Miten puhun miehen hajuongelmasta niin että toinen ei loukkaantuisi jatkuvasti, ja asiaan tapahtuisi muutos?
Tämä ongelma on ollut nyt ainakin nelisen vuotta, ja olen mielestäni ollut aika pitkäpinnainen sen suhteen. Mies siis hikoilee takamuksestaan niin, että meillä on jo yksi sohva mennyt pilalle ja toinen hyvää vauhtia matkalla. Lisäksi nojatuoli, sängyn petari ja auton istuin haisee hieman. Haju on todella tunnistettava ja pistävä. Aluksi sen hoksasi vain tuosta sohvasta ja miehen housuista. Ja yritinkin niitä pestä melko lailla tuloksetta. Lopulta mieskin myönsi, että haju on lähtöisin hänestä ja luultavasti jostain urheiluhousuista (joita käyttää olohousuina). Tuon hirveän hajuisen sohvan kanssa elettiin jotain kolme vuotta, yrittäen pestä sitä ties millä. Ketään ei kehdannut kutsua kylään, kun loppuajasta se haisi niin pahalle, että pelkästään vieressä seisomalla haistoi.
Mies on siis myöntänyt että ongelma lähtee hänestä, mutta ei tee juuri mitään asialle. Olen pyytänyt että menee urheilun jälkeen suihkuun, no ei mene suoraan vaan saattaa istua juurikin tuossa sohvalla vielä tunnin sen jälkeen niissä urheilu/olovaatteissa. Aina ei heti vaihda haiseviksi todettuja housuja, saati edes usko kun sanon että nyt taas haisee! Haju on yleensä (aluksi, ennen kuin huonekalu saastuu kunnolla) sellainen, että se ilmestyy hetken "lämpenemisen" jälkeen. Eli sohvalla/sängyssä tms pitää hetki istua ja lämmittää että se haju leijuu ilmaan. Olen myös pyytänyt että pesisi vaatteitaan 60-asteessa ja näitä tosi haisevia laittaisi johonkin etikkaveteen tms likoamaan. Ei ole kuin parit kerrat pessyt lämpimämmässä, siinä se.
Nyt meillä on ollut puolisen vuotta uusi puurunkoinen sohva, joka hankittiin ajatuksella, että tuon patjan voi tarvittaessa vaihtaa. Ompelin vieä patjan suojaksi irrotettavan päällisen. Lisäksi siinä on istuinsuojana torkkupeitto ja pyyhe, mutta nuokaan ei tunnu riittävän! Olen huomannut että haju on silti mennyt nuiden kaikkien läpi (toisaalta päällinen ja torkkupeitto on aika ohutta kangasta) ja patja alkaa mennä pilalle. Olen miehelle tästä sanonut, ja hän vain toteaa että siksi tuo sohva hankittiin, että ostetaan sitten uusi patja. Ei meillä todellakaan ole varaa sellaiseen! Mies ottaa usein nokkiinsa, jos sanon että nyt kyllä taas haisee, ja voisiko viedä vaatteensa pesuun. Välillä nuristen toimii, mutta välillä vetää hirveät marttyyrikohtaukset, "olen niin kuvottava" "hankitaan sitten erilliset sängyt" "kun ei tähän mikään auta" ja alkaa mököttämään. Minusta mies ei juuri edes yritä tehdä hajulle mitään, vaan minä olen improvisoinut näitä suojia sohvaan ja yrittänyt pitää sen hajuttomana. Miten tässä pitäisi edetä?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä hajuyliherkkiä on muitakin, joten ongelma on pikemminkin psyykkinen kuin hygieniasta johtuva.
Olen samanlainen tapaus, joskaan ihmisten tuoksu/lemu ei häiritse, mutta esimerkiksi jotkin huuhteluaineet haisevat kammottavan kemialliselle, enkä pysty oleskelemaan samassa tilassa jos vaimoni on käyttänyt ko. merkkistä ainetta.
