Miten puhun miehen hajuongelmasta niin että toinen ei loukkaantuisi jatkuvasti, ja asiaan tapahtuisi muutos?
Tämä ongelma on ollut nyt ainakin nelisen vuotta, ja olen mielestäni ollut aika pitkäpinnainen sen suhteen. Mies siis hikoilee takamuksestaan niin, että meillä on jo yksi sohva mennyt pilalle ja toinen hyvää vauhtia matkalla. Lisäksi nojatuoli, sängyn petari ja auton istuin haisee hieman. Haju on todella tunnistettava ja pistävä. Aluksi sen hoksasi vain tuosta sohvasta ja miehen housuista. Ja yritinkin niitä pestä melko lailla tuloksetta. Lopulta mieskin myönsi, että haju on lähtöisin hänestä ja luultavasti jostain urheiluhousuista (joita käyttää olohousuina). Tuon hirveän hajuisen sohvan kanssa elettiin jotain kolme vuotta, yrittäen pestä sitä ties millä. Ketään ei kehdannut kutsua kylään, kun loppuajasta se haisi niin pahalle, että pelkästään vieressä seisomalla haistoi.
Mies on siis myöntänyt että ongelma lähtee hänestä, mutta ei tee juuri mitään asialle. Olen pyytänyt että menee urheilun jälkeen suihkuun, no ei mene suoraan vaan saattaa istua juurikin tuossa sohvalla vielä tunnin sen jälkeen niissä urheilu/olovaatteissa. Aina ei heti vaihda haiseviksi todettuja housuja, saati edes usko kun sanon että nyt taas haisee! Haju on yleensä (aluksi, ennen kuin huonekalu saastuu kunnolla) sellainen, että se ilmestyy hetken "lämpenemisen" jälkeen. Eli sohvalla/sängyssä tms pitää hetki istua ja lämmittää että se haju leijuu ilmaan. Olen myös pyytänyt että pesisi vaatteitaan 60-asteessa ja näitä tosi haisevia laittaisi johonkin etikkaveteen tms likoamaan. Ei ole kuin parit kerrat pessyt lämpimämmässä, siinä se.
Nyt meillä on ollut puolisen vuotta uusi puurunkoinen sohva, joka hankittiin ajatuksella, että tuon patjan voi tarvittaessa vaihtaa. Ompelin vieä patjan suojaksi irrotettavan päällisen. Lisäksi siinä on istuinsuojana torkkupeitto ja pyyhe, mutta nuokaan ei tunnu riittävän! Olen huomannut että haju on silti mennyt nuiden kaikkien läpi (toisaalta päällinen ja torkkupeitto on aika ohutta kangasta) ja patja alkaa mennä pilalle. Olen miehelle tästä sanonut, ja hän vain toteaa että siksi tuo sohva hankittiin, että ostetaan sitten uusi patja. Ei meillä todellakaan ole varaa sellaiseen! Mies ottaa usein nokkiinsa, jos sanon että nyt kyllä taas haisee, ja voisiko viedä vaatteensa pesuun. Välillä nuristen toimii, mutta välillä vetää hirveät marttyyrikohtaukset, "olen niin kuvottava" "hankitaan sitten erilliset sängyt" "kun ei tähän mikään auta" ja alkaa mököttämään. Minusta mies ei juuri edes yritä tehdä hajulle mitään, vaan minä olen improvisoinut näitä suojia sohvaan ja yrittänyt pitää sen hajuttomana. Miten tässä pitäisi edetä?
Kommentit (196)
Ymmärrän siis kyllä, että tämä on nolo asia miehelle, ja ei hän sitä tahallaan tee. Mutta toivoisin että olisi edes enemmän yritystä ottaa vastuuta hajustaan.
Esim. minulla on voimakas kainalohiki, varsinkin stressatessa. Tästä mies saattaa kommentoida "hyi h*lvetti haiset ihan spurgulle" kun itse yritän neutraalisti sanoa miehelle että "nyt haiset, voitko tehdä asialle jotain". Minusta on hyvä että mies kommentoi että haisen, jotta tajuan itsekin, ja voin tehdä asialle jotain! Pesen osan paidoista (joiden tiedän alkavan haista herkästi) nyrkkipyykillä kainaloista sappisaippualla, ja liotan etikassa ennen pyykkikoneeseen laittoa. Ja saman teen jos hoksaan että nyt joku paita haisee.
Nyt minulle jää tämä pyykkirulijanssi miehen hajusta ja ideointi kuinka suojata huonekaluja. Minusta olisi helpompi yrittää ennaltaehkäistä asiaa peseytymällä ja pesemällä vaatteita paremmin, kuin keksiä taas jotain sohvansuojusta tai nyrkkipyykätä petaria joka ei mahdu pyykkikoneeseen. Saati miten saan nojatuolia puhtaaksi.
Ap
Miehelläsi on sieni takapuolessa. osta sienilääkettä ja katso että käyttää kuurn loppuun. kaikki vaatteet pesuun väheintään 60 astetta. Alusvaatteet heittäisin pois.
