Älä jaa somessa etsintäilmoituksia!
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/somessa-naista-etsinyt-olikin-vain…
Linkin takaa kerrotaan siitä, kuinka vainoajat usein pääsevät uhrinsa jäljille uudelleen, kun kansalaiset sinisilmäisinä levittävät näitä "Minun täytyy löytää tämä henkilö"-julkaisuja.
Älä sinä jaa. Et voi tietää, mitä on taustalla. Pahimmassa tapauksessa edistät väkivaltaisen vainoajan uhrin piilopaikan paljastumista.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisilla oli kerran tällainen ilmoitus jossain myös. Ja siinä sanottiin että pitäisi jakaa vain poliisin tekemiä ilmoituksia, ei muita.
Tekevätkö poliisit tällaisen ilmoituksen heti, kun heille ilmoittaa? Jos eivät, eikö ole ihan loogista, että esim lapsen vanhemmat kyselevät itse kadonneesta jo ennemmin. Toki on fiksua mainita, että poliisille on ilmoitettu ja sinne voi ilmoittaa kadonneesta, mutta ei kai kovin moni vanhempi jaksa odottaa, milloin poliisi tekee ilmoituksen.
Siis miksi tälle on annettu alapeukkuja? Onko tosiaan väärin, jos vanhempi laittaa someen etsintäkuulutuksen ennen kuin poliisi ehtii? Ja jos ilmoituksessa mainitaan, että havainnot poliisille, mikä ongelma? Miten tämä eroaa siitä, että henkilö itse kyselee tutuilta, ovatko he nähneet lasta jossain? Eikö kaikki vanhemmat tee niin?
No alapeukut tulleet varmaan siitä, että kun se, joka tällaista ilmoitusta jakaa, ei voi tietää motiiveista taustalla. On tietenkin yksityiskohtia, joista voi yrittää päätellä, onko ilmoitus vilpitön, mutta se voi olla hyvinkin vaikeaa, ellei ole suoraa poliisin nroa, johon vihjeet voi ilmoittaa.
Kuten joku oli maininnutkin, voi esim teinikin olla pakosalla syystä.
Puhut eri asiasta nyt kuin minä. Minä tarkoitin fb-päivitystä, jossa kehoitetaan ottamaan yhteyttä poliisiin. Enkä puhunut edes ilmoituksen jakamisesta vaan pelkästään siitä, että vanhemmat tekevät sen ilmoituksen ennen poliisia. Mitä eroa on sillä, näkeekö se vihjeen antaja sen poliisin puhelinnumeron vanhemman vain poliisin päivityksessä?
Minä puhun, juu, ilmoituksen jakamisesta, kuten koko tämä ketju. Puhun siitä, että se jakaja ei voi tietää, onko ilmoitus vilpitön.
Tottakai huolestunut vanhempi ymmärrettävästi tekee ilmoituksen, mutta kun ei se ilmoituksen edelleen jakaja voi tietää kaikista niistä putkahtelevista ilmoituksista, onko kyseessä oikea katoaminen vai tapaus, jossa kadonnut haluaa karistaa tämän etsijän kannoiltaan.
Mitä jos vanhemmat etsivät huostaanotettua lasta, joka on salaisessa paikassa sijaisvanhempien luona. Koko poliisinnumero voi olla keksitty. Tämän voi toki tarkistaa, mutta kun totuus on, että moni ei tarkista vaan jakaa vaan eteenpäin enempiä miettimättä.
Vierailija kirjoitti:
Tai ennen kaikkea: älä jaa kenenkään yhteystietoja kysymättä siltä kenen tietoja kysytään. Hän voi sitten päättää saako tiedot antaa tai ottaako itse yhteyttä kaipaajaan.
Olen samaa mieltä. Oma linjani on, että jos joku kysyy minulta jonkun nroa, osoitetta tai työpaikkaa, hän löytää sen kyllä numerotiedustelustakin ja ellei löydä mitään kautta, on tämä etsinnän kohde selvästi halunnutkin, ettei häntä löydetä.
