Miten puhun miehen hajuongelmasta niin että toinen ei loukkaantuisi jatkuvasti, ja asiaan tapahtuisi muutos?
Tämä ongelma on ollut nyt ainakin nelisen vuotta, ja olen mielestäni ollut aika pitkäpinnainen sen suhteen. Mies siis hikoilee takamuksestaan niin, että meillä on jo yksi sohva mennyt pilalle ja toinen hyvää vauhtia matkalla. Lisäksi nojatuoli, sängyn petari ja auton istuin haisee hieman. Haju on todella tunnistettava ja pistävä. Aluksi sen hoksasi vain tuosta sohvasta ja miehen housuista. Ja yritinkin niitä pestä melko lailla tuloksetta. Lopulta mieskin myönsi, että haju on lähtöisin hänestä ja luultavasti jostain urheiluhousuista (joita käyttää olohousuina). Tuon hirveän hajuisen sohvan kanssa elettiin jotain kolme vuotta, yrittäen pestä sitä ties millä. Ketään ei kehdannut kutsua kylään, kun loppuajasta se haisi niin pahalle, että pelkästään vieressä seisomalla haistoi.
Mies on siis myöntänyt että ongelma lähtee hänestä, mutta ei tee juuri mitään asialle. Olen pyytänyt että menee urheilun jälkeen suihkuun, no ei mene suoraan vaan saattaa istua juurikin tuossa sohvalla vielä tunnin sen jälkeen niissä urheilu/olovaatteissa. Aina ei heti vaihda haiseviksi todettuja housuja, saati edes usko kun sanon että nyt taas haisee! Haju on yleensä (aluksi, ennen kuin huonekalu saastuu kunnolla) sellainen, että se ilmestyy hetken "lämpenemisen" jälkeen. Eli sohvalla/sängyssä tms pitää hetki istua ja lämmittää että se haju leijuu ilmaan. Olen myös pyytänyt että pesisi vaatteitaan 60-asteessa ja näitä tosi haisevia laittaisi johonkin etikkaveteen tms likoamaan. Ei ole kuin parit kerrat pessyt lämpimämmässä, siinä se.
Nyt meillä on ollut puolisen vuotta uusi puurunkoinen sohva, joka hankittiin ajatuksella, että tuon patjan voi tarvittaessa vaihtaa. Ompelin vieä patjan suojaksi irrotettavan päällisen. Lisäksi siinä on istuinsuojana torkkupeitto ja pyyhe, mutta nuokaan ei tunnu riittävän! Olen huomannut että haju on silti mennyt nuiden kaikkien läpi (toisaalta päällinen ja torkkupeitto on aika ohutta kangasta) ja patja alkaa mennä pilalle. Olen miehelle tästä sanonut, ja hän vain toteaa että siksi tuo sohva hankittiin, että ostetaan sitten uusi patja. Ei meillä todellakaan ole varaa sellaiseen! Mies ottaa usein nokkiinsa, jos sanon että nyt kyllä taas haisee, ja voisiko viedä vaatteensa pesuun. Välillä nuristen toimii, mutta välillä vetää hirveät marttyyrikohtaukset, "olen niin kuvottava" "hankitaan sitten erilliset sängyt" "kun ei tähän mikään auta" ja alkaa mököttämään. Minusta mies ei juuri edes yritä tehdä hajulle mitään, vaan minä olen improvisoinut näitä suojia sohvaan ja yrittänyt pitää sen hajuttomana. Miten tässä pitäisi edetä?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Ala itse hoitaa koko pyykki, mies ei sitä selvästi hallitse eikä ole kiinnostusta opetella. Mies voi hoitaa sitten vaikka tiskikoneen?
Luultavasti nivusissa tai takapuolessa on joku tulehdus /sieni. Lääkäriin siis. Normaali terve iho ei haise tuolla tavalla.