Ongelma tuskin onnitse hikoilussa. Terve hikuo ei haise. Om ex haisi usein pahata myös, pistvä hienhaju. Syy löytyy todennköisesti ruokavaliosta: liian vähän vettä, liikaa roskaruokaa ym.
Ja heitä ne omatkin haisemaan alkavat paitasi pois. Se on tietyt materiaalit jotka haisevat.
-3
Vierailija kirjoitti:
Hyi. Miksei hän vois elää yksin jos kerran haisee?
Tämä ongelma ei siis ole ollut aina. Nyt vaan on ollut useamman vuoden ja on ollut laiskempi hoitamaan hygieniaansa kai, kun ei näytä loppua tulevan. Ja kun on jo noin moni tekstiili saastunut, niin saastuu aina useampi vaatekappale myös, jotka saastuttaa lisää huonekaluja, näin kärjistetysti. Auton istuin siis haisee myös, ja kun istuu farkuillaan siinä niin hoksasin että nykyään myös osa farkuista haisee, ja ne ei ole aiemmin haissut. Sohvassa ongema on ihan jokapäiväinen ja haittaa joka päivä. Saatan joutua vaihtamaan päällipyyhettä joskus jopa joka päivä ja pyykättävää kertyy kauheana. Mies tokaisi tuosta pyyhkeestäkin jo marttyyrikohtauksessaan, että se on loukkaava, mutta ei ideoinut mitään parempaa tilalle. Olen jo miettinyt muovipussin laittoa istuinaluseksi, joka myös olisi sitten loukkaava, ja tosi inhottava istua vaikkakin suojaisi sohvaa hyvin. En minäkään tästä nauti, vaan haluaisin pystyä istumaan sohvalla rennosti ilman mitään härpäkkeitä. Mies ei tunnu tajuavan asiaa, joten pitäisi pystyä keskustelemaan tämä kunnolla läpi. Mutta aina mies loukkaantuu kun yritän ja tulee riitaa, enkä millään vain jaksaisi kun menen aina ihan lukkoon niistä enkä saa sanottua asioitani.
Ap
Jos mies haukkuu sun hienhajua mutta omalleen ei tee mitään vaikka huonekalut menee pilalle, niin ongelma on miehen asenteessa. Koska kaunis lähestymistapa ei toimi, laitat nyt miehen selkä seinää vasten ja teet hänelle selväksi ettei voi leikkiä marttyyria tyyliin "mikään ei auta" jos ei voi treenin jälkeen edes mennä suihkuun!
Ja teet selväksi samalla sen, että jos treenin jälkeen suihkuun meno on hänelle mahdotonta, niin teidän suhde on sinulle mahdoton. Ja pitäisiköhän miehen muutenkin käydä lääkärissä tuosta asiasta, kuulostaa kuvottavalta.
Vierailija kirjoitti:
Miehelläsi on sieni takapuolessa. osta sienilääkettä ja katso että käyttää kuurn loppuun. kaikki vaatteet pesuun väheintään 60 astetta. Alusvaatteet heittäisin pois.
No tämä on uusi ajatus, en tiedä voiko pitää paikkaansa. Joitain alusvaatteita on jo hävitetty, mutta kun myös päällyshousuja haisee, niin alkaa tulla jo aika tyyriiksi. Ennemmin haluaisin selvitä ihan tuolla pyykkäämisellä, ja vasta viimeisenä keinona hävittää vaatteita. Taidan tästä lähin pestä ihan kaikki miehen vaatteet suoraan 60-asteessa (aiemman 40 sijaan) ilman että alan perkkaamaan sieltä mitään pois. Luulisi että sillä puhdistuisi. Mies on ollut sitä vastaan, kun pelkää että menee vaatteita pilalle, mutta minusta isompi ongelma on kun menee huonekaluja pilalle ja vaikuttaa asumisviihtyvyyteen.
Ap
Ala itse hoitaa koko pyykki, mies ei sitä selvästi hallitse eikä ole kiinnostusta opetella. Mies voi hoitaa sitten vaikka tiskikoneen?
Luultavasti nivusissa tai takapuolessa on joku tulehdus /sieni. Lääkäriin siis. Normaali terve iho ei haise tuolla tavalla.
En ymmärrä, miksi tuollaista miestä pitää veroa loukkaamasta? Jos ihminen ei huolehdi perushygieniadta eikä asiaa korjaa asiallisesti huomauttamalla, ei ole mitään merkitystä, jos noin itsekeskeinen ja lapsellinen (mahdollisesti kehityksestä jälkeenjäänyt?) mies loukkaantuu. Kunhan asia korjaantuu.
No huh. Kyllä tuo ongelma jostain sienestä varmaan johtuu. Kyllä minunkin mies liikkuu ja hikoilee paljon, ei auta pestä 40 asteessa varsinkaan tummia vaatteita. Aina pesen 60 asteessa varsinkin tumman pyykin, muuten kyllä lemuais.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tuskin onnitse hikoilussa. Terve hikuo ei haise. Om ex haisi usein pahata myös, pistvä hienhaju. Syy löytyy todennköisesti ruokavaliosta: liian vähän vettä, liikaa roskaruokaa ym.
