Ope ei osallistu joulujuhlaan
Meidän muksun opettaja ei osallistu tämäniltaiseen joulujuhlaan. Jotenkin ihmetyttää...kyseessä ekaluokka, eli ensimmäinen koulun joulujuhla ja todistusten jako.
Onko yleistäkin tällainen?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Jep, eli on yleistä. Ok, ei mitään. Joku kysyi syytä, no mistäs minä sen syyn tietäisin, muuta kun laittoi viestiä, että aloittaa aiemmin loman.
Ehkä vaan ajattelin, että ekaluokan ekassa juhlassa olis voinut olla oma ope paikalla. Koen hieman epäkunnioittavana sen, että ei saavu paikalle - ja mitään jouluesitystäkään ei tällä ryhmällä ole. Kaikilla muilla kuulema on...
Mutta joo, elämässä sattuu ja tapahtuu. Ehkä on joku painava syy olla poissa.
Ap
No ei todellakaan ole yleistä mutta silloin, kun ope on poissa, siihen on syy ihan niin kuin sinullakin kai on syy joskus olla poissa töistä.
Itse en ollut yksissäkään lapseni kevätjuhlissa, koska olin aina töissä juhlimassa oppilaiden lukuvuoden lopettajaisia ja luokalta pääsemisiä. Ap on varmaan tyytyväinen. Alakoulun joulujuhliin sentään pääsin, koska ne pidettiin iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opeillakin on myös elämää koulun ulkopuolella. Oman käsitykseni perusteella opettaja on pois tämän kaltaisista tapahtumista vain todella painavista syistä. Se että on ekaluokka kyseessä ei ole ratkaiseva tekijä, se on sinun lapsen ekaluokka tuskin open.
Osaat hienosti asettautua opettajan asemaan. Osaat varmaan samaa taitoa käyttää minuun? Kuten sanoit, kyseessä on lapseni ekaluokka, joten tottakai asialla on suurempi merkitys minulle kuin mitä olisi jos kyseessä vaikka esim. nelosluokka. Tai näin kuvittelisin.
ApSiellä on ne juhlat ja todistuksetkin saadaan. Miksi se opettajan poissaolo jo etukäteen vaivaa? Laita asioita mittasuhteisiin, muutaman vuoden kuluttua et edes muista näitä juhlia. Ei tämä mikään elämää suurempi asia ole
Näin voi olla, ja eipä tämä harmitus sitä opea juhlaan tuo 🙂. Mulla on vaan lähimenneisyydessä kokemusta elämän rajallisuudesta, ehkä siksi olen painottanut liikaakin arvoa näille "merkkipäiville".
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opeillakin on myös elämää koulun ulkopuolella. Oman käsitykseni perusteella opettaja on pois tämän kaltaisista tapahtumista vain todella painavista syistä. Se että on ekaluokka kyseessä ei ole ratkaiseva tekijä, se on sinun lapsen ekaluokka tuskin open.
Osaat hienosti asettautua opettajan asemaan. Osaat varmaan samaa taitoa käyttää minuun? Kuten sanoit, kyseessä on lapseni ekaluokka, joten tottakai asialla on suurempi merkitys minulle kuin mitä olisi jos kyseessä vaikka esim. nelosluokka. Tai näin kuvittelisin.
Ap
Voi hyvää päivää. Onhan lapsellasi joulujuhla, vaikka ope ei nyt pääsekään. Kyllä sitä voi pienestä mielensä pahoittaa. Ja ei, en osaa asettua asemaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, eli on yleistä. Ok, ei mitään. Joku kysyi syytä, no mistäs minä sen syyn tietäisin, muuta kun laittoi viestiä, että aloittaa aiemmin loman.
Ehkä vaan ajattelin, että ekaluokan ekassa juhlassa olis voinut olla oma ope paikalla. Koen hieman epäkunnioittavana sen, että ei saavu paikalle - ja mitään jouluesitystäkään ei tällä ryhmällä ole. Kaikilla muilla kuulema on...
ApNo ei todellakaan ole yleistä mutta silloin, kun ope on poissa, siihen on syy ihan niin kuin sinullakin kai on syy joskus olla poissa töistä.
Itse en ollut yksissäkään lapseni kevätjuhlissa, koska olin aina töissä juhlimassa oppilaiden lukuvuoden lopettajaisia ja luokalta pääsemisiä. Ap on varmaan tyytyväinen. Alakoulun joulujuhliin sentään pääsin, koska ne pidettiin iltaisin.
"Ap on varmaan tyytyväinen"
No mutta, et kai sinä syyllistä vanhempia alasi valinnasta?
Vierailija kirjoitti:
Ihan kun olisi ampiaispesään sohaissut aloituksella 😬😆. Hirveä puolustusreaktio suhteellisen neutraalista kysymyksestä.
Ap
Kysymyksesi ei ollut neutraali, vaan syyllistävä. Ihan turha väittää muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kun olisi ampiaispesään sohaissut aloituksella 😬😆. Hirveä puolustusreaktio suhteellisen neutraalista kysymyksestä.
