Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Himouskovaisten perheen lapset, miten sinulle kävi?

Vierailija
22.12.2018 |

Muita, jotka ovat eläneet himouskovaisten vanhempien perheessä? Miten sinulla menee nyt?

Omat vanhemmat ja suku todella uskovaisia. Käytännössä kaikki oli syntiä. Maailman musiikki, TV (vaikka se meillä oli ja sitä sai katsoa, mutta syntiä silti) maalliset kaverit oli syntiä, väri musta, lavatanssit, alkoholi ja tupakka supersyntiä, myös korvakorut oli syntiä.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös uskovaisesta perheestä. Aina tuputettiin että rukoile, se auttaa. Niin sitten tein ja kuvittelin että kyllä se auttaa kun tarpeeksi rukoilee. 15-vuotiaasta rukoilin hyvää miestä itselleni, nyt oon yli 30-v. ja mitään muuta kun 2 huonoa miesystävää saanut.

Nyt vasta alan tajuamaan että mut oli täysin aivopesty. Uskon vielä Jumalaan mutta en sillä tavalla.

Minua jopa kielletyin lukemasta kokeisiin ja käskettiin rukoilla ja lukea mannalappuja. Minulle sanottiin, että saan Jeesuksen auttamaan minua kokeissa kunhan rukoilen tarpeeksi ja pohdin Jumalan sanoja. Ikävä kyllä rukoileminen ei auttanut yhtään kokeissa.

Opettajille ei voinut siihen aikaan sanoa, että kotona kielletään koulukirjojen lukeminen ja kotitehtävien tekeminen koska kyse ei ollut uskonnollisesta kirjallisuudesta. Nykyään opettajat taitavat olla oppilaille läheisempiä ja oppilas saa käydä vanhempien tietämättä koulukuraattorilla ja koulupsykologilla?

Minua valmennettiin lähinnä jonkun uskovaisen miehen vaimoksi kotona. Minun olemassaoloni tarkoitus oli muka täyttää maa uskovaisella jälkikasvulla. Sen vuoksi kotona ei välitetty yhtään minun koulumenestyksestäni. Kun olin 14-vuotias minut esiteltiin yhdelle aikuiselle saarnaajalle, joka oli sinkku. Vanhempani kai halusivat, että olisin alkanut seurustella hänen kanssaan.

Minua hävetti aivan kauheasti miehen seurassa ja rehellisesti sanottuna minun kauppaamiseni taivaspaikan toivossa oli kyllä verrannollisia prostituutioon. Olin todella vihainen ja sanoin, etten todellakaan mene naimisiin saarnaajan enkä kenekään muun kanssa.

Vierailija
22/40 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko himosuskovaisia ja jos oli niin mitä sitten edustivat? En tiedä.. kaikki tuntui olevan syntiä ja sitten taas ei. Laulamisen äiti kielsi ja kavereita ei olisi saanut olla, mutta toisaalta esim. kuoro olisi ollut hyvä harrastus?

Meikkaamista ei kielletty kotona, äidilläni oli meikkejä mutta esim. itse en ole koskaan saanut puuteria tai mitään, kaikki on pitänyt itse ostaa.

Äiti ja isä teki paljon lapsia —> meille lapsille äiti antoi elämänohjeeksi ”kestää avioliitossa, ei se ruoho ole vihreämpää aidan toisella puolella”, mutta kuitenkin tehdä lapsia maltillinen määrä? Isosisko seurustelu ”vakavasti” teini-ikäisenä, mm. oli yökylässä ja kaikkea, itse en saanut mennä tyttökavereitteni kanssa mökille melkein 18-vuotiaana koska sinne olisi saattanut tulla poikia ja se olisi tehnyt minusta h u o r a n.

Alkoholi ei ole syntiä. Tai juoruaminen. Tai tupakoiminen.

Jeesus ja uskonto oli läsnä aina silloin kun joku sukulainen tai muu käski mennä kirkkoon.

