Miten puhun miehen hajuongelmasta niin että toinen ei loukkaantuisi jatkuvasti, ja asiaan tapahtuisi muutos?
Tämä ongelma on ollut nyt ainakin nelisen vuotta, ja olen mielestäni ollut aika pitkäpinnainen sen suhteen. Mies siis hikoilee takamuksestaan niin, että meillä on jo yksi sohva mennyt pilalle ja toinen hyvää vauhtia matkalla. Lisäksi nojatuoli, sängyn petari ja auton istuin haisee hieman. Haju on todella tunnistettava ja pistävä. Aluksi sen hoksasi vain tuosta sohvasta ja miehen housuista. Ja yritinkin niitä pestä melko lailla tuloksetta. Lopulta mieskin myönsi, että haju on lähtöisin hänestä ja luultavasti jostain urheiluhousuista (joita käyttää olohousuina). Tuon hirveän hajuisen sohvan kanssa elettiin jotain kolme vuotta, yrittäen pestä sitä ties millä. Ketään ei kehdannut kutsua kylään, kun loppuajasta se haisi niin pahalle, että pelkästään vieressä seisomalla haistoi.
Mies on siis myöntänyt että ongelma lähtee hänestä, mutta ei tee juuri mitään asialle. Olen pyytänyt että menee urheilun jälkeen suihkuun, no ei mene suoraan vaan saattaa istua juurikin tuossa sohvalla vielä tunnin sen jälkeen niissä urheilu/olovaatteissa. Aina ei heti vaihda haiseviksi todettuja housuja, saati edes usko kun sanon että nyt taas haisee! Haju on yleensä (aluksi, ennen kuin huonekalu saastuu kunnolla) sellainen, että se ilmestyy hetken "lämpenemisen" jälkeen. Eli sohvalla/sängyssä tms pitää hetki istua ja lämmittää että se haju leijuu ilmaan. Olen myös pyytänyt että pesisi vaatteitaan 60-asteessa ja näitä tosi haisevia laittaisi johonkin etikkaveteen tms likoamaan. Ei ole kuin parit kerrat pessyt lämpimämmässä, siinä se.
Nyt meillä on ollut puolisen vuotta uusi puurunkoinen sohva, joka hankittiin ajatuksella, että tuon patjan voi tarvittaessa vaihtaa. Ompelin vieä patjan suojaksi irrotettavan päällisen. Lisäksi siinä on istuinsuojana torkkupeitto ja pyyhe, mutta nuokaan ei tunnu riittävän! Olen huomannut että haju on silti mennyt nuiden kaikkien läpi (toisaalta päällinen ja torkkupeitto on aika ohutta kangasta) ja patja alkaa mennä pilalle. Olen miehelle tästä sanonut, ja hän vain toteaa että siksi tuo sohva hankittiin, että ostetaan sitten uusi patja. Ei meillä todellakaan ole varaa sellaiseen! Mies ottaa usein nokkiinsa, jos sanon että nyt kyllä taas haisee, ja voisiko viedä vaatteensa pesuun. Välillä nuristen toimii, mutta välillä vetää hirveät marttyyrikohtaukset, "olen niin kuvottava" "hankitaan sitten erilliset sängyt" "kun ei tähän mikään auta" ja alkaa mököttämään. Minusta mies ei juuri edes yritä tehdä hajulle mitään, vaan minä olen improvisoinut näitä suojia sohvaan ja yrittänyt pitää sen hajuttomana. Miten tässä pitäisi edetä?
Kommentit (196)
Miksi joku muu saa kirjoittaa perse mutta jos minä, niin se sensuroidaan?
Vierailija kirjoitti:
Aika voimakkaat on hikirauhasten eritteet, jos haju vaatteiden läpi tarttuu esim sohvaan tai autonistuimeen.
Ap taitaa nyt vähän suurennella asiaa.
Toivon että suurentelisin, mutta en. Kyllä se vaan on mahdollista, ole iloinen ettet ole törmännyt ongelmaan. Sohvalla kun istutaan eniten, niin siinä se ongelma myös näkyy ja tuntuu. Sängyssä se on lähinnä ohikiitävä, kunnes pääsee pinttymään, ja silloin pesen alulakanan ja petarin suojuksen lisäksi petarin, jolloin ongelma on taas hetken poissa. Auto on miehen, joten olen jättänyt vastuun hänelle. Välillä on ollut pakko mainita, kun haju leijuu sinne minunkin puolelle, tai tarttuu miehen housuihin joilla istuu sohvalla. Olen ehdottanut että laittaisi sen istuimenpäällisen lisäksi vaikka jonkun sanomalehden johon istuu, kun ei kerran voi ostaa uutta päällistä.