ApKysymyksesi ei ollut neutraali, vaan syyllistävä. Ihan turha väittää muuta.
MinkäJa kohdan koet syyllistävänä?
Ensin oli asia ja mielipiteeni asiaan (mietityttää..).. sitten kerroin kyseessä olevan ekaluokka (josta lukija ymmärtää, ettei aiempaa kokemusta asiasta) ja sitten itse kysymys.
Kyllä siitä varmaan voi päätellä, etten oe iloinen asiasta, mutta syyllistävää en aloitukseen saa (muuta kuin lisäämällä uutta kontekstia siihen, mutta sittenhän se ei enää olisi minun aloitus).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo ei todellakaan ole yleistä mutta silloin, kun ope on poissa, siihen on syy ihan niin kuin sinullakin kai on syy joskus olla poissa töistä.
No mutta, et kai sinä syyllistä vanhempia alasi valinnasta?
No kuule en syyllistä. Sen sijaan syyllistän idioottivanhempia siitä, että he eivät ymmärrä, että jos ope on poissa töistä, hänellä on siihen syy, koska hän on ihminen kuten muutkin, eikä hänen koko elämänsä voi täysin pyöriä työn ympärillä. Voin vielä ymmärtää, että ekaluokkainen kuvittelee open mm. asuvan koulussa, mutta luulisi aikuisten ymmärtävän, että opettaminen on TYÖ eikä mikään olemassaolon ensisijainen syy.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä asia sinua kaivelee? Opettajalla on varmasti erinomainen syy olla tulematta. Meidän koulussamme suunnilleen vain oma kuolema kelpaisi syyksi, joten älä todellakaan syyllistä opettajaa. Yhdellä työkaverilla oli syöpäleikkaus adventtikirkkopäivänä ja voi sitä juoruilua vanhempien keskuudessa, että on varmaan kauhea ateisti se opettaja, kun ei paikalle tule.
Kauhea ateisti?! Minä olisin ERITTÄIN iloinen jos lapsen ope sattuisi olemaan ateisti. Se suojaisi paljolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta, et kai sinä syyllistä vanhempia alasi valinnasta?No kuule en syyllistä. Sen sijaan syyllistän idioottivanhempia siitä, että he eivät ymmärrä, että jos ope on poissa töistä, hänellä on siihen syy, koska hän on ihminen kuten muutkin, eikä hänen koko elämänsä voi täysin pyöriä työn ympärillä. Voin vielä ymmärtää, että ekaluokkainen kuvittelee open mm. asuvan koulussa, mutta luulisi aikuisten ymmärtävän, että opettaminen on TYÖ eikä mikään olemassaolon ensisijainen syy.
Ymmärrän ymmärrän, mutta kyllähän ne juhlat kuuluu opettajan työhön. Ja kyllä kai alaluokkalaisille kuuluu ne esitykset/näytelmät/laulut tms. Varsinkin kun ihan jokainen muu luokka sellaiset esittää. Edes yksi laulu, ei luulisi olevan liian vaikea järjestää/opettaa... kyllä on tämä ope ollut poissa ennenkin, eikä ole millään lailla minua hetkauttanut. Tämä on kuitenkin tärkeä päivä, lapsille ja meille vanhemmille.
Joten todellakin ajattelen, että ilman painavaa syytä, ei lomaa vain aloiteta niin, ettei oman luokan kauden päättäjäisiin kerkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta, et kai sinä syyllistä vanhempia alasi valinnasta?No kuule en syyllistä. Sen sijaan syyllistän idioottivanhempia siitä, että he eivät ymmärrä, että jos ope on poissa töistä, hänellä on siihen syy, koska hän on ihminen kuten muutkin, eikä hänen koko elämänsä voi täysin pyöriä työn ympärillä. Voin vielä ymmärtää, että ekaluokkainen kuvittelee open mm. asuvan koulussa, mutta luulisi aikuisten ymmärtävän, että opettaminen on TYÖ eikä mikään olemassaolon ensisijainen syy.
"Idioottivanhempia" ...tollasia opettajia..ei ihme, ettei jengi osaa enää ees lukea kun pääsee peruskoulusta.. mee lomalle, tarviit sitä
Veikkaisin, että joku leikkausaika sairaalassa, johon saanut kiireellisen lähetteen, tai peruutusajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin oli asia ja mielipiteeni asiaan (mietityttää..).. sitten kerroin kyseessä olevan ekaluokka (josta lukija ymmärtää, ettei aiempaa kokemusta asiasta) ja sitten itse kysymys.Kyllä siitä varmaan voi päätellä, etten oe iloinen asiasta, mutta syyllistävää en aloitukseen saa (muuta kuin lisäämällä uutta kontekstia siihen, mutta sittenhän se ei enää olisi minun aloitus).
