Mulla palaa lopullisesti hihat lapseni esikouluun!
Olen valittanut täällä asiasta aikaisemminkin ja nyt paloi lopullisesti käämit.
Siellä ei koskaan oteta lapsia vastaan, vaan lapset menevät itse riisumaan vaatteitaan ja etsivät hoitajat sitten jostain. Olen lukemattomia kertoja myöhästynyt töistä sen takia, että joudun odottamaan, että joku hoitaja suvaitsee tulla paikalle.
Siellä ei koskaan kerrota, miten lapsen päivä on mennyt. Ei koskaan kerrota, mitä lukujärjestykseen kuuluu. Eteisen seinällä on lukujärjestys, josta voi toki katsoa, milloin ohjelmassa on jotain tavallisuudesta poikkeavaa.
Päiväkodissa on yksi ainoa hoitaja, joka tervehtii lasta pois hakiessa. Hänkään ei koskaan juttele mitään, vaan kääntää selän heti kun on mahdollista.
Koko vuonna eskarin opettaja on puhunut kanssani YHDEN kerran, silloinkin hänellä oli negatiivista palautetta.
Olen antanut asiasta kirjallista palautetta (koska edelleen, kukaan ei koskaan juttele kanssani ja suullisen palautteen antaminen on mahdotonta). Mikään ei kuitenkaan muutu.
Onneksi eskaria on enää kuukausi jäljellä!
Niin, ja vertailun vuoksi, lapseni on ollut päiväkotihoidossa 2,5-vuotiaasta asti, eikä aikaisemmassa hoitopaikassa ollut koskaan mitään ongelmia, joten minusta tai lapsesta tämä ei voi johtua.
Kommentit (15)
ei koulussakaan ole opettaja vastassa riisumassa vaatteita ym.
Meidän tyttö on vuoden aikana reipastunut todella paljon eskarissa. Kävelee nyt eskaan ja kotiin yksin kilometrin matkan :) .
Kotona on viikko-ohjelma josta näkee mitä päivän ohjelmaan on kuulunut ja tyttö kertoo sitten itse mitä ovat tehneet.
Jos jotain ongelmia on ollut niin eskarista on kyllä soitettu kotiin tai olen itse soittanut jos tyttö on maininnut jotain.
eikö teidän eskarissa ole ollut syksyllä ja keväällä lapsen kehittymisestä keskustelua lastentarhan opettajan kanssa???
Meillä oli ja kesti tunnin kummallakin kerralla.
Se kuuluu itseasiassa opetussuunnitelmaan siellä.
Ja ap valittaa siitä, että lapsi joutuu ITSE ottamaan ulkovaatteet päältään! Ei taida kakarasi olla vielä koulukelpoinen. Ja eikö muka lapsesi osaa itse kertoa, miten päivä meni?? Nollaluokalle vaan.
en todellakaan!
Vaan sitä, ettei kukaan hoitaja ole paikalla, kun lapset menevät hoitoon. Minusta pitäisi olla.
Ja kiitos muille vastanneille! Oli ihana kuulla, että muillakin on itsenäisiä eskareita. Siksi olenkin pitänyt lapsen kyseisessä eskarissa, koska lapsi itse viihtyy todella hyvin. Mitään ongelmia lapsella ei siis ole. Äidillä näköjään on. :)
Kai se sitten vaan on niin, että lapsen kasvaminen ja itsenäistyminen on äidille vähintään yhtä rankkaa kuin lapselle itselleen.
Vastassa ollaan kyllä joka aamu, mutta iltapäivisin ei meiltä hoitajilta mitään tiedotuksia päivän kulusta saa. Esikoulussa emme lukujärjestyksiä välttämättä noudata, vaan elämme tilannetta, jos hyvä sattuu kohdalle.
Kannustamme lapsia kertomaan itse päivän kulusta. Nyt on hyvä aika harjoitella. Jos lapsi ei itse saa kertoa päivän tapahtumista, ei hän varmastikaan tee niin jatkossakaan. Kirjalliseen ja suulliseenkin palautteeseen vastataan aina, mutta vanhempien on hyvä muistaa, että esikoulu ei enää ole pikkulasten tarhatouhua. Esikoulun yksi tärkeimmistä tehtävistä on opettaa lapsi käymään koulua... ja vanhemmat saavat opetella siinä sivussa.
