Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ope ei osallistu joulujuhlaan

Vierailija
20.12.2018 |

Meidän muksun opettaja ei osallistu tämäniltaiseen joulujuhlaan. Jotenkin ihmetyttää...kyseessä ekaluokka, eli ensimmäinen koulun joulujuhla ja todistusten jako.

Onko yleistäkin tällainen?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kun olisi ampiaispesään sohaissut aloituksella 😬😆. Hirveä puolustusreaktio suhteellisen neutraalista kysymyksestä.

Ap

Kysymyksesi ei ollut neutraali, vaan syyllistävä. Ihan turha väittää muuta.

MinkäJa kohdan koet syyllistävänä?

Ensin oli asia ja mielipiteeni asiaan (mietityttää..).. sitten kerroin kyseessä olevan ekaluokka (josta lukija ymmärtää, ettei aiempaa kokemusta asiasta) ja sitten itse kysymys.

Kyllä siitä varmaan voi päätellä, etten oe iloinen asiasta, mutta syyllistävää en aloitukseen saa (muuta kuin lisäämällä uutta kontekstia siihen, mutta sittenhän se ei enää olisi minun aloitus).

Miten aikuista ihmistä voi ihmetyttää, että joku on joskus poissa töistä? Etkö sinä koskaan ole joutunut olemaan töistä poissa? Mistä syystä? No opettajilla on niitä ihan samoja syitä. Aloituksesi on todella kummallinen, eikä ollenkaan neutraali.

Mutta kun viikkoa ennen ilmoittaa, että aloittaa loman juuri ennen joulujuhlaa, niin kyllä ihmetyttää. Sori jos ei mahdu sun tajuntaasi, mutta ihmetyttää.

Miksi ihmetyttää? Ja millaista harmia tästä koituu sinulle. Juhliin kuitenkin pääsette

Vierailija
42/57 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kun olisi ampiaispesään sohaissut aloituksella 😬😆. Hirveä puolustusreaktio suhteellisen neutraalista kysymyksestä.

Ap

Ensin oli asia ja mielipiteeni asiaan (mietityttää..).. sitten kerroin kyseessä olevan ekaluokka (josta lukija ymmärtää, ettei aiempaa kokemusta asiasta) ja sitten itse kysymys.

Kyllä siitä varmaan voi päätellä, etten oe iloinen asiasta, mutta syyllistävää en aloitukseen saa (muuta kuin lisäämällä uutta kontekstia siihen, mutta sittenhän se ei enää olisi minun aloitus).

Miten aikuista ihmistä voi ihmetyttää, että joku on joskus poissa töistä? Etkö sinä koskaan ole joutunut olemaan töistä poissa? Mistä syystä? No opettajilla on niitä ihan samoja syitä. Aloituksesi on todella kummallinen, eikä ollenkaan neutraali.

Mutta kun viikkoa ennen ilmoittaa, että aloittaa loman juuri ennen joulujuhlaa, niin kyllä ihmetyttää. Sori jos ei mahdu sun tajuntaasi, mutta ihmetyttää.

Se, että opettaja sanoo aloittavansa loman, ei välttämättä ole ihan koko totuus. Joo, voi olla, että hän on varannut matkan ja anonut esimieheltä lisävapaata, mutta voi myös olla, ettei hän halua kertoa esim. menevänsä leikkaukseen tms. Opettajan poissaolon syy ei kuulu vanhemmille eikä oppilaille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, eli on yleistä. Ok, ei mitään. Joku kysyi syytä, no mistäs minä sen syyn tietäisin, muuta kun laittoi viestiä, että aloittaa aiemmin loman.

Ehkä vaan ajattelin, että ekaluokan ekassa juhlassa olis voinut olla oma ope paikalla. Koen hieman epäkunnioittavana sen, että ei saavu paikalle - ja mitään jouluesitystäkään ei tällä ryhmällä ole. Kaikilla muilla kuulema on...

Mutta joo, elämässä sattuu ja tapahtuu. Ehkä on joku painava syy olla poissa.

Ap

No ei todellakaan ole yleistä mutta silloin, kun ope on poissa, siihen on syy ihan niin kuin sinullakin kai on syy joskus olla poissa töistä. 

Itse en ollut yksissäkään lapseni kevätjuhlissa, koska olin aina töissä juhlimassa oppilaiden lukuvuoden lopettajaisia ja luokalta pääsemisiä. Ap on varmaan tyytyväinen. Alakoulun joulujuhliin sentään pääsin, koska ne pidettiin iltaisin.

"Ap on varmaan tyytyväinen"

No mutta, et kai sinä syyllistä vanhempia alasi valinnasta?