Niin on nyt tehty, ja siksi huomasinkin että mies ei ole laittanut haisevia vaatteitaan kuin pari kertaa 60-asteen koriin (josta kipataan pyykit suoraan koneeseen ja kaikki on siis lämpötilan mukaan lajiteltu). Joten siksi nyt päätin että pesen kaikki miehen pyykit 60-asteessa, meni pilalle tai ei ja vaikka mies ei sitä halua. Yhdet haisevat housut ratsasin jo häneltä melkein päästä pois viimeisen riidan yhteydessä (makasi tunnin sohvalla ja intti vastaan että ei haise) ja löin etikkaan ja 90-asteeseen, toivottavasti auttaa. En haluaisi toimia nuin tökerösti, mutta alkaa tuntua että ei ole enää vaihtoehtoja! Nyt jouduin lisäksi pesemään päällyspyyhkeen ja torkkupeitot, sekä keksimään millä tähän hätään pesen sohvaa (meillä ei ole tekstiilipesuria ja oikeastaan tuota ei saisi edes pestä vedellä nykyistä patjaa) joka myös taas haiskahtaa. Ja tämä taas vaan yksistä housuista ja siitä että mies istui sen tunnin siinä kun haju havaittiin. Lisäksi haistoin myös nukkumaan mennessä että sänky haisi miehen puolelta, mitä se ei ole taas aikoihin tehnyt kun vasta pyykkäsin petarin ja käytetään lakanan lisäksi petarin suojusta.
Onko nuita sienilääkkeitä saatavilla ilman reseptiä? Siten minulla olisi edes jokin mahdollisuus yrittää saada miestä hoitamaan, paremmat ainakin kuin saada mies lääkäriin.
Ap
Onko tämä se sama porvoolainen pariskunta jonka miehen työvaatteet haisivat ja ukko ei suostunut peseytymään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutos ei koskaan tapahdu puhumalla. Sinun on aika siirtyä tekoihin ja pakata tavarasi.
Ai jättämällä puoliso vain sen vuoksi, että haisee hiki kakalle?
Jos haluaa muutosta, se on tehtävä itse, ei siinä puhuminen auta.
Miten vaikeaa on ostaa nahkasohvat? Vaikka jotkut käytetytkin, niitä voi ihan kostealla rätillä puhdistaa. Ja on joitain suihkeita, jotka imevät hajua.
Miehet voi haista pissalle, ja muille alapään eritteille, sekä hirveälle hielle.
Ei siinä auta vaatteiden pesu. Työpaikan tuolit haisee samoin kuin kotona.
Kanssaihmisille haju ja istuinten likaaminen on hirvittävä asia.
On mentävä miesten lääkärille alapään väljyyden takia, joiltakin tippuu pissaa housuihin. Hiki ja deodorantti. Hormonihäiriöt ja kilpirauhanen on tutkittava.
Ei auta kuin puhua suoraan asiasta, ja varata erikoislääkärille ajat.
Mitäs loukkaantumista siinä on kun saastuttaa hajuilla ja lialla muidenkin istuinpaikat.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi tuollaista miestä pitää veroa loukkaamasta? Jos ihminen ei huolehdi perushygieniadta eikä asiaa korjaa asiallisesti huomauttamalla, ei ole mitään merkitystä, jos noin itsekeskeinen ja lapsellinen (mahdollisesti kehityksestä jälkeenjäänyt?) mies loukkaantuu. Kunhan asia korjaantuu.
Haluaisin pystyä keskustelemaan tästä asiasta kuin aikuiset. Välillä se onnistuu, mutta välillä mies vetää ihme marttyyrikohtaukset. Ollaan niin monet kerrat tästä jo tapeltu ja puhuttu, mutta mitään muutosta ei tule. Nyt haluan sen muutoksen ja niin että mies kuuntelee mitä minulla on sanottavana. Hän ei sen marttyyrikohtauksensa aikana kuuntele, joten siksi yritin että miten voin omalta osaltani parhaiten hoitaa homman (siihen voin ainoastaan vaikuttaa, vaikka mistä tiedän että mies silti marttyroisi). Riidoissa ajatukseni menee ihan lukkoon, ja täältä saa jotenkin hyvin ajatukset kasaan että osaan sitten sanoa kantani tarpeeksi jämäkästi.