Äiti ja isä pitävät itseään uskovaisina.

Vaikutti mielenterveyteen ja pahasti. Ikinä et tiennyt mikä on sallittua ja mikä ei, tämä tänään mutta ei huomenna, tämä sallittua muille mutta ei sit itselle. Väärästä valinnasta rankaistiin väkivallalla.

Ei, ei todellakaan olla väleissä. Kyselköön Jeesus & Co. mikä meni pieleen.

Ja kyllä, jos se helvetti on olemassa niin sinne joutuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

että sellaista kirjoitti:

Lastenleirillä meitä lukittiin kuumaan saunaan niin monta, ettei istumaan mahtunut. Lauteiden alla pauhasi sellaista karjuntamusiikkia, joka kuulosti kahdeksanvuotiaasta pelottavalta. Järjestäjät halusivat näin havainnollistaa meille, minkälaista helvetissä on.

Minkä takia nämä tosiuskovaiset ovat aina niitä, jotka kohtelevat muita huonosti? He korottavat itsensä muiden yläpuolelle, huutelevat, että muut palavat helevetin liekeissä, loukkantuvat pienestäkin kokemasta vääryydestä, ja kantavat kaunaa loppuikänsä.

Uuden liiton farisealaisuutta, eli omavoimaista uskonnollisuutta. Ei se minnekään ole kadonnut. Jeesushan itse suhtautui jyrkimmin juuri tällaisiin ihmisiin, eikä synnin orjuuttamiin ja kiusaamiin ihmisraukkoihin. 

Vierailija
24/40 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monen sielun kadotuksesta nuo lahkolaiset ovatkaan vastuussa... Lähes aina kun himoateistilta kysyy miks on sellainen niin syy on lapsuuden huonoissa kokemuksissa.

Vierailija
25/40 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman suhteellisuudentajua kehiin. Ymmärrän tuon helvetinpelottelusta eroamisen, mutta ei senkään vuoksi Jumalasta ja Raamatusta kannata erota. Ihmisversio on aina rajallinen, liittyy yhteisöön ja sen vallankäyttöön. Vain Raamattua lukemalla löytyy Jeesus.  

Nykyisin on muotia sanoa äärikristityksi sellaista jota pidettiin ennen vanhaan tavallisena: uskovaa joka kävi kirkossa ja luki kotona Raamattua ja rukoili. Muuta ei tarvita, äärimmäiseksi leimataan. 

Olen kasvanut kristityssä kodissa. Vähän oli ankeaa, en siis nyt ymmärrä miksi ripsiväri voisi olla syntiä tai tanssi (70-luvulla), nykyisinhän ainakin vapaiden suuntien tilaisuuksissa liikehditään vapaasti. Aikasidonnaisia juttuja? 

Vierailija
26/40 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekös mikä on sen kielletyn h-sanan etymologia? 

Ilmeisesti lestadiolaispiireissä oli ennen vanhaan huomattavasti väkevämpiä kokouksia kuin nykyään, ja usein kokouksissa miehet intoutuivat huutamaan "hih huh"-huutoja kesken intomielisten saarnojen. 

Vierailija
27/40 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman suhteellisuudentajua kehiin. Ymmärrän tuon helvetinpelottelusta eroamisen, mutta ei senkään vuoksi Jumalasta ja Raamatusta kannata erota. Ihmisversio on aina rajallinen, liittyy yhteisöön ja sen vallankäyttöön. Vain Raamattua lukemalla löytyy Jeesus.  

Nykyisin on muotia sanoa äärikristityksi sellaista jota pidettiin ennen vanhaan tavallisena: uskovaa joka kävi kirkossa ja luki kotona Raamattua ja rukoili. Muuta ei tarvita, äärimmäiseksi leimataan. 

Olen kasvanut kristityssä kodissa. Vähän oli ankeaa, en siis nyt ymmärrä miksi ripsiväri voisi olla syntiä tai tanssi (70-luvulla), nykyisinhän ainakin vapaiden suuntien tilaisuuksissa liikehditään vapaasti. Aikasidonnaisia juttuja? 