Lakanat, tyynyliinat ym. aiheuttavat sellaisen vitutuksen, ettei sitä voi sanoin kuvailla ja naiseni huonomuistisuuden seurauksena (ei koskaan muista mikä aine reaktion minussa aiheuttaa), olen heitellyt roskiin useammankin putelin sitä huuhteluainetta.
Ihmisen ominaistuoksu yliherkkyyden aiheuttajana vaikuttaa kyllä ylipääsemättömältä ongelamalta, sillä ei normaalin perseen pitäisi aiheuttaa noin suurta hajuhaitan siirtymistä vaatteisiin tai sohvaan.
Ellet kestä miehesi ominaistuoksua, olisi ehkä parasta vaihtaa miestä.
Muista nuuskia sen persettä kuitenkin huolellisesti ennen yhteenmuuttoa.
Jos vika on psyykesi rakenteessa, sama ongelma jatkuu uuden miehesi kanssa.
Naurahdin ääneen ajatukselle ihmisistä tutustumassa toisiinsa kuten koirat. Mutta tekstissä on ajatusta, ei oman puolison ominaistuoksun pitäisi haitata. Oman mieheni haisee ystävieni mielestä aivan kammottavalle, omaan nenääni herkulliselle, nimittäin hänen kainalohikensä tuoksuu nenääni juustokuminalle ja takapuoli juustonaksuille. Eli aina kun alan himoita tortilloja tai vastaavaa mieheni lähellä, huomautan olisiko aika käydä suihkussa. Olen itsekin aistiyliherkkä ja nimenomaan moni huuhteluaine käy nenään niin pahasti että aiheuttaa migreeniä, enemmän hajusteet ja kemikaalit haittaa elämää kuin ihmisen luontainen tuoksu. Eri asia toki jos kyse jostain hoitamattomasta sairaudesta, esim siitä sieni-infektiosta, mutta jos kumppani haisee pahalle niin silloin on väärän ihmisen kanssa
Ei tämä ole hänen ominaistuoksu! Tämä on jotain ihan muuta. Niinkuin minullakin on stressihikeni, joka ei ole ominaistuoksuni, vaan muistuttaa siis keksi-ikäistä miestä pistävällä hajullaan tai spurgua. Moni osaa tuosta jo päätellä millainen haju se on, eikä se ole miellyttävä, niinkuin ei tuo miehen hajukaan. Ja niinkuin olen sanonut, hajuaistini on todella huono, ja silti haistan tuon. Siksi välillä tarkistutan miehellä että haisenko minä, koska omalle hajulleen voi olla sokea, mutta tätä mies ei näytä uskovan omalla kohdallaan. Mistä sitä tietää vaikka meillä molemmilla olisi jokin piilevä sairaus joka aiheuttaa pahaa hajua, mutta muita oireita ei vielä ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä on provo, mutta aika hauska sellainen, sillä näen silmissäni häiriintyneen pariskunnan, jossa miehen käyttämät istuimet haisevat ja nainen haistelee maanisesti sohvan istuintyynyjä, auton istuimia, petivaatteita ja lakanoita.
Joulunpyhät kuluvat riidellessä, asettelemalla istuinsuojia, muovia, peflettejä, vilttejä ja pyyhkeitä kaikkialla minne mies vain uskaltaa haisevan p erseensä sijoittaa.
Koko kämppä haisee p erseelle ja irtonaisia p ersesuojia on jokaisessa p erseen mentävässä tilassa. Pyykkiä pestään aamusta iltaan, alushousuja haistellaan, selaillaan vaatekuvastoja ja mietitään mikä materiaali ei haisisi miehen yllä.
Tutkitaan nettiä, todennäköisesti ruuhkautetaan vertaistukiryhmiä (perse en hajuisten omaiset ry.), kirjoitetaan kuumeisesti Vauva palstalle ja mies todennäköisesti yrittää saada saunasolmua aikaiseksi pystyäkseen haistelemaan omaa per settään, ymmärtääkseen mistä h elvetistä tässä oikein kysymys.