Ei mies muuten haise, mutta tuo takamus hiki näyttää haisevan. Eikä se ole aina jatkuvasti, mutta joidenkin vaatteiden kohdalla se on ihan kamala. Olisiko sitten että puolet alaosan vaatteista on saastuneet, en ole varma. Aiemmin epäilin niitä urheiluhousuja, mutta tottakai alushousuja on pilalla, että ehkä niistä olisi helpompi lähtä liikkeelle. Vettä juo luultavasti liian vähän, mutta roskaruokaa ei niinkään. Ja mitenpä tästäkin puhun miehelle, että ei taas heti ota nokkiinsa. En tiedä miten voin pehmentää asian sanomaa, mutta kuitenkin saada napakasti perille, että itsensä pestään urheilun jälkeen, ja toimitaan heti kun haju havaitaan eikä tunnin päästä kun se ehtii jo tarttua tekstiileihin. Ja kuinka saisin miehenkin huolehtimaan mitä laittaa sohvaan suojaksi ja pesemään vaikka sen oman autonsa penkin (minulla ei korttia eikä siis autoa). Siinä on jo istuinsuoja, mutta se haisee eikä vaihda sitä saati nosta pois jos istuu puhtailla housuilla, jotka siis saastuu ja alkaa haista. Sanoo vaan että ei kannata.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ai taas tämä aloitus.
Olen huomannut että myös joillain muillakin on samaa ongelmaa.
Ap
Muutos ei koskaan tapahdu puhumalla. Sinun on aika siirtyä tekoihin ja pakata tavarasi.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies haukkuu sun hienhajua mutta omalleen ei tee mitään vaikka huonekalut menee pilalle, niin ongelma on miehen asenteessa. Koska kaunis lähestymistapa ei toimi, laitat nyt miehen selkä seinää vasten ja teet hänelle selväksi ettei voi leikkiä marttyyria tyyliin "mikään ei auta" jos ei voi treenin jälkeen edes mennä suihkuun!
Ja teet selväksi samalla sen, että jos treenin jälkeen suihkuun meno on hänelle mahdotonta, niin teidän suhde on sinulle mahdoton. Ja pitäisiköhän miehen muutenkin käydä lääkärissä tuosta asiasta, kuulostaa kuvottavalta.
Haluaisin pystyä ihan kunnolla sanomaan asiasta. Tiedän että se on kuitenkin miehelle nolo, joten en nyt haluaisi ihan häpäistä toista, vaikka kyllä pystytään minusta aika suoraan (muista) asioista puhumaan. Mutta kun mies nolostuu niin muuttuu tuollaiseksi marttyyriksi, eikä kuuntele mitä minulla on sanottavana. Juurikin tuo on ärsyttävää, että ei näytä lainkaan yrittävän ennaltaehkäistä asiaa, vaan velloo siinä että "mitään ei voi tehdä". Ja minusta asialle voi tehdä vielä vaikka kuinka! Mietin jo nyt seuraavaa tehtävää, että ostaisin sohvan suojaksi petarin. Sitten on lasten muovitettuja makuualustoja seuraavana jos tuo ei tepsi. Ja vaatteita voi pestä myös siinä 90-asteessa, sekin on vaihtoehto.
Lääkäriin en varmasti saa miestä lähtemään, kun en tahdo saada edes keskustelemaan.
Ap
Onpas hankalaa. Syytä on miehen pestä omat vaatteensa. Lääkäriin olis kans mentävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä on uusi ajatus, en tiedä voiko pitää paikkaansa. Joitain alusvaatteita on jo hävitetty, mutta kun myös päällyshousuja haisee, niin alkaa tulla jo aika tyyriiksi. Ennemmin haluaisin selvitä ihan tuolla pyykkäämisellä, ja vasta viimeisenä keinona hävittää vaatteita. Taidan tästä lähin pestä ihan kaikki miehen vaatteet suoraan 60-asteessa (aiemman 40 sijaan) ilman että alan perkkaamaan sieltä mitään pois. Luulisi että sillä puhdistuisi. Mies on ollut sitä vastaan, kun pelkää että menee vaatteita pilalle, mutta minusta isompi ongelma on kun menee huonekaluja pilalle ja vaikuttaa asumisviihtyvyyteen.
Ap
Hae nyt vvain sitä sienilääkettä, niin voit tulla sitten tänne kuurin jälkeen kertomaan että vaiva on hävinnyt. Toisin kuin usein luullaan, ei sieni välttämättä ole näkyvä laikku, vaan voi oireilla myös jaloissa pelkkänä pahan hajuna. Ja muistatte sitten rasvata kunnolla, ja laajalta alueelta. hoitakaa myös ne miehen jalat samaan syssyyn, koska sieltä se sieni taas muuten leviää.
Tää juttu on ollut täällä jo muutama vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tää juttu on ollut täällä jo muutama vuosi sitten.
No mut nyt sitten kaikki tämän jälkeen tietää ehdottaa jokaiseen vastaavaan aiheeseen sienilääkettä, niin joko tarvitsevat saa avun, tai ainakaan kukaan ei enää ruoki trollia.
Hyi. Miksei hän vois elää yksin jos kerran haisee?