Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten puhun miehen hajuongelmasta niin että toinen ei loukkaantuisi jatkuvasti, ja asiaan tapahtuisi muutos?

Vierailija
25.12.2018 |

Tämä ongelma on ollut nyt ainakin nelisen vuotta, ja olen mielestäni ollut aika pitkäpinnainen sen suhteen. Mies siis hikoilee takamuksestaan niin, että meillä on jo yksi sohva mennyt pilalle ja toinen hyvää vauhtia matkalla. Lisäksi nojatuoli, sängyn petari ja auton istuin haisee hieman. Haju on todella tunnistettava ja pistävä. Aluksi sen hoksasi vain tuosta sohvasta ja miehen housuista. Ja yritinkin niitä pestä melko lailla tuloksetta. Lopulta mieskin myönsi, että haju on lähtöisin hänestä ja luultavasti jostain urheiluhousuista (joita käyttää olohousuina). Tuon hirveän hajuisen sohvan kanssa elettiin jotain kolme vuotta, yrittäen pestä sitä ties millä. Ketään ei kehdannut kutsua kylään, kun loppuajasta se haisi niin pahalle, että pelkästään vieressä seisomalla haistoi.
Mies on siis myöntänyt että ongelma lähtee hänestä, mutta ei tee juuri mitään asialle. Olen pyytänyt että menee urheilun jälkeen suihkuun, no ei mene suoraan vaan saattaa istua juurikin tuossa sohvalla vielä tunnin sen jälkeen niissä urheilu/olovaatteissa. Aina ei heti vaihda haiseviksi todettuja housuja, saati edes usko kun sanon että nyt taas haisee! Haju on yleensä (aluksi, ennen kuin huonekalu saastuu kunnolla) sellainen, että se ilmestyy hetken "lämpenemisen" jälkeen. Eli sohvalla/sängyssä tms pitää hetki istua ja lämmittää että se haju leijuu ilmaan. Olen myös pyytänyt että pesisi vaatteitaan 60-asteessa ja näitä tosi haisevia laittaisi johonkin etikkaveteen tms likoamaan. Ei ole kuin parit kerrat pessyt lämpimämmässä, siinä se.
Nyt meillä on ollut puolisen vuotta uusi puurunkoinen sohva, joka hankittiin ajatuksella, että tuon patjan voi tarvittaessa vaihtaa. Ompelin vieä patjan suojaksi irrotettavan päällisen. Lisäksi siinä on istuinsuojana torkkupeitto ja pyyhe, mutta nuokaan ei tunnu riittävän! Olen huomannut että haju on silti mennyt nuiden kaikkien läpi (toisaalta päällinen ja torkkupeitto on aika ohutta kangasta) ja patja alkaa mennä pilalle. Olen miehelle tästä sanonut, ja hän vain toteaa että siksi tuo sohva hankittiin, että ostetaan sitten uusi patja. Ei meillä todellakaan ole varaa sellaiseen! Mies ottaa usein nokkiinsa, jos sanon että nyt kyllä taas haisee, ja voisiko viedä vaatteensa pesuun. Välillä nuristen toimii, mutta välillä vetää hirveät marttyyrikohtaukset, "olen niin kuvottava" "hankitaan sitten erilliset sängyt" "kun ei tähän mikään auta" ja alkaa mököttämään. Minusta mies ei juuri edes yritä tehdä hajulle mitään, vaan minä olen improvisoinut näitä suojia sohvaan ja yrittänyt pitää sen hajuttomana. Miten tässä pitäisi edetä?

Kommentit (196)

Vierailija
121/196 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi elää hajupommin kanssa.

Vierailija
122/196 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet voi haista pissalle, ja muille alapään eritteille, sekä hirveälle hielle.

Ei siinä auta vaatteiden pesu. Työpaikan tuolit haisee samoin kuin kotona.

Kanssaihmisille haju ja istuinten likaaminen on hirvittävä asia.

On mentävä miesten lääkärille alapään väljyyden takia, joiltakin tippuu pissaa housuihin. Hiki ja deodorantti. Hormonihäiriöt ja kilpirauhanen on tutkittava.

Ei auta kuin puhua suoraan asiasta, ja varata erikoislääkärille ajat.

Mitäs loukkaantumista siinä on kun saastuttaa hajuilla ja lialla muidenkin istuinpaikat.

Epäilen peräpukamia. Joutuin lääkäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/196 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen sieneen kannattaa kokeilla Carmolista ihan raakana ja alkuun tuntuu tietty että perse tulessa mutta taatusti auttaa.