Miten aikuista ihmistä voi ihmetyttää, että joku on joskus poissa töistä? Etkö sinä koskaan ole joutunut olemaan töistä poissa? Mistä syystä? No opettajilla on niitä ihan samoja syitä. Aloituksesi on todella kummallinen, eikä ollenkaan neutraali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin oli asia ja mielipiteeni asiaan (mietityttää..).. sitten kerroin kyseessä olevan ekaluokka (josta lukija ymmärtää, ettei aiempaa kokemusta asiasta) ja sitten itse kysymys.Kyllä siitä varmaan voi päätellä, etten oe iloinen asiasta, mutta syyllistävää en aloitukseen saa (muuta kuin lisäämällä uutta kontekstia siihen, mutta sittenhän se ei enää olisi minun aloitus).
Miten aikuista ihmistä voi ihmetyttää, että joku on joskus poissa töistä? Etkö sinä koskaan ole joutunut olemaan töistä poissa? Mistä syystä? No opettajilla on niitä ihan samoja syitä. Aloituksesi on todella kummallinen, eikä ollenkaan neutraali.
Mutta kun viikkoa ennen ilmoittaa, että aloittaa loman juuri ennen joulujuhlaa, niin kyllä ihmetyttää. Sori jos ei mahdu sun tajuntaasi, mutta ihmetyttää.
Vierailija kirjoitti:
Meidän muksun opettaja ei osallistu tämäniltaiseen joulujuhlaan. Jotenkin ihmetyttää...kyseessä ekaluokka, eli ensimmäinen koulun joulujuhla ja todistusten jako.
Onko yleistäkin tällainen?
Opettaja on ollut syyslukukauden lapsesi opettaja mutta et huomaa mainita siitä mitään myönteistä. Tuli heti tunne, että haluat muut arvostelemaan lapsesi opea!
Onpa hassu aloitus. Kai ymmärrät, että vaikka tämä juhla olisi sinulle jotenkin merkityksellinen, niin se ei ole sitä sille opettajalle. Eka luokkia tulee uusia hänelle koko ajan. Työpäivä se on missä kaikki muutkin opetuspäivät ja hän voi olla poissa työstään myös sinä päivänä. Ihmeellistä mielensäpahoittamista taas!
Miksi vähättelette toista tuodaksenne eriävän näkemyksen esille?
Ap, ymmärrän, että harmittaa. Totta puhuen itseänikin olis harmittanut jos ei ope pääsis juhlaan paikalle, eikä järkkäis mitään joululauluesitelmää kun kyse pienistä oppilaista. Eli käytännössä meette sitten katsomaan vaan muiden esitelmiä sinne.
MUTTA. koita silti muistaa ajatella niin, että voi olla joku tosi hyvä syy. Tyyliin joku sairaus perheessä tms. Kyllä varmasti on sitten kevätjuhlassa paikalla! Positiivinen asenne!
Nyt, nauti Joulun ajasta ja koita ymmärtää sitä opea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ymmärrän, mutta kyllähän ne juhlat kuuluu opettajan työhön. Ja kyllä kai alaluokkalaisille kuuluu ne esitykset/näytelmät/laulut tms. Varsinkin kun ihan jokainen muu luokka sellaiset esittää. Edes yksi laulu, ei luulisi olevan liian vaikea järjestää/opettaa... kyllä on tämä ope ollut poissa ennenkin, eikä ole millään lailla minua hetkauttanut. Tämä on kuitenkin tärkeä päivä, lapsille ja meille vanhemmille.
Joten todellakin ajattelen, että ilman painavaa syytä, ei lomaa vain aloiteta niin, ettei oman luokan kauden päättäjäisiin kerkeä.
Miten luulet sen juhlan nyt olevan erilainen? Mene sinne jauti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat ihan kuin olisi jokin opettajan oma valinta, onko hän töissä. Opettajalla on samat säännöt poissaolojen suhteen kuin muillakin. Jos hän anoo omia lomia, ne myöntää rehtori, joka tuskin myöntää niitä jatkuvasti ilman hyvää syytä samalla opettajalle vuodesta toiseen. Omat lomat ovat luonnollisesti palkattomia. Kukaan ope ei vain totea, että hohhoijaa, eipä nyt huvitakaan mennä töihin, niin enpä mene.
Jos joku ope on jatkuvasti poissa ilta- tai viikonlopputöistä, hän voi esim. olla omaishoitaja, jonka sairas perheenjäsen on silloin kotona eikä hoidossa. Tai hän on totaaliyksinhuoltaja, joka ei saa lapsia hoitoon. Syitä on monenlaisia.
Lopuksi voin todeta, että opettajat ovat yksi tunnollisimmista työntekijäryhmistä. He ovat vuodesta toiseen tilastojen mukaan vähiten poissa töistä lääkäreiden jälkeen. Monet opettajat tulevat palkatta vapaaehtoisesti katsomaan oppilaiden konsertteja ja muita esityksiä iltaisin yms. Mutta ei, se vain muistetaan, että joku ope oli joskus jostain juhlasta poissa. Hankkikaa elämä!
Eihän nykyään ekalla saa todistuksen kuin vasta keväällä, syksyn osalta käydään arviointikeskustelu.