Ai et ymmärrä miksi ripsiväri on syntiä?!?! Toivottavasti pidät lämpimästä koska tuo ajattelutapa johtaa vain yhteen paikkaan 🔥🔥🔥🔥

Ps. rukoilen puolestasi että sinä myös löydä pelastuksen.

Vierailija
28/40 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos usko on aito, lasta ei kannata heittää pesuveden mukana. Jos katsoo vaikka 70-luvun kotimaisia filmejä, koko suomalainen mielenmaisema on kiihkon (taistolaisen tai vastapainoksi kristillisen) läpitunkemaa. Jos tämä versio otetaan "annettuna totuutena" kompastutaan älylliseen laiskuuteen. Ei nähdä sitä vähää vaivaa, että itse ottaisi aikuisena selvää, millainen kirja Raamattu on, ja millainen jumalakuva sieltä tulee. Jää kuulopuheisiin ja mielikuviin. Tietenkin toisten kertomiin, netistä luettuihin. Sitten onkin aika sanoa että satua koko usko. Ruvetaan keikaroimaan ateismilla, kuten naapurin Pena. Itse asiassa karhunpalvelus itselle sulkea niin iso ikkuna kuin hengellisyys voi olla terveimmillään. 

Vierailija
29/40 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin koen suurimpana kriisinä että sen, että vanhempiemme sukupolvi kehittää jotain legendaa ihanneyhteiskunnasta, jossa kaikki elivät Jumalan tahdon mukaan. 

Osallistuin kerran nuorempana yhteen nettikeskusteluun, jossa keskusteltiin onko seksi ennen avioliittoa kristitylle sopivaa toimintaa. Joku vanhempi rouva hermostui siinä totaalisesti ja laukoi, että meidän nuoruudessa tuollaisesta ei tarvinnut edes puhua, kyllä eletään niin Lootin aikaa totisesti nykyään. 

Kuitenkin mitä olen kuullut, kyllä heinäladossa sattui ja tapahtui kaikenlaista, vaikka asiasta ei puhuttu eikä asiaa virallisesti ollut olemassakaan. 

Vierailija
30/40 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai et ymmärrä miksi ripsiväri on syntiä?!?! Toivottavasti pidät lämpimästä koska tuo ajattelutapa johtaa vain yhteen paikkaan 🔥🔥🔥🔥

Pelastusasialla läpänheitto on idiotismia. Näytäpä Raamatusta ripsiväriä koskevat kohdat. Tai pelastusta. Saatat osua todellisuuteen, varovasti ettet polta omia näppejäsi. 

Vierailija
31/40 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jagex kirjoitti:

Tiedättekös mikä on sen kielletyn h-sanan etymologia? 

Ilmeisesti lestadiolaispiireissä oli ennen vanhaan huomattavasti väkevämpiä kokouksia kuin nykyään, ja usein kokouksissa miehet intoutuivat huutamaan "hih huh"-huutoja kesken intomielisten saarnojen. 

1900-luvun alkupuolella syntynyt sukulaiseni saattoi alkaa älähtelemään kirkossa, kun lestadiolainen pappi saarnasi.

Joskus vaaria käytin kirkossa kun hän halusi kuulla "uskovaista"(=VL) pappia.

Vierailija
32/40 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin vakavasti, vammauduin ja jouduin eläkeelle. Nyt joudun päivittäin kuuntelemaan parantumistarinoita (kunhan uskot tarpeeksi, niin Jeesus parantaa sinutkin), osallistumaan lähes viikottain parantamiskokouksiin jne. Ne ottavat oikeasti voimille ja myös psyykkeen päälle. Minulla on ristiriitainen suhde uskoontoon. Näen siinä paljon hyvää, mutta myös huonoa. Itse en tuputa kellekään mitään, kun en siitä itsekään tykkää.