En myöskään ikinä kerro esim. töissä kellekään kyselijöille (tyyliin: "onko Ritva töissä/ millaisia vuoroja Ritvalla on ensi viikolla") mitään. Ritva saa kertoa työvuoronsa ihan itse, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ekan tarinan täytyy olla fiktiota, koska mun kokemus on, että jos huoltomies avaa oven, AINA tarkistetaan, että henkilö on talonkirjoilla ja henkkarit. Muutenhan kaikki nyyhkytarinat menisivät läpi.
Henkkarit täytyy olla mukana tai ne täytyy löytyä asunnosta.
T. HuoltomiesMulta ei oo yhessä kerrostalossa kysytty henkkareita ovee avattaessa kummallakaan kerralla.
Ja kerran onnistuin puhumaan itseni sisälle, vaikka henkkareita kysyttiin, eikä ollut esittää. Olin just muuttamassa ja jätin lompakon uuteen asuntoon ja vanhalla asunnolla jäi avaimet sisään.
Joten ei niitä henkkareita aina tarvita.
Olisihan se aika tylyä jos huoltomies tulee tunnin odottelun jälkeen, laskuttaa satasen mutta ei päästä sisään kun nimeäsi ei löydyn talonkirjasta. Minusta on hyvä että huoltomiehet käyttävät tervettä järkeä, muuten yksin asuva avaimensa unohtanut ei pääsisi enää ikinä sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä olla henkkarit esittää, muttei tarkisteta, onko henkkarien omistaja kirjoilla asunnossa.
Olen aina luullut, että näissä asioissa oltaisiin ehdottoman tarkkoja. Pelottava huomata, että ei. Minä ainakin räjähtäisin, jos mut päästettäisiin omaan asuntooni tarkistamatta. Silloinhan kuka vaan samalla lailla päästettäisiin kotiini, kun vain keksisi pyytää.
Omassa talonyhtiössäni onneksi tarkastetaan, että on kirjoilla asunnossa ja näyttää henkkarit. Jos joku avaisi ovet asenteella "kyllä mä luotan suhun, ei tarvitse näyttää henkkareita", todellakin nostaisin metelin asiasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisilla oli kerran tällainen ilmoitus jossain myös. Ja siinä sanottiin että pitäisi jakaa vain poliisin tekemiä ilmoituksia, ei muita.
Tekevätkö poliisit tällaisen ilmoituksen heti, kun heille ilmoittaa? Jos eivät, eikö ole ihan loogista, että esim lapsen vanhemmat kyselevät itse kadonneesta jo ennemmin. Toki on fiksua mainita, että poliisille on ilmoitettu ja sinne voi ilmoittaa kadonneesta, mutta ei kai kovin moni vanhempi jaksa odottaa, milloin poliisi tekee ilmoituksen.
Siis miksi tälle on annettu alapeukkuja? Onko tosiaan väärin, jos vanhempi laittaa someen etsintäkuulutuksen ennen kuin poliisi ehtii? Ja jos ilmoituksessa mainitaan, että havainnot poliisille, mikä ongelma? Miten tämä eroaa siitä, että henkilö itse kyselee tutuilta, ovatko he nähneet lasta jossain? Eikö kaikki vanhemmat tee niin?
No alapeukut tulleet varmaan siitä, että kun se, joka tällaista ilmoitusta jakaa, ei voi tietää motiiveista taustalla. On tietenkin yksityiskohtia, joista voi yrittää päätellä, onko ilmoitus vilpitön, mutta se voi olla hyvinkin vaikeaa, ellei ole suoraa poliisin nroa, johon vihjeet voi ilmoittaa.