Usein näitä ongelmia on vanhemmilla, joiden ensimmäinen, ainut tai kuopus on eskarissa.
Tosiaan, lapsella ei ole mitään ongelmia. Hän viihtyy päiväkodissa, kertoo itse päivän tapahtumista, haluaisi jo kulkea matkatkin itse. Ja on siis täysin valmis kouluun. Hän itseasiassa aloitti eskarin 5-vuotiaana ja menee kouluun 6-vuotiaana.
nämä " ongelmat" johtuvat siitä, että olen kuvitellut koko vuoden, että kaikki muut kommunikoivat enemmän päiväkodin henkilökunnan kanssa, ja että muut lapset eivät ole niin itsenäisiä kuin omani. Niin, ja kyseessä on ainoa lapsi.
Hyvä kuulla, että kaikki näyttää siis olevan juuri niinkuin pitää.
paljonkin vanhempien tuodessa ja hakiessa lapsiaan, no ehkei niin paljon lapsista (siis samalla tavalla kun meille pienten lasten vanhemmille puhutaan, että miten nukkuivat ja söivät yms.) mutta muuten kuulumisista ja vaikka säistä. Ja eskariopet ovat tosi iloisia ja juttelevia, he monesti juttelevat minullekin jotain mukavaa ja saattavat kertoa, jos ovat päivän aikana vaikka pihalla havainneet minun pienen lapseni sanoneen/tehneen jotain kiinnostavaa, vaikkei se siis mitenkään kuulu heidän " toimenkuvaansa" .
Eli ei minusta voi ajatella, että eskariopet saisi ja heidän pitäisi olla jotenkin kommunikoimattomia!
Suoraan sanottuna: en suostuisi omaa lastani vastaavanlaisessa eskarissa pitämään enkä tuollaiseen tapaan työtä tekemään.
Olen kolmen lapsen äiti sekä lastentarhanope, takana monien vuosien
kokemus eskariopena sekä kahden oman lapsen eskarivuodelta äidin vinkkelistä katsottuna.
Esiopetus toteutetaan yhteistyössä huoltajien ja kotien kanssa. Miten
se on mahdollista, jos kasvattajia ei joko tapaa tai he ovat yhteistyökyvyttömiä? Tiedottamista ei jätetä yksin lapsen vastuulle. Häntä kyllä kannustetaan itse kertomaan päivän tapahtumista, mutta
aikuisten välistä viestintää se ei korvaa.
Pelottavaa on myös lukea kasvattajan? kommentti, että esiopetuksen
tehtävä olisi opettaa käymään koulua... iukäänkuin esiopetus itsessään olisi jotenkin arvoton vaihe lapsen elämässä? Eskari on oppimaan oppimista yksin ja yhdessä ELÄMÄÄ varten, ei vain koululaitosta varten.
Ei tasapäistetä vaan annetaan tilaa yksilöllisyydellekin. Kyllä koulun pitää olla valmis ottamaan vastaan monenlaisia oppijoita.
Kuitenkin eskarit ovat samalla hoitolapsia kuin eskareita, niin kyllähän se vastuu äidiltä pitäisi siirtää hoitajalle lapsen saapuessa hoitoon... Tarkoitan siis sitä että kun äiti luovuttaa lapsen hoitajalle, vastuu lapsesta siirtyy myös äidiltä hoitajalle hoitopäivän ajaksi...
Ja sama homma kun vanhempi hakee lapsen, hoitaja luovuttaa vastuun takaisin vanhemmalle.
Eikä se itsenäinen toiminta tarkoita sitä, etteikö yhteistyötä voisi tehdä... Kyllä tervehtiminen ja jutustelu kuuluvat jo kohteliaisuuteen...
Eikö eskariväki VASTAA, jos kysyt, mitä päivän aikana on tehty ja miten päivä on mennyt?
Vai etkö ole aktiivisesti kysynyt? Jotenkin aloituksestasi sai sellaisen - kaiketi tarkoittamattasi - kuvan, että sinä odotat kommentteja, mutta et ole itse kysynyt mitään.
