Muita, joita ilmastonmuutos ei kiinnosta?
Jotenkin mua ei vaan kiinnosta ilmastonmuutos yhtään. Saatan joskus jättää auton tyhjäkäynnille siksi aikaa, kun käyn kotona syömässä, työpäivän aikana, mutta ei sillai muuten jaksa edes protestoida, kun ei ketään oikeesti edes kiinnosta. Joskus teini-iässä ostin jotain aerosol-pulloja, ja suihkuttelin niitä välitunnilla luokan kasvissyöjä-hippien edessä.
Kommentit (71)
Mun on jotenkin hakala ottaa ilmastonmuutosta tosissani lähinnä siksi, että se kaikkein suurin ongelma ei ole täällä Suomessa.
Vastikään oli uutinen, jossa kerrottiin maailman rikkaimpien ihmisten (1% väestöstä) tuottavan 50% maailman lentopäästöistä yksityiskoneillaan. Sitten kaikenmaailman Pekka-Korianterit täällä Suomessa ovat lopettaneet lentomatkustamisen, koska se tuottaa niin paljon päästöjä.. Ei siinä, saa tietenkin lopettaa, mutta se tuntuu vähän turhalta kun Kardashianien klaani matkustaa huvikseen yksityiskoneillaan pelkälle illalliselle toiseen kaupunkiin. Näillä rikkailla on myös sata autoa, isot kartanot, lomahuvilat, joka päivä uudet vaatteet, yms. Ja minkä takia? No koska se on jotenkin ihailtavaa. Olisin itse kyllä täysin valmis luopumaan konserteista, tapahtumista ja julkkiksista jos se jotenkin hillitsisi tätä kulutushulluutta ja auttaisi maapalloa.
Suomalaiset toki kuluttavat paljon ja köyhemmät maat vastaavat tähän kutsuun tuottamalla paljon. Olen vähentänyt omaa kulutustani esim. vaatteiden, lihan ja yksityisautoilun muodossa, mutta siitä tulee lähinnä minulle itselleni hyvä mieli kun koen tekeväni jotain hyvää. En kuitenkaan usko, että sillä on tuon taivaallista merkitystä ilmaston tulevaisuuden kannalta. Tää oli nyt vähän aiheen vierestä oleva ulina, mutta piti saada pois sydämeltä.
Lasten takiahan sitä yrittää tehdä edes jotakin, ja heidän lastensa. En halua heidän ajattelevan minusta, että olin osasyy heidän elinolosuhteidensa tuhoutumiseen.
Ei ilmastonmuutos näy elämässäni vielä ihan suoraan, koska en ole esimerkiksi maanviljelijä. No puutarhassa näkyy vähän uusia tuhohyönteisten tulokaslajeja mutta en ole puutarhani sadosta riippuvainen. Vielä.
Sehän siinä on, että mitä enemmän vaikka ostaa kaivosteollisuuden tuotteita (esim. uusia läppäreitä ja puhelimia), sitä enemmän siellä jossain louhitaan. Sitten kun maa on tuhottu, ihmisten sieltä on muutettava tänne, etteivät kuole nälkään.
Tämä se meitä kai eniten täällä koskettaa meitä taviksia. Jos meidän puuhat johtavat välillisesti siihen, että jossain toisaalla ihmiset ei pysty elämään, he vaeltaa tänne. Näinhän se on maapallon historiassa aina mennyt.
Ihmiset tekee lapsia ja sitten tuhoavat heidän elinympäristön.. se on se mitä en tajua.. joo joku lapseton typerys tekee tietysti mitä haluaa. Mutta jos tekee lapsia, niin luulisi, että edes vähän välittäisi heistä.. Mielestäni vanhempi joka ei tee mitään ilmastonmuutoksen eteen, ei ole hyvä vanhempi.
On epäreilun tuntuista että itse pitäisi tehdä jotain, toisaalta me täällä ollaan älykkäitä ihmisiä ja voidaan näyttää koko maailmalle olevamme mallimaa. Meillä on sekä teknologiaosaamista että hyvät perinteet luonnon kunnioittamiseen, joita voisi paljon enemmän vielä ottaa käyttöön. Tämä kansa on selvinnyt historiassaan uskomattomista katovuosista. Meillä olisi kansakuntana taito elää tosi järkevästi. Monet meidän perinteiset harrastukset ja nautinnot ovat luonnolle suituisia. Osaamista löytyisi pitää tämän maan luonto elävänä ja monimuotoisena vielä tuhansia vuosia. Jos olisi tahtoa. Tuota etenkin ihmettelen, että meidän metsäjätit menee jonnekin sademetsiin hakkaamaan. Hyvin alhaista toimintaa. Kansan parista löytyisi ylisukupolvinen suomalainen tieto, miten metsiä hyödynnetään ihan täällä kotimaassa tuhoamatta niitä kokonaan. Ja toiset kansat saisivat pitää omat metsänsä ominaan.
Kun ilmastonmuutos tekee tuhoaan, elinkelvottomiksi muuttuneiden alueiden ihmiset eivät tietenkään katoa, vaan he joutuvat muuttamaan tänne, missä on väljää, puhdasta vettä jne. Sitten taistellaan resursseista täällä. Jos nyt suomalaisia pelottaa että mitä jos tänne muuttaa miljoona venäläistä tuosta naapurista, niin entäpä sitten kun porukkaa alkaa lappaa moninkertaisesti globaalista etelästä?
Ei kiinnosta ollenkaan. Mulle on ihan sama vaikka ihmiskunta tuhoutuisi. En ole hankkinut edes jälkeläisiä koska jo lapsena tuntui että maailma on niin paska paikka ettei tänne pidä lisää ihmisiä kärsimään tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tekee lapsia ja sitten tuhoavat heidän elinympäristön.. se on se mitä en tajua.. joo joku lapseton typerys tekee tietysti mitä haluaa. Mutta jos tekee lapsia, niin luulisi, että edes vähän välittäisi heistä.. Mielestäni vanhempi joka ei tee mitään ilmastonmuutoksen eteen, ei ole hyvä vanhempi.
Tämä. Ilmastonmuutoksen torjunta EDES JOTENKIN on sama kuin säästäisit lapsellesi rahaa, puhdasta juomavettä, jättäisit asuntosi perinnöksi... Se on itse asiassa ihan kirjaimellista perinnön jättämistä omille lapsille.
Jokainen osallistuu näihin talkoisiin omalla tavallaan. Esim. maalla asuvat vanhempani tarvitsevat autoa (esim. lääkärimatkoihin), mutta ovat toisaalta lähes omavaraisia. Kasvimaa ja piha on niin täynnä erilaista kasvia ja kukkaa, että siellä käy sellaisia perhosia joita ei muualla enää ole. Lannoitteena on naapurin hevosenlanta ja hevoset saavat vastalahjana omenoita ja porkkanoita. Vaihtotaloutta siis, eikä mitään muuta kuin luomulannoitetta. Osaavat kompostoida, säilöä... Liha ei tule Brasiliasta vaan tutulta maatilalta. Munat ei tule tehokanaloista vaan tutulta pihakanalan pitäjältä.
Kerron tämän siksi, että monesti maaseudun ihmiset pitävät ilmastotalkoita a) kaupunkilaisten höpötyksenä, 2) kaikki tai ei mitään -asiana. Ihan hassua, eihän se näin mene. Kukin osallistuu omalla tavallaan, ja aina voi kompensoida, tärkeintä on tehdä EDES JOTAIN.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta ollenkaan. Mulle on ihan sama vaikka ihmiskunta tuhoutuisi. En ole hankkinut edes jälkeläisiä koska jo lapsena tuntui että maailma on niin paska paikka ettei tänne pidä lisää ihmisiä kärsimään tehdä.
Ihan uteliaisuudesta, miksi päätit jättää itsesi eloon, jos elämä ei maistu?
Miten me suomalaiset, kärpäsenpskan kokoinen maa kartalla voidaan mitään ilmastonmuutosta muuttaa, kun esimerkiksi intiassa ne vähän välittää mistään, jätteet ja ruumiitkin viskotaan mereen vaan ja kiinassa miljoona tehdasta käryttää yötäpäivää ja toki muissa maissa kans.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ilmastonmuutoksen torjunta EDES JOTENKIN on sama kuin säästäisit lapsellesi rahaa, puhdasta juomavettä, jättäisit asuntosi perinnöksi... Se on itse asiassa ihan kirjaimellista perinnön jättämistä omille lapsille.
Jokainen osallistuu näihin talkoisiin omalla tavallaan. Esim. maalla asuvat vanhempani tarvitsevat autoa (esim. lääkärimatkoihin), mutta ovat toisaalta lähes omavaraisia. Kasvimaa ja piha on niin täynnä erilaista kasvia ja kukkaa, että siellä käy sellaisia perhosia joita ei muualla enää ole. Lannoitteena on naapurin hevosenlanta ja hevoset saavat vastalahjana omenoita ja porkkanoita. Vaihtotaloutta siis, eikä mitään muuta kuin luomulannoitetta. Osaavat kompostoida, säilöä... Liha ei tule Brasiliasta vaan tutulta maatilalta. Munat ei tule tehokanaloista vaan tutulta pihakanalan pitäjältä.
Kerron tämän siksi, että monesti maaseudun ihmiset pitävät ilmastotalkoita a) kaupunkilaisten höpötyksenä, 2) kaikki tai ei mitään -asiana. Ihan hassua, eihän se näin mene. Kukin osallistuu omalla tavallaan, ja aina voi kompensoida, tärkeintä on tehdä EDES JOTAIN.
Osaatko selittää ymmärrettävästi miten ilmastonmuutos liittyy puhtaan veden saantiin? Tai miten munien ostaminen tutulta pihakanalan pitäjältä on sinun mielestäsi ilmastoteko?
Kuubassa ajaellaan 50-luvun jenkki kasikoneilla ja 80-luvun Taunuksilla, täällä hifistellään joillakin sähköautoilla, naurettavaa hommaa.