Puhut eri asiasta nyt kuin minä. Minä tarkoitin fb-päivitystä, jossa kehoitetaan ottamaan yhteyttä poliisiin. Enkä puhunut edes ilmoituksen jakamisesta vaan pelkästään siitä, että vanhemmat tekevät sen ilmoituksen ennen poliisia. Mitä eroa on sillä, näkeekö se vihjeen antaja sen poliisin puhelinnumeron vanhemman vain poliisin päivityksessä?
Minä puhun, juu, ilmoituksen jakamisesta, kuten koko tämä ketju. Puhun siitä, että se jakaja ei voi tietää, onko ilmoitus vilpitön.
Tottakai huolestunut vanhempi ymmärrettävästi tekee ilmoituksen, mutta kun ei se ilmoituksen edelleen jakaja voi tietää kaikista niistä putkahtelevista ilmoituksista, onko kyseessä oikea katoaminen vai tapaus, jossa kadonnut haluaa karistaa tämän etsijän kannoiltaan.
Mitä jos vanhemmat etsivät huostaanotettua lasta, joka on salaisessa paikassa sijaisvanhempien luona. Koko poliisinnumero voi olla keksitty. Tämän voi toki tarkistaa, mutta kun totuus on, että moni ei tarkista vaan jakaa vaan eteenpäin enempiä miettimättä.
Okei. En jaksa enempää, kun on päätetty, että nyt puhutaan ainoastaan yhdestä näkökulmasta, ja muita näkökulmia ei saa nyt pohtia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ekan tarinan täytyy olla fiktiota, koska mun kokemus on, että jos huoltomies avaa oven, AINA tarkistetaan, että henkilö on talonkirjoilla ja henkkarit. Muutenhan kaikki nyyhkytarinat menisivät läpi.
Henkkarit täytyy olla mukana tai ne täytyy löytyä asunnosta.
T. HuoltomiesMulta ei oo yhessä kerrostalossa kysytty henkkareita ovee avattaessa kummallakaan kerralla.
Ja kerran onnistuin puhumaan itseni sisälle, vaikka henkkareita kysyttiin, eikä ollut esittää. Olin just muuttamassa ja jätin lompakon uuteen asuntoon ja vanhalla asunnolla jäi avaimet sisään.
Joten ei niitä henkkareita aina tarvita.
Olisihan se aika tylyä jos huoltomies tulee tunnin odottelun jälkeen, laskuttaa satasen mutta ei päästä sisään kun nimeäsi ei löydyn talonkirjasta. Minusta on hyvä että huoltomiehet käyttävät tervettä järkeä, muuten yksin asuva avaimensa unohtanut ei pääsisi enää ikinä sisälle.
Lopeta trollaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos vanhemmat etsivät huostaanotettua lasta, joka on salaisessa paikassa sijaisvanhempien luona. Koko poliisinnumero voi olla keksitty. Tämän voi toki tarkistaa, mutta kun totuus on, että moni ei tarkista vaan jakaa vaan eteenpäin enempiä miettimättä.Okei. En jaksa enempää, kun on päätetty, että nyt puhutaan ainoastaan yhdestä näkökulmasta, ja muita näkökulmia ei saa nyt pohtia ollenkaan.
Ei ole kyse siitä, ettei _saa_ pohtia, mutta kun ei tässä kukaan ole väittänyt, ettei saa tehdä ilmoitusta, vaan puhuttu siitä, mitä kannattaa jakaa.
Keskustelussa olisi hyvä välttää tuollaista mielensäpahottaja-asennetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos vanhemmat etsivät huostaanotettua lasta, joka on salaisessa paikassa sijaisvanhempien luona. Koko poliisinnumero voi olla keksitty. Tämän voi toki tarkistaa, mutta kun totuus on, että moni ei tarkista vaan jakaa vaan eteenpäin enempiä miettimättä.Okei. En jaksa enempää, kun on päätetty, että nyt puhutaan ainoastaan yhdestä näkökulmasta, ja muita näkökulmia ei saa nyt pohtia ollenkaan.