Ennen vuodenloppua molemmat hakeutuvat terapian kautta psykiatrin vastaanotolle ja pysyvään lääkitykseen.
Eppu Normaali:
Ja elän ja nautin entiseen tapaan
Tuijottelen ainoastaan omaan napaan
Sillä taivaassa vasta vaan
Pers eet tervataan
Hah joo, melkein on tällaista. :D Torkkupeittoja on pitänyt hävittääkin kun ovat niin saastuneet. Minä joudun haistelemaan paikkoja milloin sohva on saastutettu vain pinta kerrokseen, eli pyyhe tai torkkupeitot, ja milloin on pahin hätä eli sohvassa asti haju. Välillä nuuskaisen miehen housuja, jotta tiedän mitkä voi pestä normaalisti, ja mitkä laittaa kovempaan lämpöön. Mies taas ei tutki hajuaan vaan välttelee. Vaatteet mies saa hankkia ihan itse, ellen joskus jouluna hanki lahjaksi. Ja täältä minä haen vertaistukea. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Käykö mies joka päivä suihkussa? Urheilun jälkeen tietysti heti. Suihkun jälkeen aina puhtaat alusvaatteet ja päällyhousujen vaihtokin lähes päivittäin? Kuulostaa vähän, että tämäkään ei ole itsestään selvää kaikille.
Joka toinen, ja urheilun jälkeen ei käy heti. Joten näistä tietty olisi helppo lähtä liikkelle, mutta mies ei kuulemma jaksa ja ei kuulemma auta. En tiedä vaihtaako aina puhtaita alusvaatteita, mielestäni aina suihkun jälkeen vaihtaa, mutta en voi olla varma. Päällyhousuja vaihtaa harvemmin. Olohousut saattaa olla kotona ainakin viikon, ja olisiko farkut samalla mittarilla ellei molemmat sitten ole kauemmin. En ole niin pitänyt kirjaa, mutta ehkä nyt on syytä.
Ap
Ap rakas, mistä löydtät aina näitä uusia haisuleita. Olet aloittanut jo varmaan viisi keskustelua samasta aiheesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, miten te puhutte miehestä kuin jostain lemmikkieläimestä. Pese se, laita sille, hoida se.
Ymmärtääkseni mies on ihminen, joista useimmat on varustettu jonkin sortin ajatteluelimellä. Niinpä asiaa voisi lähestyä puhumalla miehelle järkeä, sanomalla, että tilanne on hirveä ja sinä menet nyt lääkäriin.
Normaali ihminen ei haise jatkuvasti, jos peseytyy kerrankin päivässä.
Minuakin tympäisee tämä asenne. Se on juuri tuota sovinistista ajatusmaailmaa, että on naisen vastuu hoitaa miestä. Jos mies ei tee kotitöitä, niin naisen vastuu on patistaa tekemään ja organisoida hommaa. Vaikka siis mieskin on aikuinen ihminen joka osaa ottaa vastuuta siinä missä nainen. Olen vähitellen havahtunut näihin asioihin, ja hoksannut miten paljon yhä nykyään vanhat mallit vaikuttaa elämässä.
Järkeä olen yrittänyt puhua monet kerrat ja erilaisilla tavoilla. Mutta mies on vaan kertakaikkiaan jääräpää ja on päättänyt että mitään ei ole tehtävissä. Ei tässä ihan oikeasti jää enää muita keinoja, kuin että jos mies ei edes yritä itse tehdä mitään hajulle, niin minä lähden. Ymmärtäisin paljon paremmin, jos mies yrittäisi pestä ja googlettelisi vaihtoehtoja ja kokeilisi käydä lääkärissä, silloin hän ottaisi sitä vastuuta, mutta nyt vain välttelee.
Ap
Minä en ainakaan miehenä tilaa itselleni mitään lääkäriaikaa.
