Älä jaa somessa etsintäilmoituksia!
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/somessa-naista-etsinyt-olikin-vain…
Linkin takaa kerrotaan siitä, kuinka vainoajat usein pääsevät uhrinsa jäljille uudelleen, kun kansalaiset sinisilmäisinä levittävät näitä "Minun täytyy löytää tämä henkilö"-julkaisuja.
Älä sinä jaa. Et voi tietää, mitä on taustalla. Pahimmassa tapauksessa edistät väkivaltaisen vainoajan uhrin piilopaikan paljastumista.
Kommentit (66)
Ei todellakaan pidä jakaa eteenpäin kun ei tiedä totuutta tarinan takana. Aina löytyy kuitenkin se ääliö, joka jakaa auliisti muidenkin osoitteet, puhelinnumerot, sijainnit, duunipaikan...koska on niin avulias.
Hyvä, että tästä puhutaan. Ei ehkä tulisi ajatelleeksi tuollaista muuten. Espanjassahan oli tapaus, jossa mies etsi eksäänsä telkkariohjelmassa, löysi ja puukotti myöhemmin kuoliaaksi.
Tuokin on tosi pelottavaa, ettei huoltoyhtiö tarkista, onko kyseinen tyyppi kirjoilla asunnossa. Siinähän voi keksiä joku ketku vaikka mitä.
Niillä teineilläkin voi olla hyvä syy olla piilossa/karussa. Esim perheväkivalta, seksuaalinenhyväksikäyttö jne. Siksi ei ikinä mitään tietoja muualle kuin poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys, että miksi kukaan vainottu olisi somessa edes ei-julkisella profiililla tai miksi jakaa kuviaan vainoajalle?
Noh minäpä kerron. Sillä entisellä puolisolla esimerkiksi voi hyvinkin olla kuvia siltä ajalta kun on oltu yhdessä. Tai random vainoajalla someprofiilin julkisia kuvia tallessa ajalta jolloin henkilö on vielä ollut somessa eli ennen vainoamisen alkua.
Ja eihän vainotun löytäminen vaadi sitä että hänellä on profiili, ainoastaan että hänet jotenkin tietävillä ihmisillä on ja nämä sitten paljastavat vainoajalle tietoja.
Niin makaa kuin petaa. 🙄
Niin. Sinäkin voit pedata itsellesi tällaisen tilanteen ihan vain sillä, jos alat deittailla uusia ihmisiä somessa. Se seuraava hurmaavan ihana, kohtelias ja huomaavainen tyyppi voi olla se, joka vuoden päästä hakee sinua kaikilla kanavilla, eikä kukaan muu, paitsi sinä, tiedä, että morapuukko viuhahtaa, jos sinut jostain käsiinsä löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys, että miksi kukaan vainottu olisi somessa edes ei-julkisella profiililla tai miksi jakaa kuviaan vainoajalle?
Noh minäpä kerron. Sillä entisellä puolisolla esimerkiksi voi hyvinkin olla kuvia siltä ajalta kun on oltu yhdessä. Tai random vainoajalla someprofiilin julkisia kuvia tallessa ajalta jolloin henkilö on vielä ollut somessa eli ennen vainoamisen alkua.
Ja eihän vainotun löytäminen vaadi sitä että hänellä on profiili, ainoastaan että hänet jotenkin tietävillä ihmisillä on ja nämä sitten paljastavat vainoajalle tietoja.
Niin makaa kuin petaa. 🙄
Mitähän sä oikein yrität sanoa?
Jos käy treffeillä, niin ansaitseekin tulla vainotuksi? Oletko niitä ns. kilttejä miehiä, jotka on katkeria naisille, jotka tapailee miehiä?
Vainoaja on usein entinen seurustelukumppani. Tietenkin tällä on yleensä kuvia uhrista.
En ikinä jaa etsintäilmoituksia enkä ymmärrä, miksi kukaan jakaa niitä.
Hyvä, että on sentään näin paljon järkevää porukkaa täällä, jotka ymmärtävät riskit, mitä näihin juttuihin liittyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ekan tarinan täytyy olla fiktiota, koska mun kokemus on, että jos huoltomies avaa oven, AINA tarkistetaan, että henkilö on talonkirjoilla ja henkkarit. Muutenhan kaikki nyyhkytarinat menisivät läpi.
Henkkarit täytyy olla mukana tai ne täytyy löytyä asunnosta.
T. Huoltomies
Multa ei oo yhessä kerrostalossa kysytty henkkareita ovee avattaessa kummallakaan kerralla.
Ja kerran onnistuin puhumaan itseni sisälle, vaikka henkkareita kysyttiin, eikä ollut esittää. Olin just muuttamassa ja jätin lompakon uuteen asuntoon ja vanhalla asunnolla jäi avaimet sisään.
Joten ei niitä henkkareita aina tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisilla oli kerran tällainen ilmoitus jossain myös. Ja siinä sanottiin että pitäisi jakaa vain poliisin tekemiä ilmoituksia, ei muita.
Tekevätkö poliisit tällaisen ilmoituksen heti, kun heille ilmoittaa? Jos eivät, eikö ole ihan loogista, että esim lapsen vanhemmat kyselevät itse kadonneesta jo ennemmin. Toki on fiksua mainita, että poliisille on ilmoitettu ja sinne voi ilmoittaa kadonneesta, mutta ei kai kovin moni vanhempi jaksa odottaa, milloin poliisi tekee ilmoituksen.