Harvinaisen pönttöä ja umpimielistä henkilökuntaa on päiväkodissa. Arviointikeskustelu syksyllä ja keväällä kuuluvat opetussuunnitelmaan, joten ihan aiheesta valitat!!!
t. eskariope
Pelottavaa on myös lukea kasvattajan? kommentti, että esiopetuksen
tehtävä olisi opettaa käymään koulua... iukäänkuin esiopetus itsessään olisi jotenkin arvoton vaihe lapsen elämässä? Eskari on oppimaan oppimista yksin ja yhdessä ELÄMÄÄ varten, ei vain koululaitosta varten.
Ei tasapäistetä vaan annetaan tilaa yksilöllisyydellekin. Kyllä koulun pitää olla valmis ottamaan vastaan monenlaisia oppijoita.
En väittänyt tai edes vihjaissut, että esiopetuksen tehtävä olisi opettaa käymään koulua, vaan yksi tärkeimmistä tehtävistä. Esikouluvuoden aikana leikki-ikäinen lapsi joko kehittyy koululaiseksi... tai sitten ei.
Esikoulun tehtävä ei ole tasapäistää, mutta esiopetuksen nykyinen kehitys antaa kyllä viitteitä siihen, että on vain ajan kysymys, koska se on jo osa oppivelvollisuutta. Valitettavasti.
AP:n tilanteeseen palatakseni, en hyväksyisi minäkään, että kukaan ei ole lasta vastaanottamassa aamuisin. Myöskään umpimielinen selän kääntäminen ei sovi hyviin tapoihin. Kasvatus- ja arviointikeskustelut käsittääkseni kuuluvat jokaiselle esioppilaan vanhemmalle. Näissä ehtii sitten mieltä puhua enemmän, kun monesti siinä iltapäivässä ei vanhemmalle ehdi sanoa mitään.
Kuten jo aiemmassa viestissäni sanoin, lapsella täytyy olla etuoikeus päivän tapahtumien kerronnassa. Esiopetuksen päivähoitajan näkökulmasta raivostuttavimpia tilanteita päivän aikana on, kun lasta haetaan ja hän palaa halusta kertoa, mitä on päivän aikana tehnyt, niin vanhempi sivuttaa hänet täysin ja kysyy samaa asiaa minulta.
Vierailija:
Vastassa ollaan kyllä joka aamu, mutta iltapäivisin ei meiltä hoitajilta mitään tiedotuksia päivän kulusta saa. Esikoulussa emme lukujärjestyksiä välttämättä noudata, vaan elämme tilannetta, jos hyvä sattuu kohdalle.Kannustamme lapsia kertomaan itse päivän kulusta. Nyt on hyvä aika harjoitella. Jos lapsi ei itse saa kertoa päivän tapahtumista, ei hän varmastikaan tee niin jatkossakaan. Kirjalliseen ja suulliseenkin palautteeseen vastataan aina, mutta vanhempien on hyvä muistaa, että esikoulu ei enää ole pikkulasten tarhatouhua. Esikoulun yksi tärkeimmistä tehtävistä on opettaa lapsi käymään koulua... ja vanhemmat saavat opetella siinä sivussa.
Usein näitä ongelmia on vanhemmilla, joiden ensimmäinen, ainut tai kuopus on eskarissa.
kaunista käytöstä omalla esimerkillä ja kohtelias huomenta aikuisen taholta kuuluu tähän . On myös mukava tulla hoitoon kun joku huomio ja vaihtaa kuulumisia aamulla. Se ei sitä tarkota eikö lapsi itse riisuisi ja toimisi omatoimisesti. Näitä aikusiten tökeröitä käyttäytymisiähän riittää. Ja hupsis,tällä hetkellä olen koulun eskarissa töissä ja kas ! Joka-aamu on joku aikuinen odottamassa eskarilaisia :)
ihan ryhmä kuin ryhmä, ei juuri tervehditä. Sit lapsi jää palloilemaan orpona.
Toisissa taas lapsi otetaan reippaasti vastaan ja jutellaan muutenkin avoimesti, silloin kun ehditään.
Päiväkotikohtaista ja päiväkodeissa on eroja!
vuonnakaan kukaan tule kertomaan sinulle mitään vapaaehtoisesti.
Vähän outoa kyllä jos lapsesi käy eskaria päiväkodissa, niin luulisi
kyllä että siellä vielä kerrottaisiin päivän tapahtumat jne kyselemättä.
Näin ainakin meidän päiväkodissamme, lapsi menee ensi syksynä eskariin
Riippuu varmaan aika paljon siitä millaista henkilökuntaa sinne on sattunut