Nainen saa tilata ja viedä lääkärille. Itse en kehtaa ja kun en kehtaa niin en käy.
En ole elämäni aikana käynyt kertaakaan lääkärillä ja aina on taudit lähtenyt vähintään vuosien saatossa. Pisimpään olin kipeänä keuhkotaudissa kolmisen vuotta ja lähipiiri epäili tuperkuloosia. No, saatto se ollakin, mutta nyt on koteloitunut keuhkoihin ja odottelee parempia aikoja. Mihinkään lääkäriin en mene, kun sen tietää mitä palvelua sieltä saa.
Lääkärien pitäisi muuttaa palvelualttiuttaan ja asennettaan edes sellaiseksi että potilas saisi ne lääkkeensä ilman että luullaan narkkariksi. PAskaa palvelua Suomessa sanon mä.
Espanjassa kävin kerran ja sain palvelua. Hyvää palvelua.
Minulla on inttiajoista asti ollut varpaiden välissä sientä ja kynsissäkin pesii. Ei siihen lääkäreitä tarvita viinalla kun huuhtasee niin lähtee pahimmat hajut pois. Anna miehesi olla rauhassa eläkä kiusoo sitä suotta. Muutn se jättää sinut.
T: 44-vuotta kynsisienen kanssa aviossa
Kuinkas sienen häätö otsonoidulla öljyllä? Ainakin pitäisi tuoteselosteen mukaan tehota. Itselläni ei ole kokemusta (käytän muuhun tarkoitukseen), mutta olisiko siitä apua?
No nyt on ostettu petari (melko ohut kylläkin "patjansuoja"-nimellä), sekä muovitettu lakana. Mies lähti kaupoille mukaan erittäin pitkin hampain, ja oli niin nolona, että meinasi ettei osteta muovitettua lakanaa. Kyllähän se aika äkkiä yhdistyy johonkin inkontinenssi ongelmiin, mutta sanoin että meillähän voi olla vaikka lemmikkejä joiden takia hankitaan se. Että ei ne kassat ja muut asiakkaat ole siellä tuomitsemassa. Ja mies marisi jopa että onpa kiva kun tulee vieraita käymään ja meillä on sohvassa tuollainen. Siis tuo vaivaa, mutta järkyttävä lemu ei?! Sanoin että suojan voi ottaa siksi aikaa pois, en vaan käsitä tuota logiikkaa.
Huomasin että jotain on kuitenkin mennyt perille. Menin illalla aiemmin nukkumaan, ja mies tuli myöhemmin perästä. Aamulla heräsin, ja hoksasin että mies oli vienyt pyyhkeen, bokserinsa ja olohousunsa 60-pyykkiin ihan itse. Toivotaan että tuo tapa nyt kestää. Mielestäni eilen haju ei ollut niin paha, mutta jotain pientä oli ilmassa, joten nuuhkaisin pyyhettä. Ilmeisesti mies laittaa jotain hajustetta takamukseen, kun se haju tuli ensimmäisenä vastaan.
Nyt pyöritän nuita 90-asteessa, ja laitoin joukkoon vielä mukaan tuota desinfioivaa huuhteluainetta, jota joku täällä suositteli. Toivotaan että tämä tästä helpottaa.
Ap
Ei unohdeta tätä hyvää ketjua, mikä on tilanne hajujen suhteen?! Onko desinfointi auttanut?
Monilla miehillä on sitkeitä ongelmia perushygienian kanssa.
Tuulitar kirjoitti:
Ei unohdeta tätä hyvää ketjua, mikä on tilanne hajujen suhteen?! Onko desinfointi auttanut?