Inhottaa kun mies vetoaa patjan vaihtoon, jo heti kun se on ollut puoli vuotta käytössä! Ajattelin että sen elinikä olisi ainakin pari vuotta, ja sen saisi elää hajuttomana, mutta nyt jo saan haistella taas tuota. :( Eikä edes tarvitse haistella nokka kiinni patjassa, vaan vieressä istua kun haju lemahtaa ilmoille. Kun sitä tuulettaa hetken ilman peitteitä, niin haju ei ole niin paha, mutta sen haistaa silti patjasta kun lyö nokan kiinni. Eli on siis jo patjan sisässä, ja alkaa haista kun sitä lämmittää. Sängyssä haju ei vissiin vielä ole niin pureutunut, kun ei haise tuuletuksen jälkeen. (Olen oppinut näinä vuosina ihan liikaa tämän hajun käyttäytymisestä tekstiileillä...)
Ap
Sohvat ja autonistuimet voi pestä huoltoasemilta yms vuokrattavilla painehuuhtelulaitteilla. (Tekstiilipesuri, ei höyrypesuri.) Pesuaineeksi käy esim hajusteeton pyykinpesuaine.
Vierailija kirjoitti:
No huh. Kyllä tuo ongelma jostain sienestä varmaan johtuu. Kyllä minunkin mies liikkuu ja hikoilee paljon, ei auta pestä 40 asteessa varsinkaan tummia vaatteita. Aina pesen 60 asteessa varsinkin tumman pyykin, muuten kyllä lemuais.
Ei tätä ongelmaa aiemmin ollutkaan, vaikka liikkui yhtälailla. Olen ollut arka pesemään, joten pesen yleensä pesuohjeen mukaan. Nyt en enää jaksa, vaan pesen surutta 60-asteessa. Etikkaa pitää ostaa pönikkä lisää, voisi vaikka liottaa kaikki pesuun tulevat housut siinä. Mutta ennemmin tietty toivoisin, että mies ottaisi tästä vastuun. Minulla on oma hajuni hoidettavana (eikä ole edes iso vaiva kun hoitaa säännöllisesti ja tietää että tiukat aidat yleensä alkaa haista ja kannattaa silloin tällöin pestä kainalosta käsin), ja miehellä omansa.
Ap
Mikä siellä oikeastaan haisee, kakka, pissa, lika vai nivuset? Vai kaikki.
Onko tämä se sama mies joka syö lasten vanukkaat?
No voi hyvänen aika sentään! Jos/Kun se on arse selvästikin on mikä haisee, niin mikä on wc käyttäytyminen ison hädän jälkeen? Kai aikuinen mies osaa takamuksensa pestä? Jos ei niin kannattaa opetella äkkiä. Ja ihan suoraan voi kyllä sanoa, ihan sama vaikka loukkaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelläsi on sieni takapuolessa. osta sienilääkettä ja katso että käyttää kuurn loppuun. kaikki vaatteet pesuun väheintään 60 astetta. Alusvaatteet heittäisin pois.
No tämä on uusi ajatus, en tiedä voiko pitää paikkaansa. Joitain alusvaatteita on jo hävitetty, mutta kun myös päällyshousuja haisee, niin alkaa tulla jo aika tyyriiksi. Ennemmin haluaisin selvitä ihan tuolla pyykkäämisellä, ja vasta viimeisenä keinona hävittää vaatteita. Taidan tästä lähin pestä ihan kaikki miehen vaatteet suoraan 60-asteessa (aiemman 40 sijaan) ilman että alan perkkaamaan sieltä mitään pois. Luulisi että sillä puhdistuisi. Mies on ollut sitä vastaan, kun pelkää että menee vaatteita pilalle, mutta minusta isompi ongelma on kun menee huonekaluja pilalle ja vaikuttaa asumisviihtyvyyteen.
Ap
Hae nyt vvain sitä sienilääkettä, niin voit tulla sitten tänne kuurin jälkeen kertomaan että vaiva on hävinnyt. Toisin kuin usein luullaan, ei sieni välttämättä ole näkyvä laikku, vaan voi oireilla myös jaloissa pelkkänä pahan hajuna. Ja muistatte sitten rasvata kunnolla, ja laajalta alueelta. hoitakaa myös ne miehen jalat samaan syssyyn, koska sieltä se sieni taas muuten leviää.
Saako tätä siis ihan reseptittä ja minkä nimistä? Hyvä vinkki, kiitos! En ole koskaan ajatellut, että sieni voisi nuin laajasti levitä. Enkä ole muutenkaan vaivasta kärsinyt niin en ole edes osannut epäillä asiaa.
