Oikeasti lämpimät talvikengät?
Varpaat aina jäässä :(
Mistä olette löytäneet hyvät, mikä merkki?
Kommentit (75)
Emu/UGG + villasukka. Eipä palele pakkasella. Loskakeliin sitten jotkut muut kengät.
Vierailija kirjoitti:
Joulun jälkeen lienee taas Sorelin perinteinen malli alennuksessa.
Millainen vuori näissä on? Haluan sellaiset, joissa on ihan lampaankarvaa tms sisällä. Ap
Motonetin moottorikelkkasaappaat on hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti lämpimät talvikegät on mitkä tahansa kengät, jotka ovat numeroa isommat kuin muina vuodeenaikoina käyttämäsi. Tähän ylimääräiseen numeroon mahtuu villasukka ja ennen kaikkea runsaasti eristävää ILMAA joka sen lämmön jaloissasi pitää.
Nyt on käytössä huopikkaat joihin mahtuu mukavasti villasukka ja villapohjallinen ja silti on usein varpailla kylmä. Kotona on aina kelsitossut jalassa. Ap
Mikä sukka sulla on alimpana ihoa vasten?
Mulla on valkosormisuutta (Raynayd'n oire siis) ja oireita ilmenee sekä sormien että varpaiden kohdalla. Parhaiten saa jalat pysymään lämpiminä joko kokoa liian isoissa Soreleissa (tuplavillasukat, ei keinokuituisia sukkia alle) tai kunnollisissa vaelluskengissä (omat tällä hetkellä käytössä olevat ovat korkeat Meindlin kengät). Lisäksi villapohjalliset.
Ongelmaksi muodostuu kenkävalinta työssä, nk. jakkupukuhommia kun osuu päivälle, niin laitapa siihen sitten tyylikkäästi huopikkaat kaveriksi ;) normaalisti kun kuljen töissä ilman kenkiä ja villasukissa (tai kaksissa)..
Aitoa nahkaa, paksu pitävä kumipohja ja villavuori.
Mulla on goretex maiharit ja syylingit, miehellä on oikeat talvimaiharit. Siistimpään käyttöön mulla on huopanilkkurit.
Sievi.
Kunnon paksut pohjalliset, niin nykyiset kenkäsikin käy. Se kenkien kylmyys tulee poikkeuksetta huonosta eristyksestä maahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulun jälkeen lienee taas Sorelin perinteinen malli alennuksessa.
Millainen vuori näissä on? Haluan sellaiset, joissa on ihan lampaankarvaa tms sisällä. Ap
Ei ole.
Mun jalat lakkasivat palelemasta kun aloin käydä joka päivä tunnin mittaisella lenkillä. Saliharjoittelu ei auta.
https://varuste.net/Meindl+Dovre+Extreme+GTX+Wide?_tu=41249
Ei ole koskaan palellut jalkoja kun nuo ovat olleet jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon paksut pohjalliset, niin nykyiset kenkäsikin käy. Se kenkien kylmyys tulee poikkeuksetta huonosta eristyksestä maahan.
Niissä on jo sellaiset paksut villapohjalliset. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti lämpimät talvikegät on mitkä tahansa kengät, jotka ovat numeroa isommat kuin muina vuodeenaikoina käyttämäsi. Tähän ylimääräiseen numeroon mahtuu villasukka ja ennen kaikkea runsaasti eristävää ILMAA joka sen lämmön jaloissasi pitää.
Nyt on käytössä huopikkaat joihin mahtuu mukavasti villasukka ja villapohjallinen ja silti on usein varpailla kylmä. Kotona on aina kelsitossut jalassa. Ap
Mikä sukka sulla on alimpana ihoa vasten?
Yleensä sellainen villafroteesukka. Ap
Vierailija kirjoitti:
Voitko lopettaa tuon kuoma-spämmin? Päätin juuri että en osta kuomia ihan tuon takia. Ap
Omapa on ongelmas sit kylmien jalkojen kanssa. Ajattelin pistää infoa, sillä itse olen niin tyytyväinen siitä, että löysin lämpimät kengät, joilla ei liukastele. Kun on tullut puhetta kengistä yleensä, ihmiset ovat olleet yllättyneitä, että kuomat tekee myös aikuisille kenkiä. Olen ihan tavallinen kolmekymppinen perheenäiti ja halusin vain auttaa enkä spämmätä. Asenteellasi jalkasi palelevat tänäkin talvena sit. Ole hyvä.
Itse palelevana ostin nämä
https://www.pomar.fi/collections/naiset/products/saari-women-s-gore-tex…
Itse tarkenen näillä. Muutaman kerran olen käyttänyt ja nyt lojuvat kaapissa kun malli ei sovi enää mun jalalle. Harmi.
Vierailija kirjoitti:
Vanha kansanviisaus: "vilu on pienissä kengissä ja suurissa kinttaissa"
Lämpimässä kengässä tulee olla paksu pohja ja siinä pitää ola tilaa niin paljon että sinne mahsuu tuplasukat niin että se on edelleen väljä.
Jos joutuu olemaan pidempiä aikoja ulkona, niin kenkään voi laittaa kertokäyttöisen lämmittiminen, noiden kanssa kyllä pärjäilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko lopettaa tuon kuoma-spämmin? Päätin juuri että en osta kuomia ihan tuon takia. Ap
Omapa on ongelmas sit kylmien jalkojen kanssa. Ajattelin pistää infoa, sillä itse olen niin tyytyväinen siitä, että löysin lämpimät kengät, joilla ei liukastele. Kun on tullut puhetta kengistä yleensä, ihmiset ovat olleet yllättyneitä, että kuomat tekee myös aikuisille kenkiä. Olen ihan tavallinen kolmekymppinen perheenäiti ja halusin vain auttaa enkä spämmätä. Asenteellasi jalkasi palelevat tänäkin talvena sit. Ole hyvä.
Yksi viesti aiheesta olisi riittänyt hyvin🙄. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ohuen pohjan lisäksi toinen ongelma on se että kenkä on liian tiukka, kun kengän sisällä ei ole eristävää ilmaa, niin kylmähän siellä tulee. Lisäpohjalliset vain pahetaa tilannetta, joskengästä tulee entistä tiukempi.
Eli kenkää ostaessa heti paksu eristävä lisäpohjallinen ja tuplasukat ja senkin jälkeen kengän pitäisi olla jalassa melko väljä. Extreemetilanteessa vielä varpaanlämmitin kenkään.
Vierailija kirjoitti:
Lämpimissä talvikengissä on myös riittävän paksu pohja jäisen maan ja jalan välissä. Minulla on Sievin saappaat, joissa on karvavuori ja paksu pohja ja niissä on luvattu tarkenevan -20 asteeseen. Ovat ihan hyvät, mutta parin kymmenen asteen pakkasella ei oikein mikään kenkä tahdo pitää varpaita lämpiminä bussipysäkillä seisoskellessa.
Asun lapissa ja mulla on Sievin polyuretaanisaappaat. Laitoin niihin vielä villapohjallisen. Tavan sukalla pärjää sinne -10 asti, kylmemmällä villasukka. Ei ole liukkaat, pystyssä pysyy kaljukelilläkin. Tunturissa pärjää tuntitolkulla merinovillasukalla ja villasukalla.
Toinen hyvä on tavalliseen kenkään avaruussukat - alumiinilankaa taitavat olla.
UGGit, niissä ei ole vielä koskaan varpaat palellut!
ei sillä merkillä ole väliä, pääasia että ostat niin isot että mahtuu kahdet sukat ja pohjallisetkin