No kuule en syyllistä. Sen sijaan syyllistän idioottivanhempia siitä, että he eivät ymmärrä, että jos ope on poissa töistä, hänellä on siihen syy, koska hän on ihminen kuten muutkin, eikä hänen koko elämänsä voi täysin pyöriä työn ympärillä. Voin vielä ymmärtää, että ekaluokkainen kuvittelee open mm. asuvan koulussa, mutta luulisi aikuisten ymmärtävän, että opettaminen on TYÖ eikä mikään olemassaolon ensisijainen syy.

Ymmärrän ymmärrän, mutta kyllähän ne juhlat kuuluu opettajan työhön. Ja kyllä kai alaluokkalaisille kuuluu ne esitykset/näytelmät/laulut tms. Varsinkin kun ihan jokainen muu luokka sellaiset esittää. Edes yksi laulu, ei luulisi olevan liian vaikea järjestää/opettaa... kyllä on tämä ope ollut poissa ennenkin, eikä ole millään lailla minua hetkauttanut. Tämä on kuitenkin tärkeä päivä, lapsille ja meille vanhemmille.

Joten todellakin ajattelen, että ilman painavaa syytä, ei lomaa vain aloiteta niin, ettei oman luokan kauden päättäjäisiin kerkeä.

Shit is not given.

Vierailija
44/57 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän muksun opettaja ei osallistu tämäniltaiseen joulujuhlaan. Jotenkin ihmetyttää...kyseessä ekaluokka, eli ensimmäinen koulun joulujuhla ja todistusten jako.

Opettaja on ollut syyslukukauden lapsesi opettaja mutta et huomaa mainita siitä mitään myönteistä. Tuli heti tunne, että haluat muut arvostelemaan lapsesi opea!

Mutta ei tämä ollut mikään henkilökohtainen hyökkäys tai analyysi opettajasta, vaan yleinen kysymys, onko yleistä, korkeintaan omia kokemuksia. Tuo tunne mikä sinulle tuli on omia oletuksiasi, ei minun sanojani.

Ap

Vierailija
45/57 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja on ollut syyslukukauden lapsesi opettaja mutta et huomaa mainita siitä mitään myönteistä. Tuli heti tunne, että haluat muut arvostelemaan lapsesi opea!

Mutta ei tämä ollut mikään henkilökohtainen hyökkäys tai analyysi opettajasta, vaan yleinen kysymys, onko yleistä, korkeintaan omia kokemuksia. Tuo tunne mikä sinulle tuli on omia oletuksiasi, ei minun sanojani.

Ap

On yleistä. Opettajan ei tarvitse olla mikään vaativien vanhempien toiveidentäyttäjä, vaan hän on ihan tavallinen ihminen mahdollisine sairauksineen tai ulkomaanlomineen.

Vierailija
46/57 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho tässä ketjussa on paljon opettajia 😀 juokse ap

Vierailija
47/57 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt yhden kevätjuhlan väliin koska oli kurkunpääntulehdus, en pystynyt puhumaan lainkaan. Oppilaani esiintyivät kyseisessä juhlassa ja yksi oppilas unohti mennä lavalle kun en ollut itse paikalla tarkistamassa että kaikki menevät esiintymään :(

Vierailija
48/57 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä ole yleistä, se joka muuta väittää valehtelee. On varmaan poikkeuksellisesti poissa, voin lyödä vaikka vetoa, että ensijouluna on paikalla.

T:Ope

Vierailija
49/57 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
50/57 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaisin, että joku leikkausaika sairaalassa, johon saanut kiireellisen lähetteen, tai peruutusajan.

Jotain tällaista mäkin veikkaan. Oon opettaja ja meillä joulujuhlasta poissaolon syyksi käy just leikkaus tai muu pää kainalossa sairaus tai se, että ei kerta kaikkiaan saa pahasti sairaalle lapselle hoitajaa sillä varoitusajalla. Erittäin iso kynnys jäädä pois. Itsellänikin on hirveä flunssa päällä, mutta koska ei oo kuumetta en kehtaa jäädä pois vaikka en pysty puhumaan kunnolla kun on ääni ihan poissa ja niistän verta. Päätin, että pidetään tänään vähän erikoispäivä, ku ei yksinkertaisesti riitä ääni varsinaisesti opettamaan. Pari ekaa tuntia askarreltiin joulukoristeita ja ruokailun jälkeen katsotaan elokuva ja sit loppuukin jo koulu. Ehtii käydä kiskomassa teetä ja höyryhengittämässä kotona ennen joulujuhlaa illalla.

Vierailija
51/57 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän nykyään ekalla saa todistuksen kuin vasta keväällä, syksyn osalta käydään arviointikeskustelu.

Riippuu ihan kunnasta, ei voi yleistää.

Vierailija
52/57 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä asia sinua kaivelee? Opettajalla on varmasti erinomainen syy olla tulematta. Meidän koulussamme suunnilleen vain oma kuolema kelpaisi syyksi, joten älä todellakaan syyllistä opettajaa. Yhdellä työkaverilla oli syöpäleikkaus adventtikirkkopäivänä ja voi sitä juoruilua vanhempien keskuudessa, että on varmaan kauhea ateisti se opettaja, kun ei paikalle tule.