Ei ole kyse siitä, ettei _saa_ pohtia, mutta kun ei tässä kukaan ole väittänyt, ettei saa tehdä ilmoitusta, vaan puhuttu siitä, mitä kannattaa jakaa.
Keskustelussa olisi hyvä välttää tuollaista mielensäpahottaja-asennetta
No kyllä minä tulkitsen kieltämiseksi sen, että kommenttia alapeukutetaan ja vastataan ihan eri asiaan, kuin mistä minä puhuin ja väitetään/oletetaan minun sanoneen jotain, mitä en sanonut. Vaikka pariinkin kertaan asian yritin korjata ja selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että poliisi jotenkin viivyttelee sen ilmoituksen kanssa?
No eikö heillä ole joku aikaraja, jonka jälkeen vasta alkavat etsimään? Vai onko se vain elokuvissa? Ja byrokratian luulisi olevan sellainen, että se häketyyppi ei varmaankaan siellä fb:tä päivitä.
Vanhuksia, sairaita ja lapsia ruvetaan etsimään heti, muitakin jos henkilön epäillään olevan vaarassa. Käytä nyt järkeäsi!
Ihan hyvä pointti oli tässä jutussa linkin takana. moni ei varmaan tule ajatelleeksi asiaa tältä kantilta kun kovasti haluaa auttaa. Pidän mielessä ja jaan varovasti näitä tästä lähtien.
Suomalaiset on kyllä aivan helvetin sinisilmäistä porukkaa, jos talkkaritkin uskoo kaikki kurpitsatarinat ja päästää kenet tahansa asuntoon. Pelottava ajatus. Täällä ei kysytä henkkareita missään muualla kuin ravintolan ovella.
Kolme kertaa olen joutunut huoltoa kutsumaan ovea avaamaan ja aina on huoltomies tarkistanut, että olen asunnossa kirjoilla, henkkarit piti siis näyttää. Ekan kerran kävi niin, että olin yhden yön nukkunut uudessa asunnossa ja avaimet putosi sadevesikaivoon niiden ritilöiden välistä. Olin tehnyt muuttoilmoituksen mutta mun nimeä ei vielä näkynyt talonkirjoissa ja oli viikonloppu. Huoltomies ei päästänyt minua sisään. Edellinen asukas heillä näkyi sen asunnon asukkaana ja hän oli Tampereella kun tämä tapahtui Helsingissä. Majailin sitten kaverin luona pari päivää, kunnes mun nimi näkyi siellä talonkirjoissa. Onneksi ei ollut esim. kissaa tai koiraa siellä. Että kyllä Helsingissä ainakin ovat tarkkoja tämän kanssa.
Meni vähän aiheen, sori ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys, että miksi kukaan vainottu olisi somessa edes ei-julkisella profiililla tai miksi jakaa kuviaan vainoajalle?
Noh minäpä kerron. Sillä entisellä puolisolla esimerkiksi voi hyvinkin olla kuvia siltä ajalta kun on oltu yhdessä. Tai random vainoajalla someprofiilin julkisia kuvia tallessa ajalta jolloin henkilö on vielä ollut somessa eli ennen vainoamisen alkua.
Ja eihän vainotun löytäminen vaadi sitä että hänellä on profiili, ainoastaan että hänet jotenkin tietävillä ihmisillä on ja nämä sitten paljastavat vainoajalle tietoja.
Niin makaa kuin petaa. 🙄
Niin. Sinäkin voit pedata itsellesi tällaisen tilanteen ihan vain sillä, jos alat deittailla uusia ihmisiä somessa. Se seuraava hurmaavan ihana, kohtelias ja huomaavainen tyyppi voi olla se, joka vuoden päästä hakee sinua kaikilla kanavilla, eikä kukaan muu, paitsi sinä, tiedä, että morapuukko viuhahtaa, jos sinut jostain käsiinsä löytää.
Ei tarvitse edes somessa. Olihan se ikea-tapauskin mitä urakalla jaettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että poliisi jotenkin viivyttelee sen ilmoituksen kanssa?