Vierailija
124/196 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO kiva mies levittelee persesientään keskellä Suomea ja sinä katselet päältä. Eikun uimaan ja Lappiin vaan nauttimaan kaikki.

Vierailija
125/196 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kyykkyvatkata miehen pylly puhtaaksi, oikein lotkottaa ja lotisuttaa niin että roiskuu!

Vierailija
126/196 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika voimakkaat on hikirauhasten eritteet, jos haju vaatteiden läpi tarttuu esim sohvaan tai autonistuimeen.

Ap taitaa nyt vähän suurennella asiaa.

Tuskinpa ap asiaa suurentelee. Kyllä se vaan on niin, että pesemätön perse haisee ja tartuttaa hajun kaikkeen, missä sillä perseellä istuu tai makaa.

Vierailija
127/196 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tuon perseen hajun, valitettavasti. Ex-miehen takamus haisi, vaikka hoiti hygieniaansa. Itse en edes kehdannut sanoa asiasta hänelle. Joissakin (yleisissä) saunoissa voi joskus hajun haistaa, jos ei lähipiirissä tätä vaivaa ole. Tuo haju on siis olemassa, eikä se muistuta oikein mitään muuta olemassa olevaa hajua.

Vierailija
128/196 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntosalilta on jäänyt mieleen aivan karsee vanhan äijän pallihien haju, kun olin menossa kuntopyörään mitä eläkeläismies oli juuri käyttäny, eikä hän ollu putsannu laitetta jälkeensä. Itse siis putsasin sen laitteen, koska haju oli niin hirvee että muistan sen vielä nyt 20v jälkeenkin.

Jos miehesi hikoo paljon ja nauttien hautoo niitä haarujaan hikisissä housuissa urheilunkin jälkeen, niin kyllä otan osaa sun tuskaan!

Vierailija
129/196 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on paha sieni miehen takamuksessa. Tekee kovaa työtä it-alalla ja istuu päivät pitkät. Matkustelee julkisilla ja varokaa oikeasti, jos istutte istuimeen jossa mieheni on istunut. Sieni on todella ärhäkkä.

Maksa ei kestä sienilääkkeitä, joten yritetään sietää sientä ja lemua. Mies lemuaa metrien päähän ja hajuvettä käytetään paljon.

Monia kylpylöitä on käytetty ja tuntuisi sille että saunat ja kylpylät auttavat miehen peppukutinaan.

Vierailija
130/196 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän siis kyllä, että tämä on nolo asia miehelle, ja ei hän sitä tahallaan tee. Mutta toivoisin että olisi edes enemmän yritystä ottaa vastuuta hajustaan.

Tahallista on se, että istuu hikiliikunnan jälkeen sohvalla. Ja se, että ei pese vaatteitaan riittävän kuumassa tai liikuntavaatteille tarkoitetulla pesuaineella.

Vierailija
131/196 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittäisin aivan kaikki housut pois ja ostaisin uusia, jotka sitten säännöllisesti liotettaisiin etikassa ja pestäisiin kovemmassa lämpötlassa. Alushousut olisi parempi vaihtaa puuvillaisiin tai muuhun luonnonkuituun, ettei ainakaan enempää takapuolta haudo.

Meillä kävi taannoin monta vuotta vieras, jonka kyläilyn jälkeen sohvan sai aina kuurata ja taloa tuulettaa. Ei hän aina ole haissut, mutta haju on voimistunut vuosien mittaan. Hän on alkanut viime aikoina käydä kylässä entistä tiheämpään, mistä olemme päätelleet, että ehkä muut tuttavat "eivät enää ole kotona" kun hän yrittää mennä käymään. Nyt haju ei tosiaan lähde sohvastamme enää millään, vaikka on pesty ja suihkutettu aivan kaikella mahdollisella, ja haju vain pahenee, kun sohvalle itse istuu ja se hetken lämpenee.

Joku ensimmäisistä kirjoittajista epäili miehen kärsivän sienitulehduksesta ja tämä kiinnostaa kyllä itseänikin niin, että jään plaraamaan ketjua. Voimia, ap!

Vierailija
132/196 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vaikeaa on ostaa nahkasohvat? Vaikka jotkut käytetytkin, niitä voi ihan kostealla rätillä puhdistaa. Ja on joitain suihkeita, jotka imevät hajua.

Meillä on nahkasohva, ja ei muuten haju lähde yhtään millään, paitsi vaihtamalla sohvan. Vaihtaminen taas ei kannata, koska uusikin on heti pilalla, ellemme anna tuolle ihmiselle porttikieltoa kotiimme.

