Vuokranantaja löi liköörikonvehtipussin käteen ja sanoi maksavansa vuokravakuuden takaisin 2026 alussa
Hän sanoi, että rahat on nyt poikimassa korkoa eikä voi niitä nostaa nyt, koska se on mahdotonta. Hän sanoi, että muutama kuukausi ei ketään haittaa. Lisäksi hän sanoi, että se on ihan normaalia.
Onko hän oikeassa? Tarvitsisin rahaa nyt, mutta kai minun on pakko sitten vain odottaa. Mitä muutakaan voin tehdä?
Kommentit (17)
Mulle kävi kerran näin. Ongelma poistui niskaperseotteen myötä. Samalla vaivalla karhusin tuplat, sen verran väsytti painihetki nääs.
Kuinka kovaa löi? Voisiko tuosta tehdä rikosilmoituksen? Tuliko mustelmia, kärsikö käsi tai konvehtipussi?
Vierailija kirjoitti:
Miten se voi olla vuokranantajan tilillä. Ei sitä sinne makseta.
Itse olen ottanut aina käteisellä. Oikeasti.
muista että ne tuototkin ovat sisun. ja viivästyskorko ajalta kun ei pysty maksamaan takaisin sitä asianmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sinä tarvitset rahaa juuri nyt? Kerro omin sanoin...
Täh? Jos vuokrasuhde on loppu niin vakuus palautetaan heti eikä silloin kuin se jollekulle sopii. Ei tuossa muita perusteita tarvita.
Itse kieltäydyn aina maksamasta vuokravakuutta takaisin vedoten esim. sotkuisuuteen tai rikkoontumisiin. Osa vuokralaisista luovuttaa heti ja lähes kaikki suostuvat sitten, kun ehdotan puolikkaan takuuvuokran palauttamista. Ehkä noin 1/15 joudun maksamaan koko takuuvuokran😁
- Vuokraisäntä vuodesta 2001
Luen hyvänen aika sopimus läpi ja katso mitä olette sopineet, jos sopimuksessa ei velvoiteta maksamaan heti nii voivoi
Vuokravakuus laitetaan aina pankkiin perustettavalle ns sulkutilille, ei ikinä makseta vuokranantajan omalle tilille. Ja sitten, kun tulee vakuuden maksun aika takaisin vuokralaiselle, niin sitten se raha vapautetaan sieltä tililtä. Tässä sääntö teille vuokralaisille.
Vierailija kirjoitti:
Itse kieltäydyn aina maksamasta vuokravakuutta takaisin vedoten esim. sotkuisuuteen tai rikkoontumisiin. Osa vuokralaisista luovuttaa heti ja lähes kaikki suostuvat sitten, kun ehdotan puolikkaan takuuvuokran palauttamista. Ehkä noin 1/15 joudun maksamaan koko takuuvuokran😁
- Vuokraisäntä vuodesta 2001
Tukehtukaa alapeukutuksiinne! Mitään laitonta en tee.
Keskeiset aikarajat ja toimenpiteet:
Palautusaika: Jos asunnossa ei ole vahinkoja, vuokravakuus maksetaan takaisin yleensä 12 viikon kuluessa vuokrasuhteen päättymisestä.
Perustellut pidätykset: Jos vuokranantaja pidättää vakuudesta osan tai kokonaan, hänen on ilmoitettava siitä vuokralaiselle kohtuullisessa ajassa, yleensä muutaman päivän sisällä asunnon tarkastuksesta, ja annettava selvitys kuluista.
Viivästyskorko: Jos vuokravakuus ei palaudu sovitussa tai kohtuullisessa ajassa, voit vaatia vuokranantajalta kirjallisesti palautusta tiettyyn määräpäivään mennessä ja vaatia viivästyskorkoa eräpäivästä alkaen, jos sellainen on sovittu tai määritelty.
Kirjallinen vaatimus: Jos vakuutta ei palauteta, voit lähettää vuokranantajalle kirjallisen, allekirjoitetun vaatimuksen, jossa pyydät vakuuden palauttamista tiettyyn päivämäärään mennessä ja mainitset vaativasi viivästyskorkoa. Tämä toimii todisteena myöhemmässä riita-asiassa.
Jos ei kuukaudessa tule, niin ilmoita vieväsi ulosottoon käräjille. Näin tuttava sai nopeasti. Siis joutui käymään käräjäoikeuden kansliassa ja maksoi hieman käräjäoikeuden päätös.
Hae käräjäoikeuden päätöstä: Jos olette sopineet palautuksesta, mutta vuokranantaja ei maksa, voit viedä asian käräjäoikeuteen. Käräjäoikeuden päätöksen jälkeen saat tuomion, jolla voit hakea vuokravakuuden ulosottoa.
Harkitse ulosottohakemusta: Tuomion saatuasi voit tehdä ulosottohakemuksen vakuuden perimiseksi.
Kysyitkö paljonko tulet saamaan sitä korkoa sitten?