Ihmiset alkaneet törmäillä toisinsa Helsingin kaduilla. Missä käytöstavat?
Olen oikeasti huolissaan ihmisistä. Sitten tahalleen jätetään vaihtamatta puoli.
Kommentit (26)
Miten niin alkaneet? Tätähän se on aina ollut mitä minä muistan.
Ei helsinkiläisillä ole ikinä ollut käytöstapoja.
Varsinkin nuoret miehet kävelisivät päistikkaa päälle jos heitä ei väistä. Olen oikein testannut asiaa. Olen keski-ikäinen nainen ja ilmeisesti jalkakäytävätila ei kuulu minulle vaan miehille.
Mä lopetin tietoisesti väistämisen. Väistän jos vastapuolikin näyttää siltä että aikoo väistää. Jos näyttää että ei ole aikomustakaan huomioida toista ihmistä ja tulee täysillä päin niin tervetuloa vaan. Mä en enää jaksa olla ainoa joka väistää. Istun myös julkisissa haarat levällään kuten miehetkin ja jään kaupassa töröttämään keskelle käytävää / tuotteita tutkimaan ihan kuten mammatkin.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin nuoret miehet kävelisivät päistikkaa päälle jos heitä ei väistä. Olen oikein testannut asiaa. Olen keski-ikäinen nainen ja ilmeisesti jalkakäytävätila ei kuulu minulle vaan miehille.
Aikalailla kaikki miehet. Ja teinit sukupuoleen katsomatta. Samoin mammat kärryjensä kanssa jyräävät päälle etenkin asemilla ja metroissa/junissa. Mä olin ennen huomioon ottava ja hienotunteinen, mutta ei siitä ollut kuin haittaa itselleni niin ei vaan enää huvita, kun ei täällä kellään muullakaan tunnu mitään käytöstapoja olevan. Ollaan sitten juntteja kaikki.
Jos törmääminen häiritsee, kannattaa väistää. Jos ei häiritse, niin ei ole pakko, mutta kohteliastahan se olisi.
Tuntuu, että miehet väistää vastaantulijaa tämän koon mukaan. Kun olin isokokoisempi, minua väistyttiin. Kun laihdutin, joudun nyt itse väistämään.
Pienikokoisena hentona naisena minua ei ole ilmeisesti olemassakaan. Joudun koko ajan puikkelehtimaan jos kuljen jossain päin keskustaa. Varsinkin sellaiset pukumiehet salkkuineen tykkäävät oikein kunnolla tunkea ja töniä muiden ohi, täysin piittaamatta siitä sattuuko muihin vai ei.
Saman huomannut! Nuoriso tuijottaa muka-intensiivisesti näyttöään , niin etteivät oho-en-huomannut vastaantulevaa. Sitten vaan muks ja muks, törmäillään ja matka jatkuu. Jos se muksahtava täti osaa ottaa vähän vastaan eikä heilahda ihan seinään, niin nostetaan erittäin närkästyneenä katsetta ja annetaan pahaa silmää! Että kuinka on otsaa pitää tasapainonsa ja pistää vähän vastaankin!
Surkeet markan pissikset mobiileineen ja someineen. Kävelisin mieluten ne mustelmille, kun näet ettei minkäänlaista tarkoitustakaan siirtyä hieman sivumpaan ja ohittaa toinen vastaantulija sivistyneesti.
Juurikin olin Bangkokissa. Siellähän on nimittäin miljoonakertaisesti enemmän väkeä liikkeillä kuin täällä meillä. 99 prosenttisesti kaikilla joku laite naaman edessä. Kukaan, ei nuori, eikä vanha törmäile kehenkään, kaikki osaavat käyttäytyä siinäkin tungoksessa.
Toisin on täällä, kävelen pienessä vitutuksessa kylmästi päälle vaan. Ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei helsinkiläisillä ole ikinä ollut käytöstapoja.
Toisin kuin Perähikiällä. Perähikiällä asukkaiden käytöstavat ovat maailmanluokkaa. Sivistyksen kehto
Johtuu vanhusten lisääntyneestä määrästä. Eivät joko ymmärrä tai eivät välitä. Lisäksi eivät ole tottuneet näin suureen väkimäärään, kun heidän nuoruudessaan porukkaa oli täällä vähemmän.
Ennen myös vanhuksia oli reippaasti vähemmän kuin nyt ja heitä kunnioitettiin heidän sodissa tekemiensä uhrausten takia. Nykyään vanhuksia on vähintään puolet katukuvassa, eivätkä he ole tehneet mitään muiden kuin itsensä puolesta. Nykyvanhuksen on turha odottaa porukan lakoavan heidän edessään.
Suomalaiset yleensäkään eivät osaa liikkua ja toimia kaupungissa. Liian vähän aikaa on kulunut siitä kun juntit ovat kömpineet maakuopistaan. Käykääpä Tokiossa katsomassa miten miljoonakaupungin ihmiset osaavat liikkua toisiinsa törmäämättä. Tai Saksassa katsomassa miten autoliikenne sujuu ruuhkassakin jouhevasti ja toiset huomioonottaen.
Muslimit törmäilee ainakin tahallaan. Joku me määrätään juttu
Vierailija kirjoitti:
Pienikokoisena hentona naisena minua ei ole ilmeisesti olemassakaan. Joudun koko ajan puikkelehtimaan jos kuljen jossain päin keskustaa.
Sama kokemus minulla. Nuorena väistelin, nykyisin keski-ikäisenä en enää. Koen törkeänä sen, että oletusarvoisesti minun pitäisi astua ajotielle asti tai hypätä lumihankeen toisen takia. Joskus pitää pysähtyä välttääkseen törmäyksen ja onhan sekin tavallaan myönnytys minun puolestani, mutta en väistä, jos toisen elekielestä näkee, että hän ei aio siirtyä tuumaakaan toiseen suuntaan. En odota tietenkään, että toinen väistää täysin minun takiani, vaan sitä, että vastavuoroisesti kumpikin väistää vähän.
Kävelkää ihmiset oikealla ja vasemmalla, ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää, pieni muistilappu vaikka vasempaa käteen kiinni jos ei muista kumpi on kumpi.
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin tietoisesti väistämisen. Väistän jos vastapuolikin näyttää siltä että aikoo väistää. Jos näyttää että ei ole aikomustakaan huomioida toista ihmistä ja tulee täysillä päin niin tervetuloa vaan. Mä en enää jaksa olla ainoa joka väistää. Istun myös julkisissa haarat levällään kuten miehetkin ja jään kaupassa töröttämään keskelle käytävää / tuotteita tutkimaan ihan kuten mammatkin.
Onnexi ette ole autoja.
Isommat kaveriporukat ja pienetkin vievät koko käytävän leveyden. Yksittäiset ihmiset harvemmin päin kävelet, mutta nämä porukat omistavat koko tien. Onko aivan pakko 2 ihmisen viedä koko katu, niin että yksin kävelevän pitäisi väistää sivuttain tai pientareelta. Minähän kävelen suoraan päin, kun tulee kaksi ihmistä vierekkäin ahtaalla kadulla, saatanpa töytäistä hartialla jos ei tietä saa. Tekisi mieli täräyttää nenään näitä 'maailman omistajia'.
Ihmiset liikkuvat, kuin muita ei olisi samassa todellisuudessa heidän kanssaan. Liikaa virtuaalimaailmaa ilmeisesti eletty.