Vierailija
33/40 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jagex kirjoitti:

Jotenkin koen suurimpana kriisinä että sen, että vanhempiemme sukupolvi kehittää jotain legendaa ihanneyhteiskunnasta, jossa kaikki elivät Jumalan tahdon mukaan. 

Osallistuin kerran nuorempana yhteen nettikeskusteluun, jossa keskusteltiin onko seksi ennen avioliittoa kristitylle sopivaa toimintaa. Joku vanhempi rouva hermostui siinä totaalisesti ja laukoi, että meidän nuoruudessa tuollaisesta ei tarvinnut edes puhua, kyllä eletään niin Lootin aikaa totisesti nykyään. 

Kuitenkin mitä olen kuullut, kyllä heinäladossa sattui ja tapahtui kaikenlaista, vaikka asiasta ei puhuttu eikä asiaa virallisesti ollut olemassakaan. 

Niinpä.

Entäs sitten kun vahinkoraskaus pääsi sattumaan?!

Vierailija
34/40 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastuin vakavasti, vammauduin ja jouduin eläkeelle. Nyt joudun päivittäin kuuntelemaan parantumistarinoita (kunhan uskot tarpeeksi, niin Jeesus parantaa sinutkin), osallistumaan lähes viikottain parantamiskokouksiin jne. Ne ottavat oikeasti voimille ja myös psyykkeen päälle. Minulla on ristiriitainen suhde uskoontoon. Näen siinä paljon hyvää, mutta myös huonoa. Itse en tuputa kellekään mitään, kun en siitä itsekään tykkää.

Kristinuskossa on nykyisin yhä se "kultainen keskitie" eli Raamatun kristillisyys. Toispuolen tätä tietä on liberaaliteologia, eli vesitetty versio uskosta. Jäsenten toivossa tehdään asioita jotka eivät kuulu raamatulliseen uskoon. Toisella puolella ojasta allikkoon on menestysteologia: paranet jos uskot/tunnustat/annat saarnaajalle rahasi. Nämä molemmat ojat ovat valitettavan yleisiä. Onneksi voi lukea Raamattua ja olla yhteydessä ihan tavallisiin uskovaisiin. 

Vierailija
35/40 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti pystyt ajan kanssa erottelemaan nämä ristiriidat ja ihmisten sekavat ajatukset siitä, mikä on uskon kirkas todellisuus. Jumala on hyvä, vaikka sairastaisi, tai sattuisi pahaa. Joistakin asioista joutuu luopumaan mutta kristitty elää myös Jumalan todellisuudessa, jossa Hänelle mikä tahansa on mahdollista, myös ihme, jos niikseen tulee. 

Minullakin on ollut useita rankkojakin vastoinkäymisiä, mutta myötämäkeäkin välillä. Jumala pitää meistä kiinni eikä lakkaa rakastamasta eikä luomasta uutta. 

Vierailija
36/40 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelastusasialla läpänheitto on idiotismia. Näytäpä Raamatusta ripsiväriä koskevat kohdat. Tai pelastusta. Saatat osua todellisuuteen, varovasti ettet polta omia näppejäsi. 

🔥🔥🔥🔥🔥

Vierailija
37/40 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

että sellaista kirjoitti:

Lastenleirillä meitä lukittiin kuumaan saunaan niin monta, ettei istumaan mahtunut. Lauteiden alla pauhasi sellaista karjuntamusiikkia, joka kuulosti kahdeksanvuotiaasta pelottavalta. Järjestäjät halusivat näin havainnollistaa meille, minkälaista helvetissä on.

Hyi että miten sairasta. Olen pahoillani siitä, mitä olet joutunut kokemaan. Toivottavasti elämä on aikuisena ollut Sinulle lempeämpi <3

Kiitos kauniista ajatuksestasi! Haluan vielä kertoa, että koulutus oli minulle avain parempaan elämään. Nykyään voin hyvin, elän ihan tavallista elämää ja koen oloni enimmäkseen tyytyväiseksi.