No nyt on kohtuullinen kausi menossa. Eli hajua on joskus, mutta vienosti päällykerroksissa ja on helppo hoitaa pesaisemalla torkkupeitto. Itseasiassa sohvassa en ole nyt havainnut sitä, mutta nojatuolissa. Siihenkin hankittiin torkkupeitto päälle, niin jos tuokin säilyisi suht hajuttomana. Vaatteita olen pessyt 60-asteessa, ja niistä on tullut mukavan raikkaita. Tämän huomasin varsinkin miehen paidoissa halatessa. Ihmettelin ensin mikä tämä mukava raikkaus on, mutta sitten tajusin että se on hyvin pesty paita. Kokeilen pestä omatkin vaatteeni 60-asteessa. Toivotaan että herkemmät vaatteet (esim rintsikat ja ohuet t-paidat) ei mene pilalle.
Tiedän että tästä tulee varmasti jatkossakin riitaa, kun mies ei vieläkään käy urheilun jälkeen suoraan suihkussa, eli haisee. Mutta nyt en ole jaksanut tuon isomman riidan jälkeen aloittaa puheyrityksiäni (jotka siis mies aina tulkitsee jonakin loukkauksena ja tilanne äityy riitaan).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelläsi on sieni takapuolessa. osta sienilääkettä ja katso että käyttää kuurn loppuun. kaikki vaatteet pesuun väheintään 60 astetta. Alusvaatteet heittäisin pois.
No tämä on uusi ajatus, en tiedä voiko pitää paikkaansa. Joitain alusvaatteita on jo hävitetty, mutta kun myös päällyshousuja haisee, niin alkaa tulla jo aika tyyriiksi. Ennemmin haluaisin selvitä ihan tuolla pyykkäämisellä, ja vasta viimeisenä keinona hävittää vaatteita. Taidan tästä lähin pestä ihan kaikki miehen vaatteet suoraan 60-asteessa (aiemman 40 sijaan) ilman että alan perkkaamaan sieltä mitään pois. Luulisi että sillä puhdistuisi. Mies on ollut sitä vastaan, kun pelkää että menee vaatteita pilalle, mutta minusta isompi ongelma on kun menee huonekaluja pilalle ja vaikuttaa asumisviihtyvyyteen.
Ap
Kaikki vaatteet voi pestä 60 asteessa ja kannattaisikin. Mä vedän rintsikat ja sukkahousutkin, ei niille tapahdu yhtään mitään. Toki hienommat tekstiilit, silkki, viskoosi, villa jne., pitää hienopestä, mutta peruskledjut, alusvaatteet, teepaidat, farkut, urheiluvaatteet ei mene miksikään.
Jatkuva 40 asteessa peseminen myös pistää pesukoneen döfäämään - kannattaa vetää valkoisia lakanoita etikan kanssa 95 asteessa säännöllisesti. Etikka laitetaan pesuainelokeroon ja etikan haju haihtuu nopsaan.
Se 40 astetta on vaan valmistajien varokeino, ei mikään pakkonoudatettava sääntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelläsi on sieni takapuolessa. osta sienilääkettä ja katso että käyttää kuurn loppuun. kaikki vaatteet pesuun väheintään 60 astetta. Alusvaatteet heittäisin pois.
No tämä on uusi ajatus, en tiedä voiko pitää paikkaansa. Joitain alusvaatteita on jo hävitetty, mutta kun myös päällyshousuja haisee, niin alkaa tulla jo aika tyyriiksi. Ennemmin haluaisin selvitä ihan tuolla pyykkäämisellä, ja vasta viimeisenä keinona hävittää vaatteita. Taidan tästä lähin pestä ihan kaikki miehen vaatteet suoraan 60-asteessa (aiemman 40 sijaan) ilman että alan perkkaamaan sieltä mitään pois. Luulisi että sillä puhdistuisi. Mies on ollut sitä vastaan, kun pelkää että menee vaatteita pilalle, mutta minusta isompi ongelma on kun menee huonekaluja pilalle ja vaikuttaa asumisviihtyvyyteen.