Ap
No miehesi hygieniassa on toivomisen varaa, kun ei välitä. Ongelma voi olla osin myös pesukoneessa ja vaatteiden materiaaleissa. Osa urheiluvaatteista alkaa keräämään hajua ajan kanssa tai alkavat haista vasta ns. lämmettyään kuten asian ilmaisit. Meillä pesukone ei enää pessyt kunnolla vanhempana ja lyhyemmät 40 ohjelmat ei pessyt riittävästi miehen vaatteita eikä mun urheiluvaatteita. Mies tosin oli tarkka hajusta ja alkoi valittaa pesukoneesta ennen kuin itse mitään epäilin, kun omat vaatteet oli kunnossa ja trikoita uusin usein. Toki taustalla hajuissa varmaankin on mikrobit, mutta sitä helposti kuvittelee pesukoneen ja suihkun hoitavan asian vaikka aina se perushoito ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Meitä hajuyliherkkiä on muitakin, joten ongelma on pikemminkin psyykkinen kuin hygieniasta johtuva.
Olen samanlainen tapaus, joskaan ihmisten tuoksu/lemu ei häiritse, mutta esimerkiksi jotkin huuhteluaineet haisevat kammottavan kemialliselle, enkä pysty oleskelemaan samassa tilassa jos vaimoni on käyttänyt ko. merkkistä ainetta.
Lakanat, tyynyliinat ym. aiheuttavat sellaisen vitutuksen, ettei sitä voi sanoin kuvailla ja naiseni huonomuistisuuden seurauksena (ei koskaan muista mikä aine reaktion minussa aiheuttaa), olen heitellyt roskiin useammankin putelin sitä huuhteluainetta.
Ihmisen ominaistuoksu yliherkkyyden aiheuttajana vaikuttaa kyllä ylipääsemättömältä ongelamalta, sillä ei normaalin perseen pitäisi aiheuttaa noin suurta hajuhaitan siirtymistä vaatteisiin tai sohvaan.
Ellet kestä miehesi ominaistuoksua, olisi ehkä parasta vaihtaa miestä.
Muista nuuskia sen persettä kuitenkin huolellisesti ennen yhteenmuuttoa.
Jos vika on psyykesi rakenteessa, sama ongelma jatkuu uuden miehesi kanssa.
Minulla on huono hajuaisti. Ja silti haistan miehen. Olen huomannut kun joku kaveri tai työkaveri on puhunut jostain hajusta, ja itse en ole havainnut. Joten jos minä haistan miehen, niin kyllä muutkin haistaa. Ja mieskin sanoi edellisestä sohvasta että haisee kamalalle, mutta nyt ei ole myöntänyt hajuaan (sama edellisen sohvan kansssa aluksi).
Ap
Materiaalitietoja voi kysyä pesuloista.
Alapesuaineet ja pyyhkeet ainakin apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Kehota miestäsi lääkärille, nimittäin se voi olla todella joku sieni-infektio ihossa, johon sitten hikoileminen vaikuttaa noin. Jos hän suuttuu, anna suuttua. Mutta tuo ei kuullosta normaalihaisemiselta.
Ihan joka päivä tuota haisemista ei ole, joten olen epäillyt joitain vaatteita. Mutta kokeillaan. Inhottavaahan tämä on, mutta ei ole paljon vaihtoehtoja kun en jaksa elää loppuelämää hajuissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No miehesi hygieniassa on toivomisen varaa, kun ei välitä. Ongelma voi olla osin myös pesukoneessa ja vaatteiden materiaaleissa. Osa urheiluvaatteista alkaa keräämään hajua ajan kanssa tai alkavat haista vasta ns. lämmettyään kuten asian ilmaisit. Meillä pesukone ei enää pessyt kunnolla vanhempana ja lyhyemmät 40 ohjelmat ei pessyt riittävästi miehen vaatteita eikä mun urheiluvaatteita. Mies tosin oli tarkka hajusta ja alkoi valittaa pesukoneesta ennen kuin itse mitään epäilin, kun omat vaatteet oli kunnossa ja trikoita uusin usein. Toki taustalla hajuissa varmaankin on mikrobit, mutta sitä helposti kuvittelee pesukoneen ja suihkun hoitavan asian vaikka aina se perushoito ei riitä.
