Työttömänä en saa vuokra-asuntoa. Täytyykö ruveta valehtelemaan töistä tai opiskeluista?
Menetän toivoni. Olen käynyt arviolta 15:ssä asuntoesittelyssä ja joka kerta opiskelijat ja työssäkäyvät kiilaavat mun edelle. Ärsytystä lisää se, että joudun kulkemaan tälle uudelle paikkakunnalle junalla ja liput maksavat n. 23e suuntaansa. Eikä esittelyitä voi millään olla vaikkapa kahta samana päivänä vaan kuljen vain asuntoa katsomaan ja pettymään.
Miksi en saa asuntoa? Olen jutellut ja kuullut muiden hakijoiden juttelevan esittelijän kanssa ja monella työssäkäyvällä muuton syynä on "haluan vaihtaa kaupunginosaa", "tämä asunto on hieman lähempänä työpaikkaani" ja opiskelijoilla "mun naapurit on meluisia" ja "mä en tykkää niistä opiskelija-asuntosäätiön asunnoista". Ja mun syyni muuttoon on "vuokrasopimukseni loppuu kuukauden päästä, tarvitsen uuden asunnon". Ja rannalle jään ruikuttamaan, pian olen taivasalla.
Vuokranmaksu ei tietenkään ole ongelma, työttömyysrahalla ja asumistuella elän kuin kuningas, ja rahaakin on tilillä kymppitonni. Olen erittäin siistin näköinen, fiksu ja huoliteltu, en polta enkä juo. Ja töitä haen tietenkin aktiivisesti.
Otsikkoon palatakseni: täytyykö mun valehdella vuokranantajalle töistä tai koulupaikasta? Tarkastavatko he asian? Alan olla jo oikeasti epätoivoinen.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen valehdellut asuntoa hakiessani että olen juuri aloittamassa opiskelut. Hyvin meni läpi eikä sen enempää kyselty.
Minä jouduin toimittamaan opiskelutodistuksen.
Kela antaa vakuudet vain, jos muuttoon on syy ja aloite muutolle Kelan tai työ/opiskelu uudella paikkakunnalla. Silloinkin pitää olla oikeutettu toimeentulotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas trollataan tai hämmennetään.
Työtön nimenomaan saa kunnalta jopa vuokravakuuden. Työtöntä varmempaa vuokranmaksajaa ei olekaan.
Ei saa. Toimeentulotukea saavat voivat hakea vuokravakuutta kyllä, mutta ei sitä kaikille anneta.
Minä saan tt-tukea, vuokravakuudessa Kela ei auttanut. Taisi olla enimmäismäärä joku 550e minkä olisivat maksaneet. Usein vakuudeksi pyydetään 2kk vuokra, minulla oli vain se 1kk, mutta oli 100e tuon yli.
Eikä siis mennyt niin että olisi tuon ylimenevän osan joutunut vain itse maksamaan, vaan kaiken.
Kummallista. Nimittäin raja tosiaan on tuo 550, mutta ei asuntoja tuohon hintaan. Kelassa asia tiedetään. Olen saanut yksityiseltä asunnon 1 kk vuokravakuudella, jonka Kela on maksanut, vaikka kk-vuokra on isompi. Lisäksi tuetaan muuttokustannuksissa, sitä itse asiassa kysytään joka kerta kun hakee toimeentulotuen. Ei vaadi erityisiä hakemuksia, vain rastit ruutuun.
Vierailija kirjoitti:
Kela antaa vakuudet vain, jos muuttoon on syy ja aloite muutolle Kelan tai työ/opiskelu uudella paikkakunnalla. Silloinkin pitää olla oikeutettu toimeentulotukeen.
Ei pidä paikkaansa. Asuntoa voi joutua useista syistä.
Ei saa. Toimeentulotukea saavat voivat hakea vuokravakuutta kyllä, mutta ei sitä kaikille anneta.
Minä saan tt-tukea, vuokravakuudessa Kela ei auttanut. Taisi olla enimmäismäärä joku 550e minkä olisivat maksaneet. Usein vakuudeksi pyydetään 2kk vuokra, minulla oli vain se 1kk, mutta oli 100e tuon yli.
Eikä siis mennyt niin että olisi tuon ylimenevän osan joutunut vain itse maksamaan, vaan kaiken.