Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko sen teitittelyn lopettaa!

Vierailija
18.12.2018 |

Todella ärsyttävä tapa. En halua, että yksikään enää teitittelee minua!

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Sehän on kohteliasta.

Vierailija
2/43 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatuo nimi otsaan niin ...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko sen aloittaa? Kuulostaa kamalalta kun vanhoille ihmisille kassalla pimu tokaisee että mitäs sulle laitetaan.

Todennäköisesti se vanha ihminen ei ole kanssasi samaa mieltä.

Vierailija
4/43 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mennään muutaman vaativan turkkimummon ehdoilla. Suurin osa ihmisistä ei koe ikääntyessään muuttuvansa erityiskohtelua tarvitseviksi. Olemme kasvaneet tasa-arvoon emmekä koe sinuttelua epäkohteliaaksi.

Vierailija
5/43 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko sen aloittaa? Kuulostaa kamalalta kun vanhoille ihmisille kassalla pimu tokaisee että mitäs sulle laitetaan.

Minä vanha ihminen (88v) tykkään sinuttelustakin, mutta teitittely on kohteliaampaa ja miellyttävämpää. Sinutella saa, jos tavataan usein, mutta ihan ventovieras voisi teititellä kyllä aina.

Vierailija
6/43 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole turkkia, olen vasta 62 v mummo, mutta tykkään teitittelystä silti.

Vierailija
7/43 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teititelkää tai sinutelkaa, mutta käyttäkää sitä samaa kaikkiin älkääkä erotelko. Epäkohteliasta, kun aspa puhuu edellä olevalle naiselle ihan eri tavalla kuin minulle

Vierailija
8/43 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Tämä vanha ihminen tässä ainakin inhoaa teitittelyä ja tulen aina hyvälle tuulelle kun nuori ihminen sinuttelee minua.

Vierailija
9/43 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vanha ihminen (88v) tykkään sinuttelustakin, mutta teitittely on kohteliaampaa ja miellyttävämpää. Sinutella saa, jos tavataan usein, mutta ihan ventovieras voisi teititellä kyllä aina.

Minä (113) olen taas toista mieltä.

Vierailija
10/43 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely pitää nimenomaan palauttaa kunniaan. Ruotsalaisilta apinoitu ylituttavallisuus ei sovi Suomeen.

Vierailija
11/43 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meistä 60-luvulla syntyneistä lähes kaikista, keiden kanssa olen jutellut, se alkaa tuntua kamalalta, kun aletaan teititellä. Me kaikki koemme sen näen "olet alkanut näyttää vanhalta ja olet vanha". Kiitos tiedosta, mutta tiedetään se itsekin.  Minullekin jotkut iäkkäämmät jo sanovat, ei tarvitse teititellä ja hekin tuntuvat siitä loukkaantuvan. 

Vierailija
12/43 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely kunniaan! Varsinkin palveluammateissa. Se antaa asiakaspalvelijalle etäisyyttä, ei tarvitse olla asiakkaan paras kaveri. Se antaa myös asiakkaalle etäisyyttä, ei tarvitse olla asiakaspalvelijan paras kaveri. Mikään ei ole teennäisempää kuin pakotettu mitäs sulle hei, no haista kuule vttu hei.

Vähän samaan tapaan kuin ennen oli kohteliasta olla istumatta taksissa kuskin viereen, vaan taakse oikealle - se on myös turvallisuuskysymys, kuski voi tarkkailla asiakasta diskreetisti.

Ei tarvitse tunkea toisten reviireille, tietää kaikesta kaikkea, olla kaikkien kanssa kaiken aikaa kaikella tavalla. Voi ottaa etäisyyttä.

