HS: espoolainen ope: ei lahjastani kauheaa summaa oppilaiden vanhempien maksettavaksi tule.
Espoolaiset opettajat vetäneet herneen nenään, kun kaupunki kielsi kalliiden lahjojen vastaanottamisen. HUOH! Eikö olisi yksinkertaisinta ilmoittaa vanhemmille, että kiva jos haluavat muistaa, mutta lahja voi olla enimmillään lapsen piirtämä kortti tai joku yhteisteos lasten piirustuksista. Ei kai sen espoolaisen olen talous tähän kaadu.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Miksei opettajat anna lahjoja oppilailleen?
Antaahan ne - nelosia ja kymppejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne ovat sinusta lahjoja? Ajatteletko niin, että bussikuski antaa sinulle joka päibä lahjan, kun suostuu ajamaan autoa tai lääkäri antaa lahjaksireseptilääkkeitä?
Miksi sille opettajalle ylipäätään pitää jotain lahjoja antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne ovat sinusta lahjoja? Ajatteletko niin, että bussikuski antaa sinulle joka päibä lahjan, kun suostuu ajamaan autoa tai lääkäri antaa lahjaksireseptilääkkeitä?
Huumorintajua joko on tai ei ole, sinä kuulut jälkimmäiseen kategoriaan.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Antaahan jotkut opettajat. Suklaata ja kukkia. Joka joulu ja kevät. Omasta pussista ne menee.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sille opettajalle ylipäätään pitää jotain lahjoja antaa.
Jos haluaa?
Lahjoja on kiva saada. Itse lähetin oppilaat eilen joululomalle ja olihan se kiva saada ruusuja ja muutama suklaarasia. Varmaan tämän jokainen ymmärtää, ihan sama mikä ala. Muilla aloilla tätä tapaa ei ole, että asiakkaat antaisivat lahjoja työntekijälle ja varmaan se herättää kateutta. Ja monet opet eivät haluaisi saavutetusta edusta tietenkään luopua. Vein itse omien lasteni opettajille joulumuistamiset ihan vaan koska tiedän kuinka kiva niitä on saada.
T. Opettaja
Miksi opettajaa ei sais lahjoa? Ketä kiinnostaa?
Eikö opettaja saa palkkaa työstään?
Vierailija kirjoitti:
Lahjoja on kiva saada. Itse lähetin oppilaat eilen joululomalle ja olihan se kiva saada ruusuja ja muutama suklaarasia. Varmaan tämän jokainen ymmärtää, ihan sama mikä ala. Muilla aloilla tätä tapaa ei ole, että asiakkaat antaisivat lahjoja työntekijälle ja varmaan se herättää kateutta. Ja monet opet eivät haluaisi saavutetusta edusta tietenkään luopua. Vein itse omien lasteni opettajille joulumuistamiset ihan vaan koska tiedän kuinka kiva niitä on saada.
T. Opettaja
Kateuskortti käytetty!
Etkö saa palkkaa, jotta voit itse käydä ruusut ja suklaat ostamassa kaupasta?
En ole tätä opettajien lahjakulttuuria ikinä tajunnut. Miksi? Osaako joku sanoa muuta syytä kuin perinteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Opettaja
Kateuskortti käytetty!
Etkö saa palkkaa, jotta voit itse käydä ruusut ja suklaat ostamassa kaupasta?
Palkkakortti käytetty! Etkö ymmärrä, että tällä asialla ei ole palkan kanssa mitään tekemistä? Veikkaan, että jos omaan työhösi sisältyisi tämmöinen luontoisetu, asenteesi olisi kovin toinen.
Vierailija kirjoitti:
T. Opettaja
Ainakin hoitoalalla potilaat tuovat lahjoja eikä sitä ole vielä kukaan kieltänyt. Tosin yleensä ne on herkkuja eikä lahjakortteja.
Vierailija kirjoitti:
T. Opettaja
Niin, kollega ja vielä tuo lahjoja. Varmaan kivat todistukset lapsilla taas..
Vierailija kirjoitti:
En ole tätä opettajien lahjakulttuuria ikinä tajunnut. Miksi? Osaako joku sanoa muuta syytä kuin perinteen?
Päiväkodissa ja vielä alakoulussa lapsi viettää opettajan kanssa suuren osan hereilläoloajastaan arkena. Opettaja on lapselle usein yksi tärkeä aikuinen. Muille lapsen tärkeille aikuisille annetaan kortteja ja lahjoja, miksi ei siis sille opettajalle. Mikään pakko ei ole, mutta ymmärrän oikein hyvin että opettajaa/hoitajia halutaan muistaa.
Ei ole pakko viedä, mutta saa jos haluaa. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
T. Opettaja
Lahjojen saaminen on saavutettu etu?
Virkamiehelle?
Tiesitkö, että virkamiehet eivät saa ottaa lahjoja vastaan. Eivätkä saa monen muunkaan ammatin edustajat. Lahjoista päästään hyvin nopeasti korruptio-epäilyyn.
Kyllähän opettajat suhtautuvat eri tavalla eri perheisiin. Ja varmasti niillä lahjoilla on vaikutusta.
Itse huomasin tämän vasta kun lapseni alkoi sairastelemaan ja hänelle tuli paljon poissaoloja. Opettajan suhtautuminen koko perhettä kohtaan muuttui tylyksi ja alentuvaksi. Se oli todella outoa, sillä sitä ennen oltiin aina tultu hyvin toimeen kaikkien lastemme opettajien kanssa.
Näkyvin ero oli se, että kokeissa alkoi vaatimaan sanatarkkoja vastauksia, ei enää kelvannut omin sanoin selittäminen. Vastaus piti täsmällisesti samalla tavalla ja samoilla sanoilla kuin oppikirjassa.
Tilanne kärjistyi lopulta niin pahaksi, että piti vaihtaa koulua kun lapsi ei enää pystynyt vanhaan kouluun menemään lainkaan. Opettajan käytös aiheutti niin voimakasta stressiä ja ahdistusta, että se pahensi myös sitä sairautta joka oli poissaolojen syynä. Nyt sitten kuskataan lasta kouluun toiselle puolelle kaupunkia.
Itse annan aina lahjan siivoojalle, sillä hän auttaa arkeani niin paljon. Opettajan en voi sanoa helpottavan arkeani millään tavalla.
Helpompaa ja halvempaa se vanhemmille on jos opelle kerätään 2€/oppilas ja hankitaan yhteinen lahjakortti.