa jota en oikeasti tarvitse tai että saisin rahaa jotta olisi varaa säilyttää ylimääräistä materiaa. Ja kyllä, olen nyt tyytyväinen.
Minulla meni näin, erosin jo taannoin, lapsia ei tullut. Nyt keski-ikäisenä elän pienessä kaksiossa mahdollisimman vähillä tavaroilla, huonekalujakaan ei ole kuin muutama, astioita vain sen minkä tarvitsen, mitään ylimääräistä ei ole.
Ajatuksia voi hakea the minimalisteilta, konmarista, ym. minimalismiryhmistä facebookissa. Ryhmissä myös annetaan vinkkejä miten selvitä materiaaliin taipuvaisen perheen kanssa. Usein oma esimerkki jo riittää, muut perheenjäsenet alkavat matkimaan kun huomaavat että tuo pääseekin vaatteiden kanssa noin helpolla.
Itse tein vision, osittain aarrekartan. Tunnustin itselleni ne haaveet joita olen halunnut toteuttaa jo lapsesta. Rakensin itselleni itsetunnon että uskallan alkaa mennä unelmiani päin. Kartoitin mitä tarvitsen kotiini jotta voin elää sellaista arkea jossa saan kaiken mitä tarvitsen mutta ei yhtään enempää. Käytännössä tein excel-taulukon tarvitsemistani kodin esineistä. Se jäi alle 1000 esineeseen(unelmaani liittyy tarvikkeita joita tarvitsen useampia, mutta esim. tunne-esineitä en säästänyt kuin tärkeimmät). Tein myös excel-taulukkoja raha-asioistani, menoista ja budjetin.
Näillä mennään. Nautin elämästäni, sillä teen niitä asioita mistä nautin, kohdistan energiani ja rahani tähän,en mihinkään turhaan kuluttamiseen. Monien mielestä elän askeettisesti(olen myös vegaani). Sellaiseen askeesiin taas minusta ei olisi että asuisin maalla ilman hanavettä ja vesivessaa, mutta ehkä aloittaja ei tätä tarkoittanutkaan vaan materiaalista elämän yksinkertaistamista. Kävin myös lapissa muutaman vuoden leppoistamassa elämää oravanpyörävuosien jälkeen, mutta se ei ollut minua varten vaikkakin se teki hyvää loppuunpalamisen jälkeen. Palasin sitten takaisin isoon kaupunkiin sillä haluan nauttia kulttuurista ja muista palveluista.
Materialista luopumiseen(ja muuhunkin esi. ihmissuhteisiin, työhön) voi käyttää esim. konmarin ajatusta: tuottaako tämä minulle iloa tai the minimalistien ajatusta: tuoko tämä elämääni lisää merkitystä, arvoa. Itse päädyin näiden ajatusten myötä luopumaan esimerkiksi kesämökistä, vaikka järvisauna olikin rakas. Sen sijaan käyn kylpylöissä, ulkouimaloissa. Tämä on kivempaa yksinäiselle ihmiselle, säästyy hurjasti rahaa ja stressiä. Materiasta syntyvä stressi ei sovi itselleni.
Jos jaksat odottaa kun lapset vanhempia? Tosin koskaa ei tiedä, onko enää elossakaan silloin. Yksi vaihtoehto olisi ostaa itsellesi oma mökki, jossa elät askeettisesti, ja välillä olet entisessä kodissa. Sanoitko toiveestasi silloin kun omaisuutta hankitte?
Okt, auto ja vene ei tosiaankaan ole mikään onnellisuuden perusta.
Itsekin luin tuon irti oravanpyörästä-kirjan ja se mullisti elämäni täysin