Älä sinäkään syyllistä minua sen vuoksi, että tällaista "ääneen" ihmettelen. Omassa lapsuudessa ei ollut yleistä olla poissa ja kyseessä ekaluokkalainen, joten kokemusta ei tätä ennen ole koulun joulujuhlista. Saa kai asiasta keskustella vai hetikö kivitetään?

Ap

Öh... ei kai kukaan sanonut että olisi yleistä, nimenomaanhan tässä on painotettu, että yleensä on oikea syy olla poissa. 

Vierailija
53/57 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö ap, ettei opettaja saa illalla olevasta joulujuhlasta välttämättä lainkaan palkkaa. Jos ys tunnit on jo käytetty, on ope paikalla ihan ilmaiseksi.

Vierailija
54/57 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, eli on yleistä. Ok, ei mitään. Joku kysyi syytä, no mistäs minä sen syyn tietäisin, muuta kun laittoi viestiä, että aloittaa aiemmin loman.

Ehkä vaan ajattelin, että ekaluokan ekassa juhlassa olis voinut olla oma ope paikalla. Koen hieman epäkunnioittavana sen, että ei saavu paikalle - ja mitään jouluesitystäkään ei tällä ryhmällä ole. Kaikilla muilla kuulema on...

Mutta joo, elämässä sattuu ja tapahtuu. Ehkä on joku painava syy olla poissa.

Ap

No ei todellakaan ole yleistä mutta silloin, kun ope on poissa, siihen on syy ihan niin kuin sinullakin kai on syy joskus olla poissa töistä. 

Itse en ollut yksissäkään lapseni kevätjuhlissa, koska olin aina töissä juhlimassa oppilaiden lukuvuoden lopettajaisia ja luokalta pääsemisiä. Ap on varmaan tyytyväinen. Alakoulun joulujuhliin sentään pääsin, koska ne pidettiin iltaisin.

"Ap on varmaan tyytyväinen"

No mutta, et kai sinä syyllistä vanhempia alasi valinnasta?

No kuule en syyllistä. Sen sijaan syyllistän idioottivanhempia siitä, että he eivät ymmärrä, että jos ope on poissa töistä, hänellä on siihen syy, koska hän on ihminen kuten muutkin, eikä hänen koko elämänsä voi täysin pyöriä työn ympärillä. Voin vielä ymmärtää, että ekaluokkainen kuvittelee open mm. asuvan koulussa, mutta luulisi aikuisten ymmärtävän, että opettaminen on TYÖ eikä mikään olemassaolon ensisijainen syy.

Ymmärrän ymmärrän, mutta kyllähän ne juhlat kuuluu opettajan työhön. Ja kyllä kai alaluokkalaisille kuuluu ne esitykset/näytelmät/laulut tms. Varsinkin kun ihan jokainen muu luokka sellaiset esittää. Edes yksi laulu, ei luulisi olevan liian vaikea järjestää/opettaa... kyllä on tämä ope ollut poissa ennenkin, eikä ole millään lailla minua hetkauttanut. Tämä on kuitenkin tärkeä päivä, lapsille ja meille vanhemmille.

Joten todellakin ajattelen, että ilman painavaa syytä, ei lomaa vain aloiteta niin, ettei oman luokan kauden päättäjäisiin kerkeä.

No nimenomaan _kuuluu työhön_, kuten itsekin sanoit. Ja ihan samalla tavalla kuin minkä tahansa ammatin edustajilla, tulee opettajalla joskus tilanne, että ei pääse töihin. Oli se sitten terveyteen liittyvä tai muu painava syy jonka perusteella on saanut sen päivän töistä vapaaksi. Itse sain viimeksi perheenjäsenen hautajaisten takia.

En ymmärrä mitä ihmettelemistä tuossa asiassa on. 

Vierailija
55/57 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä minulla tulee tuosta ensimmäisenä mieleen, että jotain ikävää on sattunut kun noin viimetipassa ilmoittaa asiasta. :( Toivottavasti opettajalla ja läheisillään on kaikki ok. Ja koita nyt sinäkin pärjätä jotenkin tämän "järkyttävän" takapakin kanssa, ettei opettaja tule ekaluokkalaisen joulujuhlaan.... huoh.

Vierailija
56/57 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla että open ys aika on tullut täyteen? Ei omalla ajallaan tule iltajuhlaan vaan aloittaa loman aiemmin kun on ns. Tehnyt tunnit jo aikaisemmin eikä työnantaja suostu maksamaan palkkaa juhlan ajalta?

Vierailija
57/57 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyvin maltillisesti kerrotaan syitä, miksei opettaja mahdollisesti osallistunut juhlaan. Oliko juhla opettajalle iltajuhlana edes pakollinen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme