Huonosyömäisten vanhemmat, kommentoikaapas tätäkin
Meillä on 1,5-vuotias tyttö, joka on tosi huono syömään. Enimmillään kerta-annos ruokaa on ollut ½ prk viiliä, ja tuo määrä on jo harvinaisen suuri, uppoaa korkeintaan kerran viikossa. Ruoka-ajat ovat säännölliset ja syödään terveellisesti ylipäänsä.
Mutta siis tyttö ei syö. Normaali ateria on luokkaa 1 tl perunaa, haukku lihapullaa ja vähän vihannesten imeskelyä, päälle maitoa. Tyttö kyllä pureskelee ja imeskelee kaikkea, mutta ei niele. Sylkee melkein kaiken pois suusta sitä aikansa möyhennettyään. Nielee lähinnä vain jugurttia, viiliä, puuroa yms, mutta toisaalta kyllä myös raakojen vihannesten paloja, marjoja yms.
Voiko kyseessä olla joku rakenteellinen tekijä, että hänen olisi vaikea syödä, vai onko vain persoonakysymys?
Kommentit (5)
Itse yrittäisin ehkä tarjota melko energiarikasta ruokaa jos noinkin vähän menee alas. Eli rasvalisät käyttöön! Välipaloiksi energiapitoisia syömisiä; banaani, riisipiirakka munavoilla, jäätelö, marjakermarahka ym. Rasvalisä siis puuroihin, perunamuussiin, peruna-kastikemössöön, paksulti leivän päälle margariinia jos yhtään syö leipää. Juomat kannattaa valita energiapitoisina; kevyt maito, tuoremehu, nektari, kaakao ym. Voihan se olla että muutaman kuukauden kuluttua ruoka maistuu jo paremmin....
Mun lapsi rupesi syömään kunnolla vasta kun ruuasta poistettiin kaikki allergiaa aiheuttavat ruoka-aineet
mutta toisaalta jos paino nousee tasaisesti, ja kyseessä on (pienikokoinen?) lapsi, niin ehkä hänen mahalaukkunsa ei vaan ole niin suuri, ja ei voi syödä isoja annoksia. Pieniä annoksia ja usein on kai vastaus, ja mitä lapsi haluaa syödä. Minusta puolitoistavuotias on vielä niin pieni, että ei kannata kauhean tiukka olla ruoka-aikojen suhteen (minun mielipiteeni ainakin), vaan tee ruoasta hauskaa ja kivaa. Esim. paloittele hedelmää, tai kasviksia, ja pistä viereen missä lapsi leikkii, ja voi sitten napostella leikkiessään. Anna auttaa pikkuisen ruoanlaitossa tai leivonnassa. Ruoka-aikaja älä pakota syömään lautasta tyhjäksi, suostuttele toki, ja näytä esimerkkiä tyyliin katos kun äiti ja isä tekee näin... Kokeile eri makuja, ruokalajeja avoimin mielin.
Kyseessä tosiaan on pienikokoinen tyttö, painoa nyt noin 10 kg. Ainakin puoli vuotta sitten neuvolassa kasvukäyrät olivat ok, vaikka söi vielä huonommin kuin nyt. Pian on 1,5-vuotisneuvola ja siellä näkee miten on edistytty.
Olen tosiaan pyrkinyt siihen, että se vähä mitä hän syö, olisi energiapitoista ja monipuolista. Rasvoja en karta, ja annan usein käteen jotain naposteltavaa jos hän pyytää, esim. juustonsiivun. Olen myös pitänyt ruokapäiväkirjaa, jotta näkisin miten paljon päivän aikana on syöty.
Tyttö on kyllä hirveän iloinen ja terveen oloinen, en sillä lailla ole huolissani. Murehduttaa kuitenkin kun isoveljensä söi saman ikäisenä varmaan 3x enemmän.
Mun pikkuveli oli huonosyömäinen. Alkoi sitten joskus kouluiässä syödä ja on nyt ihan 180cm ja 85kg kuitenkin. :D Eli voi olla luonteestakin kyse.