Ap
Kaikki vaatteet voi pestä 60 asteessa ja kannattaisikin. Mä vedän rintsikat ja sukkahousutkin, ei niille tapahdu yhtään mitään. Toki hienommat tekstiilit, silkki, viskoosi, villa jne., pitää hienopestä, mutta peruskledjut, alusvaatteet, teepaidat, farkut, urheiluvaatteet ei mene miksikään.
Jatkuva 40 asteessa peseminen myös pistää pesukoneen döfäämään - kannattaa vetää valkoisia lakanoita etikan kanssa 95 asteessa säännöllisesti. Etikka laitetaan pesuainelokeroon ja etikan haju haihtuu nopsaan.
Se 40 astetta on vaan valmistajien varokeino, ei mikään pakkonoudatettava sääntö.
Lakanoita olen välillä pessyt ihan 90-asteessakin. Pelkäsin että polyesterivaatteille tapahtuisi jotain korkeimmissa lämmöissä, mutta mitään näkyvää ei ainakaan ole sattunut. Yhdessä printtipaidassa sellainen "kova" printti alkoi rakoilemaan, mutta on se silti ihan ok näköinen. Niinkuin olisi tarkoituksella sellainen. Olen pessyt nyt omiakin vaatteitani 60-asteessa, ja ihan on samanlaisina tullut takaisin. Mies on valittanut joidenkin urheiluhousujen perään, kun on tilkkasen kutistuneet. Vaan tuntuu että nuo vaatteet kutistuu muutenkin melko paljon. Olen nyt alkanut ajattelemaan, että jos vaate ei kestä 60-asteen pesua (pois lukien villa), niin sitten on huonolaatuinen eikä meillä sellaisia kaivata. Sama käyttää sellainen vaate loppuun, ja hankkia sitten parempi ja pitkäikäisempi tilalle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai taas tämä aloitus.
Olen huomannut että myös joillain muillakin on samaa ongelmaa.
Ap
Onko tähän ongelmaan tullut ratkaisua?
Tässä taidetaan nyt keskittyä aivan epäolennaiseen. Miksi ap on alkanut suhteeseen miehen kanssa, jonka hajua ei siedä? Jos jokin, niin paha ominaistuoksu on se mikä tekisi parisuhteen täysin mahdottomaksi. Ilmeisemmin mieskään ei oikein viehäty ap:n hajuista. Olette biokemiallisesti epäsopiva pari.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taidetaan nyt keskittyä aivan epäolennaiseen. Miksi ap on alkanut suhteeseen miehen kanssa, jonka hajua ei siedä? Jos jokin, niin paha ominaistuoksu on se mikä tekisi parisuhteen täysin mahdottomaksi. Ilmeisemmin mieskään ei oikein viehäty ap:n hajuista. Olette biokemiallisesti epäsopiva pari.
Muista aina haistella miehen likaista persietä suhteen alkuvaiheessa! Jos haju ei miellytä sinua, ette sovi yhteen.
Minuakin tympäisee tämä asenne. Se on juuri tuota sovinistista ajatusmaailmaa, että on naisen vastuu hoitaa miestä. Jos mies ei tee kotitöitä, niin naisen vastuu on patistaa tekemään ja organisoida hommaa. Vaikka siis mieskin on aikuinen ihminen joka osaa ottaa vastuuta siinä missä nainen. Olen vähitellen havahtunut näihin asioihin, ja hoksannut miten paljon yhä nykyään vanhat mallit vaikuttaa elämässä.
Järkeä olen yrittänyt puhua monet kerrat ja erilaisilla tavoilla. Mutta mies on vaan kertakaikkiaan jääräpää ja on päättänyt että mitään ei ole tehtävissä. Ei tässä ihan oikeasti jää enää muita keinoja, kuin että jos mies ei edes yritä itse tehdä mitään hajulle, niin minä lähden. Ymmärtäisin paljon paremmin, jos mies yrittäisi pestä ja googlettelisi vaihtoehtoja ja kokeilisi käydä lääkärissä, silloin hän ottaisi sitä vastuuta, mutta nyt vain välttelee.
Ap