Ap
Aika voimakkaat on hikirauhasten eritteet, jos haju vaatteiden läpi tarttuu esim sohvaan tai autonistuimeen.
Ap taitaa nyt vähän suurennella asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tää juttu on ollut täällä jo muutama vuosi sitten.
Itse luin ensimmäistä kertaa jostain suoli24 vuosia sitten, muistaakseni otsikolla "perse haisee". Miksi muistan tämän, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää juttu on ollut täällä jo muutama vuosi sitten.
No mut nyt sitten kaikki tämän jälkeen tietää ehdottaa jokaiseen vastaavaan aiheeseen sienilääkettä, niin joko tarvitsevat saa avun, tai ainakaan kukaan ei enää ruoki trollia.
Muutkin kärsii vaivasta, ja tuo provo-huutelu on niin väsynyttä. Sienilääke oli minulle ihan uusi vinkki. Tekstiilipesurit, hajunpoistajat ja muut kotikonstit on kokeiltu aiempaan sohvaan, eivätkä ne auttaneet mitään. Nahkasohvaa en uskaltanut ostaa, kun luin että niihin saattaa myös tarttua haju. Joku toinen voi ehkä ottaa ideaa tästä, että puurunkoinen sohva on ihan fiksu ajatus jos haluaa pitkäikäisen sohvan. Ja ennaltaehkäisy on se kaikista tärkein, eli tuo vaatteiden pesetys ja etikkaliotus (toivottavasti, nyt otan kunnolla testiin). Ja opin nyt vasta kokeilemalla, että ei edes patjanvaihtopäällinen, torkkupeitto ja pyyhe estä sitä hajun tunkeutumista, eli kohta siirryn muoveihin.
Ap
Meitä hajuyliherkkiä on muitakin, joten ongelma on pikemminkin psyykkinen kuin hygieniasta johtuva.
Olen samanlainen tapaus, joskaan ihmisten tuoksu/lemu ei häiritse, mutta esimerkiksi jotkin huuhteluaineet haisevat kammottavan kemialliselle, enkä pysty oleskelemaan samassa tilassa jos vaimoni on käyttänyt ko. merkkistä ainetta.
Lakanat, tyynyliinat ym. aiheuttavat sellaisen vitutuksen, ettei sitä voi sanoin kuvailla ja naiseni huonomuistisuuden seurauksena (ei koskaan muista mikä aine reaktion minussa aiheuttaa), olen heitellyt roskiin useammankin putelin sitä huuhteluainetta.
Ihmisen ominaistuoksu yliherkkyyden aiheuttajana vaikuttaa kyllä ylipääsemättömältä ongelamalta, sillä ei normaalin perseen pitäisi aiheuttaa noin suurta hajuhaitan siirtymistä vaatteisiin tai sohvaan.
Ellet kestä miehesi ominaistuoksua, olisi ehkä parasta vaihtaa miestä.
Muista nuuskia sen persettä kuitenkin huolellisesti ennen yhteenmuuttoa.
Jos vika on psyykesi rakenteessa, sama ongelma jatkuu uuden miehesi kanssa.
Kehota miestäsi lääkärille, nimittäin se voi olla todella joku sieni-infektio ihossa, johon sitten hikoileminen vaikuttaa noin. Jos hän suuttuu, anna suuttua. Mutta tuo ei kuullosta normaalihaisemiselta.
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikeaa on ostaa nahkasohvat? Vaikka jotkut käytetytkin, niitä voi ihan kostealla rätillä puhdistaa. Ja on joitain suihkeita, jotka imevät hajua.
Luin jostain että myös ne imevät hajuja. Tässä minulla on edes jonkinlainen vaihtoehto pestä tekstiilipesurilla, vaikka tuon patjan ohjeissa oli että ei saisi vesipestä. Ja pääsee halvemmalla kun ostaa uuden patjan kuin kokonaisen sohvan (vaikkakin ei sekään ilmaista ole!)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ai taas tämä aloitus.
Jep. Ap paljastaa itsensä aina. Liian paljon tarinaa ja tuo tavaramerkki "nuiden". Liian tylsä joulupäivä meneillään ap:llä ilmeisesti.
Ai jättämällä puoliso vain sen vuoksi, että haisee hiki kakalle?