Vierailija
133/196 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin veikkaisin, että siellä takapuolessa muhii joki pöpö eli bakteeri ja/tai sieni. Eikä se pieni fistellikään välttämättä ole poissuljettu.

Ihminen luultavasti turtuu omille hajuilleen tai sen kieltämällä elää tunteessa, ettei ongelmaa ole.

Lääkäri olisi oikea paikka. Vaikka alkuun urologi; miesten alapäät on heille yhtä arkipäivää kuin gynekologeille naisten alapäät. Jos kovin hävettää. Mutta ei tarvitsisi!

Kaiken maailman sohvasuojilla ym. Sinä itse ikäänkuin tuet ongelmaa. Lopeta se. Kerää kaikki pois ja sano, että päivä aikaa varata lääkäri. Tee se vaikka hänen puolestaan. Menkää sinne vaikka yhdessä.

Jos vika ei löydy miehen takapuolesta, niin sitten täytyy kääntää peiliä.

Vierailija
134/196 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hitto. Tuo hajuongelma ei itsessään haittaisi, se on varmasti kiusallista ja nöyryyttävää, eikä kukaan sellaista itselleen halua. Mutta miehesi asenne asiaa kohtaan on suoraan sanoen oksettava. Aikuinen mies, hänen pitäisi ottaa vastuu asiasta, ei sinun! Kuulostaa siltä, että olisit miehen äiti. JSSAP.

Vierailija
135/196 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haisin todella pitkään aivan hirveältä, kun alapääni herkistyi hajusteellisille ja useille hajusteettomillekin pesuaineille. Tunsin todella voimakkaan hajun kyllä itse, mutta ystäväni ja lähimmäiseni olivat niin kohteliaita, että he toistuvasti sanoivat asiasta kysyessäni vain, että eivät he kyllä mitään hajua huomaa. Onneksi oma isäni on suorasanainen, kun pitkästä aikaa lopulta kävin lapsuudenkodissani...

Olen nainen ja aivan karmiva haju asui pääasiassa emättimen puolella, mutta kyllä uskon, että samalla tavalla voivat miehenkin nivusalueet ärtyä ja bakteerit riemuitsevat haisten kaupungin toiselle laidalle asti. Minua auttoi suun kautta kerta-annoksena otettava sienilääke, RFSU:n alapesuaine pahimman vaiheen yli ja tosiaan se pyykinpesuaineen vaihtaminen hajusteettomaan. Huuhteluaineen jätin pois kokonaan. Olin siis hajusta vaivautuneena syönyt sienilääkkeitä ja käyttänyt alapäähäni vaikka mitä jo aiemminkin, mutta vasta tuon pyykinpesuainemuutoksen tehtyäni niistä oli apua.

Olen huomannut hajun ja kutinan alkavan hiipiä nivusiin, pakaravakoon ja etenkin emättimeen heti, jos jostakin syystä joudun pesemään tuoksuvalla tai laitan pesuainetta koneeseen vähän enemmän niin, ettei huuhtelu sitä kunnolla puhdista.

En tiedä, mikä sinun miehesi takapuolta riivaa, mutta toivon ratkaisun löytyvän pikimmiten!

Vierailija
136/196 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisit nyt nr. 108, että päästään tutkimuksissa eteenpäin.

Haitko jo kortisoni- tai jodisalvaa?

Vierailija
137/196 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaisit nyt nr. 108, että päästään tutkimuksissa eteenpäin.

Haitko jo kortisoni- tai jodisalvaa?

Ei kortisonia, jos on sieni-infektio!

Vierailija
138/196 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoon miehillä tuo haisu ongelma. Toki sottapyttyjä on muuallakin. Vie haisuli lekurille .

Vierailija
139/196 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella miehellä alapään hygienia on puutteellinen. Pakaravaossa saattaa olla hautunutta ihottumaa (voi olla sientä tai huonosta hygieniasta johtuvaa ärsytystä) ja peräreiän ympäristö saattas olla ulosteen sotkema. Miehet hyvät, huolehtikaa hygieniastanne ja käyttäkää käsisuihkua kakkosen jälkeen!

Vierailija
140/196 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ukko vaihtoon! Miehet ei muutu. Ei ne edes halua muuttua, koska eivät osaa asettua toisen asemaan. Ei ainakaan oman naisensa. Mulla on myös ollut tuollainen miespuolinen silakka. Hyi hitsi! Ei koskaan enää.