Kiitos vinkistä! Olen tekokuitujen kohdalla kyllä huomannut tämän. Ja olen yrittänyt välttää itsekin niiden ostoa. Pesukone on ihan uusi, joten ongelma ei pitäisi olla siinä. Olen ajatellut että ne hajut kerääntyy jotenkin ajan kanssa, että olisiko sitten jotkin mikrobit tai lie mitkä. Mutta pitää vastedes pestä kaikki 60-asteessa ja jos ei puhdistu niin hävittää sellaiset ja hankkia täysin puuvillaista tilalle. Helpompaa olisi jos mies ottaisi tästä vastuun, kun en minä hänen vaatteistaan tiedä/ota noottia että mitkä on ennenkin haisseet.
Ap
Joku tulehduksellinen suolistosairaus?
Persreiästä valuu limaa?
Pyykinpesuun lisäavuksi voisit kokeilla tätä http://www.piresma.fi/shop/tekstiilit/hoito-ja-tahranpoisto/tekstiilien…
On myynnissä esim. prismoissa.
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesuun lisäavuksi voisit kokeilla tätä http://www.piresma.fi/shop/tekstiilit/hoito-ja-tahranpoisto/tekstiilien…
On myynnissä esim. prismoissa.
Kiitos vinkistä! Tällaista en ole vielä kokeillut. Aiemmin olen keskittyntyt nuihin huonekalujen siivoukseen, mutta niihin ei ole enää tepsineet mitkään (entinen sohva). Huuhteluainetta en käytä, ja se tuntuisi muutenkin vain päälleliimatulta, siis että se paha haju vain olisi siellä hajusteen takana (jos jokin mikrobi tai sieni on kyseessä). Ja etikkaa olen laittanut huuhteluveteen hiukan, mutta tämä kyllä vaikuttaa tehokkaalta jos poistaa 99% pöpöistä!
Ap
Kyllä saa apteekista ilman reseptiä. Mene sinne ja kysy, kertovat kyllä parhaan valmisteen. Nyt voi sitten lopettaa tämän täällä itkemisen ja kipin kapin apteekkiin. Muista tulla kertomaan lopputulos.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa apteekista ilman reseptiä. Mene sinne ja kysy, kertovat kyllä parhaan valmisteen. Nyt voi sitten lopettaa tämän täällä itkemisen ja kipin kapin apteekkiin. Muista tulla kertomaan lopputulos.
Pitää kokeilla. Vinkkinä muille että tekstiilejä voi "pestä" lumessa. Kävin äsken pyörittelemässä patjaa lumessa ja jätin vielä pihalle raikastumaan. Mies kyllä suuttuu, kun "naapurit on nähneet" mutta antaa suuttua. Jotakin on tehtävä.
Ap
Alapesut jokaisen vessakäynnin jälkeen. Yritä valvoa asiaa.
Jospa se on siemennesteen hajua, se on vanhana ällöttävä.
Kyllä se likaaminen - toisten ihmisten tuolit mukaanlukien on saatava kuriin. Voiko olla talrauhasia tai jääkö hajut sinne läveihin.
Urologille vaan.
Vierailija kirjoitti:
Alapesut jokaisen vessakäynnin jälkeen. Yritä valvoa asiaa.
Jospa se on siemennesteen hajua, se on vanhana ällöttävä.
Kyllä se likaaminen - toisten ihmisten tuolit mukaanlukien on saatava kuriin. Voiko olla talrauhasia tai jääkö hajut sinne läveihin.
Urologille vaan.
Toivon todella että muiden istuimia ei ole mennyt pilalle kuin meidän. Minusta tuo ei kertaistumisella vaikuta kuin hetkellisesti (eli saattaa jäädä leijailemaan ilmaan mutta haihtuu pois), mutta esim tuossa sohvassa pidempi toistuva haisuistuminen saastuttaa sen ja haju pureutuu ja pinttyy. Tuskin pesee takamustaan vessan jälkeen, kun meillä ei ole käsisuihkua vessassa. Pitää kyllä asennuttaa se, myös ihan minunkin käyttöön kun ei pääse alapäätä pesemään kuin suihkun yhteydessä.
Siemennesteen haju se ei ole. Siitäkin on kokemusta kun miehen alkkarit tahtoi haista ennen myös pesun jälkeen. Tästä huomautin miehelle ja teki sitten asialle jotain.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joku tulehduksellinen suolistosairaus?
Persreiästä valuu limaa?
Meinaan, että tuo kuulostaa ainoalta
järkevältä syyltä tuommoiseen käryyn, jos mies edes pari kertaa viikossa peseytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tuskin onnitse hikoilussa. Terve hikuo ei haise. Om ex haisi usein pahata myös, pistvä hienhaju. Syy löytyy todennköisesti ruokavaliosta: liian vähän vettä, liikaa roskaruokaa ym.