Vierailija
38/40 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
39/40 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei ole mikään lahkolainen, uskoo Jeesukseen ja Raamatun Jumalaan. Tuli uskoon kun olin 14. Ja mitenkö minulle kävi? Lapsesta asti olen uskonut kyllä, mutta silti harhailin omilla teilläni, alkoholisoiduin nuorena, monia monia kipeitä asioita tapahtui. Koko tämän ajan äitini rukoili puolestani ja moni muu. Aikuisiässä sitten vaan luovutin ja annoin koko elämäni Jumalalle, koska silloin kun itse ohjasin laivaani, ajauduin aina karille. Olen ollut 6 vuotta uskossa ja kadun ainoastaan sitä, etten tehnyt tätä ratkaisua aiemmin. Monelta kivulta olisin säästynyt.

Monella teillä on kipeitä kokemuksia. Kuten joku tuolla aiemmin sanoikin, monen kotona on ollut lakihenkistä suorittamista, lahkolaisuutta. Sitä ei Raamatun Jumala pyydä tekemään! Toki tietyt lait (älä tapa, älä varasta jne) on asioita jotka varjelevat meitä kun seuraamme niitä mutta usko on uskoa eikä perustu suorittamiseen. Siksi meille on Jeesuksen kautta annettu armo, koska emme ikinä pysty ansaitsemaan pelastusta, se on yksin Jumalan työ! Järkyttäviä kokemuksia monella, ja olen todella pahoillani heidän puolesta. Rukoilen, että lahkolaisuuden sijasta löytäisitte elävän uskon. Jumala rakastaa jokaista teistä, ja uskon että on myös pahoillaan niistä, joita uskonnon varjolla on satutettu. Ja sanon nimenomaan uskonto, se on eri asia kun usko. Uskonto ei ole hyvä, usko se on joka pelastaa.

Vierailija
40/40 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini ei ole mikään lahkolainen, uskoo Jeesukseen ja Raamatun Jumalaan. Tuli uskoon kun olin 14. Ja mitenkö minulle kävi? Lapsesta asti olen uskonut kyllä, mutta silti harhailin omilla teilläni, alkoholisoiduin nuorena, monia monia kipeitä asioita tapahtui. Koko tämän ajan äitini rukoili puolestani ja moni muu. Aikuisiässä sitten vaan luovutin ja annoin koko elämäni Jumalalle, koska silloin kun itse ohjasin laivaani, ajauduin aina karille. Olen ollut 6 vuotta uskossa ja kadun ainoastaan sitä, etten tehnyt tätä ratkaisua aiemmin. Monelta kivulta olisin säästynyt.

Monella teillä on kipeitä kokemuksia. Kuten joku tuolla aiemmin sanoikin, monen kotona on ollut lakihenkistä suorittamista, lahkolaisuutta. Sitä ei Raamatun Jumala pyydä tekemään! Toki tietyt lait (älä tapa, älä varasta jne) on asioita jotka varjelevat meitä kun seuraamme niitä mutta usko on uskoa eikä perustu suorittamiseen. Siksi meille on Jeesuksen kautta annettu armo, koska emme ikinä pysty ansaitsemaan pelastusta, se on yksin Jumalan työ! Järkyttäviä kokemuksia monella, ja olen todella pahoillani heidän puolesta. Rukoilen, että lahkolaisuuden sijasta löytäisitte elävän uskon. Jumala rakastaa jokaista teistä, ja uskon että on myös pahoillaan niistä, joita uskonnon varjolla on satutettu. Ja sanon nimenomaan uskonto, se on eri asia kun usko. Uskonto ei ole hyvä, usko se on joka pelastaa.

Niin ja jatkan vielä tähän, että lapsuudenkodissa äitini on aina kertonut rakastavasta, armahtavasta Jumalasta lempeästi. Siksi Hänen luokseen oli hyvä tulla sen jälkeen kun olin tuolla maailmalla rymynnyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi