Voisiko sen teitittelyn lopettaa!
Todella ärsyttävä tapa. En halua, että yksikään enää teitittelee minua!
Kommentit (43)
Meillä yksityisellä lääkäriasemalla (eka työpaikka vuosia sitten) labrassa on ohjeistukset että kaikkiatei teitellään. Ja ollaan ystävällisiä (mikä ei ole kaikille itsestäänselvää).
Teitittelen yhä, jos asiakas/potilas tahtoo muutan tapaa. Koen kuitenkin tämän itselle helpommaksi (ei pärstäkohtaista arviota jokaisen kohdalla), ja tavallaan tasa-arvoistan omalta osaltani asiakkaita näin ja pidän kohteliaan etäisyyden. Ystävällinen, lämmin ja hymyilevä pyrin olemaan myös aina, ei ole potilaan/asiakkaan syy vaikka kissa ois yöllä oksentanut kenkään.
Vierailija kirjoitti:
Itse tarjoilijana ollessani teitittelin kaikkia (jos ei nyt ihan selvästi itseäni nuoremmista teineistä ollut kyse) ja kyllä se tuntui toisia ärsyttävän suunnattomasti. Se on vaan helpompaa ottaa sellainen linja että kaikkia teititellään, kun alkaa arpomaan, että keitä pitäisi teititellä ja keitä ei.
Mistä huomasit, että se ärsytti joitakin? Saitko suoraa palautetta?
Vierailija kirjoitti:
Itse tarjoilijana ollessani teitittelin kaikkia (jos ei nyt ihan selvästi itseäni nuoremmista teineistä ollut kyse) ja kyllä se tuntui toisia ärsyttävän suunnattomasti. Se on vaan helpompaa ottaa sellainen linja että kaikkia teititellään, kun alkaa arpomaan, että keitä pitäisi teititellä ja keitä ei.
Olin tulossa sanomaan samaa, yllättävän moni selvästi yhdistää teitittelyn joksikin ikäkysymykseksi, vaikka tarjoilijoilla ainakin teitittely on usein ylempää tullut ohjeistus, ellei maalaisjärki jo asiaa kertonut. Minunkin asiakkaistani osa on sen verran ”hienostoa”, että takuulla pöyristyvät ikihyviksi jos kuulevat sinuttelua henkilökunnalta, joten ainut keino on noudattaa samaa käytäntöä varalta kaikkiin asiakkaisiin poislukien selkeästi lapset/teinit. Joten ei ole mitään ikärasismia, vaan yritetään vaan tehdä työtämme palveluammateissa :)
Mua ei haittaa jos teititellään kaikkia, myös kymmenvuotiaita, tai jos pomo on käskenyt tekemään niin, mutta kyllä. siitä menee puoli päivää pilalle jos edellä olevaa sinutellaan ja minua teititellään, tunnen itseni satavuotiaaksi (olen 35 v) . Ja vältän noita myyjiä/liikkeitä.
Itse kanssa kauhistun aina kun teititellään. Kun on tottunut siihen, että vain huomattavan ikääntyneitä ihmisiä teititellään, niin näin 35-vuotiaana se on kauheaa! Tulee just mieleen, että kai ne arvioi ulkonäön perusteella, että olen jo iäkäs!
Ymmärrän toki, että tässä käytännössä on ollut muutosta. Ilmeisesti jonnekin 70-luvulle asti teititeltiin vieraampia ihmisiä, mutta silloin ruvettiin siirtymään tuohon Ruotsin sinuttelumalliin. Ja nyt ollaan taas siirtymässä teitittelyyn.
Mutta kun on itse kasvanut sinuttelu -maailmassa, niin teitittely saa kyllä tuntumaan ikälopulta.
Kaikkein hirveintä on kylläkin alentuva 'voisiko rouva siirtyä tänne oikealle?'-tyyppinen lähestymistapa. Toivottavasti kuolen ennen rouvitteluikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tulossa sanomaan samaa, yllättävän moni selvästi yhdistää teitittelyn joksikin ikäkysymykseksi, vaikka tarjoilijoilla ainakin teitittely on usein ylempää tullut ohjeistus, ellei maalaisjärki jo asiaa kertonut. Minunkin asiakkaistani osa on sen verran ”hienostoa”, että takuulla pöyristyvät ikihyviksi jos kuulevat sinuttelua henkilökunnalta, joten ainut keino on noudattaa samaa käytäntöä varalta kaikkiin asiakkaisiin poislukien selkeästi lapset/teinit. Joten ei ole mitään ikärasismia, vaan yritetään vaan tehdä työtämme palveluammateissa :)
Näin olen ymmärtänyt, mutta ilmeisesti en ole ainoa joka on kasvanut sinuttelu -yhteiskunnassa, jossa teitittely oli varattu vain sellaisille yli 80 v. Jolloin se kauhistuttaa, miettii että olenko ihan eläkeläisen näköinen. (Niin, sitä ikää on 37).
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein hirveintä on kylläkin alentuva 'voisiko rouva siirtyä tänne oikealle?'-tyyppinen lähestymistapa. Toivottavasti kuolen ennen rouvitteluikää.
Itseäni rouviteltiin Antti Rinteen toimesta kun oli jakamassa vaalimatskua 2015! Olin silloin 32. Olin järkyttynyt. Toisaalta, sitten jäin miettimään että mitä muuta olisi voinut sanoa. "Neiti" olisi ollut vielä hankalampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin taitaa olla. Silti jotenkin tykkäsin enemmän, kun vähän päälle 20-vuotiaana kutsuttiin flikaksi kuin se että nyt reilu kolmekymppisenä teititellään.
Asiakaspalvelu taisi olla välillä niin tasa-arvoista, että nyt on vaikea tottua muuhun. Tyyliin, että jos myyjä tulee kaupassa kysymään "voinko auttaa?" kun miettii hyllyjen edessä mitä ostaisi, niin se tuntuu ihan siltä kuin minun epäiltäisiin olevan potentiaalinen varas, kun tulee tunne että muuten annettaisiin vain rauhassa katsella. Kun tottui niin pitkään siihen, että kukaan ei kaupassa kiinnittänyt mitään huomiota, kassalla korkeintaan (eikä aina edes siellä, jos myyjillä oli keskenään kiinnostava keskustelu meneillään).
Siis liittyykö se teitittely ikään vai ei?
Tehän sen päätätte mitä me tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Tehän sen päätätte mitä me tehdään.
Ai av? No minä päätän, että sinutellaan.
Kannatan myös asiakaspalvelussa teitittelyä, varsinkin jos menen johonkin sellaiseen kauppaan tai virastoon, jossa en tunne henkilökuntaa. Eri asia on, että päivittäistavarakaupassa tutut myyjät ja kassat sinuttelevat. Olen sen verran iäkäs jo, että useimmat olen tuntenut polvenkorkuisesta asti. Mutta yleisön palvelijat, puhutelkaa, miten haluatte, mutta älkää vaihdelko tapaa joka toisessa lauseessa, kuten meillä Sokoksella jotkut kassat tekevät. Jos siis sinuttelette, niin tehkää se johdonmukaisesti, samoin kuin jos teitittelette.
Minusta teitittely ilmaisee arvostusta ja kunnioitusta vanhempaa tai arvokkaampaa ihmistä kohtaan. Meillä oli esim. joitakin vanhempia sukulaisia, joita tapasin varsin harvoin. En pystynyt kunnioitukseltani sinuttelemaan heitä, vaikka tiesin, että he eivät panisi sinuttelua pahakseen. Sama muuten toistui, kun menin uuteen työpaikkaan. Juttelin pitkään esimiehen kanssa työhön liittyvistä seikoista. Jossain välissä esimies myös totesi, että työpaikalla kaikki sinuttelevat toisiaan. Työkavereita sinuttelin ihan sujuvasti, mutta tätä esimiestä, joka oli pian jäämässä eläkkeelle, en pystynyt koskaan sinuttelemaan.