Vierailija
13/43 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teitittely mielletään vanhempien ihmisten eduksi? Kaunis, toista kunnioittava ja jonkinlaisia perinteisiä käytöstapoja  arvostava teitittely sopii yhtä hyvin myös nuorempiakin kohtaan. Esim. hotlan respan kunnioittava käytös nuorta ihmistä kohtaan teitittelyllä näyttää kyllä nostavan joskus nuoren ryhtiä suoremmaksi. Teitittelyllä on myös se taika, että mitä parempitasoisessa paikassa sitä tapahtuu sen enemmän myös asiakas ymmärtää käyttäytyä siellä hyvin. Sen teitittelyn taakse kätkee myös sen hyytävän tosiseikan, että jos mokailet et ole tervetullut jatkossa. Teitittelyllä on monia merkityksiä :)

Vierailija
14/43 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meistä 60-luvulla syntyneistä lähes kaikista, keiden kanssa olen jutellut, se alkaa tuntua kamalalta, kun aletaan teititellä. Me kaikki koemme sen näen "olet alkanut näyttää vanhalta ja olet vanha". Kiitos tiedosta, mutta tiedetään se itsekin.  Minullekin jotkut iäkkäämmät jo sanovat, ei tarvitse teititellä ja hekin tuntuvat siitä loukkaantuvan. 

Suomessa ikääntymistä ja elämänkokemusta on perinteisesti kunnioitettu. Ikuisen nuoruuden tavoittelu ei kuulu Suomen järkevälle kansalle, se on markkinamiesten keksimää hapatusta.

Vierailija
15/43 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pimuttelu sen sijaan kuulostaa erittäin kohteliaalta?

Vierailija
16/43 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tarjoilijana ollessani teitittelin kaikkia (jos ei nyt ihan selvästi itseäni nuoremmista teineistä ollut kyse) ja kyllä se tuntui toisia ärsyttävän suunnattomasti. Se on vaan helpompaa ottaa sellainen linja että kaikkia teititellään, kun alkaa arpomaan, että keitä pitäisi teititellä ja keitä ei.

Vierailija
17/43 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koen teitittelyn ikärasismina. Varsinkin kun edellistä asiakasta sinutellaan ja sitten kun on minun vuoro, niin saan tuota teitittelyä. Se on erittäin masentavaa. Tulee sellainen olo, että tälle kohta kuolevalle pitää nyt puhua eri tavalla. Oikein korostetaan sitä, että olen ikäloppu, vaikka olen vasta 45.

Vierailija
18/43 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tintsu kirjoitti:

Miksi teitittely mielletään vanhempien ihmisten eduksi? Kaunis, toista kunnioittava ja jonkinlaisia perinteisiä käytöstapoja  arvostava teitittely sopii yhtä hyvin myös nuorempiakin kohtaan. Esim. hotlan respan kunnioittava käytös nuorta ihmistä kohtaan teitittelyllä näyttää kyllä nostavan joskus nuoren ryhtiä suoremmaksi. Teitittelyllä on myös se taika, että mitä parempitasoisessa paikassa sitä tapahtuu sen enemmän myös asiakas ymmärtää käyttäytyä siellä hyvin. Sen teitittelyn taakse kätkee myös sen hyytävän tosiseikan, että jos mokailet et ole tervetullut jatkossa. Teitittelyllä on monia merkityksiä :)

Paitsi teitittelyä käytetään vaan vanhempiin ihmisiin. Ongelmaa ei olisikaan, jos kaikkia kohdeltaisiin samoin.

Vierailija
19/43 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alkoi parikymppiset asiakaspalvelijat teititellä, kun olin vähän alle 40-vuotias. Ei mitenkään kiva tunne!

Vierailija
20/43 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin irvokasta, kun tänäänkin S-marketin kassalla tatuioitu, tekoripsinen ruma tytsy sanoi vähintään 90-vuotiaalle rouvalle moi ja sinutteli. 

Tasa-arvo ei tarkoita käytöstapojen puutetta. Hyvin kasvatetulle nuorellekin tulee selkärangasta teitittely, jos tilanne sitä vaatii. 

Olen itse viisikymppinen ja on ok sinutella tietysti. Joissain yhteyksissä minuakin on hyvä teititellä kyllä. 

Sinun ei kannata puhua käytöstavoista mitään kun et näköjään niitä itsekään osaa. Sinuttelu on huomattavasti kohteliaampaa kuin ihmisten rumaksi haukkuminen.