No itseasiassa kyllä viivyttelee. Skitsofreenikkosukulaiseni ollut pari kertaa kadoksissa ja aina kerennyt olla vähintään 3 päivää kadonneena ennen löytymistään,eikä mitään katoamisilmoitusta ole poliisin toimesta julkaistu. Näin siitä huolimatta että on ollut itselleen vaaraksi,täysin psykoosissa ja kyvytön huolehtimaan itsestään.
Tämä on tärkeä asia ymmärtää. Oma mielipuoli exäni esim facebookin kautta yritti onkia tietoonsa minun osoitteeni. Osoitetta ei saanut, mutta uuden kotikaupungin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä olla henkkarit esittää, muttei tarkisteta, onko henkkarien omistaja kirjoilla asunnossa.
Olen aina luullut, että näissä asioissa oltaisiin ehdottoman tarkkoja. Pelottava huomata, että ei. Minä ainakin räjähtäisin, jos mut päästettäisiin omaan asuntooni tarkistamatta. Silloinhan kuka vaan samalla lailla päästettäisiin kotiini, kun vain keksisi pyytää.
Helsingissähän päästettiin pari vuotta sitten hotellissa mies jonkun naisen huoneeseen noin. Oli väittänyt olevansa aviomies. Rais-kasi naisen. Kammottavaa että hotellissakaan ei voi luottaa siihen että on turvassa.
Ylipäänsä fb:ssä ei tarvitsisi jakaa yhtään mitään. Ihan kauheeta skeidaa yleensä. Tietojenkalastelusivuja, imbesillien elämänohjeita (ota latteus ja tee siitä photoshopilla kuva niin siitä muka tulee vähemmän lattea) ja kaikkea muuta tuubaa. Jos haluatte jotain jakaa niin jakaa omia kuvianne (mutta siis laadukkaita, ja sen vinossa olevan horisontin suoristaa kännykälläkin parissa sekunnissa) tai laatumedia sivuja, älkää kaikkea random mediaripulia.
Vierailija kirjoitti:
Tää on muuten aika pelottavaa. Jos kuka tahansa esim. tietää, että olet matkoilla tai muuten vain pitkään poissa kotoa, niin tämä henkilö voi ihan pokkana soittaa huoltomiehen rapun ovelle, kun "avaimet unohtuivat". Sitten pääsee sisään tyhjään kämppään ja voi varastaa vaikka mitä tai muuten vain nuuskia henkilökohtaisia asioitasi.
Tai toinen pahempi skenaario on se, että olet eronnut väkivaltaisesta puolisosta ja kun olet yöllä nukkumassa, huoltomies päästää tämän väkivaltaisen puolison sisälle tarkistamatta, asuuko tämä henkilö oikeasti siellä. Kiva sitten herätä yöllä siihen, kun henkilö on asunnossasi.
Luulin, että on todella tarkat säännöt, miten ihmisiä päästetään asuntoihin, kun heillä on avaimet unohtuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina luullut, että näissä asioissa oltaisiin ehdottoman tarkkoja. Pelottava huomata, että ei. Minä ainakin räjähtäisin, jos mut päästettäisiin omaan asuntooni tarkistamatta. Silloinhan kuka vaan samalla lailla päästettäisiin kotiini, kun vain keksisi pyytää.Helsingissähän päästettiin pari vuotta sitten hotellissa mies jonkun naisen huoneeseen noin. Oli väittänyt olevansa aviomies. Rais-kasi naisen. Kammottavaa että hotellissakaan ei voi luottaa siihen että on turvassa.
Tässä hyvä esimerkki kuinka some vääristää. Mitään raiskausta tuossa hotellitapaiksessa ei tapahtunut.
Tai ennen kaikkea: älä jaa kenenkään yhteystietoja kysymättä siltä kenen tietoja kysytään. Hän voi sitten päättää saako tiedot antaa tai ottaako itse yhteyttä kaipaajaan.