Ei mies muuten haise, mutta tuo takamus hiki näyttää haisevan. Eikä se ole aina jatkuvasti, mutta joidenkin vaatteiden kohdalla se on ihan kamala. Olisiko sitten että puolet alaosan vaatteista on saastuneet, en ole varma. Aiemmin epäilin niitä urheiluhousuja, mutta tottakai alushousuja on pilalla, että ehkä niistä olisi helpompi lähtä liikkeelle. Vettä juo luultavasti liian vähän, mutta roskaruokaa ei niinkään. Ja mitenpä tästäkin puhun miehelle, että ei taas heti ota nokkiinsa. En tiedä miten voin pehmentää asian sanomaa, mutta kuitenkin saada napakasti perille, että itsensä pestään urheilun jälkeen, ja toimitaan heti kun haju havaitaan eikä tunnin päästä kun se ehtii jo tarttua tekstiileihin. Ja kuinka saisin miehenkin huolehtimaan mitä laittaa sohvaan suojaksi ja pesemään vaikka sen oman autonsa penkin (minulla ei korttia eikä siis autoa). Siinä on jo istuinsuoja, mutta se haisee eikä vaihda sitä saati nosta pois jos istuu puhtailla housuilla, jotka siis saastuu ja alkaa haista. Sanoo vaan että ei kannata.
Ap
Jos oikeasti vain takamus(hiki) haisee niin epäilisin jotain sairautt tms. Esim paksusuoleen/ruoansulatukseen liittyvää tms. Lääkäriin!
Ei jumaliste että alkaa mennä hermot. Kävin herättämässä miestä päikkäreiltä, kun olin kuullut että kelloa oli jo torkutettu parit kerrat. Kysyin että aikooko mies herätä, ja mies meinasi että joo. Mies kuuli jo äänestäni että jokin on huonosti, ja kysyi olenko vihainen että hän nukkui pitkään. Sanoin että ei, vaan ahdistunut kun pitää puhua hänelle taas asiasta, josta tiedän että ottaa nokkiinsa. Mies että no mitä. Sanoin että tämän käsittely on melkein yhtä hankalaa minulle, mitä miehelle, ja että hänen housunsa taas haisivat. Oli siis aiemmin päivällä istunut sohvalla, ja haistoin jo silloin, mutta en jaksanut nostaa metakkaa. Hänen päikkäreiden aikana kävin kaikessa hiljaisuudessa pesemässä patjan päälliset ja patjan pihalla. Sanoin että voisiko hän vaihtaa ne housut, että laitan pesuun. Mies oli hiljaa. Sanoin että pistän 60-asteeseen, että jos ne puhdistuu sen jälkeen. Ja että katsoin jo Jyskistä petarin, minkä voisi laittaa sohvaan, että voisi ottaa sen miehen mielestä loukkaavan pyyhkeen pois. Ja sitten ei tarvitsisi olla niin tarkkana, että jos hieman tuleekin hajua niin sohva ei mene pilalle vaan se petari. No mies ei sanonut mitään, tuhahti ja käänsi kylkeä. Eli alkoi mököttämään. Istuin siinä sängynlaidalla sitten hetken hiljaa, kunnes lähdin. En tuon nätimmin keksi enää miten sanoisin asiaa. Turha ottaa sienilääkettä puheeksi, jos tuokin oli jo liikaa ja mielestäni yritin sanoa niin asiallisesti ja pehmeästi kuin pystyin. No ehkä hieman huono ajankohta ottaa puheeksi tuo päikkäreiltä herääminen, jos jotain keksin.
Ap
Älä käytä nestemäisiä pesuaineita. Vaahtoavat liikaa eivätkä puhdista- tämä on tutkimustulos. Pulveri käyttöön. Pyllyvako on ajeltava karvoista säännöllisesti ja alapesu aina ison hädän jälkeen ja muutenkin kerran päivässä. Hikisenä heti suihkuun.
Olisiko pieni fisteliaukko, josta tulee mätänestettä? Kannatan lääkärillä käyntiä
Paha sanoa. Takamus, ja haju on jokin ihan omanlaisensa. Ei ole mikään kakka tai suoranainen hienhaju, vaan sellainen pistävä imelä. Muualla en vastaavaan ole törmännyt. Esim oma hienhajuni on kyllä aika hyvin verrannollinen keski-ikäisen miehen pistävään hikeen.
Ap