Siis miksi tälle on annettu alapeukkuja? Onko tosiaan väärin, jos vanhempi laittaa someen etsintäkuulutuksen ennen kuin poliisi ehtii? Ja jos ilmoituksessa mainitaan, että havainnot poliisille, mikä ongelma? Miten tämä eroaa siitä, että henkilö itse kyselee tutuilta, ovatko he nähneet lasta jossain? Eikö kaikki vanhemmat tee niin?
Voihan sitä olla henkkarit esittää, muttei tarkisteta, onko henkkarien omistaja kirjoilla asunnossa.
Olen aina luullut, että näissä asioissa oltaisiin ehdottoman tarkkoja. Pelottava huomata, että ei. Minä ainakin räjähtäisin, jos mut päästettäisiin omaan asuntooni tarkistamatta. Silloinhan kuka vaan samalla lailla päästettäisiin kotiini, kun vain keksisi pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisilla oli kerran tällainen ilmoitus jossain myös. Ja siinä sanottiin että pitäisi jakaa vain poliisin tekemiä ilmoituksia, ei muita.
Tekevätkö poliisit tällaisen ilmoituksen heti, kun heille ilmoittaa? Jos eivät, eikö ole ihan loogista, että esim lapsen vanhemmat kyselevät itse kadonneesta jo ennemmin. Toki on fiksua mainita, että poliisille on ilmoitettu ja sinne voi ilmoittaa kadonneesta, mutta ei kai kovin moni vanhempi jaksa odottaa, milloin poliisi tekee ilmoituksen.
Siis miksi tälle on annettu alapeukkuja? Onko tosiaan väärin, jos vanhempi laittaa someen etsintäkuulutuksen ennen kuin poliisi ehtii? Ja jos ilmoituksessa mainitaan, että havainnot poliisille, mikä ongelma? Miten tämä eroaa siitä, että henkilö itse kyselee tutuilta, ovatko he nähneet lasta jossain? Eikö kaikki vanhemmat tee niin?
Nyt on kyse tuntemattomien ilmoituksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että poliisi jotenkin viivyttelee sen ilmoituksen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No alapeukut tulleet varmaan siitä, että kun se, joka tällaista ilmoitusta jakaa, ei voi tietää motiiveista taustalla. On tietenkin yksityiskohtia, joista voi yrittää päätellä, onko ilmoitus vilpitön, mutta se voi olla hyvinkin vaikeaa, ellei ole suoraa poliisin nroa, johon vihjeet voi ilmoittaa.
Kuten joku oli maininnutkin, voi esim teinikin olla pakosalla syystä.
En jaa mitään ihmisiä koskevia ilmoituksia. Vaikka niissä lukisi, että ilmoitukset poliisille, ihmiset tapaavat ilmoittaa havainnot suoraan ilmoituksen laatijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyse tuntemattomien ilmoituksista.
Niin, mutta minä kysyin, miten pian poliisit tekevät tällaisia ilmoituksia ja eikö ole ihan ymmärrettävää, että vanhemmat tekevät sellaisen ilmoituksen ennen poliisia. En puhunut tuntemattomien ihmisten ilmoituksista enkä niiden jakamisesta yhtään mitään. Kysyin asiaa nyt eri näkökulmasta. Mutta sekö on kiellettyä ja siksi alapeukut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että poliisi jotenkin viivyttelee sen ilmoituksen kanssa?
No eikö heillä ole joku aikaraja, jonka jälkeen vasta alkavat etsimään? Vai onko se vain elokuvissa? Ja byrokratian luulisi olevan sellainen, että se häketyyppi ei varmaankaan siellä fb:tä päivitä.
Mä sain vainoajan ihan vain kun olin ystävällinen. Olin työkkärin tarjoamalla pajalla, kävin syömässä ja menin istumaan samaan pöytään yhden siellä olleen kanssa. Siinä jo se alkoi kyselemään että nytkö seurustellaan???!?!!?????? Sanoin että, ei ja en etsi kavereita.
Siitä alkoi vainoaminen, oli siis yksinkertainen. Monta kk seurasi yms. Loppui kun muutin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No alapeukut tulleet varmaan siitä, että kun se, joka tällaista ilmoitusta jakaa, ei voi tietää motiiveista taustalla. On tietenkin yksityiskohtia, joista voi yrittää päätellä, onko ilmoitus vilpitön, mutta se voi olla hyvinkin vaikeaa, ellei ole suoraa poliisin nroa, johon vihjeet voi ilmoittaa.
Kuten joku oli maininnutkin, voi esim teinikin olla pakosalla syystä.
Puhut eri asiasta nyt kuin minä. Minä tarkoitin fb-päivitystä, jossa kehoitetaan ottamaan yhteyttä poliisiin. Enkä puhunut edes ilmoituksen jakamisesta vaan pelkästään siitä, että vanhemmat tekevät sen ilmoituksen ennen poliisia. Mitä eroa on sillä, näkeekö se vihjeen antaja sen poliisin puhelinnumeron vanhemman vain poliisin päivityksessä?
Vierailija kirjoitti:
Mä sain vainoajan ihan vain kun olin ystävällinen. Olin työkkärin tarjoamalla pajalla, kävin syömässä ja menin istumaan samaan pöytään yhden siellä olleen kanssa. Siinä jo se alkoi kyselemään että nytkö seurustellaan???!?!!?????? Sanoin että, ei ja en etsi kavereita.
Siitä alkoi vainoaminen, oli siis yksinkertainen. Monta kk seurasi yms. Loppui kun muutin muualle.
Nii-in. Tuommoisia sekopoltseja on olemassa ja se on aivan järkyttävää.