Ruotsissa oli juuri läpiviety sinuttelureformi, kun olin kesällä kielikurssilla. Olin yliopisto-opiskelija ja tottunut Suomessa teitittelemään yliopiston henkilökuntaan aina assistenteista professoreihin asti. Tuntui todella omituiselta, kun joka paikassa aina sinuteltiin. Meillä teitittely oli siihen aikaan myös tavallaan jonkinlainen aikuisuuden merkki. Niinpä sitten Ruotsissa tunsin koko ajan olevani kuin alempiarvoinen tai kakara. Myöhemmin olin sitten töissäkin Ruotsissa muutamia vuosia ja silloin tuo sinuttelu ei enää särkenyt korvia. Joku toimittajan planttu muuten yritti sinutella kuningastakin jossain haastattelussa, mutta se oli moka, josta tämä nuorukainen sai tiukan ojennuksen.
Minuakin toisinaan teititellään, 45 vuotiasta miestä. Minulta jos kysytään että mitäs teille tulisi, vastaan että meille tulisi nyt...
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin irvokasta, kun tänäänkin S-marketin kassalla tatuioitu, tekoripsinen ruma tytsy sanoi vähintään 90-vuotiaalle rouvalle moi ja sinutteli.
Tasa-arvo ei tarkoita käytöstapojen puutetta. Hyvin kasvatetulle nuorellekin tulee selkärangasta teitittely, jos tilanne sitä vaatii.
Olen itse viisikymppinen ja on ok sinutella tietysti. Joissain yhteyksissä minuakin on hyvä teititellä kyllä.
Itselläsi on huomattavasti vähemmän käytöstapoja.
No olen kohta 70 vuotias. En tykkää teitettylystä. Jos minua teititellään, niin sinuttelen vastaan.
Voihan sitä sinutella nätisti. Ymmärrän kyllä, että on vaikea päättää, jos on opetettu, että tulee teititellä vanhempia. Tosin sen jälkeen, kun sinuttelen pitäisi teitittelijän tajuta, että haluan sinuttelua.
No nämä vanhat tavat eivät joistakin piireistä niin vain häviä.
Ns. käytöksen kultainen kirja pitäisi kirjoittaa ajan tasalle ja unohtaa osa niistä vanhoista perinteistä.
20-30 luvuilla ja myöhempäänkin piti nostaa lakkia joillekin ja miksei jotkut harrastavat sitä vieläkin.
Minullekkin opetettiin joskus käytöstapoja. Esimerkiksi, sisältä tuleva päästetään aina ulos ensin, olkoon vaikka presidentti tulossa sisään.
Sitten on vielä ruokailukin, miten pidät veistä ja haarukkaa. Koska yleensä käytät vain haarukkaa.
Minä taidan teititellä ekalla tapaamisella kaikkia - en ole kyllä aspa, mutta asiakaskontakteja tulee. Tosin teinejä ei asiakkaina kyllä ole ja harvemmin hirveästi itseäni nuorempiakaan (eli n. 30 v).
Kotoa opittu tapa ja tulee aika luonnollisesti, en itse pahemmin tiedosta edes asiaa. Ulkomailla asuessa laitoksen professoreita useimmiten teititeltiin ihan vaan työaseman korkea-arvoisuuden perusteella ja kavereiden kanssakin keskustelu oli pitkään muodollisempaa kuin mihin Suomessa tottuu.
Ja ehkä olen esihistoriallinen muumio sitten , mutta kyllä se särätää korvaan jos (varsinkin nuorempi) asiakaspalvelija sinuttelee. En pidä liiallisesta tuttavallisuudesta vieraiden taholta muutenkaan. Eli on meitä "nuorempiakin", jotka arvostavat teitittelykulttuuria.